Anonym bruker Skrevet 21. juni 2023 #26 Skrevet 21. juni 2023 Skjønner ikke at folk blir så provoserte av dette? Det er sammenstilt forskning som viser hvilken mat som er best for helsa. Og for klimamessig miljøpåvirkning. Det er vel ingen hemmelighet at mest grønnsaker er bedre enn mest sjokolade hvis man skal være frisk og trives over tid? Og at kjøttforbruket har blitt altfor høyt de siste 40 årene? Anonymkode: c8baf...956
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2023 #27 Skrevet 21. juni 2023 Hva er problemet? Det er en anbefaling som sier hva som er best for oss, ikke noe forbud mot noe som helst. De kan jo ikke anbefale ting som er skadelige for oss, det være seg salt, sukker eller alkohol. Hvor stor risiko hver enkelt vil ta vil jo variere. Anonymkode: abbef...085
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2023 #28 Skrevet 21. juni 2023 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Jeg vil tro de ser på kloden under ett. Mer linser og bønner vil sette et klimaavtrykk fordi de må fraktes hit, men er klimaavtrykket større enn kjøttproduksjon? Ja, vi bør være mer selvforsynt, men det er ikke bærekraftig med overvekt og alt det fører med seg av livsstilssykdommer heller. Det er et stort bilde dette, og mange hensyn å ta Anonymkode: 72bf8...c20 Det må fraktes flere kilo for til Norge for å produsere kjøttet også. Kjøttproduksjon i Norge er nå vesentlig høyere enn det vi har for til. Anonymkode: abbef...085
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2023 #29 Skrevet 22. juni 2023 On 6/20/2023 at 8:34 PM, Anonym bruker said: De kostholdsrådene er følgende: 1. Max 400 mg koffein per dag, det vil si 4 kopper kaffe dersom men IKKE drikker annen drikke som inneholder koffein (cola, pepsi max, energidrikker og så videre) 2. Minimum 90 g fullkorn hver dag, det vil si fullkornspasta, det groveste brødet og så videre 3. 500-800 g frukt og grønnsaker hver dag 4. Spis mye mer poteter, kokt eller bakte med minimalt med salt og fett 5. Begrens inntaket av juice 6. Spis mye med belgfrukter som linser og bønner 7. Spis 20-30 g nøtter eller frø hver dag 8. 300-450 g fisk hver uke hvor 200 g er fet fisk 9. Max 350 g rødt kjøtt hver uke, og ja, svinekjøtt er også rødt kjøtt, og minst mulig skal være prosessert, det er ikke bare middag det er snakk om, men også pålegg og lignende, alt 10. Max175 g hvitt kjøtt, det er kylling og slikt, og minst mulig skal være prosessert, det er ikke bare middag det er snakk om, men også pålegg og lignende, alt 11. 350-500 g melk og meieriprodukter hver dag, og da den versjonen som inneholder minst fett 12. Et moderat inntak av egg 13. Innta minimum 25 g vegetabilsk fett hver dag, og begrens inntaket av smør og tropiske oljer 14. Ikke noe alkohol i det hele tatt 15. Begrens inntaket av godteri og andre ting med et høyt sukkerinnhold Her er det jo ikke noe rom for å kose seg overhode. Tror dere at så strenge råd kan skape økt depresjoner i befolkningen? Anonymkode: d97f2...cb9 Slapp av. Selvfølgelig må kostholdsråd være det mest optimale, det betyr ikke at du må følge dem eller spise sånn hver dag. Det er fint å ha en offisiell oversikt over hva som er best å få i seg, så tilpasser man sånn man selv vil. Null tvang. Vi har jo også blitt rimelig bortskjemt her i landet, vi fråtser i det som tidligere har vært luksusvarer og mange skjønner faktisk ikke at kjøtt til hvert måltid og brus, godteri og kaker hver dag ikke er bra. Å kunne kose seg er blitt en menneskerett og det skal skje daglig. Hvis kjøtt til alle måltider og mer enn 4 kopper kaffe er det som holder deg unna en depresjon tror jeg kanskje du burde ta en tur til legen, da er du ikke helt frisk. Anonymkode: b69c7...051
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2023 #30 Skrevet 22. juni 2023 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Det må fraktes flere kilo for til Norge for å produsere kjøttet også. Kjøttproduksjon i Norge er nå vesentlig høyere enn det vi har for til. Anonymkode: abbef...085 Men gris og kylling krever mer kraftfor en storfe og sau/geit, som er "verstingene" ut fra den lista her. De sistenevnte er ute og beiter store deler av året og resten av året består maten mye av gras som bonden har dyrka selv på åkrer som ikke egner seg til mye annet enn det grunnet klima. Kjøttfeproduksjon krever mer kraftfor enn et kombibruk av melk/ammeku og kjøttproduksjon av slike "blandingsraser", men fortsatt mindre enn gris og kylling som fores opp på nesten 100% kraftfor. Storfe og sau/geit kan foregå nesten kraftforfritt om man legger til rette for lønnsomhet ved mindre bruk og dårligere kjøttavkasting kg/kjøtt pr.dyr. Men fullt mulig og egentlig helt perfekt her til lands hvor fjell og daler, fjorder og elver deler inn landet i små geografiske områder som igjen rommer mange enda mindre naturområder som lett kan brødfø et par-tre mindre melkebruk med kjøttproduksjon og noen mindre sau- og geitebesetninger. Hvor en mindre del av dyrkamarka kan brukes til menneskekorn og grønnsaker og størstedelen kun kan gro gras til høy og silofor, samt skog/fjell som passer utmerket til beite. Nord for Dovre er det mye vanskeligere å få dyrket frem korn til menneskemat og visse grønnsaker også grunnet kortere vekstid. Frukt i større produksjoner er det nesten ikke snakk om. Nord for Trøndelag finnes det vel knapt et bruk som driver uten dyrehold og som kun dyrker jorda for dyrefor av ulike typer: Korn til kraftfor eller gras. Hele dette området kan nesten legges brakk og bli uten landbruk om man ikke skal produsere dyr som spiser gras og korn av "dårligere kvalitet"... Anonymkode: a040c...904
sug lut Skrevet 22. juni 2023 #31 Skrevet 22. juni 2023 Anonym bruker skrev (På 20.6.2023 den 20.55): Og ikke noe rom for å kose seg, og der det ikke rom for det går det på psyken løs, derfor jeg spør dere tror det vil skape økt depresjoner i befolkningen HI Anonymkode: d97f2...cb9 Hvis du ikke klarer å "kose deg" med mat laget av gode råvarer - fisk, kjøtt, melk, belgfrukter, frukt, grønnsaker, osv - må jeg si jeg lurer på hva du spiser. Dette er jo ikke på noe vis en oppsiktsvekkende liste. Da er det deg det er noe galt med.
ReneRene Skrevet 22. juni 2023 #32 Skrevet 22. juni 2023 Jeg følger de kostholdsrådene stort sett fra før, med få unntak en sjelden gang, så jeg føler at jeg ikke kan si så mye. Men jeg vil likevel si at når folk begynner å snakke depresjon ift å følge rådene, vel da er det på tide å reflektere over eget liv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå