Gå til innhold

Er dette vanlig på et sykehjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en bekjent, som jeg anser som meget omsorgsfull og oppegående.  

Men så forteller hun om praksis hun er med på i sin jobb ved et sykehjem, og da begynner jeg å lure. Men kanskje det bare er jeg som reagerer.  

Hun fortalte meg at hun ble oppgitt over sine beboere da hun noen ganger tok med kake som de ansatte skulle kose seg med. Det hadde da hendt at når hun hadde dekket på til seg og sine kolleger på stua ( hennes ord ), så kom beboerne og ville også ha kake. De fikk derfor ikke spist denne kaken i fred. 

Jeg synes jo dette var en rar praksis.  Greit å ta med kake, men da må den jo spises på et pauserom, der beboerne ikke ser det. Eller er det slik at de eldre bør forstå at de ikke er "invitert "? 

Anonymkode: 42807...e9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor spurte du ikke venninnen din? Vi har vel alle lært at vi må "ta med til hele klassen "...

Anonymkode: b78dd...9dc

Skrevet

Åndssvakt

Anonymkode: 6b3ac...a5c

Skrevet

Det er veldig spesielt, ja. Hvis vi ansatte skal spise noe beboerene ikke får, så setter vi oss på vaktrom/pauserom. 

Anonymkode: 4e5fa...0ad

Skrevet

Det er ikke vanlig praksis i helsevesenet. Det som er beregnet på personalet, uansett om det er samtaletema, mat eller annet, foregår på pauserom eller kontor. 
Det som skjer i fellesarealet (mat/drikke/aktiviteter/underholdning) er for alle. 

Anonymkode: 98899...ff3

Skrevet

På mitt sykehjem kan du bare drømme om å sette deg på vaktrommet sammen med kollegaen å spise.. det er det ikke mulighet til. pause tas en og en. stort sett spises det på post mellom oppgavene. Men vi deler med beboeren da.

Anonymkode: be836...a01

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

På mitt sykehjem kan du bare drømme om å sette deg på vaktrommet sammen med kollegaen å spise.. det er det ikke mulighet til. pause tas en og en. stort sett spises det på post mellom oppgavene. Men vi deler med beboeren da.

Anonymkode: be836...a01

Om de har tid til å dekke pent på og sette seg virker det ikke som det er tidsnød som tvinger dem til å ta kakefesten foran de gamle.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en bekjent, som jeg anser som meget omsorgsfull og oppegående.  

Men så forteller hun om praksis hun er med på i sin jobb ved et sykehjem, og da begynner jeg å lure. Men kanskje det bare er jeg som reagerer.  

Hun fortalte meg at hun ble oppgitt over sine beboere da hun noen ganger tok med kake som de ansatte skulle kose seg med. Det hadde da hendt at når hun hadde dekket på til seg og sine kolleger på stua ( hennes ord ), så kom beboerne og ville også ha kake. De fikk derfor ikke spist denne kaken i fred. 

Jeg synes jo dette var en rar praksis.  Greit å ta med kake, men da må den jo spises på et pauserom, der beboerne ikke ser det. Eller er det slik at de eldre bør forstå at de ikke er "invitert "? 

Anonymkode: 42807...e9e

aldri hørt om. 

Anonymkode: 47fac...0da

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Om de har tid til å dekke pent på og sette seg virker det ikke som det er tidsnød som tvinger dem til å ta kakefesten foran de gamle.

Endret av tussilagofarfara
glemte anonymknapp
Skrevet

Tror du kan slutte å anta at hun er oppegående og omsorgsfull hvis dette er tilfelle ihvertfall. Men jeg lurer på om du har misforstått noe her? Ellers ville jeg trodd at det var forsøk på en spøk fra hennes side. En merkelig spøk men dog..

Skrevet

Veldig merkelig. 

Anonymkode: a7eaf...d5b

Skrevet

Det kan ikke stemme vel, ansatte som rett og slett er ondskapsfulle.

Anonymkode: 8b18a...c01

Skrevet

Har jobbet på sykehjem og alt av mat ble spist på pauserommet, ikke foran beboerne. Vi hadde "kosedag" en dag i måneden der det ble kjøpt inn litt ekstra og dekket på, men selvfølgelig inne på pauserommet. 

Vi hadde forøvrig ikke lov til å sitte og skravle på pauserommet utenom pausene. Hvis vi en sjelden gang hadde noen minutter uten noe å gjøre ble vi bedt om å sette oss ned med beboerne og prate med dem. 

Skrevet

Nei det er ikke normalt. Jobbet på aldershjem i mange år (men ikke nå lengre) det hadde aldri skjedd der. Der var det motsatt, de ansatte tok med seg til beboere i stede. Det hendte de kjøpte inn for egen regning for å lage noe på kjøkkenet en lørdag feks. 
Selvsagt deler man med beboere noe annet er uhørt. 
Og skjønner ikke hvorfor du ikke sa det til din venninne, hun eier jo ikke folkeskikk. 

Anonymkode: 9cff5...b75

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det er ikke sikkert det er tid det går på, men muligheten til å forlate beboerene. 

Uansett, om man setter seg til med kake i fellesarealer må alle få.

Anonymkode: 2a5b2...aa2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...