Gå til innhold

Noen som har fått montert toalett og vask nylig?

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite rom ved yttergangen der det er lagt opp rør til varmt og kaldt vann, og avløpsrøret går gjennom dette rommet. Skal lage wc her, da det er sårt ønsket pga vi flyr mye inn og ut, og badet er i en helt annen etasje enn hovedetasjen. 

Det jeg lurer på er om jeg må ha rørlegger flere ganger? Og gjør rørleggere noe snekkerarbeid, eller må jeg få snekker hit samtidig? Har to små barn, så må planlegge og vite hva jeg skal forholde meg til.

Det er gulvplater på gulvet, skal legge laminat. Rørlegger må jo koble toalettet til avløpet, men fjerner han gulvplatene for å komme til eller må jeg ha snekker her samtidig? Når avløpet er i orden må jo laminaten legges før toalettet kan settes på plass? Og vannet må kobles til og henges på veggen, men det skal panelplater på veggene. 

Jobber de oppå hverandre? Hvordan foregår dette? Blir jo dyrt om rørlegger kommer, så kommer snekker, så kommer rørlegger tilbake. Og kanskje snekker må komme før rørleggeren også for å gjerne gulvet. 

Jeg er rådvill, hjelp😳

Anonymkode: 5e624...ded

Fortsetter under...

Rørleggeren gjør ikke snekkerarbeid, så du må hyre to. Men de kan jo prøve å samkjøre litt? Hos meg er flisene lagt inntil doen, så rørleggeren kan nok ordne doen først, evt snekkeren gulvet. De jobber jo med sånt hele tiden 

Anonymkode: a14ee...5d3

Rørene legges klare til montering av vask og toalett (rørene stikker da opp av gulv, evnt ut av vegg klare til å kobles til). Så gjør snekker seg ferdig, evnt så males det ferdig. Det siste du gjør er å få rørleggeren til å montere vask og toalett. 

Ta kontakt med et rørleggerfirma, de har mange kontakter og kan sikkert påta seg hele jobben. Da skaffer de snekker og organiserer hele arbeidet for deg til avtalt pris og tid. Få skriftlig tilbud.

Anonymkode: 9d939...42a

Siden du er rådvill og har lite erfaring med den type prosjekter, anbefaler jeg deg ikke å organisere ulike håndverkere selv. Som jeg skrev over kan 1 firma være den du har avtale med, så har de ansvaret for å koordinere alt.

Jeg jobber selv tilknyttet byggebransjen og velger også selv å la prosjekter hjemme gå gjennom 1 firma som da har ansvar for alle de ulike håndverkerne som må innom. 

Anonymkode: 9d939...42a

prekæs skrev (11 minutter siden):

Rørene legges klare til montering av vask og toalett (rørene stikker da opp av gulv, evnt ut av vegg klare til å kobles til). Så gjør snekker seg ferdig, evnt så males det ferdig. Det siste du gjør er å få rørleggeren til å montere vask og toalett. 

Rørene til kaldt og varmt vann stikker allerede opp. Avløpsrøret er der. Men koblingen fra der toalettet skal stå og bort til avløpsrøret gjenstår. 

Dvs at snekker må fjerne gulvet(plater), rørlegger må fikse denne koblingen, snekker må legge gulv og panelplater, rørlegger må tilbake for å montere toalett og vask. 

Hadde et håp om at broren min kunne gjort snekkerarbeidet siden det ikke er noen innviklet jobb og det er surt å betale Mayae arbeidspenger for noe som er lett for han å ordne. Men da må han jobbe "oppå" rørleggeren. 

Ja, kanskje hyre ETT firma til alt som flere nevner. Blir bare så mye dyrere. Skulle ønske jeg kunne gjort mest mulig på forhånd, men det går vel ikke da.

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Rørene til kaldt og varmt vann stikker allerede opp. Avløpsrøret er der. Men koblingen fra der toalettet skal stå og bort til avløpsrøret gjenstår. 

Dvs at snekker må fjerne gulvet(plater), rørlegger må fikse denne koblingen, snekker må legge gulv og panelplater, rørlegger må tilbake for å montere toalett og vask. 

Hadde et håp om at broren min kunne gjort snekkerarbeidet siden det ikke er noen innviklet jobb og det er surt å betale Mayae arbeidspenger for noe som er lett for han å ordne. Men da må han jobbe "oppå" rørleggeren. 

Ja, kanskje hyre ETT firma til alt som flere nevner. Blir bare så mye dyrere. Skulle ønske jeg kunne gjort mest mulig på forhånd, men det går vel ikke da.

Mulig rørleggere åpner gulvet for å legge rør. Ville spurt de. De har jo alle typer utstyr til slikt. Kanskje de bare trer røret hvis det er åpninger i gulvet slik at de kommer til. 

Avløp til vann eller kloakk?

Om det ligger avløp til kloakk i rommet, men på feil sted må rørleggeren også tenke på fall så doen ikke tetter seg hver gang noen har bæsjet...

Det er helt vanlig at rørlegger må inn flere ganger. De jobber ikke oppå hverandre, de jobber annenhver gang.

Vi har nettopp laget nytt vaskerom, med toalett. Vi har hatt både håndtverkere/fliseleggere, rørlegger og elektriker. Litt om hverandre, men stort sett hver sine dager. Her er det håndtverkeren som har brukt "sine" rørleggere og elektrikere. De avtaler seg imellom og tilpasser seg hverandre.

Anonymkode: 75e74...30a

prekæs skrev (11 minutter siden):

Mulig rørleggere åpner gulvet for å legge rør. Ville spurt de. De har jo alle typer utstyr til slikt. Kanskje de bare trer røret hvis det er åpninger i gulvet slik at de kommer til. 

Ingen åpning, men platene er skrudd fast med et par skruer bare, så kanskje de løsner de uten å måtte ha snekker der. Men må likevel ha noen til å legge gulv før rørlegger får satt på plass toalettet siden toalettet skal stå på gulvet. Hmm..

Så litt på vegghengt toalett siden gulvet da er fritt og gulvlegging kan skje uavhengig av rørlegger. Men det er veldig dyrt, pluss at han får vel ikke montert selve skåla uten at snekker setter på panelplater og lager hull i platene til rør? 

Nei, skjønner at jeg må hyre et firma som gjør alt. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Avløp til vann eller kloakk?

Om det ligger avløp til kloakk i rommet, men på feil sted må rørleggeren også tenke på fall så doen ikke tetter seg hver gang noen har bæsjet...

Det er helt vanlig at rørlegger må inn flere ganger. De jobber ikke oppå hverandre, de jobber annenhver gang.

Vi har nettopp laget nytt vaskerom, med toalett. Vi har hatt både håndtverkere/fliseleggere, rørlegger og elektriker. Litt om hverandre, men stort sett hver sine dager. Her er det håndtverkeren som har brukt "sine" rørleggere og elektrikere. De avtaler seg imellom og tilpasser seg hverandre.

Usikker. Hvordan ser jeg det? Det er et svart tykt rør og det er bad med toalett rett under dette rørets plassering, i kjelleren. 

Ok, så det er vanlig? Rørleggeren jobber feks 2 timer mandag, så kommer snekker 4 timer tirsdag, så kommer rørlegger igjen onsdag for siste montering? Eksempel.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Usikker. Hvordan ser jeg det? Det er et svart tykt rør og det er bad med toalett rett under dette rørets plassering, i kjelleren. 

Ok, så det er vanlig? Rørleggeren jobber feks 2 timer mandag, så kommer snekker 4 timer tirsdag, så kommer rørlegger igjen onsdag for siste montering? Eksempel.

Ja, de samarbeider og er gjerne innom flere steder i løpet av dagen sin. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...