Anonym bruker Skrevet 26. juni 2023 #1 Del Skrevet 26. juni 2023 Men det er ikke BUP enig i. Aner ikke hvordan jeg skal klare å skrive dette uten å bli gjenkjent på noen måte, men jeg må bare forsøke. Kjenner du meg igjen, så nevn aldri dette for meg Min eks og jeg har til sammen 4 barn. En med ADHD og to med autisme. Og så en som er «normal». Det er 10 år mellom eldste og yngste. Eldste har ADHD og ble utredet og fikk diagnose for 6 år siden. Nest eldste har autisme (ikke så godt fungerende) og fikk diagnose for 8 år siden. Nest yngste er den «normale», og yngste har høytfungerende autisme, og fikk diagnose for litt over et år siden. Det har vært mange hektiske år. Det har vært møter med leger, BUP, skole, PPT, og flere kurs, og jeg har nå 50% omsorgslønn fordi barna trenger meg og jeg er dønn sliten. Årsaken til at jeg nå er en dårlig mor er at oppi alt dette, så har den «normale» fått mindre i hverdagen. Hen har fått mere i ferier i form av at jeg har tatt hen med på turer for bare oss to. Denne «normale» har nå time hos BUP. Hastetime også. Den «normale» har begynt å utagere. Være rasende, spydig, slem og nesten voldelig. Dette har kommet fort, og i løpet av bare noen få mnd har hen gått fra å være adekvat til å hate meg for alt. I dag fikk jeg beskjed om å holde kjeft da jeg hostet. Da jeg sa at jeg ikke kunne noe for at jeg hostet fikk jeg til svar «det er ikke så jævla vanskelig mamma. Bare hold kjeft og slutt med den hostingen for faen!» aldri har hen eller noen av de andre barna oppført seg på denne måten. Det er første gang et av barna har bannet foran meg. Jeg er sikker på at denne «normale» har blitt sånn fordi det har vært så mye med de andre 3. BUP på sin side sier at de alltid skal tilby søsken av «slike familier» samtaler fordi det som har skjedd forekommer, men at det har skjedd en glipp her. Jeg håper virkelig dette snur. Jeg er så sint på meg selv nå. Så.. har BUP eller jeg rett her? Eller en kombinasjon kanskje? Anonymkode: 36619...9b0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441188-jeg-f%C3%B8ler-leg-som-verdens-verste-mor-jeg-skulle-ha-sett-det-f%C3%B8r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 26. juni 2023 #2 Del Skrevet 26. juni 2023 (endret) De som har gått i dine sko kan si hva de mener på godt og vondt her,,og det kan du ta til deg eller ikke. Jeg har ikke gått i dine sko og jeg bare bøyer meg i støvet jeg. Jeg syns det du har gjort er beudrings verdig! Kort og godt. Endret 26. juni 2023 av ReneRene Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441188-jeg-f%C3%B8ler-leg-som-verdens-verste-mor-jeg-skulle-ha-sett-det-f%C3%B8r/#findComment-149974800 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 26. juni 2023 #3 Del Skrevet 26. juni 2023 Du bør ikke være sint på deg selv .Du er ikke overmenneske. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441188-jeg-f%C3%B8ler-leg-som-verdens-verste-mor-jeg-skulle-ha-sett-det-f%C3%B8r/#findComment-149974801 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2023 #4 Del Skrevet 26. juni 2023 Du står i en utrolig tøff situasjon, og du er akkurat nå også den trygge klagemuren til et barn som har fått litt for mye. Klapp deg på skulderen, det er ingen som ville nailet dette til perfeksjonisme. Mange ville derimot håndtert det svært dårlig. Det kommer bedre tider og roligere farvann 💖 Anonymkode: 6aa34...eb1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441188-jeg-f%C3%B8ler-leg-som-verdens-verste-mor-jeg-skulle-ha-sett-det-f%C3%B8r/#findComment-149974805 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2023 #5 Del Skrevet 26. juni 2023 Bup har rett. Du står og har stått i så mye, på egenhånd. Du kan faktisk ikke bære verden på dine skuldre. Anonymkode: ac2b5...a42 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441188-jeg-f%C3%B8ler-leg-som-verdens-verste-mor-jeg-skulle-ha-sett-det-f%C3%B8r/#findComment-149974808 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2023 #6 Del Skrevet 26. juni 2023 Ikke uvanlig. Det er er en stor påkjennelse å være søsken til barn med særskilte og krevende behov Anonymkode: 121cf...a3c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441188-jeg-f%C3%B8ler-leg-som-verdens-verste-mor-jeg-skulle-ha-sett-det-f%C3%B8r/#findComment-149974820 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2023 #7 Del Skrevet 26. juni 2023 «Normale» barn kan vere spydige, slemme og rasende. Du har ikke gjort noe galt. Bare rom hele barnet og alle følelsene som det med god grunn har. Det kan være skikkelig dritt å være søsken/pårørende til barn med ekstra utfordringer, og det er lov å uttrykke det i perioder. Om du møter barnet ditt på dette og det i tillegg får oppfølging fra BUP så går det over. Klem! Anonymkode: 90740...0f0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441188-jeg-f%C3%B8ler-leg-som-verdens-verste-mor-jeg-skulle-ha-sett-det-f%C3%B8r/#findComment-149974838 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2023 #8 Del Skrevet 26. juni 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): «Normale» barn kan vere spydige, slemme og rasende. Du har ikke gjort noe galt. Bare rom hele barnet og alle følelsene som det med god grunn har. Det kan være skikkelig dritt å være søsken/pårørende til barn med ekstra utfordringer, og det er lov å uttrykke det i perioder. Om du møter barnet ditt på dette og det i tillegg får oppfølging fra BUP så går det over. Klem! Anonymkode: 90740...0f0 Dette! Se på sinnet og banninga som et sunnhetstegn, HI. Barnet prøver å la deg høre sin stemme, det har altfor lenge vært i skyggen av alle de andre. Føler seg kanskje usynlig. Med sinne kommer man til syne igjen, les bare "Det usynlige barnet" av Tove Jansson. Anonymkode: 1034f...f54 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441188-jeg-f%C3%B8ler-leg-som-verdens-verste-mor-jeg-skulle-ha-sett-det-f%C3%B8r/#findComment-149974867 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2023 #9 Del Skrevet 27. juni 2023 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Dette! Se på sinnet og banninga som et sunnhetstegn, HI. Barnet prøver å la deg høre sin stemme, det har altfor lenge vært i skyggen av alle de andre. Føler seg kanskje usynlig. Med sinne kommer man til syne igjen, les bare "Det usynlige barnet" av Tove Jansson. Anonymkode: 1034f...f54 Jeg synes ikke det er et sunnhetstegn når hen ber meg holde kjeft hver gang jeg sier noe. Og banning er sjelden et sunnhetstegn. Det er stygt og jeg liker det ikke. Det som er trist her er jo at dette barnet nå må til samtaler hos BUP fordi det har slitt med at søsknene har fått mye ekstra. Og det har gått helt galt. Det er ikke bare mot meg, men mot alle. Så gikk det over i å ikke bry seg på skolen. Fikk karakter i kun 3 fag pga skulk og ikke levert oppgaver. Skjønner at boktips er godt ment, men jeg har faktisk ikke tid til å lese noe akkurat nå. Og antakelig ikke de neste årene heller. Anonymkode: 36619...9b0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441188-jeg-f%C3%B8ler-leg-som-verdens-verste-mor-jeg-skulle-ha-sett-det-f%C3%B8r/#findComment-149974898 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2023 #10 Del Skrevet 27. juni 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg synes ikke det er et sunnhetstegn når hen ber meg holde kjeft hver gang jeg sier noe. Og banning er sjelden et sunnhetstegn. Det er stygt og jeg liker det ikke. Det som er trist her er jo at dette barnet nå må til samtaler hos BUP fordi det har slitt med at søsknene har fått mye ekstra. Og det har gått helt galt. Det er ikke bare mot meg, men mot alle. Så gikk det over i å ikke bry seg på skolen. Fikk karakter i kun 3 fag pga skulk og ikke levert oppgaver. Skjønner at boktips er godt ment, men jeg har faktisk ikke tid til å lese noe akkurat nå. Og antakelig ikke de neste årene heller. Anonymkode: 36619...9b0 Synes det er kjempe bra at du etterspør hjelp når barnet har endret så tydelig adferd. Enig i at barn skal ikke prate sånn. Meget mulig det er en diagnose også på dette barnet som kanskje ikke er like tydelig som hos de andre. Skjønner at du er fortvilet , men hjelpe meg for en oppgave du står i. Bra du har med deg bup på laget. Håper de er noe til hjelp for dere🤞🏻🤞🏻👏🏻👏🏻 Anonymkode: d08ba...096 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441188-jeg-f%C3%B8ler-leg-som-verdens-verste-mor-jeg-skulle-ha-sett-det-f%C3%B8r/#findComment-149974900 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2023 #11 Del Skrevet 27. juni 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Synes det er kjempe bra at du etterspør hjelp når barnet har endret så tydelig adferd. Enig i at barn skal ikke prate sånn. Meget mulig det er en diagnose også på dette barnet som kanskje ikke er like tydelig som hos de andre. Skjønner at du er fortvilet , men hjelpe meg for en oppgave du står i. Bra du har med deg bup på laget. Håper de er noe til hjelp for dere🤞🏻🤞🏻👏🏻👏🏻 Anonymkode: d08ba...096 Støtter denne ❤️ Lykke til hi. Det finnes flere gode grupper på Facebook som forstår hva du står i Anonymkode: f32db...9d7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441188-jeg-f%C3%B8ler-leg-som-verdens-verste-mor-jeg-skulle-ha-sett-det-f%C3%B8r/#findComment-149974922 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2023 #12 Del Skrevet 30. juni 2023 Anonym bruker skrev (På 26.6.2023 den 20.57): Men det er ikke BUP enig i. Aner ikke hvordan jeg skal klare å skrive dette uten å bli gjenkjent på noen måte, men jeg må bare forsøke. Kjenner du meg igjen, så nevn aldri dette for meg Min eks og jeg har til sammen 4 barn. En med ADHD og to med autisme. Og så en som er «normal». Det er 10 år mellom eldste og yngste. Eldste har ADHD og ble utredet og fikk diagnose for 6 år siden. Nest eldste har autisme (ikke så godt fungerende) og fikk diagnose for 8 år siden. Nest yngste er den «normale», og yngste har høytfungerende autisme, og fikk diagnose for litt over et år siden. Det har vært mange hektiske år. Det har vært møter med leger, BUP, skole, PPT, og flere kurs, og jeg har nå 50% omsorgslønn fordi barna trenger meg og jeg er dønn sliten. Årsaken til at jeg nå er en dårlig mor er at oppi alt dette, så har den «normale» fått mindre i hverdagen. Hen har fått mere i ferier i form av at jeg har tatt hen med på turer for bare oss to. Denne «normale» har nå time hos BUP. Hastetime også. Den «normale» har begynt å utagere. Være rasende, spydig, slem og nesten voldelig. Dette har kommet fort, og i løpet av bare noen få mnd har hen gått fra å være adekvat til å hate meg for alt. I dag fikk jeg beskjed om å holde kjeft da jeg hostet. Da jeg sa at jeg ikke kunne noe for at jeg hostet fikk jeg til svar «det er ikke så jævla vanskelig mamma. Bare hold kjeft og slutt med den hostingen for faen!» aldri har hen eller noen av de andre barna oppført seg på denne måten. Det er første gang et av barna har bannet foran meg. Jeg er sikker på at denne «normale» har blitt sånn fordi det har vært så mye med de andre 3. BUP på sin side sier at de alltid skal tilby søsken av «slike familier» samtaler fordi det som har skjedd forekommer, men at det har skjedd en glipp her. Jeg håper virkelig dette snur. Jeg er så sint på meg selv nå. Så.. har BUP eller jeg rett her? Eller en kombinasjon kanskje? Anonymkode: 36619...9b0 Jeg tenker at det høres ut som en helt normal tenåring med hormoner som i tillegg lever med sin egen opplevelse av å være ungdom, familiemedlem, og pårørende til søsken med diagnoser. Forståelig at det er mye som skjer og at noe kanskje bør bearbeides innvendig. Anonymkode: edbf6...457 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441188-jeg-f%C3%B8ler-leg-som-verdens-verste-mor-jeg-skulle-ha-sett-det-f%C3%B8r/#findComment-149975940 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2023 #13 Del Skrevet 30. juni 2023 Anonym bruker skrev (På 27.6.2023 den 0.55): Dette! Se på sinnet og banninga som et sunnhetstegn, HI. Barnet prøver å la deg høre sin stemme, det har altfor lenge vært i skyggen av alle de andre. Føler seg kanskje usynlig. Med sinne kommer man til syne igjen, les bare "Det usynlige barnet" av Tove Jansson. Anonymkode: 1034f...f54 Nettopp. Jeg tenker også at det er en fase og kan være et sunnhetstegn. Anonymkode: edbf6...457 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441188-jeg-f%C3%B8ler-leg-som-verdens-verste-mor-jeg-skulle-ha-sett-det-f%C3%B8r/#findComment-149975941 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2023 #14 Del Skrevet 30. juni 2023 Det blir rett og slett FOR mye av og til. Jeg har også fire barn der to har ADHD og TS og én høytfungerende autisme, og så er det den ene "normale". Det kom en reaksjon her også, som vi selvsagt burde sett tidligere, men det kom så gradvis før det plutselig ble farlig. Her var det ikke sinne, men spiseforstyrrelse. Vi og ungdommen får hjelp nå, og som med deg har vi fått beskjed om at vi ikke må klandre oss selv. Jeg tror ikke noen som ikke selv har flere barn med tidvis ganske store utfordringer helt kan forstå hvor utfordrende det er. Vi gjør jo vårt beste, hva mer kan vi da gjøre? Du er sikkert den beste mammaen dine barn kunne fått ❤️ Anonymkode: 718e8...4be Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441188-jeg-f%C3%B8ler-leg-som-verdens-verste-mor-jeg-skulle-ha-sett-det-f%C3%B8r/#findComment-149975987 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2023 #15 Del Skrevet 30. juni 2023 Anonym bruker skrev (På 27.6.2023 den 7.53): Jeg synes ikke det er et sunnhetstegn når hen ber meg holde kjeft hver gang jeg sier noe. Og banning er sjelden et sunnhetstegn. Det er stygt og jeg liker det ikke. Det som er trist her er jo at dette barnet nå må til samtaler hos BUP fordi det har slitt med at søsknene har fått mye ekstra. Og det har gått helt galt. Det er ikke bare mot meg, men mot alle. Så gikk det over i å ikke bry seg på skolen. Fikk karakter i kun 3 fag pga skulk og ikke levert oppgaver. Skjønner at boktips er godt ment, men jeg har faktisk ikke tid til å lese noe akkurat nå. Og antakelig ikke de neste årene heller. Anonymkode: 36619...9b0 Jøss. Du misliker jo ditt eget barn. Nå har hen holdt kjeft og holdt ut i alle de årene dere har befattet dere med de mer krevende barna, og så blir du sur første gang det "enkle" barnet gjør seg gjeldende? "Det usynlige barnet" er ellers kun en bitteliten novelle. De fleste av oss leste den allerede i barneskolen, men innholdet blir mer og mer tydelig og relevant etter hvert som man selv blir voksen. Du kan lese den her, når du er ferdig med å være ei sur og selvrettferdig kjerring som bare syns synd på deg selv. Det usynlige barnet (bm.) (fagbokforlaget.no) Anonymkode: 1034f...f54 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441188-jeg-f%C3%B8ler-leg-som-verdens-verste-mor-jeg-skulle-ha-sett-det-f%C3%B8r/#findComment-149976243 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2023 #16 Del Skrevet 30. juni 2023 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Det blir rett og slett FOR mye av og til. Jeg har også fire barn der to har ADHD og TS og én høytfungerende autisme, og så er det den ene "normale". Det kom en reaksjon her også, som vi selvsagt burde sett tidligere, men det kom så gradvis før det plutselig ble farlig. Her var det ikke sinne, men spiseforstyrrelse. Vi og ungdommen får hjelp nå, og som med deg har vi fått beskjed om at vi ikke må klandre oss selv. Jeg tror ikke noen som ikke selv har flere barn med tidvis ganske store utfordringer helt kan forstå hvor utfordrende det er. Vi gjør jo vårt beste, hva mer kan vi da gjøre? Du er sikkert den beste mammaen dine barn kunne fått ❤️ Anonymkode: 718e8...4be Ja, i alle fall de som har passende diagnoser og ikke banner. Æsja meg. Anonymkode: 1034f...f54 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441188-jeg-f%C3%B8ler-leg-som-verdens-verste-mor-jeg-skulle-ha-sett-det-f%C3%B8r/#findComment-149976244 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå