Gå til innhold

Hva forventes av ungdommen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann😊 bare lurer på deres meninger. Har en ungdom i hus på 18 år. Han har kjæreste som han har vært sammen med nå i tre år. Hun er hos oss for det meste . Hele helgene , hver ferie og ofte plutselig i ukedager også. Føles nesten som at hun bor her. Jeg liker henne men sliter med et par ting. De har lenge hatt problemer med at hun er sur og eller deprimert. Det kom frem i forhold til at hun ikke orker noe særlig. Dette har gutten min og jeg tatt mye hensyn til. Nå er hun bedre men sier fortsatt : nei orker ikke til det lille han eller også jeg foreslår . Her en dag spurte jeg om hun kunne gi innom butikken på vei i fra en venninne til oss. Nei det rakk hun ikke fordi di hadde avtalt å gå kl 23 og da stenger butikken. Ok men har du mulighet til å gå 10 min før da? Siden butikken er ti min i fra og i nærheten av oss. Nei vi har liksom avtalt det. Ingen annen grunn liksom. 
Så da kom hun her på kvelden 23.10😅 

En annen ting er at hun ikke vil bidra. Sønnen min rigger til alle måltider her og jeg har sagt at hun må bli med. Ikke på å lage mat eller det også men i det minste være på kjøkken å rydde i mens eller etter. Hun mener at hun er på besøk og at det ikke er hennes plikt. Han gjør heller ikke det hos henne men di er jo nesten aldri derom her er det mer naturlig for dem begge å være i stua eller rundt der di vil . Jeg bare synes det er rart at hun er vanskelig på sånne ting. Så her en dag tok hun bussen til oss akkurat i det sønnen min var på vei til trening. Hun ringte han akkurat i det han skulle inn døra der. Kom å møt meg hadde hun sagt på tlf. Jeg skal bare trene så kommer jeg svarte han. (Bussholdeplassen er rett ved treningssenteret foresten ) kom å hjelp meg å bær tingene mine  og følg meg til deg først sa hun. Han gjorde som hun sa og der hadde hun kun en liten sekk. Han ble små irritert men da begynte hun å grine å sa bare …. Ikke kjeft på meg nå! Vær så snill! Så han dillet videre og så var hun tilbake til sitt små sure jeg i dagene fremover. Så her en dag sa jeg: dere får gå ut med hundene så kan jeg ta rommet ditt. Da hadde jeg ryddet hele leiligheten i ren fortvilelse over at min sønn roter som en vill apekatt. De begge hørte meg høylytt klage flere ganger. Svare jeg fikk på snapp var at : jeg kan gå med di jeg mamma! Dama orket ikke! 
Hun mener at det er våre hunder og vårt ansvar. Jeg føler at jeg gir og gir men får ingenting igjen på en måte. At jeg driver et slags hotell. Er det ikke vanlig å ville bidra litt der du er? Jeg vet at jeg aldri hadde turt å si nei ☺️ hadde også heller hatt et ønske om hjelpe til. 

Anonymkode: ad674...797

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det som gjør din sønn ønsker å bli i dette forholdet?

skal hun bo og spise hos dere nærmest permanent så er hun ingen gjest, og kan fint bidra på likt med din sønn.

hun trenger en realitets orientering!

Anonymkode: 56919...d66

Skrevet

Hun hørtes ut som en jeg ikke ville ha i huset faktisk. Det er grenser for alt, og selvfølgelig skal hun hjelpe til!  Sønnen din må ikke bli utnyttet sånn, men litt typisk noen gutter i den alderen. Han vil sikkert bli en god ektemann engang hvis han gifter seg da. Bare han lærer å sette grenser. Viktig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hva er det som gjør din sønn ønsker å bli i dette forholdet?

skal hun bo og spise hos dere nærmest permanent så er hun ingen gjest, og kan fint bidra på likt med din sønn.

hun trenger en realitets orientering!

Anonymkode: 56919...d66

Det er vel mye vanen😅 og han er veldig glad i henne. Av og til vet han ikke selv🙃

Skrevet
ReneRene skrev (10 minutter siden):

Hun hørtes ut som en jeg ikke ville ha i huset faktisk. Det er grenser for alt, og selvfølgelig skal hun hjelpe til!  Sønnen din må ikke bli utnyttet sånn, men litt typisk noen gutter i den alderen. Han vil sikkert bli en god ektemann engang hvis han gifter seg da. Bare han lærer å sette grenser. Viktig. 

Ja takk!!! Jeg krever lite etter min mening 😅 ber henne ikke om å vaske dass selv om det gjorde jeg når jeg bodde uoffisielt hos min x m hans familie . Han følte ikke at han kunne si eller gjøre noe mer fordi hun gråt😅 

Skrevet

Hadde sagt at de fikk finne seg et eget sted å bo hvis de tror du driver hotell. Kan godt hende dama sliter psykisk, men det er ikke ditt problem, hun må selv ta tak og få ordna opp. Hun utnytter dere og er sylfrekk. Hadde ikke akseptert den slags oppførsel og latskap i mitt hjem. 

Anonymkode: 8b8cf...a11

Skrevet

For det første tenker jeg det er greit å sette noen grenser for hvor mye hun skal være hos dere. Nå har jeg tre tenåringer da - med kjærester. Det er helt uaktuelt at de nærmest skal bo her. I helgene er det fritt fram, med mindre vi skal ha selskap eller liknende. I ukedagene skal det avtales. 

og selvfølgelig er det naturlig å hjelpe til. Selv 16-åringens kjæreste hjelper til med matlaging, dekker bord, handler, sier takk for skyss også. Vi fikk til og med julegave av han😊 Dersom de ikke hadde tilbud seg så hadde jeg satt krav til de. «I dag er det dere som lager middag» eller «i løpet av helgen skal dere støvsuge og klippe plenen. 

Anonymkode: 05c66...4cc

Skrevet

Alle som  bor i huset må bidra. Det må du fortelle henne med rene ord når hun ikke har vett på å forstå det selv, tydeligvis. Det i seg selv er svært bekymringsverdig. Ikke minst for din sønn, skulle man tro. Jeg har hatt ungdommer boende her i kortere og lengre perioder, de visste ikke hva godt de skulle gjøre så ingen av dem trengte å fortelles, men om så var så hadde jeg gjort det. En husholdning er et fellesskap. At hun faktisk åpenlyst NEKTER å gjøre deg en tjeneste hadde fått henne ut herfra litt faderlig fort, faktisk.

Skrevet

Dette har pågått alt for lenge uten at du har satt grenser. Snakk først med sønnen din om både kjæresten og at han også må ta mer ansvar hjemme (du skrev at han roter som en vill apekatt). 

Deretter setter du deg med med begge sammen, ha helt klare regler tenkt ut på forhånd, ikke for mange og ikke for komplisert. 

Anonymkode: 69244...23c

Skrevet

Gi klar beskjed at annen hver helg kan de overnatte hos dere. I ukedager og den andre helga skal besøk hjem senest kl 22-23.

Gi beskjed at viss de vil bo sammen må de begynne å jobbe og finne noe eget. Evt får de bo hos hennes foreldre. 

Jeg hadde pratet med sønnen min først og forklart at du er lei av å ha prinsesse i hus og ønsker å bo kun med kjernefamilien. Du kan også legge forsiktig til at han må tenke over om han blir utnyttet og at han må sette grenser for seg selv.

Anonymkode: e03c4...f06

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Gi klar beskjed at annen hver helg kan de overnatte hos dere. I ukedager og den andre helga skal besøk hjem senest kl 22-23.

Gi beskjed at viss de vil bo sammen må de begynne å jobbe og finne noe eget. Evt får de bo hos hennes foreldre. 

Jeg hadde pratet med sønnen min først og forklart at du er lei av å ha prinsesse i hus og ønsker å bo kun med kjernefamilien. Du kan også legge forsiktig til at han må tenke over om han blir utnyttet og at han må sette grenser for seg selv.

Anonymkode: e03c4...f06

Done😝🙏

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Done😝🙏

Hvordan gikk det? 
Jeg hadde også fortalt henne og dem hva jeg forventet av dem. Da er det liksom ingen tvil og premissene er lagt. Vil de være samboere permanent må de begynne å planlegge.

Skrevet (endret)

Jeg hadde bedt dem begge komme og sette seg i stua fordi du har noe du vil ta opp med dem. Så ville jeg har fortalt hva jeg følte, at du ikke synes det er fair at du skal gjøre alt husarbeid alene, når de to store ungdommene også bor der. Si at du fra nå av forventer mer hjelp, og at du gjerne vil at dere skal lage en arbeids-liste sammen. Så har de helt konkrete arbeidsoppgaver å forholde seg til, som de vet de må utføre fast. Sånn er det bare. 

Dersom dette fortsetter, så ville jeg sagt at hennes bo-situasjon fra nå av må bli annerledes. 

Endret av Sommerkroppen 2029
Skrevet

Vel, det der går jo ikke.

Hadde satt meg ned med de og sakt "Det er veldig koselig at dere trives så godt her at dere velger å være her det meste av tiden. Men dette er ikke et hotell, så jeg forventer fra nå av at dere biddrar til mer. Det gjelder dere begge. Så tenkte vi idag kunne fordele noen av oppgavene slik at vi slipper flere missforståelser"

Så gir du de f.eks full husvask annen hver uke. En fast ukedag de skal stå for middag. To dager hvor de lufter hundene min. 20 minutter. Rydding av egne ting i fellesområdet hver kveld. Og at fulle søppleposer uten unntak skal tømmes.

Kommer hun med "jeg er bare på besøk" kortet, sier du i følge folketrygden bor man der man tilbringer mest tid.

Anonymkode: 439d2...cbf

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Hadde satt meg ned med de og sakt "Det er veldig koselig at dere trives så godt her at dere velger å være her det meste av tiden. Men dette er ikke et hotell, så jeg forventer fra nå av at dere biddrar til mer. Det gjelder dere begge. Så tenkte vi idag kunne fordele noen av oppgavene slik at vi slipper flere missforståelser"

Så gir du de f.eks full husvask annen hver uke. En fast ukedag de skal stå for middag. To dager hvor de lufter hundene min. 20 minutter. Rydding av egne ting i fellesområdet hver kveld. Og at fulle søppleposer uten unntak skal tømmes.

Kommer hun med "jeg er bare på besøk" kortet, sier du i følge folketrygden bor man der man tilbringer mest tid.

Enig, men synes hun er veldig mye hos dere alderen tatt i betraktning. Har hun det ikke bra hjemme? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Enig, men synes hun er veldig mye hos dere alderen tatt i betraktning. Har hun det ikke bra hjemme? 

Det lurte jeg også på. Hvis hun mer eller mindre har bodd hos dere siden hun var 15 har dere kanskje noe kontakt med foreldrene hennes? Hvis ikke synes jeg det er merkelig at dere lar henne være der så mye, helt gratis og uten å bidra.

Anonymkode: df17f...671

Gjest Danida
Skrevet

Her tror jeg gode gamle "på huet og ræva ut" hadde vært løsningen!
Hun utnytter dere alle sammen, og dere degger og diller for prinsessen på erten. 

Gjest Danida
Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Enig. Hun er jo en snylter.
Og "jeg er bare på besøk" er ikke et argument, da får HI slenge tilbake at både gjester og fisk begynner å stinke etter en uke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...