Gå til innhold

Oslo-rektor langet ut mot elever på vitnemålsutdeling: – Vi bor i Norge

Anbefalte innlegg

Flere av elevene på en skole i Oslo ville ikke ta rektoren i hånden og det ble ropt haram, når de mottok vitnemålet. Rektoren reagerer og roper ut i salen at vi bor I norge og at vi ikke kan ha det sånn her. Rektoren går nå ut å beklager seg og blirstøttet i det av grunnskoledirektøren som sier dette :

Videre skriver grunnskoledirektøren at osloskolen skal være et trygt sted for alle.

– Vi er opptatt av å fremme holdninger som sikrer at alle blir behandlet likeverdige, og ingen blir utsatt for trakassering. Det gjelder både for elever og ansatte.

Alikevel så støtter de at rektor unnskylder seg. Det er jo ingen likeverd når gutter ikke vil ta en kvinne i hånden, og snakker om at det er haram.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/oslo-rektor-langet-ut-mot-elever-pa-vitnemalsutdeling-vi-bor-i-norge/15843561/

Hva tenker du, var det riktig av rektoren og unnskylde seg?

Anonymkode: dcaa4...693

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Flere av elevene på en skole i Oslo ville ikke ta rektoren i hånden og det ble ropt haram, når de mottok vitnemålet. Rektoren reagerer og roper ut i salen at vi bor I norge og at vi ikke kan ha det sånn her. Rektoren går nå ut å beklager seg og blirstøttet i det av grunnskoledirektøren som sier dette :

Videre skriver grunnskoledirektøren at osloskolen skal være et trygt sted for alle.

– Vi er opptatt av å fremme holdninger som sikrer at alle blir behandlet likeverdige, og ingen blir utsatt for trakassering. Det gjelder både for elever og ansatte.

Alikevel så støtter de at rektor unnskylder seg. Det er jo ingen likeverd når gutter ikke vil ta en kvinne i hånden, og snakker om at det er haram.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/oslo-rektor-langet-ut-mot-elever-pa-vitnemalsutdeling-vi-bor-i-norge/15843561/

Hva tenker du, var det riktig av rektoren og unnskylde seg?

Selvfølgelig. Man kan ikke tvinge noen til fysisk kontakt, samme hva du skulle ønske, mene, tenke eller forvente. Hun oppførte seg særdeles upassende, særlig mtp. at hun er rektor. 

Anonymkode: e7762...9e4

Støtter rektoren 100%

Det er ikke nærkontakten i seg selv de trekker seg unna, men det at hun er kvinne. Når det går på kjønn og at de i tillegg toper Haram, da er jeg enig i at dette er ikke noe vi vil ha i Norge.

Det går ikke på person, farge eller etnisitet. Det går på pill råtne holdninger.

Anonymkode: 528c2...cd3

Jeg er 100% enig med Kjetil Rolnes her:

Verdi-Norge 2023: Det er greit å nedverdige kvinnelige autoritetspersoner. Om du har mørk hud. Og sier kvinnen i fra, er det hun som er problemet.

Flere gutter på en ungdomsskole nektet å håndhilse på den kvinnelige rektoren under vitnemålsseremonien, og ropte "haram". Rektoren reagerte sterkt, og sa høyt ut i salen: 
– Folkens! Vi bor i Norge. Vi kan ikke ha det sånn. Dere skal jobbe med norske kvinner, ellers lykkes dere ikke i Norge.

En forbilledlig lekse fra en klok rektor som tok ansvar. Men så blir episoden lagt ut på TikTok. «Overgrep av rektor mot elev», lyder en av kommentarene. Rektor må beklage at reaksjonen ble "for sterk og konfronterende". Grunnskoledirektør Wenche Natasja Savalov i Utdanningsetaten stiller seg bak beklagelsen, og sier at osloskolen skal være et trygt sted for alle:

Men altså ikke like opptatt av at kvinner og menn skal behandles likeverdige, at kvinnelige rektorer skal slippe nedverdigende behandling fra mannlige elever, og at elevene skal lære seg likestilling. Og selvsagt behøver ikke guttene å beklage noe som helst.

Jeg forventer nå at norske feminister protesterer kraftig mot utdanningsetatens knefall for unge patriarkalske mobbere, og manglende støtte til en kvinnelig leder. Eller vent, det vel akkurat det jeg ikke gjør.

Anonymkode: e97ab...f3c

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Selvfølgelig. Man kan ikke tvinge noen til fysisk kontakt, samme hva du skulle ønske, mene, tenke eller forvente. Hun oppførte seg særdeles upassende, særlig mtp. at hun er rektor. 

Det er jo fordi hun er kvinne de ikke vil håndhilse, de hadde ikke gjort det samme hvis rektoren var en mann.

Hi

Syns ikke rektoren har noe å beklage. Uansett form og farge syns jeg man har å innrette seg etter sted og tid. Her var det på sin plass å håndhilse, uavhengig av hva de måtte mene. Rope Haram er bare latterlig. Kan nesten garantere at alle av de har gjort noe Haram i sitt liv, det å ta rektor i hånda burde være det minste problemet. 

Anonymkode: 23a76...268

Annonse

Vi bor i Norge. Vi tar i hånda. Hvis du mener det ikke er mulig for deg å oppføre deg som et normalt menneske og gjøre akkurat det så er det plenty andre steder å slå seg ned. Men bor du her så håndhilser du på begge kjønn, og du takker ved å ta i hånda.

Anonymkode: 473a6...777

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei nei og nei. Det er ALDRI ok å rope ut haram slik. En ting er å nekte å ta i hånden, 1000 ganger verrenår de roper sånt. Er helt enig, de bor faktisk i Norge. Rektor skal vel heller ikke måtte tåle trakassering?

Anonymkode: b0203...703

Rektoren har absolutt ikke noe å beklage! Skulle hilst før hun gav vitnemålet. 
Er drit lei av at utlendinger ikke kan tilpasse seg landet de kommer til. Merkelig at vi klarer det andre andre veien… 

Anonymkode: 9baed...ada

100% støtte til rektoren! Slik holdninger og atferd som denne gutten viste hører ikke hjemme i Norge. Helt utrolig at rektoren måtte beklage seg. Det er henne som ble utsatt for et overgrep. Alle burde stille seg bak rektoren for å vise at man ikke tolererer denne kvinneundertrykkende holdningen!

Anonymkode: 8b927...6de

Annonse

Jaja jeg vet i alle fall at om jeg nå er i Tyrkia eller Egypt og noen menn forsøker å stoppe meg ved å håndhilse så skal jeg bare si Haram og gå videre 😂. Dette burde tur-operatørene tipse om.

Støtter rektor.

Anonymkode: 3560b...0e5

I følge han her er russedress også haram.....imponerende at Muhammed viste om det også.

Han som stiller spørsmålet er også veldig dømmende....all russ drikker til de spyr og har vill sex....

Kan vi snakke om hvor mange utlendinger vi har her i landet? Over halvparten av elevene i begge klassene våre er utlendinger. Har vi åpne grenser? Bare lurer.. 

Og jeg ser av mange av dem driter i regler, driter i vanlig folkeskikk, hyler og gaper. Burde man ikke integrere seg noe mer? Jeg blåser i hvilket land folk kommer fra, men reagerer på oppførselen. 

Anonymkode: 50eaf...3d2

Anonym bruker skrev (1 time siden):

100% støtte til rektoren! Slik holdninger og atferd som denne gutten viste hører ikke hjemme i Norge. Helt utrolig at rektoren måtte beklage seg. Det er henne som ble utsatt for et overgrep. Alle burde stille seg bak rektoren for å vise at man ikke tolererer denne kvinneundertrykkende holdningen!

Anonymkode: 8b927...6de

Lager du en underskriftskampanje? Jeg skriver under. 

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Om det hadde vært omvendt og rektoren hadde ropt "skitten" og nektet å ta noen av de muslimske elevene i hånden, ville du støttet det?

Anonymkode: 0bdd8...690

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Kan vi snakke om hvor mange utlendinger vi har her i landet? Over halvparten av elevene i begge klassene våre er utlendinger. Har vi åpne grenser? Bare lurer.. 

Og jeg ser av mange av dem driter i regler, driter i vanlig folkeskikk, hyler og gaper. Burde man ikke integrere seg noe mer? Jeg blåser i hvilket land folk kommer fra, men reagerer på oppførselen. 

Jeg tror mye av problemet er at media og politikere har berørings-angst. De tør ikke lenger ta tak i problemet i redsel for å bli stemplet for rasist og bli kansellert.

Det er synd at man ikke lenger kan diskutere det, for ja jeg er enig med deg at det ikke spiller noe rolle hvor man kommer fra så lenge man følger reglene og normene dit man kommer.

Det jeg sitter igjen med er at det er jo et under at noen vil jobbe på enkelte skoler i det hele tatt. Både lærere, fagarbeidere og ikke minst rektorer. All respekt til de, og de fortjener millionlønn! 

Anonymkode: 0a52d...0f3

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Norge er blitt så woke at de får gjøre som de vil, er ikke lov å si NOE til folk som ikke er etnisk norske, da er man jo rasist. Tragisk. 

Anonymkode: b0203...703

Jeg synes det er ekkelt å ta folk i hånden og unngår det så langt det et mulig. Det er en tullete skikk som er uhygienisk og ubehagelig. I enkelte tilfeller brukes det for å vise makt eller måle styrke. Det er jo bare fjås som er funnet opp av mennesker.

Samtidig trengs det ikke å ropes «Haram» fra salen for å provosere mer. Dette skulle de ha snakket om på forhånd- elever og rektor

Anonymkode: 2edc4...c0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...