Gå til innhold

Hvordan bli minimalist som barnefamilie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

6 barn her. Dymo er min beste venn. 
Ting har sin faste plass, merker skuffer og skap med viktige ting. I fra kjøleskap til skuffer på gangen. Hvert barn har hvert sitt rom, hver sine hyller og knagger til gangen. Vi kjøper sjelden og aldri inn ting, uten å selge eller kaster ting først. 
Barna har to par sesongsko, pluss støvler. 1 ytterjakke, og noe sesongbasert tilbehør (lue, caps ect) Bytter ut etter sesong, rydder bort i egne kasser merket navn. Klær og utstyr går i arv. Hver gang du ser inn i et skap eller hylle, spør deg selv: Trenger jeg dette? Når brukte jeg det sist? Vil jeg heller benytte plassen til annet viktigere ting. Dersom du svarer nei, eller 2 år eller ja, så må du kvitte deg med tingen. Selg på Finn eller gi bort. 
Ikke for mye pynt og nips, puter og ting. Alle trenger ikke alt, lån av familie og venner. Først og fremst begynn å sorter ut systematisk, sett av 2 kvelder i uken med prioritert oppgave, følg planen slavisk, ikke fall for fristelsen å begynne på andre områder samtidig. Forvent litt rot i begynnelsen og ikke gi opp. Det blir bedre. 

Anonymkode: 34b6c...1e0

Fortsetter under...

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

6 barn her. Dymo er min beste venn. 
Ting har sin faste plass, merker skuffer og skap med viktige ting. I fra kjøleskap til skuffer på gangen. Hvert barn har hvert sitt rom, hver sine hyller og knagger til gangen. Vi kjøper sjelden og aldri inn ting, uten å selge eller kaster ting først. 
Barna har to par sesongsko, pluss støvler. 1 ytterjakke, og noe sesongbasert tilbehør (lue, caps ect) Bytter ut etter sesong, rydder bort i egne kasser merket navn. Klær og utstyr går i arv. Hver gang du ser inn i et skap eller hylle, spør deg selv: Trenger jeg dette? Når brukte jeg det sist? Vil jeg heller benytte plassen til annet viktigere ting. Dersom du svarer nei, eller 2 år eller ja, så må du kvitte deg med tingen. Selg på Finn eller gi bort. 
Ikke for mye pynt og nips, puter og ting. Alle trenger ikke alt, lån av familie og venner. Først og fremst begynn å sorter ut systematisk, sett av 2 kvelder i uken med prioritert oppgave, følg planen slavisk, ikke fall for fristelsen å begynne på andre områder samtidig. Forvent litt rot i begynnelsen og ikke gi opp. Det blir bedre. 

Og siste, ikke minst. Begynn å sortere innkjøp og ting i 3 kategorier: 

«need», «like» og «love»

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Huset flyter over, vi har så mye ting. Vi rydder og vasker på klær.

Hvordan sette i gang prosessen som minimalist? Jeg skjønner ting må kvittes med, men hvor begynner man i kaos og tidsklemme?

Er du minimalist og barnefamilie? Hva er anderledes hos dere enn en vanlig familie? 
fortell og inspirer meg!

Anonymkode: 30f38...320

Vi begynte med klærne, fordi det var det som skapte mest frustrasjon. 
Først mine; røsket ut alt fra skapene, og la bort ALT som jeg ikke ble glad av å ta på meg. 
De få plaggene som ble igjen, fikk fast plass i skuffer og skap. 
Deretter samme prosess for de 4 andre i huset. 

Alle 5 har egen skittentøyskurv, på rommet, og egen kurv til rene klær. Da blir det mye lettere med sorteringen. 

Bøker; sortert alt som er ferdig lest, ikke interessant og det blir gitt bort. Kjøper ikke nye, låner på biblioteket. Tar vare på det jeg har lyst til å lede igjen eller har spesielle minner til. Har ca 1/4 av det jeg startet med… 

Badet; alt gammelt kastes, selv om det er fristende å ta vare på i «kjekt å ha» stil. 

Leker som barna er ferdig med gis bort på Facebook. De må være enige naturligvis… 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Lei en container eller sett en henger på gårdsplassen og ta rom for rom

Ting som ikke er brukt på et år kan kastes, det vil aldri savnes.

Invester i møbler med dører og skuffer så ting man må ha kan skjules. 

Barn er maximalister av natur, og tvinge de til å være minimalister hadde vært mannevondt av deg. Men invester i lekekasser med lokk, og lag plass til dem på rommene til ungene eller i skap. Da kan de ta frem esken med smådyr, eller biler, eller Lego og leke av hjertens lyst utover hele stuegulvet, også kan du sammen med barnet rydde det opp igjen når leken er ferdig og sette esken på plass.

Når jentene mine var små kjøpte jeg en stor hvit kommode og satte i spisestuen. En skuff til tegnesaker, en til play-doh og tilbehør, en til perler og en til div hobbyting. Flittig brukt, utover hele spisebordet, med venner osv, og greit å rydde opp igjen etterpå.

Anonymkode: 8dfb9...08f

Ikke kaste med mindre det er ødelagt, gi det heller bort til gjenbruk, gi bort på Finn eller lignende. 

Anonymkode: 17aff...b34

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Ikke kaste med mindre det er ødelagt, gi det heller bort til gjenbruk, gi bort på Finn eller lignende. 

Anonymkode: 17aff...b34

Helt enig!

Anonymkode: 30f38...320

Skrevet
Leverpostei skrev (7 timer siden):

Dere som foreslår rom for rom, har dere prøvd det selv? Jeg syns det ble veldig krevende, fordi jeg måtte gjennom så mange prosesser i hvert enkelt rom. Jeg har mye bedre erfaring med kategori for kategori, slik jeg skrev. På den måten får jeg også etablert et helhetlig system for de tingene som blir igjen. F.eks. var det lett å sortere bøker og bestemme hva som skulle stå hvor når jeg tok alle bøkene på én gang. Jobber meg på samme måte gjennom vaskemidler, egenpleie, oppbevaring, sesongpynt (myyye som skal ut), turutstyr, lintøy, sko, osv. 

Vaskemidler og egenpleie???? Er ikke dette forbruksartikler som det bare er å bruke opp? Eller kaster du ene pakka medvaskemiddel om du har to liksom?

Anonymkode: 3275f...d3a

Annonse

Skrevet

Levde ganske så minimalistisk i noen år, men ramlet litt av nå senere tid, det har vært noen kaotisk år. Flyttet for litt over ett år siden, har ikke rukket å få orden etter det. Skal starte til høsten, håper på litt mer tid og rom da. 

Trikset er å rydde en og en kategori av gangen, ett og ett rom av gangen. Hvis du skal rydde boden, tøm den helt, legg at du skal ha inn i den frem og sorter etter kategori. Hvis du ikke har brukt det i løpet av siste året, trenger du det mest sannsynlig ikke. Kvitt deg med det du ikke skal ha, gjør deg helt ferdig med det ene rommet før du starter på neste. 

Anonymkode: b30fd...0af

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Synd når det går ut over niesene mine.

Anonymkode: feb25...ddf

Da får du øve deg på å ikke bli irritabel på en bagatell som å låne bort ting. 

Anonymkode: 2b5cc...788

Skrevet

Anbefaler deg å se ryddeserien med Marie Kondo på Netflix for inspirasjon. Jeg har ikke fulgt hennes metode, bortsett fra der å rydde i kategorier og ikke rom for rom.

Jeg ville begynt med kategorier som er lett synlig som du ser resultater fra, f.eks. Sko, klær, babyutstyr/leker som ikke du trenger mer. Viktig å se fremskrittene på veien😊

Anonymkode: a29f3...3f4

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Anbefaler deg å se ryddeserien med Marie Kondo på Netflix for inspirasjon. Jeg har ikke fulgt hennes metode, bortsett fra der å rydde i kategorier og ikke rom for rom.

Jeg ville begynt med kategorier som er lett synlig som du ser resultater fra, f.eks. Sko, klær, babyutstyr/leker som ikke du trenger mer. Viktig å se fremskrittene på veien😊

Og selvfølgelig begrense innkjøp til det man absolutt trenger.

håper du gir bort/selger og ikke kaster ting som kan brukes av andre❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...