Anonym bruker Skrevet 26. juni 2023 #1 Skrevet 26. juni 2023 Jeg overtok nylig en enebolig der det er søkt om å lage soverom, stue og bad i kjelleren. Søknaden med plantegning er innvilget, men tidligere eier har pga sykdom ikke fullført. Nå ønsker jeg å ferdigstille kjelleren, men søknaden ble innvilget i 2014. Kan jeg ferdigstille etter søknad/tegninger og deretter kontakte kommunen for ferdigattest? Må jeg søke på nytt? Anonymkode: f87fa...904
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2023 #2 Skrevet 26. juni 2023 Lurer ikke på om en slik byggesøknad er kun gyldig i 3 år🤔 Anonymkode: 9477b...4ec
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2023 #4 Skrevet 26. juni 2023 Hmmm, igangsatt innen 3 år. Hvorfor kan de ikke skrive slik at det ikke er rom for egen tolkning? Det ble igangsatt i 2014, altså samme år/innen 3 år. Ferdigstilt derimot 🙄 Anonymkode: f87fa...904
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2023 #5 Skrevet 26. juni 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg overtok nylig en enebolig der det er søkt om å lage soverom, stue og bad i kjelleren. Søknaden med plantegning er innvilget, men tidligere eier har pga sykdom ikke fullført. Nå ønsker jeg å ferdigstille kjelleren, men søknaden ble innvilget i 2014. Kan jeg ferdigstille etter søknad/tegninger og deretter kontakte kommunen for ferdigattest? Må jeg søke på nytt? Anonymkode: f87fa...904 Hvorfor i all verden ringer du ikke kommunen og spør?? Anonymkode: 17cd1...ba9
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2023 #6 Skrevet 26. juni 2023 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Hvorfor i all verden ringer du ikke kommunen og spør?? Anonymkode: 17cd1...ba9 Fordi de er umulig å få tak i vanligvis, og ikke så mye enklere når det i tillegg er ferietid. Hvorfor i all verden bruker du tid på å svare når du ikke har svar til det folk spør om? Anonymkode: f87fa...904
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2023 #7 Skrevet 26. juni 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Fordi de er umulig å få tak i vanligvis, og ikke så mye enklere når det i tillegg er ferietid. Hvorfor i all verden bruker du tid på å svare når du ikke har svar til det folk spør om? Anonymkode: f87fa...904 Du tenker at sentralbordet/servicetorg i kommunen er umulig å få tak i? Du trenger jo ikke snakke med byggesaksbehandlerne for å få slik generell informasjon. Anonymkode: 17cd1...ba9
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2023 #8 Skrevet 26. juni 2023 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Du tenker at sentralbordet/servicetorg i kommunen er umulig å få tak i? Du trenger jo ikke snakke med byggesaksbehandlerne for å få slik generell informasjon. Anonymkode: 17cd1...ba9 Du vet at ikke alle bor i din lille innavl-kommune? Anonymkode: f87fa...904
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2023 #9 Skrevet 26. juni 2023 Du må først sjekke om det er gitt rammetillatelse eller igangsettingtillatelse. Eller om det er søkt om alt i 1 trinn. Etter at man har mottatt rammetillatelse må man finne de som kan prosjektere (for eksempel arkitekt og ingeniør) og de som skal utføre byggearbeidene (for eksempel tømrer, murer etc). Så må det innen 3 år etter mottatt rammetillatelse søkes om igangsettingtillatelse for å få lov til å starte byggingen. Det er ikke uvanlig å søke om flere igangsettingtillatelser for ulike deler av byggearbeidene. For eksempel først for grave- og grunnarbeider og deretter for resten. Mange varianter er mulige. Hvis byggearbeidene stopper opp i 2 år etter at det er gitt igangsettingtillatelse, kan kommunen kreve at det som er påbegynt rives. Du kan lese mer her: https://www.wr.no/aktuelt/bortfall-av-tillatelser Anonymkode: 387de...40c
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2023 #10 Skrevet 26. juni 2023 Så dersom det kun forelå rammetillatelse fra 2014 må du søke på nytt. Du vil sannsynligvis spare penger på å bruke samme firma som sist. Det kan ha kommet nye regler ( reguleringsplan, regler fra kommunen, tekniske regler etc) som gjør at søknaden fra forrige gang må endres. Anonymkode: 387de...40c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå