Gå til innhold

Alt renner gjennom meg. Tips til fornuftig mat?

Anbefalte innlegg

Går på antibiotika, og reagerer dårlig på varmen. Alt jeg spiser og drikker kommer ut iløpet av 5 minutter. Jeg er syk (selvsagt. Bruker jo antibiotika), har enorme blødninger som også gjør meg slapp, og da altså diaré…. Så føler meg såååå slapp og elendig 😩😩 noen tips til hva jeg kan spise som gir bittelitt næring? Som tas opp fort?

Anonymkode: 67c25...cdd

Fortsetter under...

Masse probiotika. Antibiotikaen dreper de snille bakteriene vi har i tarmen også så du må fylle på med nye. De selger melkesyretabletter på apoteket. De skal ikke tas sammen med antibiotika da, men en time etter.

Det kan også hende du bør bytte antibiotika, for om alt går rett gjennom tas den jo ikke opp som den skal i tarmen. Jeg måtte bytte merke engang pga diaré og oppkast av en type.

Ellers må du fylle på med salter, både varmen og diaré tapper kroppen for salt og da føler man seg enda mer elendig. Farris, salte kjeks, saltstenger osv

Anonymkode: 471f7...bf3

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Masse probiotika. Antibiotikaen dreper de snille bakteriene vi har i tarmen også så du må fylle på med nye. De selger melkesyretabletter på apoteket. De skal ikke tas sammen med antibiotika da, men en time etter.

Det kan også hende du bør bytte antibiotika, for om alt går rett gjennom tas den jo ikke opp som den skal i tarmen. Jeg måtte bytte merke engang pga diaré og oppkast av en type.

Ellers må du fylle på med salter, både varmen og diaré tapper kroppen for salt og da føler man seg enda mer elendig. Farris, salte kjeks, saltstenger osv

Godt poeng! Jeg har slitt med diaré pga varmen før oppstart av antibiotika. Drikker Biola i håp om at det skal løse seg. Brukt den antibiotikaen før uten å reagere så mistenker varmen mer enn pillene 🙈 

salt var selvsagt lurt! Takk!

Annonse

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Går på antibiotika, og reagerer dårlig på varmen. Alt jeg spiser og drikker kommer ut iløpet av 5 minutter. Jeg er syk (selvsagt. Bruker jo antibiotika), har enorme blødninger som også gjør meg slapp, og da altså diaré…. Så føler meg såååå slapp og elendig 😩😩 noen tips til hva jeg kan spise som gir bittelitt næring? Som tas opp fort?

Smothier ned mye frukt og bær og banan. Yoghurt. Ting som binder opp litt væske, havregryn feks. 

Anonymkode: e5572...099

ReneRene skrev (1 time siden):

Bananer, loff , ris og også blåbær har jeg hørt. 

Blåbær må være kokt, så blåbærsaft, syltetøy osv er bindende på magen 

Ferske blåbær har motsatt effekt 

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Vi gav GEM til ungene da de var syke og det var fare for dehydrering. Får du kroppen i balanse holder du også lettere på maten. God bedring. 

Anonymkode: c3ce6...991

Takk🙏 alle tips er verdt å prøve ut

Annonse

Ikke kast bort penger på dyre probiotika-greier fra helsekosten.. https://tidsskriftet.no/2019/03/debatt/snille-bakterier-finnes-ikke 

Pass på at du får i deg væske, salter, sukker,eplejuice med Farris, for eksempel, eller sukkerholdig brus og potetgull. 
Gå eventuelt på apoteket og be om noe som stopper diaré eller kontakt legen din for en annen antibiotika. 

Anonymkode: be6ee...da7

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Ikke kast bort penger på dyre probiotika-greier fra helsekosten.. https://tidsskriftet.no/2019/03/debatt/snille-bakterier-finnes-ikke 

Pass på at du får i deg væske, salter, sukker,eplejuice med Farris, for eksempel, eller sukkerholdig brus og potetgull. 
Gå eventuelt på apoteket og be om noe som stopper diaré eller kontakt legen din for en annen antibiotika. 

Anonymkode: be6ee...da7

Tror ikke det er antibiotikaen siden jeg har hatt det sånn i to uker. Starta igår på den. Det bare hjelper ikke på 🙈 jeg eier ikke matlyst i varmen og det hjelper heller ikke. Nå er jeg skamsjuk i tillegg så ingenting frister, men fant taffelvann som jeg hadde saft oppi! Og drikker Biola 🙏 så håper det hjelper. Fikk mannen til å kjøpe immodium også nå 

Antibiotika unngår jeg om jeg må. Den ødelegger bakteriekulturen i tarmen og alle de gode bakterier, og kan gi problemer i årevis etterpå. Jeg hadde store problemer med blant annet oppblåsthet og trøtthet i fem år etter en bredspektret antibiotikakur. Kuren reddet livet mitt! Fikk den da jeg hadde bukhinnebetennelse i forbindelse med en blindtarmesbetennelse! Så jeg mener at antibiotika er kjempeviktig og nødvendig, for slike ting. Uansett, tok masse probiotika i flere uker ca. Fem år etter at alle plagene mine startet, or alt ga seg! Aldri oppblåst lenger, mye mer energi. 

Dette er nå 10 år siden (så 15 år siden antiobiotikakuren) og jeg har ikke tatt antibiotika igjen. Ikke mine to barn heller, som heldigvis stort sett har vært friske. Bare én antibiotikakur i barndommen øker risiko for både astma og overvekt senere i livet. Ikke noe rart med alt man vet om tarmfloraen og hvor viktig den er.

Jeg er på ingen måte «alternativ» og er veldig takknemlig for alt legevitenskapen finner ut og alt den kan løse, tross alt. Antibiotika er en av de største oppfinnelsene og har reddet mange liv.

Men jeg ville tenkt meg om mange ganger før jeg tok det, spesielt om jeg hadde hatt ørebetennelse, urinveisinfeksjon eller streptokokker. MEN med en gang legen hadde sagt at du har såå høye crp eller så høy feber at her MÅ du ha antibiotika er det selvfølgelig en annen sak. Det har ikke skjedd hittil med meg.

Har hatt urinveisinfeksjoner tre ganger på disse årene. Gått raskt over med masse appelsinjuice og tranebærkapsler alle tre gangene. 

uansett, håper du med probiotika får orden på magen din igjen og at du slipper å ta så mange flere kurer av antibiotika :)

Anonymkode: 4d7cc...c5f

Huff da, det er ikke noe godt i denne varmen. 

Gem-pulver som noen nevner. Farris, salte kjeks, drikke laget av ingefær (små porsjoner, litt om gangen). 

Bitter lemon fra Schweppes. Ble lagt inn en gang med høy feber og crp, klarte ikke holde på noe, annet enn en spiseskje av denne innimellom. 

Anonymkode: ce983...c22

Gem-pulver gjør underverker, altså!

Ble matforgiftet i Spania og alt rant bare rett gjennom. Ble helt utslått. Og varmen hjelper jo ikke på, som du sier😆

Fikk tak i Gem, og det var som å komme til himmelen🤩

ma(G)ma med to små :) skrev (13 minutter siden):

Gem-pulver gjør underverker, altså!

Ble matforgiftet i Spania og alt rant bare rett gjennom. Ble helt utslått. Og varmen hjelper jo ikke på, som du sier😆

Fikk tak i Gem, og det var som å komme til himmelen🤩

Fantastisk!! Da skal jeg sjekke ut det 👏

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Bland farris (må være farris for de andre inneholder ikke samme salter) og eplejuice, det blir tilsvarende gem.

Anonymkode: 0e1ec...e96

takk! Det bruker jeg jo til ungene så det burde jeg jo visst 🙈 

sjekket ut GEM, og det var to apotek som hadde inne, men hadde noe tilsvarende (resorb) liggende så prøvde den nå 

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Tror ikke det er antibiotikaen siden jeg har hatt det sånn i to uker. Starta igår på den. Det bare hjelper ikke på 🙈 jeg eier ikke matlyst i varmen og det hjelper heller ikke. Nå er jeg skamsjuk i tillegg så ingenting frister, men fant taffelvann som jeg hadde saft oppi! Og drikker Biola 🙏 så håper det hjelper. Fikk mannen til å kjøpe immodium også nå 

Taffelvann har ingen annen effekt enn vanlig vann, det er Farris som inneholder salter.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Taffelvann har ingen annen effekt enn vanlig vann, det er Farris som inneholder salter.

Oki :) etter jeg tok den resorb-greia jeg hadde så var jeg ikke mer på do. Ikke engang etter litt grillmat, og det pleier jeg å reagere på til vanlig. Men på morningen idag var det tilbake til normalen 😫 får sende mannen ut etter farris idag 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...