Gå til innhold

Myndige barn som endrer mening.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger synspunkter. 
Datter på 19 år får tilbud om å bli med på ferie med familien. 
Alternativ er ferie med oss. 
Alene hjemme, men må da ta seg av dyrene (hund og katt). 
Hytte med besteforeldre. 
Finne på noe på egenhånd.  
 Velger å finne på noe selv. (Får da penger av oss til å dekke noe av det).

Så ombestemmer hun seg vil bli med oss. Vi forsøker selvsagt å se om det er mulig å få henne med men ingen flybilletter. Så da vil hun være alene hjemme, men vi har nå booket min niese med kjæreste til å bo med oss. Vi synes ikke vi nå kan si at forresten så kommer Anne til å være hjemme, så nå har hun da valget om hytte med besteforeldre eller holde seg til egen plan. 
Jeg synes virkelig ikke noe synd på henne, men etter kommentarer fra omgivelsene så er vi veldig streng. 
Jeg mener oppriktig at som voksen får man faktisk lære seg å ta rett valg og leve med at det man valgte viste seg å være feil. 

Anonymkode: 3284d...30f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nærmeste familie foran niese, altså. Hadde aldri tilgitt foreldrene mine hvis de hadde gjort noe sånt mot meg. Alt handler ikke om læring. Har du aldri vært ung og i skjæringspunktet mellom barn og voksen? Skjønner henne godt. På den ene siden vil hun være voksen og selvstendig. På den andre siden vil hun være med dere. La henne nå få lov til å være i sitt eget hjem når hun ikke kan bli med dere. 

Anonymkode: a9ce2...0bc

Skrevet

Vil hun være voksen så får hun ta konsekvenser av egne valg. Det er slett ikke synd på henne.

Skrevet

Mine barn kommer alltid til å få bo/være hjemme hos meg. Selv om andre også skulle være her. 

Anonymkode: 8d819...5f2

Skrevet

Da jeg var 19 var jeg mer selvstendig enn hun fremstår, jeg hadde sommerjobb, betalte og planla ferie selv, uten foreldre. Så jeg synes ikke dere er strenge. 

Men forstår samtidig ikke hvorfor det har så mye å si om hun er hjemme samtidig med sin kusine og kjæresten? 

Anonymkode: e9114...03d

Skrevet

Hun får lære seg å gjøre eget valg til riktig valg. Jeg synes ikke du er streng!

Skrevet

Bor hun  hjemme hos dere? Da står hun selvfølgelig fritt til å være hjemme i sitt eget hus mens dere er på ferie. Dere kan ikke bruke argumentet at "hun er voksen" så hun må ta konsekvensene, men hun er ikke voksen nok til å få bestemme å være hjemme i sitt eget hus. 

Spiller da ingen rolle at søskenbarn og kjæreste også er på besøk. Dere kan faktisk ikke hindre henne i å bo i eget hus. 

Skrevet

Har det noe og si om hun er hjemme da? Kan jo være koselig og være sammen søskenbarnet sitt.    
kanskje hun ville finne på noe selv,så ble det ikke noe av.    At venner ombestemte seg? Ikke så kult og reise bort helt alene.     

Anonymkode: 04314...fa2

Skrevet

Hvorfor kan hun ikke være hjemme?

Anonymkode: dab4e...a09

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Hvorfor kan hun ikke være hjemme?

Fordi hun føkker opp søskenbarns ferie. 

Anonymkode: e059c...ba7

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Fordi hun føkker opp søskenbarns ferie. 

Anonymkode: e059c...ba7

Hvorfor det? Kan de ikke være i samme hus?

Skrevet
Pobie skrev (1 time siden):

Bor hun  hjemme hos dere? Da står hun selvfølgelig fritt til å være hjemme i sitt eget hus mens dere er på ferie. Dere kan ikke bruke argumentet at "hun er voksen" så hun må ta konsekvensene, men hun er ikke voksen nok til å få bestemme å være hjemme i sitt eget hus. 

Spiller da ingen rolle at søskenbarn og kjæreste også er på besøk. Dere kan faktisk ikke hindre henne i å bo i eget hus. 

Jo hun bor der. Men da ferien ble planlagt spurte vi hva hun ville. Og sa at om hun skulle være hjemme så måtte hun forplikte seg til de ti dagene, være hjemme og lufte hunden osv. Det ville hun ikke. Hun skulle «noe» med venninner. Da sa jeg at da låner vi ut huset til X og X. Det gikk helt fint fordi hun skulle bort. 
Selvsagt kan hun jo bo hjemme men jeg synes av prinsipp at hun nå kan kjenne litt på at hun ikke ville bli med på ferie eller ta ansvar hjemme. Hun ville holde alle muligheter åpne så lenge som mulig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Har det noe og si om hun er hjemme da? Kan jo være koselig og være sammen søskenbarnet sitt.    
kanskje hun ville finne på noe selv,så ble det ikke noe av.    At venner ombestemte seg? Ikke så kult og reise bort helt alene.     

Anonymkode: 04314...fa2

Kusine er langt eldre og de kjenner hverandre ikke så godt da hun bor på andre siden av landet. Hun er forespeilet å låne huset alene og få en ferie med kjæresten i bytte mot å passe dyr. De gjør oss faktisk en stor tjeneste. Da synes jeg de må få det de er lovet. 
Hun har flere muligheter til andre ting. Opprinnelig plan med venner, hytte hos besteforeldre. Eller legge planer med andre venner. 

Skrevet

Jeg er enig med deg. Jeg har ei som snart er 19 selv, som kunne funnet på noe sånt. Alt skal være så behagelig og man skal ikke trenge å få noe konsekvenser. Syns dere gjør rett. Siden hun ikke kjenner søsksenbarnet så godt så er de jo nesten å regne som fremmede. Du kunne jo ha lånt ut huset mot pass til hvemsomhelst. Da kunne hun ikke vært hjemme. Hun bor der, men det er faktisk ikke hennes hus til å bestemme over 

Anonymkode: e338d...c29

Skrevet

Dette er en ikke-sak. Hun kan være med besteforeldrene og finne på noe selv. Det overlever hun. Det er ikke strengt. 

Anonymkode: 70429...207

Skrevet

Er det virkelig ikke en eneste flybillett til der dere skal? 
jeg hadde blitt overlykkelig ville de eldste barna mine blitt med på ferie. Hun kan jo ta et annet fly enn dere? Mellomlande et sted og så videre? Bo hjemme en dag eller to og så ta fly? Ta fly og så tog osv til dit dere er?

Min 19 åring hadde og store planer for årets ferie! Kompisgjengen har planlagt lenge, men så fikk en seg dame, en en syk bestefar som må besøkes, en hadde ikke penger og så har alle sommerjobber der de ikke finner fri samtidig. Vi booket tur på han etter vår tur, litt kronglete tur, men vi fikk det til.

Anonymkode: 5db0c...1cb

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor det? Kan de ikke være i samme hus?

Hvis jeg skulle passet hus for min tante sammen med kjæresten  en sommer skulle vi altså ikke hatt en kusine svevende rundt. Da skulle vi hatt huset for oss selv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Trenger synspunkter. 
Hytte med besteforeldre. 

Så ombestemmer hun seg vil bli med oss. Vi forsøker selvsagt å se om det er mulig å få henne med men ingen flybilletter. Så da vil hun være alene hjemme, men vi har nå booket min niese med kjæreste til å bo med oss. Vi synes ikke vi nå kan si at forresten så kommer Anne til å være hjemme, så nå har hun da valget om hytte med besteforeldre eller holde seg til egen plan. 
Jeg synes virkelig ikke noe synd på henne, men etter kommentarer fra omgivelsene så er vi veldig streng. 
Jeg mener oppriktig at som voksen får man faktisk lære seg å ta rett valg og leve med at det man valgte viste seg å være feil. 

Enig. Hun har tatt et valg. Kan ikke bare komme å ombestemme seg nå... 

Anonymkode: f7198...355

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Trenger synspunkter. 
Hytte med besteforeldre. 

Jeg ser dilemmaet, men samtidig synes jeg det virker veldig rigid at hun ikke kan bo i sitt eget hjem. Hva om dette alternativet består, men med de samme pliktene som dere har skissert før? Altså: "du kan være hjemme, men da blir det du som må ta ansvar for dyrene." Det blir jo veldig merkelig om kusina må ta den jobben om datteren deres allikevel er hjemme. 

Jeg er enig i at man må lære seg å leve med valgene sine, men hun er bare 19, tross alt, og det er snakk om å være hjemme i sitt eget hus, liksom. Og hun lærer antakelig tidsnok av andre folk og i andre situasjoner at det kan være døvt å ombestemme seg sånn i siste liten.

Anonymkode: d3272...f26

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg ser dilemmaet, men samtidig synes jeg det virker veldig rigid at hun ikke kan bo i sitt eget hjem. Hva om dette alternativet består, men med de samme pliktene som dere har skissert før? Altså: "du kan være hjemme, men da blir det du som må ta ansvar for dyrene." Det blir jo veldig merkelig om kusina må ta den jobben om datteren deres allikevel er hjemme. 

Men nå har vel denne kusinen lagt opp til at disse ti dagene er ferie for henne og kjæresten.

Skal de bare få beskjed om at deres ferie blir avlyst da? 

Anonymkode: 1cd3f...3b3

Skrevet

Dette er god læring for henne tenker jeg. Hun fikk en mengde valg og klarte ikke å planlegge godt nok. Da må man ta konsekvensene av dette. At hun ikke har klart å planlegge godt nok skal selvfølgelig ikke gå ut over kusinen. Da må hun finne ut av noe selv eller bli med til besteforeldrene. Dette er hverken strengt eller urimelig, men slik voksenlivet er.

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Men nå har vel denne kusinen lagt opp til at disse ti dagene er ferie for henne og kjæresten.

Skal de bare få beskjed om at deres ferie blir avlyst da? 

Trenger de å avlyse da? Ettersom denne familien åpenbart består av opptil flere andre familiemedlemmer er det vel antakelig plass til alle?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Trenger de å avlyse da? Ettersom denne familien åpenbart består av opptil flere andre familiemedlemmer er det vel antakelig plass til alle?

Nå sier hi at det er stor aldersforskjell og at de ikke kjenner hverandre så godt.

Er vel stor forskjell på å ha ferie de to alene enn å ha en nesten fremmed i huset. 

Her tenker jeg 19 åringen får ta konsekvensen av å være så vinglete. 

Skrevet

Når jeg var 19 år hadde mamma virkelig ingenting med mine ferieplaner å gjøre. Hun virker veldig uselvstendig. Jeg synes hun må ta konsekvensene av valget hun gjorde først. For sent å ombestemme seg nå. 

Anonymkode: f3a6a...3f9

Skrevet

Forstår deg fullt ut. Om datteren din skal være hjemme nå vil det jo se rimelig dumt ut om ho bare skal flakse rundt og søskenbarn ta ansvar for dyrene. 

Det svir sikkert litt, men jeg liker å holde ord, så det hadde blitt som planlagt. Og sånn sett vil hun tenke seg om en annen gang.

Anonymkode: 49cb5...2d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...