Gå til innhold

Hva tenker dere om en slik uttalelse fra en tante?

Anbefalte innlegg

Datteren min studerer til sosionom og straks ferdig utdannet. Svigerinnen min er fagutdannet og mange år eldre enn min datter. Hun har tatt kurs og videreutdanning innen sitt felt, så hun har noen års arbeidserfaring nå. De vil da jobbe innen ca samme bransje. Jeg har sakte opplevd at svigerinnen min misliker at min datter tar en bachelor-grad, men har ikke hatt noe konkret å vise til. Eksempler har vært at hun aldri spør henne om hvordan studiet er, eller hvordan det går. Hun prater kun om sitt, det hun selv holder på med og videreutdanner seg i. 

Min svigerinne bytter ofte jobb, mye pga hun blir lei men også fordi jobben stadig ikke er den hun forventer den å være. Det blir fort noe feil med det meste. I helgen snakket vi litt om utdanning, så sier hun brått at en ting skal jeg vite, og det er det at sosionomer ikke får jobber lenger. Jeg stiller meg ganske uforstående til henne, og sier at jeg ikke er helt enig i det. Da mener hun at sosionom-studiet ikke lenger finnes. Og at de fleste bare får dårlige jobber på institusjoner. Jeg blir helt målløs og så skjønner jeg hele tegningen. Hun er rett og slett megaredd for at niesen hennes skal kuppe en bedre jobb enn henne! Hva svarer man til sånt? Kleint.....

Anonymkode: 9fbdb...d0e

Fortsetter under...

Ja, det er kleint, men det ligger gjerne noe psykisk bak.

Min pappa er sånn. Gikk veldig ut over broren min som i oppveksten så veldig opp til pappa. Men da broren min begynte å spille gitar sluttet pappa. Pappa solgte gitar, forsterker osv og bare sluttet helt uten å vise noe interesse for min bror sitt gitarspill.

Da broren min begynte å fiske sluttet pappa. Alt fiskeutstyr innerst i garasjen og aldri en fisketur igjen, ikke engang der kunne han takle at sønnen kanskje fikk flere fisk enn han.

Pappa tok også en etterutdanning/videreutdanning, men han tok ikke eksamen i frykt av for dårlige resultater. Han tok skolen en gang til før han tok eksamen med beste resultat

Det er klart det er noe psykisk, mannen sliter jo og kan aldri mislykkes eller være dårligere enn andre. Er han ikke sikker på å være best deltar han ikke, jeg har eksempler i fleng.

Latterlig og smålig i friske personers øyne, men man må bare ha litt takhøyde for deres issues, de har det jo ikke bra...

Anonymkode: a3235...49b

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo ikke noe som heter sosionom-studie så hun har jo rett. Synes ikke hun høres sjalu ut eller noe sånt

Anonymkode: 0ed58...ae0

Det heter studier i sosialt arbeid, men på folkemunne heter det fremdeles sosionom altså.

Anonymkode: a3235...49b

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Datteren min studerer til sosionom og straks ferdig utdannet. Svigerinnen min er fagutdannet og mange år eldre enn min datter. Hun har tatt kurs og videreutdanning innen sitt felt, så hun har noen års arbeidserfaring nå. De vil da jobbe innen ca samme bransje. Jeg har sakte opplevd at svigerinnen min misliker at min datter tar en bachelor-grad, men har ikke hatt noe konkret å vise til. Eksempler har vært at hun aldri spør henne om hvordan studiet er, eller hvordan det går. Hun prater kun om sitt, det hun selv holder på med og videreutdanner seg i. 

Min svigerinne bytter ofte jobb, mye pga hun blir lei men også fordi jobben stadig ikke er den hun forventer den å være. Det blir fort noe feil med det meste. I helgen snakket vi litt om utdanning, så sier hun brått at en ting skal jeg vite, og det er det at sosionomer ikke får jobber lenger. Jeg stiller meg ganske uforstående til henne, og sier at jeg ikke er helt enig i det. Da mener hun at sosionom-studiet ikke lenger finnes. Og at de fleste bare får dårlige jobber på institusjoner. Jeg blir helt målløs og så skjønner jeg hele tegningen. Hun er rett og slett megaredd for at niesen hennes skal kuppe en bedre jobb enn henne! Hva svarer man til sånt? Kleint.....

Hvor mener du at sosionomer får gode jobber da?

Anonymkode: 74244...023

Annonse

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Kutt ut da. Sosionomer fortsatt ettertraktet! Dette handlet ikke om at HI må forklare seg om hvor folk får jobb, men at tanta åpenbart er sjalu og redd for å ikke være like viktig lenger 

Anonymkode: 384b6...859

Du er glad for at din datter tar en  utdannelse. Det skjønner jeg. Svigerinnen din bryr seg ikke/ vil konkurrere. 

La det gå. Alle er ikke like opptatt av å vise deltagelse og alle gleder seg ikke på andres vegne. Svigerinner konkurrenter gjerne litt mer enn andre. Sånn er det. 

Ikke bry deg. 

Endret av ReneRene
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Jeg har ikke skrevet annet enn at de får jobber. Jeg er uenig i det min svigerinne sier. Hun tror hun er enestående i det hun gjør, helt til det viser seg at hun aldri har vært fast ansatt eller hatt den stilingen hun utad har gitt uttrykk for å inneha. Hun juger. Og nå virker det som om misunnelse og frykt for at familiemedlemmer kan gå forbi henne i bransjen, overskygger vanlig høflig oppførsel. 

Sosialt arbeid er jo den bachelorgraden alle kan klare å fullføre. Det er fint at det eksisterer en høyere utdanning for alle. 

Anonymkode: b6e41...795

Åh, så smålig. Er det mulig 😂😂

Fy søren 😲😂

Anonymkode: 7c1a8...ebe

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Sosialt arbeid er jo den bachelorgraden alle kan klare å fullføre. Det er fint at det eksisterer en høyere utdanning for alle. 

Og nå skjønner jeg at svigerinnen min også er på dib........:-D 

Annonse

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Har du tatt den selv siden du vet dette? 

Jeg tenker at en slik uttalelse ikke er noe å legge vekt på. Jeg ville vel svart noe i retning av "Sier du det? Ja, ja, vi får se da, vet du, kanskje det kan bygges på til en master eller noe." Sånn. Ferdig. Legg ballen død så fort som mulig. 

Anonymkode: 5a38c...ec7

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Nei. Alle klarerer ikke det. Alle klarer ikke en utdannelse i det hele tatt. Mange har problemer med både konsentrasjon, dysleksi +++ 

Og noen mangler motivasjon av ulike grunner.

Du vet kanskje ikke at alle utdannelser krever sitt. Du trenger ikke være så jævli smålig for det. Du MÅ ikke bli spydig selv om du ikke selv klarer det. 

Ville ikke brydd meg, folk får tenke sitt.
Jeg lurer sv og til på om dette er en dib-ting eller om folk der ute i den virkelige verden bruker så mye tid på å snuse opp konflikter og fornærmelser, tolke, analysere og tillegge folk intensjoner og meninger som det fremkommer her. 

Anonymkode: 7ec6c...256

Ville ikke brydd meg, folk får tenke sitt.
Jeg lurer sv og til på om dette er en dib-ting eller om folk der ute i den virkelige verden bruker så mye tid på å snuse opp konflikter og fornærmelser, tolke, analysere og tillegge folk intensjoner og meninger som det fremkommer her. 

Nå kjenner jeg veldig godt svigerinnen min, så jeg vet at hun er smålig. Jeg har kjent henne i 20 år, så dette er ikke noe jeg tar ut av det blå. Spørsmålet mitt var hva man skal svare på sånt. Ikke hvorvidt fremmede mener jeg tar feil av mennesket jeg beskriver. Jeg vil påstå at jeg kjenner henne veldig godt. Og det er disse smålige utidige kommentarene fra henne jeg blir mer og mer lei av. Selvsagt kan man gjerne blåse i det meste. Men det må likevel være lov å irritere seg. 

Nå kjenner jeg veldig godt svigerinnen min, så jeg vet at hun er smålig. Jeg har kjent henne i 20 år, så dette er ikke noe jeg tar ut av det blå. Spørsmålet mitt var hva man skal svare på sånt. Ikke hvorvidt fremmede mener jeg tar feil av mennesket jeg beskriver. Jeg vil påstå at jeg kjenner henne veldig godt. Og det er disse smålige utidige kommentarene fra henne jeg blir mer og mer lei av. Selvsagt kan man gjerne blåse i det meste. Men det må likevel være lov å irritere seg. 

Du virker litt smålig du og, der du tillegger svigerinnen din motiver og holdninger som er kun basert på spekulasjon.

Du trenger da ikke å svare så mye, la det ligge. Så får fremtiden vise hvem av dere som har rett.

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Spørsmålet ditt var hva vi tenker om uttalelsene. Jeg svarte hva jeg tenkte. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du virker litt smålig du og, der du tillegger svigerinnen din motiver og holdninger som er kun basert på spekulasjon.

Du trenger da ikke å svare så mye, la det ligge. Så får fremtiden vise hvem av dere som har rett.

Mulig det, nå er vi flere i familien som har samme oppfatning av samme dame så det er ikke bare meg. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er fakta at det er vanskelig å få jobb som sosionom. Det kan jo være en vennlig advarsel.. Det er kanskje derfor svigerinnen din stadig videreutdanner seg.. 

Anonymkode: 0799a...3f6

Da er det veldig merkelig at de jeg kjenner har faste og gode jobber? Men at det kan være vanskelig å få fast stilling som nyutdannet kan være veldig sant. Nå var det heller ikke saken, hun mente at det ikke var jobber å få i det hele tatt. 

Min svigerinne er helsefagarbeider, ikke sosionom. 

Må du svare noe som helst da? Hvorfor nøre opp under slik irritasjon når du allerede har konkludert med at hun er smålig og utidig. Hev deg over det!

og jo, det er ikke så enkelt å få jobb som sosionom lenger. Før var dette ettertraktet, så at du kjenner mange med fast jobb som sosionom er vel ikke så rart. I dag fases disse stillingene mer og mer ut av offentlig sektor. Barnevernet krever master, fengselsvesenet innskrenkes, psykisk helse vil gjerne ha sykepleiere med master, Nav vil ofte ha mastergrad osv osv. 

Anonymkode: 711cb...721

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...