Gå til innhold

Hvordan bli minimalist som barnefamilie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huset flyter over, vi har så mye ting. Vi rydder og vasker på klær.

Hvordan sette i gang prosessen som minimalist? Jeg skjønner ting må kvittes med, men hvor begynner man i kaos og tidsklemme?

Er du minimalist og barnefamilie? Hva er anderledes hos dere enn en vanlig familie? 
fortell og inspirer meg!

Anonymkode: 30f38...320

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er i en slags prosess når det gjelder dette, men det er vanskelig med små barn. Det aller viktigste har vært å vurdere nøye hva som får komme til, altså inn i huset. Det gjelder særlig leker, klær og bøker, både til barn og voksne. Hvis vi ikke MÅ ha det, kjøper vi det ikke.

Samtidig jobber vi jevnt og trutt med å få ting ut. Jeg prøver å ta det systematisk etter kategori, akkurat nå er jeg ferdig med klær. Neste er leker (mye vanskeligere). 

Skrevet

Takk for tips! Klær er noe vi må ta tak i og ofte det som skaper rot hos oss.

Skrevet

Lei en container eller sett en henger på gårdsplassen og ta rom for rom

Ting som ikke er brukt på et år kan kastes, det vil aldri savnes.

Invester i møbler med dører og skuffer så ting man må ha kan skjules. 

Barn er maximalister av natur, og tvinge de til å være minimalister hadde vært mannevondt av deg. Men invester i lekekasser med lokk, og lag plass til dem på rommene til ungene eller i skap. Da kan de ta frem esken med smådyr, eller biler, eller Lego og leke av hjertens lyst utover hele stuegulvet, også kan du sammen med barnet rydde det opp igjen når leken er ferdig og sette esken på plass.

Når jentene mine var små kjøpte jeg en stor hvit kommode og satte i spisestuen. En skuff til tegnesaker, en til play-doh og tilbehør, en til perler og en til div hobbyting. Flittig brukt, utover hele spisebordet, med venner osv, og greit å rydde opp igjen etterpå.

Anonymkode: 8dfb9...08f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Barn er maximalister av natur, og tvinge de til å være minimalister hadde vært mannevondt av deg. Men invester i lekekasser med lokk, og lag plass til dem på rommene til ungene eller i skap. Da kan de ta frem esken med smådyr, eller biler, eller Lego og leke av hjertens lyst utover hele stuegulvet, også kan du sammen med barnet rydde det opp igjen når leken er ferdig og sette esken på plass.

Når jentene mine var små kjøpte jeg en stor hvit kommode og satte i spisestuen. En skuff til tegnesaker, en til play-doh og tilbehør, en til perler og en til div hobbyting. Flittig brukt, utover hele spisebordet, med venner osv, og greit å rydde opp igjen etterpå.

Hva snakker du om? Barn er maximalister " av natur" ??

Mer feil får det ikke blitt 😂

Skrevet

Herregud for en nydelig tråd!

Gi bort alt du ikke trenger. Alt. 

Du bør starte på stuen, så kjøkkenet, og deretter bad og soverom. Så går du gjennom klær. 

Skrevet
ReneRene skrev (15 minutter siden):

😂er du seriøs 😂

Så kunnskapsløs🙃 come on!

Anonymkode: 7141e...01f

Skrevet

Dere som foreslår rom for rom, har dere prøvd det selv? Jeg syns det ble veldig krevende, fordi jeg måtte gjennom så mange prosesser i hvert enkelt rom. Jeg har mye bedre erfaring med kategori for kategori, slik jeg skrev. På den måten får jeg også etablert et helhetlig system for de tingene som blir igjen. F.eks. var det lett å sortere bøker og bestemme hva som skulle stå hvor når jeg tok alle bøkene på én gang. Jobber meg på samme måte gjennom vaskemidler, egenpleie, oppbevaring, sesongpynt (myyye som skal ut), turutstyr, lintøy, sko, osv. 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

😂er du seriøs 😂

Så kunnskapsløs🙃 come on!

Anonymkode: 7141e...01f

Ja, du kunne ikke komme opp med en forklaring eller begrunnelse? 

Endret av ReneRene
Skrevet
ReneRene skrev (31 minutter siden):

Ungene her er 7-9 år gamle, merker de ennå trenger litt leker men MYE de er ferdig med. Jeg ønsker ikke ta lekene til barna og ser at 7 åringen feks må ha alt av barbie, men bruker aldri my litle pony. Vi har arvet utrolige mengder leker og klær.

Det er først og fremst alt annet jeg ønsker mindre av, men er vel redd for å kvitte oss med noe vi kanskje trenger?

Målet er å komme hjem fra jobb en torsdag og kunne bestemme at fredag reiser vi på hytta direkte etter jobb! Uten å vite at huset trenger ryddes for ting og at vi trenger helgen på rydding for å overleve uken etter. Jeg bruker også masse tid på pakking til hytta for ting ligger ikke der de skal, det er for mye valg av klær som skal med osv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Ikke hør på rådet om å kaste alt du ikke har brukt på et år om du ikke har naboer og familie i nærheten å låna av. Søsteren min gjorde det, med den konsekvensen at de stadig må komme til oss og låne. Jeg er etter hvert ganske lei av å holde dem med utstyr.

Anonymkode: feb25...ddf

Skrevet

Et meget upopulært tiltak er å kreve av slekt og venner at de ikke gir julegaver og bursdagsgaver. Jeg har prøvd, og det funker superbra for meg selv, men her inne på forum fikk jeg ca. 10 sider med tyn om hvor egoistisk og grådig (ja faktisk!) jeg var, som ville nekte folk å gi meg julegave. 

Dere kan prøve å inngå gode avtaler, der de kun gir barna gaver som står på en spesifikk ønskeliste/behovsliste. Da kommer det ikke en masse leker og tjafs i huset uten at det har vært ønska lenge, har vært spart til av barna selv eller at det er noe de trenger på ordentlig. 

Anonymkode: 2b5cc...788

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Ikke hør på rådet om å kaste alt du ikke har brukt på et år om du ikke har naboer og familie i nærheten å låna av. Søsteren min gjorde det, med den konsekvensen at de stadig må komme til oss og låne. Jeg er etter hvert ganske lei av å holde dem med utstyr.

Da får du jo øve deg på å si nei.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Takk for tips! Klær er noe vi må ta tak i og ofte det som skaper rot hos oss.

Ta en "prøverunde" ca annenhver måned. Ha barna til å prøve tøy du mistenker er i ferd med å bli for smått. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Ungene her er 7-9 år gamle, merker de ennå trenger litt leker men MYE de er ferdig med. Jeg ønsker ikke ta lekene til barna og ser at 7 åringen feks må ha alt av barbie, men bruker aldri my litle pony. Vi har arvet utrolige mengder leker og klær.

Det er først og fremst alt annet jeg ønsker mindre av, men er vel redd for å kvitte oss med noe vi kanskje trenger?

Målet er å komme hjem fra jobb en torsdag og kunne bestemme at fredag reiser vi på hytta direkte etter jobb! Uten å vite at huset trenger ryddes for ting og at vi trenger helgen på rydding for å overleve uken etter. Jeg bruker også masse tid på pakking til hytta for ting ligger ikke der de skal, det er for mye valg av klær som skal med osv.

Jeg skjønner deg 100 % Jeg har alltid vært lite materialistisk, men datteren min er litt annerledes. Ikke noe over grensa i det hele tatt, men hun krevde litt mer. Vi må jo ta hensyn til ungene også. Så hennes rom var et sabla kaos 🙂 og jeg måtte jo også innrette meg etter eksene mine. De hadde et ord med i laget, selv om siste og jeg var ganske enige. 

Nå lever jeg med så lite unødvendig og har alt på plass. Det er en enorm frihet rett og slett. Ta hensyn til barna og gi bort alt annet. Få faste plasser til det dere har. Du vil ikke angre 🙂

Skrevet
Leverpostei skrev (1 time siden):

Dere som foreslår rom for rom, har dere prøvd det selv? Jeg syns det ble veldig krevende, fordi jeg måtte gjennom så mange prosesser i hvert enkelt rom. Jeg har mye bedre erfaring med kategori for kategori, slik jeg skrev. På den måten får jeg også etablert et helhetlig system for de tingene som blir igjen. F.eks. var det lett å sortere bøker og bestemme hva som skulle stå hvor når jeg tok alle bøkene på én gang. Jobber meg på samme måte gjennom vaskemidler, egenpleie, oppbevaring, sesongpynt (myyye som skal ut), turutstyr, lintøy, sko, osv. 

Ja, det kan jo funke som du skriver også. 

Skrevet
ReneRene skrev (1 time siden):

Alle er selvfølgelig ikke det, men de aller fleste små barn elsker alt av små duppedingser og plastikk, fargerike småting å leke med. De samler på alt fra bruskorker til kongler.

Jeg tenker det er veldig feil å si til en unge på 5 år at alle småting, figurer, McDonalds-leker, billig Nille-nips de har fått i bursdag osv skal kastes fordi mamma vil ha et minimalistisk hjem. Da legger man heller tilrette så både barn og mamma blir lykkelig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Alle er selvfølgelig ikke det, men de aller fleste små barn elsker alt av små duppedingser og plastikk, fargerike småting å leke med. De samler på alt fra bruskorker til kongler.

Jeg tenker det er veldig feil å si til en unge på 5 år at alle småting, figurer, McDonalds-leker, billig Nille-nips de har fått i bursdag osv skal kastes fordi mamma vil ha et minimalistisk hjem. Da legger man heller tilrette så både barn og mamma blir lykkelig.

For en toåring kan ethvert objekt være en leke. Pinner og kongler, gamle aviser, mammas sminke og pappas kjøkkenredskaper. Små barn trenger egentlig ikke leker, alle gjenstander i huset kan lekes med, og dine arbeidsoppgaver blir barnets lek hvis du inkluderer ham/henne. 

Små plastfigurer og nillenips er egentlig ikke så interessant for et lite barn, hvis ikke vi voksne hausser opp at det er interessant. Sånne småting gir sjelden noen åpning for videre lek. Man kan se på figuren, leke at den går bortover eller lign, men den kan ikke innta flere roller enn den allerede har, den har ofte ikke bevegelige deler (og dersom den har det, går de gjerne i stykker, hvis vi tenker på typ kinderegg-leker eller tannlegepremier) og den inspirerer ikke fantasien. 

Men vi voksne, vi bruker disse lekene som trekkplaster. De ligger i et Happy Meal, et donaldblad eller et kinderegg og brukes som argument for å kjøpe. Det var ikke ungene som startet dette skredet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

For en toåring kan ethvert objekt være en leke. Pinner og kongler, gamle aviser, mammas sminke og pappas kjøkkenredskaper. Små barn trenger egentlig ikke leker, alle gjenstander i huset kan lekes med, og dine arbeidsoppgaver blir barnets lek hvis du inkluderer ham/henne. 

Små plastfigurer og nillenips er egentlig ikke så interessant for et lite barn, hvis ikke vi voksne hausser opp at det er interessant. Sånne småting gir sjelden noen åpning for videre lek. Man kan se på figuren, leke at den går bortover eller lign, men den kan ikke innta flere roller enn den allerede har, den har ofte ikke bevegelige deler (og dersom den har det, går de gjerne i stykker, hvis vi tenker på typ kinderegg-leker eller tannlegepremier) og den inspirerer ikke fantasien. 

Men vi voksne, vi bruker disse lekene som trekkplaster. De ligger i et Happy Meal, et donaldblad eller et kinderegg og brukes som argument for å kjøpe. Det var ikke ungene som startet dette skredet.

Det er forsåvidt sant, men poenget er at barn liker å samle på ting. Min pleide å komme hjem fra barnehagen med lommene fulle av steiner, og det var selvfølgelig helt spesielle steiner som måtte tas vare på. Uansett om det er stein, pinner eller plast tar det plass i hjemmet. 

Jeg er egentlig tilhenger av både minimalisme og antimaterialisme, men jeg er ikke sikker på om det hjelper så mye på å gjøre det ryddig. Hos oss er det i hvertfall de tingene vi faktisk bruker som skaper rot. Det vi ikke bruker blir jo bare liggende i skapet.

Anonymkode: d1b5c...fb2

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det er forsåvidt sant, men poenget er at barn liker å samle på ting. Min pleide å komme hjem fra barnehagen med lommene fulle av steiner, og det var selvfølgelig helt spesielle steiner som måtte tas vare på. Uansett om det er stein, pinner eller plast tar det plass i hjemmet. 

Jeg er egentlig tilhenger av både minimalisme og antimaterialisme, men jeg er ikke sikker på om det hjelper så mye på å gjøre det ryddig. Hos oss er det i hvertfall de tingene vi faktisk bruker som skaper rot. Det vi ikke bruker blir jo bare liggende i skapet.

Anonymkode: d1b5c...fb2

NOEN barn liker å samle på ting. Andre ikke. 
Samle stein gjorde mine også, det foregikk i en helt spesiell krukke på trappa der de helt spesielle steinene fikk bo. Ikke inni stua. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du skal være ganske hardhjerta for å følge denne regelen. Barnebøker, klassebilder, smykkene du arvet etter bestemor, akebrettet (ikke hver vinter det er akeforhold her jeg bor), genseren oldemor strikket til minstemann osv.

Har en venninne som inspirert av et ryddeprogram kastet og ga bort mengder av ting hun ikke hadde brukt på et år, bare for å innse at hun måtte kjøpe mye på nytt. Da blir det dyrt å være ryddig. 

Anonymkode: 57db8...ad3

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Har en venninne som inspirert av et ryddeprogram kastet og ga bort mengder av ting hun ikke hadde brukt på et år, bare for å innse at hun måtte kjøpe mye på nytt. Da blir det dyrt å være ryddig. 

Hun må jo være voksen nok til å vurdere sine behov, da. Dersom du VET at det ikke snør hvert år, men at dere aker alle de gangene det er snø, så kaster du så klart ikke akebrettet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Da får du jo øve deg på å si nei.

Synd når det går ut over niesene mine.

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Du skal være ganske hardhjerta for å følge denne regelen. Barnebøker, klassebilder, smykkene du arvet etter bestemor, akebrettet (ikke hver vinter det er akeforhold her jeg bor), genseren oldemor strikket til minstemann osv.

Det går jo an å bruke hodet litt da.

Vi har gjerne en masse gammelt "skrot" som vi aldri kommer til å bruke igjen, derav dette ordspråket. Men det er jo da gjerne ting vi har fylt bod og loft med som vi ikke hadde hjerte til å kaste med en gang.

Skrevet

Jeg håpet å få endel tips til hvordan gå fram for å få et ryddigere hjem med mindre ting. Takk til de som har kommet med gode råd!

Mine barn skal selvsagt få ha leker og ting! Samtidig tror jeg de har for mye, vi har arvet så store mengder leker fra søskenbarn.

Hvor mye leker trenger barn på 7-9 år? Kanskje det lekes mer med 5 my litle pony enn når en har 30 stykker i en skuff? Eller 5 dinosaurer enn 50 liggende? Dere som har tatt vekk litt av lasset av lekene, merker dere forskjell på leken? (Og nei, jeg skal ikke fjerne yndlingsleker og barna skal få være med å bestemme!)

Kanskje det er greit å ha en skuff med dill dall, en småting som flyter og man ikke vet hvor er?

Jeg ønsker også å spare på endel ting fra barndommen. 
kanskje det faktisk er klær og sko som er hovedproblemet vårt? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...