Gå til innhold

Barn som slår og sparker

Anbefalte innlegg

I det siste har 5-åringen startet med å utagere fysisk. Jeg er i dialog med bhg, og så vidt jeg vet, er det bare jeg som blir utsatt for slagene. Det er også mye som skjer for tiden, så det ligger absolutt noe bak atferden.

Hvordan håndtere det når situasjonen oppstår? Jeg kan ikke trekke meg unna, da følger hun etter meg og slår. Låser jeg meg selv inne på badet, hamrer hun på døren, eller begynner med ting som gjør at jeg ikke tør la henne være alene. Da er det bedre at jeg får sparkene. Jeg prøver å ignorere, men da blir det bare verre. Tips?

Anonymkode: d74e8...508

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441123-barn-som-sl%C3%A5r-og-sparker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det som skjer som gjør dette da? Kan noe endres på? Kan du sette av ekstra tid til bare henne? Forklare at det er lov å være sint, men ikke være fysisk? Yngste min holdt på sånn en periode og da tok jeg han på fanget og holdt han fast. Ikke hardt, men nok til at han ikke fikk gjort noe, mens jeg sa «sånn, nå kan du komme her å få en kos». Han ble panisk og ville ikke sitte, men jeg sa at jeg forsto det og at han fikk gå når han var ferdig å slå/sparke. Det tok bare 2-3 ganger til han faktisk roa seg når jeg satt han på fanget og ga han skikkelig kos 

Anonymkode: c94fd...e34

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

I det siste har 5-åringen startet med å utagere fysisk. Jeg er i dialog med bhg, og så vidt jeg vet, er det bare jeg som blir utsatt for slagene. Det er også mye som skjer for tiden, så det ligger absolutt noe bak atferden.

Hvordan håndtere det når situasjonen oppstår? Jeg kan ikke trekke meg unna, da følger hun etter meg og slår. Låser jeg meg selv inne på badet, hamrer hun på døren, eller begynner med ting som gjør at jeg ikke tør la henne være alene. Da er det bedre at jeg får sparkene. Jeg prøver å ignorere, men da blir det bare verre. Tips?

Anonymkode: d74e8...508

Vet ikke om det er noen trøst, men yngste jenta her var veldig krevende og utagerende i den alderen, hadde noen raserianfall som tok helt av og hun både slo og sparket. Jeg tror ikke det gikk så mye utover andre, hun slo ikke andre barn eller personalet i barnehagen. Det var helt forferdelig da det sto på, men det gikk over. 5-6 års alderen kan være en vanskelig tid med store følelser for mange barn. 

Anonymkode: 9f2db...833

Du bør ikke trekke deg unna, og ikke låse deg inn på badet. Hun har det veldig vanskelig når hun begynner å slå og sparke, så du må ikke avvise henne da,eller la henne være alene.  Det er lov til å holde fast når du må avverge slag og spark. Så vær rolig og hold henne inntil deg til hun roer seg ned. 

Endret av ReneRene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...