Anonym bruker Skrevet 24. juni 2023 #1 Skrevet 24. juni 2023 Vi er 4 familier har som har robotklipper. Det er mange katter i nabolaget, bare koselig det, men en av dem syns disse klipperne er utrolig interessant og ønsker å leke med dem når de går. Så fort man setter dem på som kommer katten løpende. Vi alle som ha disse klipperne er redde for at denne katten på en eller annen måte skal bli skadet av en av klipperne. Av den grunn har vi kontaktet eieren av den ene katten det gjelder om vi kan avtale et tidspunkt hvor de holder katten inne en halvannen times tid og så klipper vi alle 4 plenene våres da. For oss er ikke tidspunktet for når det er så veldig viktig da disse kan programmeres og det ikke er avhengig av at vi er hjemme. Eieren av katten likte ikke ideen vår, og mener dette er vårt ansvar at katten deres ikke blir skadet av våre klippere, og kommer ikke til å holde katten inne for at vi skal kunne klippe plenen. Påpekte også at dersom katten blir skadet av den kommer eieren til å sende regningen til oss. Så hva mener dere er riktig, at eieren av katten tar hensyn til de med robotklippere og er med på å avtale tid, eller at de med robotklippere passer på å jage katten? Dersom katten blir skadet, er det eieren sitt ansvar som ikke ønsker å være med på å legge til rette for at det ikke skal skje, eller eierne av robotklipperne? Anonymkode: 418ab...e11
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2023 #2 Skrevet 24. juni 2023 Wow! Dere er 4 familier som alle er rause nok til å tilrettelegge så ikke katten blir skada, også er eier så uansvarlig og sier nei?? Som katteeier tenker jeg det er mitt ansvar. Om min katt går inn på andres området og blir skada så javel. Da er det på meg. Jeg kan jo ikke klandre en bilfører for å kjøre på katten om han løper ut i veien foran en bil heller Anonymkode: 9c91e...421
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2023 #3 Skrevet 24. juni 2023 Som katteeier så tenker jeg at den katteeieren ikke er riktig vel bevart. Å holde katten inne i 1,5 time en gang i blant for at katten ikke skulle bli skadet av klipperene er en smal sak. Dere ønsker å ta hensyn, dere legger til rette for å ta hensyn, ikke deres feil at katteeier setter seg på bakbeina. Hadde det vært min katt, så hadde jeg blitt veldig takknemlig for at så mange av dere brydde dere med å beskytte katten min. Ikke betal en eneste regning. Anonymkode: 4aeb2...66b
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2023 #4 Skrevet 24. juni 2023 Det er katteeiers ansvar selvfølgelig. Jeg tror for øvrig katten klarer å passe seg og at den ikke kommer til å bli skadet. Anonymkode: 0fa43...14f
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2023 #5 Skrevet 24. juni 2023 Gud bedre. Er da bare å klippe plenen. Det reker da katter rundt overalt, man kan inne la være å klippe plenen sin fordi noen hat valgt å skaffe seg katt. Anonymkode: 4d2ed...d26
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2023 #6 Skrevet 24. juni 2023 Det er faktisk dere som har ansvaret. Det er ikke lovlig å utsette dyr for unødig fare (dyrevellferdsloven). Hvis det tar bare en halvtime å klippe kan dere jo holde et øye med klippene. Anonymkode: 587e9...4d6
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2023 #7 Skrevet 24. juni 2023 Hvis det er sånn det skal være må qlle parkere bilen for godt. Plutselig kan det jo løpe en katt forran. Anonymkode: 481fa...ea6
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2023 #9 Skrevet 24. juni 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hvis det er sånn det skal være må qlle parkere bilen for godt. Plutselig kan det jo løpe en katt forran. Anonymkode: 481fa...ea6 Ja, men du har ikke lov til å kjøre på dyr heller og hvis du gjør det må du stoppe og forsøke å hjelpe fyret. Det gjelder også om det er en liten fugl eller liknende. Ved planlegging for førerløse biler må det programmeres inn systemer for å unngå å kjøre på dyr. Anonymkode: 587e9...4d6
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2023 #10 Skrevet 24. juni 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er faktisk dere som har ansvaret. Det er ikke lovlig å utsette dyr for unødig fare (dyrevellferdsloven). Hvis det tar bare en halvtime å klippe kan dere jo holde et øye med klippene. Anonymkode: 587e9...4d6 Så lenge robotklipperen går på egen eiendom vil man ikke bli ansvarlig for eventuelle skader på katten. Hi har gjort alt som kan forventes og har tatt hensyn til dyrevelferden så langt det er mulig. Nå er det katteeieren som har ansvaret for å skjerme katten sin mot eventuell skade av katten på annen manns eiendom. Anonymkode: cad64...4a9
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2023 #11 Skrevet 24. juni 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er faktisk dere som har ansvaret. Det er ikke lovlig å utsette dyr for unødig fare (dyrevellferdsloven). Hvis det tar bare en halvtime å klippe kan dere jo holde et øye med klippene. Anonymkode: 587e9...4d6 I så fall er det katteeieren som har ansvaret da, som lar katta si reke rundt uten tilsyn med alt det innebærer av risiko. Anonymkode: 4d2ed...d26
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2023 #12 Skrevet 24. juni 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Wow! Dere er 4 familier som alle er rause nok til å tilrettelegge så ikke katten blir skada, også er eier så uansvarlig og sier nei?? Som katteeier tenker jeg det er mitt ansvar. Om min katt går inn på andres området og blir skada så javel. Da er det på meg. Jeg kan jo ikke klandre en bilfører for å kjøre på katten om han løper ut i veien foran en bil heller Anonymkode: 9c91e...421 Enig Anonymkode: f3ffa...e5c
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2023 #13 Skrevet 24. juni 2023 Oj! Katteeier er jo helt på bærtur! Her har dere kommet med et kjempeflott tilbud og kompromiss. Hadde ikke blitt sint på naboen om en av mine katter hadde forvillet seg inn i hagen deres og blitt skadet av å leke med robotklipperen. Tenker litt at denne pusen heller ikke er blant de smarteste.. Men det er da ikke kattens feil, og synd på den om den blir skada. Ville sjekket opp litt regler rundt dette og evt. tatt en ny prat med katteeier, og spurt om hun ikke bryr seg om katten, siden hun ikke vil gjøre sitt for. Forhindre skade. Anonymkode: baf4b...08d
ReneRene Skrevet 24. juni 2023 #14 Skrevet 24. juni 2023 🤣 naboer 🤣 Ta den katten og steng den inne den halvtimen da. I garasjen din. På et rom. I kjelleren. Jesus så gærne dere alle er. Katteeier OG dere. Er dere egentlig særlig god venn med den som eier katten fra før?
ReneRene Skrevet 24. juni 2023 #15 Skrevet 24. juni 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Wow! Dere er 4 familier som alle er rause nok til å tilrettelegge så ikke katten blir skada, også er eier så uansvarlig og sier nei?? Som katteeier tenker jeg det er mitt ansvar. Om min katt går inn på andres området og blir skada så javel. Da er det på meg. Jeg kan jo ikke klandre en bilfører for å kjøre på katten om han løper ut i veien foran en bil heller Anonymkode: 9c91e...421 Så du og 6 brukere til her tror at dette er fire rause familier? Og at katteeier er uansvarlig? Tenker at det er et nøste å rulle opp het mtp naboskap. Come on! 🙃
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2023 #16 Skrevet 24. juni 2023 ReneRene skrev (31 minutter siden): 🤣 naboer 🤣 Ta den katten og steng den inne den halvtimen da. I garasjen din. På et rom. I kjelleren. Jesus så gærne dere alle er. Katteeier OG dere. Er dere egentlig særlig god venn med den som eier katten fra før? Hvem i denne tråden er gærne? Anonymkode: 4aeb2...66b
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2023 #17 Skrevet 24. juni 2023 ReneRene skrev (17 minutter siden): Så du og 6 brukere til her tror at dette er fire rause familier? Og at katteeier er uansvarlig? Tenker at det er et nøste å rulle opp het mtp naboskap. Come on! 🙃 Som vanlig er du på en helt annen planet enn alle andre. Anonymkode: 4aeb2...66b
ReneRene Skrevet 24. juni 2023 #18 Skrevet 24. juni 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Som vanlig er du på en helt annen planet enn alle andre. Anonymkode: 4aeb2...66b En annen planet enn naboene og de fleste som kommenterer her ja. Og det er jeg ikke lei meg for 😂
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2023 #19 Skrevet 24. juni 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Vi er 4 familier har som har robotklipper. Det er mange katter i nabolaget, bare koselig det, men en av dem syns disse klipperne er utrolig interessant og ønsker å leke med dem når de går. Så fort man setter dem på som kommer katten løpende. Vi alle som ha disse klipperne er redde for at denne katten på en eller annen måte skal bli skadet av en av klipperne. Av den grunn har vi kontaktet eieren av den ene katten det gjelder om vi kan avtale et tidspunkt hvor de holder katten inne en halvannen times tid og så klipper vi alle 4 plenene våres da. For oss er ikke tidspunktet for når det er så veldig viktig da disse kan programmeres og det ikke er avhengig av at vi er hjemme. Eieren av katten likte ikke ideen vår, og mener dette er vårt ansvar at katten deres ikke blir skadet av våre klippere, og kommer ikke til å holde katten inne for at vi skal kunne klippe plenen. Påpekte også at dersom katten blir skadet av den kommer eieren til å sende regningen til oss. Så hva mener dere er riktig, at eieren av katten tar hensyn til de med robotklippere og er med på å avtale tid, eller at de med robotklippere passer på å jage katten? Dersom katten blir skadet, er det eieren sitt ansvar som ikke ønsker å være med på å legge til rette for at det ikke skal skje, eller eierne av robotklipperne? Anonymkode: 418ab...e11 Her tenker jeg dere er rause så kommer med et forslag til at han kan holde katten inne! Jeg kunne nok glatt gitt denne katten rottegift eller ha ønske om å kjørt på den! Det er ikke deres ansvar om robotklipperen skader katten , dere har vært i kommunikasjon med eieren! Og katten går løs og kan bli skadet. Anonymkode: 321b6...007
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2023 #20 Skrevet 24. juni 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er faktisk dere som har ansvaret. Det er ikke lovlig å utsette dyr for unødig fare (dyrevellferdsloven). Hvis det tar bare en halvtime å klippe kan dere jo holde et øye med klippene. Anonymkode: 587e9...4d6 Dette blir for dumt! Da bør eieren til katten fortelle katten at den ikke skal gå inn i andres hage…. Anonymkode: 321b6...007
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2023 #21 Skrevet 24. juni 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det er faktisk dere som har ansvaret. Det er ikke lovlig å utsette dyr for unødig fare (dyrevellferdsloven). Hvis det tar bare en halvtime å klippe kan dere jo holde et øye med klippene. Anonymkode: 587e9...4d6 Halvannen time og en halvtime er ikke helt det samme... Anonymkode: 2149e...aa6
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2023 #22 Skrevet 24. juni 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Så lenge robotklipperen går på egen eiendom vil man ikke bli ansvarlig for eventuelle skader på katten. Hi har gjort alt som kan forventes og har tatt hensyn til dyrevelferden så langt det er mulig. Nå er det katteeieren som har ansvaret for å skjerme katten sin mot eventuell skade av katten på annen manns eiendom. Anonymkode: cad64...4a9 Jeg har ikke hørt om noen som har blitt dømt for akkurat det, men det har vært dommer for at skjære har gått i rottefella og en tilfeldig full mann som ramlet i et badebasseng inne i en privat hage. Anonymkode: 587e9...4d6
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2023 #23 Skrevet 24. juni 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Halvannen time og en halvtime er ikke helt det samme... Anonymkode: 2149e...aa6 Ja. Jeg leste feil der. Anonymkode: 587e9...4d6
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2023 #24 Skrevet 24. juni 2023 Er katteeier selv og synes denne personen er skrudd. Ikke deres ansvar tenker nå jeg, men katteeiers… meeen vet ikke helt med det juridiske her da. Har man valgt å ha utekatt, så må man selv ta ansvar. Den kan bli kjørt på av en bil, skadet av traktor på jordet, tatt av grevling , bitt av hoggorm osv. hadde min katt fått såret labb fordi andre klippet plenen er det synd for katten og meg. Ikke de som klipper plenen. Anonymkode: 9aeac...3ef
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2023 #25 Skrevet 24. juni 2023 Jeg har både katt og robotgressklipper. Jeg mener katteeier er på bærtur. Det er nå engang sånn med utekatter at de løper større risiko for farer og ulykker, enn innekatter. Synes dere skal drite i det. Jeg har fulgt med min katt, han er også veldig nysgjerrig på klipperen, men det lille kattehodet skjønner jo at han må flytte seg. De fleste katter skjønner vel det. Anonymkode: 05120...491
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå