Gå til innhold

IQ-test ved utredning av personlighetsforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Eller kun strukturert intervju ?

Anonymkode: 23a7b...2b2

Kommer an på hvilken forstyrrelse. 

Og du? Er det noe som hindrer deg i å spørre de fagfolka som skal utrede deg, heller enn å lage 20 detaljerte spørsmål her i 20 separate tråder?

Anonymkode: c6791...827

Jeg skjønner ikke hvorfor de skal ta iq- test ved mistanke om pf. Da må det jo være fordi handlinger og funksjon hos vedkommende kan skyldes lav eller ekstremt høy iq. For tilstandene kan medføre problemer med fks dårlig funksjon og lite forståelse for omgivelsene i første tilfellet, og alt for mye empati bla i det andre, så de trekker seg unna andre mennesker fordi det kan være utmattende. Også følelsen av å bli misforstått eller problemer med kommunikasjon forøvrig. 

ReneRene skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor de skal ta iq- test ved mistanke om pf. Da må det jo være fordi handlinger og funksjon hos vedkommende kan skyldes lav eller ekstremt høy iq. For tilstandene kan medføre problemer med fks dårlig funksjon og lite forståelse for omgivelsene i første tilfellet, og alt for mye empati bla i det andre, så de trekker seg unna andre mennesker fordi det kan være utmattende. Også følelsen av å bli misforstått eller problemer med kommunikasjon forøvrig. 

Er tydeligvis mye du ikke skjønner stakkars 

Anonymkode: 1d56f...a42

Annonse

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Evnetest tas ofte i forbindelse med de fleste typer utredninger for å få dannet et størst mulig bilde før de kan konkludere med det ene eller andre

Anonymkode: c7752...083

Dette er jo tull. Det tok meg ett minutt og google opp ang tester, og ikke ett sted sto det noe om iq- tester når det gjelder voksne. De blir jo intervjuet og har samtaler med psykolog, så det er nok som jeg skrev over aktuelt hvis det oppstår mistanke ved større avvik når det gjelder intelligens.

Endret av ReneRene

Dette er jo tull. Det tok meg ett minutt og google opp ang tester, og ikke ett sted sto det noe om iq- tester når det gjelder voksne. De blir jo intervjuet og har samtaler med psykolog, så det er nok som jeg skrev over aktuelt hvis det oppstår mistanke ved større avvik når det gjelder intelligens.

Ok

Anonymkode: c7752...083

En evnetest måler et bredt spekter av parametre, som prosessering, arbeidsminne+++ De gir som regel ikke en IQ-score. Mulig du bør endre Google-søket ditt?

Anonymkode: 77ed1...ca0

Anonym bruker skrev (På 21.6.2023 den 13.34):

Er tydeligvis mye du ikke skjønner stakkars 

Anonymkode: 1d56f...a42

Her er det nok heller du som forstår lite stakkar. 

Hun har helt rett i at det kunne ha vært hensiktsmessig i en del slike utredninger. Både lav og svært høy IQ vil kunne medføre noen utfordringer i livet.

Anonymkode: 28b77...7e2

Anonym bruker skrev (På 21.6.2023 den 21.22):

En evnetest måler et bredt spekter av parametre, som prosessering, arbeidsminne+++ De gir som regel ikke en IQ-score. Mulig du bør endre Google-søket ditt?

Anonymkode: 77ed1...ca0

Kjære vene. 
IQ-test og evnetest er det samme. Det er også mulig å måle prosessering, arbeidsminne her. 
https://www.psykologforeningen.no/publikum/videoer-om-psykisk-helse/videoer-om-andre-psykologiske-emner/hva-er-evnetester

Anonymkode: 28b77...7e2

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...