Gå til innhold

Oslo-rektor langet ut mot elever på vitnemålsutdeling: – Vi bor i Norge

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (På 23.6.2023 den 21.12):

Støtter rektoren 100%

Det er ikke nærkontakten i seg selv de trekker seg unna, men det at hun er kvinne. Når det går på kjønn og at de i tillegg toper Haram, da er jeg enig i at dette er ikke noe vi vil ha i Norge.

Det går ikke på person, farge eller etnisitet. Det går på pill råtne holdninger.

Anonymkode: 528c2...cd3

Det forsvarer likevel ikke at man henger ut en femtenåring for åpen scene. 

Anonymkode: 2a6c5...1b0

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det forsvarer likevel ikke at man henger ut en femtenåring for åpen scene. 

Slutt a!!! 

Anonymkode: 23a76...268

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Slutt a!!! 

Hvorfor det? Rektor var forberedt på situasjonen, hun kan like eller mislike det, men hun trenger ikke spisse frontene! Det er lite voksent.

Anonym bruker skrev (På 25.6.2023 den 8.53):

Og det som nå ødelegger Norge er jo disse folkene og de forbanna wokene som gjør at ingen tør si det de egentlig mener. Så ytringsfriheten til nordmenn er kneblet, mens muslimer kan gjøre hva de vil, og tom få unnskyldning når det er de spm har gjort noe galt. Helt utrolig. Og forferdelig skremmende. Slik kan det ikke fortsette. 

Anonymkode: b0203...703

Du, det er forskjell på at "ytringsfriheten er kneblet" og at man blir motsagt av noen andre som bruker sin ytringsfrihet. Hvis du ikke "tør si det du egentlig mener" fordi du tror noen vil mislike deg eller motsi deg når du sier det, så er det ikke manglende ytringsfrihet du sliter med. Det er sannsynligvis bare manglende dannelse.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor det? Rektor var forberedt på situasjonen, hun kan like eller mislike det, men hun trenger ikke spisse frontene! Det er lite voksent.

Den som tier, samtykker. Skulle hun bare latt de holde på da?

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei, hun kunne ha tatt det i etterkant, eller i forkant. 

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det svarer jeg på her....

Anonym bruker skrev (På 25.6.2023 den 10.14):

Jeg har bodd 3 år i et muslimsk land og dobbeltmoralen lenge leve sier jeg bare. Et eksempel var et norsk par som var å hilste på paret som drev favoritt resturanten deres. Den muslimske mannen tok alle i hånden for å prøve å få flere kunder inn, også den norske damen. Så når de skulle møte hans kone så fikk ikke den norske mannen håndhilse på henne....det var haram. Mannen tok folk i hånden ene og alene for å skaffe seg kunder. 

Et annet eksempel er det der med tildekking. Om de mener dette stammer fra koranen så skal de altså skjule sin prakt (folk er usikker på om det her snakkes om bryst eller hår) . I dag brukes denne ukulturen som et tegn på at man er en god muslim, men skulle de gjort det rett så skulle de heller ikke hatt på et tonn av sminke og 10 cm løsvipper for da forsøker du jo å gjøre deg sexy. 

I Norge har vi stoppet flere andre ukulturer så hvorfor ikke stoppe denne? Om jeg hadde møtt en søker på intervju som ikke ville ta meg i hånden så hadde den søknaden fort havnet i feil bunke. 

Hva med Pride? På lukkede grupper med folk fra ulike muslimske land ble det lagt ut skjema som foreldre kunne levere inn til skolen for de ønsket at barna skulle få fritak fra undervisning om homofili fordi det var mot deres religion. Hva blir det neste? Fritak fra norsk historie? Fritak fra seksualundervisning? Jeg har hatt mitt barn 3 år på skole i et muslimsk land og aldri hatt behov for noe som helst slags fritak. Vi bodde i det landet og måtte respektere hvordan skikker og lover var der.

Anonymkode: 3560b...0e5

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Sorry, feil sitering. Jeg svarer her:

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Rektor visste at dette kom til å skje. Hun var orientert om at eleven ikke ville ta henne i hånda. 

Selv tenker jeg at man ikke kan drive undervisning på siste dagen av 10 skoleår og tro at noen lærer noe da. Det de skal ha lært i løpet av de 10 åra, burde være fullført til da; og har man ikke greid å klemme inn bittelitt om likeverd underveis, så er vel toget gått. Enten ungdommen driver med bare pøbelstreker eller er i ferd med å radikaliseres til en ny Arfan Bhatti.

Episoden fungerer jo godt som et skrekkeksempel på hvordan en slik situasjon kan gå maksimalt galt for alle involverte. Rektor eskalerte en situasjon hun kunne ha forebygget. Hun valgte da å adressere også publikum og det hele ble helt krise. Hun burde tatt dette med eleven og foreldrene i stedet. Hvis jeg var rektor ville jeg ha snakket med dem om at seremonien er utformet sånn at man håndhilser først, får et vitnemål etterpå, og dersom man ikke vil det, så får man sitte i salen og se på heller, og få vitnemålet i posten. Det er faktisk et greit alternativ.

Hvis dette hadde vært ukjent for henne (noe det ikke var) burde rektor selvsagt heller ha ignorert det der og da, kontaktet eleven neste dag, og forklare ham at han har påført seg selv en veldig alvorlig sosial funksjonshemning som vil kunne koste ham avtaler, forbindelser og hindre ham i arbeidslivet. For det fins jo roller og oppgaver der man ikke kan reservere seg mot håndtrykk. Ved vanlig hilsing på folk kan man jo velge det litt som det faller seg, men det formelle håndtrykket, i formelle forbindelser, der har man ikke mange alternativer. Den andre vil oppleve det arrogant og som et brudd på samfunnskontrakten.

Sånn litt på siden kan det nevnes at man som omsorgsarbeider tørker pasienter i rompa og dusjer dem; og i Norge jobber en masse muslimer innen pleie og omsorg. Mest kvinner, men også menn. Ingen som kvier seg for å være nær brukere eller pasienter pga kjønn. 

Anonym bruker skrev (På 24.6.2023 den 1.19):

I følge han her er russedress også haram.....imponerende at Muhammed viste om det også.

Han som stiller spørsmålet er også veldig dømmende....all russ drikker til de spyr og har vill sex....

Men han jobber da ikke på en ungdomsskole der han har som oppdrag å inkludere alle elever. Hvis stillingsbeskrivelsen hans er å ivareta en forhistorisk religiøs bok, så lykkes han jo godt. Men det er en annen stilling.

Anonym bruker skrev (På 24.6.2023 den 2.07):

Kan vi snakke om hvor mange utlendinger vi har her i landet? Over halvparten av elevene i begge klassene våre er utlendinger. Har vi åpne grenser? Bare lurer.. 

Og jeg ser av mange av dem driter i regler, driter i vanlig folkeskikk, hyler og gaper. Burde man ikke integrere seg noe mer? Jeg blåser i hvilket land folk kommer fra, men reagerer på oppførselen. 

Anonymkode: 50eaf...3d2

Her får du svar på det du lurer på. 
I Norge er det ca 700.000 innvandrere. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Her får du svar på det du lurer på. 
I Norge er det ca 700.000 innvandrere. 

Lenken manglet, den kommer her (utgivelse fra Statistisk sentralbyrå) Innvandrere i Norge 2017 - SSB

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Du, det er forskjell på at "ytringsfriheten er kneblet" og at man blir motsagt av noen andre som bruker sin ytringsfrihet. Hvis du ikke "tør si det du egentlig mener" fordi du tror noen vil mislike deg eller motsi deg når du sier det, så er det ikke manglende ytringsfrihet du sliter med. Det er sannsynligvis bare manglende dannelse.

😂😂😂 Herlig! Siden du velger å skrive som anonym har du nettopp bevist at du ikke selv en gang tør å stå frem med nick. 

Annonse

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

😂😂😂 Herlig! Siden du velger å skrive som anonym har du nettopp bevist at du ikke selv en gang tør å stå frem med nick. 

"Tør"?
Jeg tør å si eksakt det samme under fullt navn og har også nylig gjort det. Bl a på facebooksida mi. 

Men jeg har ikke interesse av at noen psykoer her skal finne ut koblingen mellom nicket mitt og navnet mitt, ettersom det tidligere har vært episoder der brukere her er blitt oppsøkt hjemme fordi noen fant ut hvem de var i det sivile liv. Det handler ikke om ytringsfrihet, men om nettvett.

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Rektoren hadde jo rett!

Anonymkode: 5e2bd...13f

Hun har rett i sine utsagn - at ungdommer må lære dette. 
Men hun har ikke lov å drite ut en elev offentlig for det. At en ungdom oppfører seg dårlig er ingen nyhetssak. Enten han er en 15-årig salafist in spe, eller han bare er frekk. At den oppførselen fører til reaksjoner på stedet, det er heller ingen nyhetssak. F eks ville det være adekvat med et litt strengt «oppfør deg ordentlig» fra frøken. 

Men at en lærer deretter gjør ham til eksponent for noe større, og bruker hendelsen til å generalisere omkring resten av elevmassen og deres foreldre, det er både dårlig stil og sannsynligvis ikke akseptabel reaksjon fra en proff.

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Men hun har ikke lov å drite ut en elev offentlig for det. At en ungdom oppfører seg dårlig er ingen nyhetssak. Enten han er en 15-årig salafist in spe, eller han bare er frekk. At den oppførselen fører til reaksjoner på stedet, det er heller ingen nyhetssak. F eks ville det være adekvat med et litt strengt «oppfør deg ordentlig» fra frøken. 

Men at en lærer deretter gjør ham til eksponent for noe større, og bruker hendelsen til å generalisere omkring resten av elevmassen og deres foreldre, det er både dårlig stil og sannsynligvis ikke akseptabel reaksjon fra en proff.

Hun driter ikke han ut. Han dreit seg ut selv da han ikke tok henne i hånda. Han startet dette. 

Anonymkode: 3237c...839

"Tør"?
Jeg tør å si eksakt det samme under fullt navn og har også nylig gjort det. Bl a på facebooksida mi. 

Men jeg har ikke interesse av at noen psykoer her skal finne ut koblingen mellom nicket mitt og navnet mitt, ettersom det tidligere har vært episoder der brukere her er blitt oppsøkt hjemme fordi noen fant ut hvem de var i det sivile liv. Det handler ikke om ytringsfrihet, men om nettvett.

Skjønner godt at du ikke tør. De meningene der er det greit ingen vet du har for det er jo skikkelig ille. 

Det var drittungene som la det ut på tik tok og eksponerte dete, ikke rektor. Sånne som deg og de dritt ungene er det som er galt med samfunnet. 

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Femtenåringen ber om det.

Anonymkode: 473a6...777

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Femtenåringen ber om det.

Anonymkode: 473a6...777

Rektor burde vært et forbilde, og uttrykt respekt på en annen måte.

Kronprins Håkon tok ponget kjapt: https://www.nrk.no/video/436afe9b-ba5f-4d0d-9693-6e3535f6d4dc

Det er stusslig at så mange tror respekt (å se andre, re spectare) innebærer å insistere på sitt eget kulturuttrukk for høflighet. 

Ockham skrev (32 minutter siden):

Kronprins Håkon tok ponget kjapt: https://www.nrk.no/video/436afe9b-ba5f-4d0d-9693-6e3535f6d4dc

Det er stusslig at så mange tror respekt (å se andre, re spectare) innebærer å insistere på sitt eget kulturuttrukk for høflighet. 

Så du mener å rope haram viser respekt? Slike folk burde få straff. 

Ockham skrev (24 minutter siden):

Dette er jo en toveissak. Mitt kulturuttrykk for høflighet i en slik situasjon som en vitnemålsutdeling er et håndtrykk. Andres er å ikke ta noen av det andre kjønn i hånden. Her finnes det ingen mellomting. Man kan ikke halvveis ta noen i hånden. Hvem skal bestemme hva som skal skje? Da er kanskje det samfunnet man bor i en god rettesnor. Man vil møte på situasjoner over alt der det forventes et håndtrykk når man bor i Norge. Møter, jobbintervju, avtaleinngåelse, når man kommer i selskap, når man møter noen for første gang, gratulasjoner, kondolanser osv. At rektor burde vært noe mer taktfull og kanskje valgt tid og sted bedre kan jeg være enig i, men hun har et poeng. Skal du lykkes i Norge må du kjenne normene. Drar du til Italia hilser du på deres vis, i Vietnam, Frankrike, Thailand osv gjør du det samme. Det sier seg selv at man tilpasser seg kulturen i landet man er. 

Anonymkode: 42ceb...ce1

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dette er jo en toveissak. Mitt kulturuttrykk for høflighet i en slik situasjon som en vitnemålsutdeling er et håndtrykk. Andres er å ikke ta noen av det andre kjønn i hånden. Her finnes det ingen mellomting. Man kan ikke halvveis ta noen i hånden. Hvem skal bestemme hva som skal skje? Da er kanskje det samfunnet man bor i en god rettesnor. Man vil møte på situasjoner over alt der det forventes et håndtrykk når man bor i Norge. Møter, jobbintervju, avtaleinngåelse, når man kommer i selskap, når man møter noen for første gang, gratulasjoner, kondolanser osv. At rektor burde vært noe mer taktfull og kanskje valgt tid og sted bedre kan jeg være enig i, men hun har et poeng. Skal du lykkes i Norge må du kjenne normene. Drar du til Italia hilser du på deres vis, i Vietnam, Frankrike, Thailand osv gjør du det samme. Det sier seg selv at man tilpasser seg kulturen i landet man er. 

Anonymkode: 42ceb...ce1

Ditt kulturuttrykk er håndhilsing, men det er både respektløst og fantasiløst (noen vil vel også si totalitært)må insistere på det som den eneste høflige måte å uttrykke hilsning.

Hva er galt med å gi et nikk, ta hånden til hjertet, gi en hilsen?

her var det en tapt mulighet for rektor til å uttrykke respekt og toleranse, ved feks å gjøre som kronprinsen. Det ville gitt super lærdom både til salen, og til guttene (som kanskje, kanskje ikke, ville tatt muligheten til å uttrykke respekt på en annen måte).

Så har jeg forståelse for at hun ikke var forberedt, og tapte hodet.

For all del, det er et godt utgangspunkt å følge stedets skikk og høflighetsformer (when in Rome…), men å insistere på at andre gjør det er uhøflig og respektløst.  

Og når skikken bryter med dine egne normer, så er det et dilemma hver må løse, mht hva som er rimelige kompromisser, eks. er det nok mange kvinner som ikke ønsker bruke sjal selv om det ville bli godt mottatt av vertskapet (sett på som høflig) når man er på besøk i muslimske land.

Jeg støtter rektor 100%! Vi ønsker et inkluderende samfunn, og integrering. Det betyr at vi tar hensyn til hverandre. Vi tilpasser oss der vi kan, og holder fast ved de verdier som er sørlig viktig for oss. 

I Norge håndhilser vi. Hadde studenter f.eks bukket pent og sagt takk, men jeg kan ikke ta deg i hånden, så ville jeg ikke reagert. Han hilser på den måten han kan, og hun på sin. 
Måten dette blir gjort på er heller en assimilering, og jeg oppfatter det som lite tilpasning og ønske om å bli inkludert… 

provosert blir jeg..

Anonymkode: 2caef...d27

Dette er ganske sykt. Imamer har gått og sagt at håndtrykk er greit.....alikevel sitter det noen nordmenn her og skal tilrettelegge for kvinneundertrykking? 

La oss innfør obligatorisk håndtrykk av motsatt kjønn på Nav så stikker det nok ikke så dypt lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...