Gå til innhold

Effekten av de nye kostholdsrådene

Anbefalte innlegg

Skrevet

De kostholdsrådene er følgende:

1. Max 400 mg koffein per dag, det vil si 4 kopper kaffe dersom men IKKE drikker annen drikke som inneholder koffein (cola, pepsi max, energidrikker og så videre)
2. Minimum 90 g fullkorn hver dag, det vil si fullkornspasta, det groveste brødet og så videre
3. 500-800 g frukt og grønnsaker hver dag
4. Spis mye mer poteter, kokt eller bakte med minimalt med salt og fett
5. Begrens inntaket av juice
6. Spis mye med belgfrukter som linser og bønner
7. Spis 20-30 g nøtter eller frø hver dag
8. 300-450 g fisk hver uke hvor 200 g er fet fisk
9. Max 350 g rødt kjøtt hver uke, og ja, svinekjøtt er også rødt kjøtt, og minst mulig skal være prosessert, det er ikke bare middag det er snakk om, men også pålegg og lignende, alt
10. Max175 g hvitt kjøtt, det er kylling og slikt, og minst mulig skal være prosessert, det er ikke bare middag det er snakk om, men også pålegg og lignende, alt
11. 350-500 g melk og meieriprodukter hver dag, og da den versjonen som inneholder minst fett
12. Et moderat inntak av egg
13. Innta minimum 25 g vegetabilsk  fett hver dag, og begrens inntaket av smør og tropiske oljer
14. Ikke noe alkohol i det hele tatt
15. Begrens inntaket av godteri og andre ting med et høyt sukkerinnhold

Her er det jo ikke noe rom for å kose seg overhode.

Tror dere at så strenge råd kan skape økt depresjoner i befolkningen?

Anonymkode: d97f2...cb9

Fortsetter under...

Skrevet

Ikke mye å leve av! 

Anonymkode: 65f22...1a8

Skrevet

Orker ikke å forholde meg til det der. Spiser det jeg ønsker og har det bra med det gitt. Frisk og rask. Eneste vondt i ryggen, men det tror jeg ikke har noe med maten å gjøre, men at jeg har kontorjobb....

Anonymkode: df04d...8ce

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Ikke mye å leve av! 

Og ikke noe rom for å kose seg, og der det ikke rom for det går det på psyken løs, derfor jeg spør dere tror det vil skape økt depresjoner i befolkningen

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Og ikke noe rom for å kose seg, og der det ikke rom for det går det på psyken løs, derfor jeg spør dere tror det vil skape økt depresjoner i befolkningen

HI

Det er jo ingen som tvinger oss til å følge de kostholdsrådene da.

Anonymkode: 8031c...070

Skrevet

En ting er at det ikke er rom til å kose seg, en annen ting er at med økonomien mange sitter med i dag er det faktisk ikke overkommelig. Joda, kutte ned på rødt kjøtt kan være overkommelig, kjøtt er dyrt, men det er søren meg alle de andre tingene på listen også om man skal ha det hver dag.

Er det noen som har satt opp menyer med dette som viser hva det hadde kommet på for, tja, la oss si en familie på to barn og to barn/tenåringer for en uke?

Anonymkode: 68e00...22e

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

HI

Hvorfor skulle det skape depresjon? 

Jeg har trua på folk, og på at folk selv klarer å ta fornuftige avgjørelser. Dette er jo ikke påbud. Egentlig er det vel en slags beskrivelse av et worst case scenario. 

Skrevet

Det morsomme er jo st alle vil at staten skal betale for kreftbehandlingen, men livsstilsendringer som kan bidra til å unngå det, vil vi ikke gjøre🤷🏼‍♀️ for første gang på lang tid er også hjerte- og karsykdommer på vei opp igjen. Vi burde følge rådene. Jeg kommer ikke til å klare det hele tiden, men jeg tar det inn over meg. 

Anonymkode: 0d987...cad

Skrevet

Hvordan får du det til at det ikke er rom for å kose seg?

Begrens bruken av betyr ikke kutt helt ut...

Vi bør ikke spise potetgull, smågodt og kaker hver dag, men det står da virkelig ikke at vi aldri kan spise det.

Hvorfor kan du ikke kose deg med sunne ting? Denne uken er det salg på grillet kylling på Meny, så i går spiste vi kyllingsalat til middag, det var supergodt, vi koste oss veldig. Står da ingen steder at kyllingsalat ikke er lov.

I dag lagde vi fiskeburger til middag, og selv om fiskeburgeren er litt prossesert er det mest fisk, salaten og grønnsakene vi hadde på er veldig lovlige og aolien innenfor. Må bli burgerbrødet som er for lyst da, siden det var laget av siktet hvetemel, men jeg regner det også som helt innenfor jeg.

Kan du ikke kose deg med slike middager uten å bli deprimert du? Er det mangelen på dessert som gjør deg deprimert? Vannmelon på tilbud denne uken, 10 kr kiloen på Spar, det er en super dessert.

Anonymkode: 72bf8...c20

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det morsomme er jo st alle vil at staten skal betale for kreftbehandlingen, men livsstilsendringer som kan bidra til å unngå det, vil vi ikke gjøre🤷🏼‍♀️ for første gang på lang tid er også hjerte- og karsykdommer på vei opp igjen. Vi burde følge rådene. Jeg kommer ikke til å klare det hele tiden, men jeg tar det inn over meg. 

Ah, du er enn sånn en, ja. Folk som røyker skal vel heller ikke få helsehjelp, da? Bare de du finner verdige?

Hvor har du det forresten fra at det er "for første gang på lenge" hjerte- og karsykdommer øker, og er det justert fot eldrebølgen?

Anonymkode: f769c...ee6

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Ah, du er enn sånn en, ja. Folk som røyker skal vel heller ikke få helsehjelp, da? Bare de du finner verdige?

Hvor har du det forresten fra at det er "for første gang på lenge" hjerte- og karsykdommer øker, og er det justert fot eldrebølgen?

Anonymkode: f769c...ee6

Litt usikker på hva du mener med «en sånn en», for jeg sier jo at jeg ikke kommer til å klare å leve slavisk etter dette. Men med folkehelseutfordringene vi ser nå og hva dette skal koste staten (og til syvende og sist oss selv), burde flere ta inn over seg disse rådene. Vi er for tjukke, for inaktive, og vi har for mye livsstilsykdommer og kreft som kunne vært unngått. Det er fakta dessverre. Det betyr ikke at jeg er perfekt på noen låte, spiser nok langt i fra så bra som jeg burde og jeg har noen kilo for mye. Jeg bare stusser på motstanden. 
Forresten; https://www.dagensmedisin.no/folkehelseinstituttet-hjerneslag-hjerte-og-karsykdom/forste-gang-pa-mange-ar-at-hjerte-og-karsykdommer-bidrar-til-okt-dodelighet/272970

Skrevet

Det er da masse rom for å kose seg. Maten vi spiser gjør oss ofte daffe. Og selv om vi mener vi er sunne og friske fordi viner tynne og går på treningsstudio, så er det faktisk en løgn. Vi er så late at vi må bruke et treningsstudio for å føle oss friske i stedet for å hente energi fra mat og komme oss ut i frisk luft og bare gå i stedet for å tro at løping en halvtime hver dag kan kompensere for å sitte på ræva resten av kvelden. Folk var generelt lykkeligere før da vi levde på helkorn og mindre kjøtt. De rike med overflod av kjøtt var de deprimerte. Jeg tror vi ville blitt lykkeligere med sunnere mat.

Og økonomisk er det bedre også. Bønner og linser er mye billigere enn kjøtt. Alkohol er også dyrt. Helkorn er billigere enn siktet mel osv. 

Anonymkode: 106f8...625

Annonse

Skrevet

Tror du folk følger de da? De som er opptatt av kosthold vet da allerede hva som skal til. Kommentarene på sosiale medier nå er som å se en treåring i trassalder. Flaut når selv finansministeren slenger seg på det tullet der. Råd skal være i tråd med helsefremmende kosthold, de kan ikke sette opp råd for en hel befolkning basert på hva vi har lyst på eller personlig preferanse.  

Ett enkelt råd vi har hatt i en evighet allerede er 5 om dagen. Vi som følger den er fremdeles i mindretall, bare sier det. Fremdeles til gode å se noen bli straffet eller ekskludert i samfunnet for å ikke følge det rådet. De nye blir likedan. Råd og veiledning, ikke påbud. 

Så kan vi være enige eller uenige om detaljene. 

Anonymkode: e352d...9c5

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Her er det jo ikke noe rom for å kose seg overhode.

Tror dere at så strenge råd kan skape økt depresjoner i befolkningen?

Liker du ikke den maten som nevnes? For meg er det kos å spise fisk. Jeg elsker fisk. Jeg er glad i frukt, nøtter, belgfrukter og grønnsaker også. Det kan jeg kose meg med. Å avstå fra alkohol eller burgere gir meg ikke depresjoner, jeg syns alkohol passer kun til fest (har drukket 3 ganger hittil i år) og rødt kjøtt er oppskrytt. 

Kose seg kan man også gjøre med strikking, gode filmer, varm te, boblebad, hagearbeid, venner, turer, trening, humor... Det MÅ ikke være noe spiselig. 

Anonymkode: 36600...efb

Skrevet

Jeg ser på disse som et "oppslagsverk". Om man bekymrer seg for helsa si og vil gjøre det man kan er dette ei liste man kan følge for å prøve å leve best mulig.

Det er som hvilke som helst annen livsstil eller diett man velger å (prøve)leve etter. Man kan følge opplegget slavisk eller gi rom for utskeielser, men det beste er og aldri skeie ut.

Men så kommer dette med psykisk helse som henger sammen med kos og nytelse og da kan det å følge disse slavisk være mer skadelig (også fysisk) enn å gi rom for slakke.

Jeg er mer bekymret for signaleffekten dette på sikt kan gi miljøet når de fremmer lyst og kraftforkrevende kjøttproduksjon (stor andel av kraftforet vi gir dyra må importeres og er i tillegg en kraftkrevende industri) fremfor kjøtt av dyr som kan fores opp på gress og utnytte beitelandet som er noe vi har mer av en dyrka mark som er egnet til å dyrke noe som helst form for menneskemat. Eller at man bytter det ut med bønner og belgfrukter som vi ikke på langt nær er i stand til å produsere nok av til et økende forbruk her til lands grunnet klima vi har og som vi da må importere. Jeg lurer på om de har tatt hensyn til transport av denne maten (eller kraftforet) når de har sett på miljøregnskapet. Prompen til kua er med, men produksjon av transportmidler, forbruk av drivstoff mm kan virke være glemt av. Og skal vi kjøpe maten ut av hendene på fattige nasjoner fordi vi av helsemessige årsaker bør spise det de produserer fremfor å øke produksjon av typer mat vi er super egnet til å lage selv?

Jeg hadde håpet på et større fokus på prosessering av mat og farene med å konsumere store mengder av det. Samtidig som at det er ulike måter å prosessere maten(det betyr jo direkte å bearbeide) og at det er forskjell på å kverne kjøtt/fisk, tilsette krydder og presse dette inn i en tarm eller burgerform og det å kverne kjøtt/fisk og deretter tilsette et titalls kjemiske stoffer for å endre utseende, øke/minke volum, bedre smak, bedre holdbarhet mm. Eller rett og slett mat/Drikke laget KUN av kjemiske forbindelser (mye godteri, alt av lettbrus/saft ol)

Anonymkode: a040c...904

Skrevet

Det gir jo ingen mening at vi skal bli mindre selvforsynte, og  i stedet frakte bønner og linser jorda rundt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg ser på disse som et "oppslagsverk". Om man bekymrer seg for helsa si og vil gjøre det man kan er dette ei liste man kan følge for å prøve å leve best mulig.

Det er som hvilke som helst annen livsstil eller diett man velger å (prøve)leve etter. Man kan følge opplegget slavisk eller gi rom for utskeielser, men det beste er og aldri skeie ut.

Men så kommer dette med psykisk helse som henger sammen med kos og nytelse og da kan det å følge disse slavisk være mer skadelig (også fysisk) enn å gi rom for slakke.

Jeg er mer bekymret for signaleffekten dette på sikt kan gi miljøet når de fremmer lyst og kraftforkrevende kjøttproduksjon (stor andel av kraftforet vi gir dyra må importeres og er i tillegg en kraftkrevende industri) fremfor kjøtt av dyr som kan fores opp på gress og utnytte beitelandet som er noe vi har mer av en dyrka mark som er egnet til å dyrke noe som helst form for menneskemat. Eller at man bytter det ut med bønner og belgfrukter som vi ikke på langt nær er i stand til å produsere nok av til et økende forbruk her til lands grunnet klima vi har og som vi da må importere. Jeg lurer på om de har tatt hensyn til transport av denne maten (eller kraftforet) når de har sett på miljøregnskapet. Prompen til kua er med, men produksjon av transportmidler, forbruk av drivstoff mm kan virke være glemt av. Og skal vi kjøpe maten ut av hendene på fattige nasjoner fordi vi av helsemessige årsaker bør spise det de produserer fremfor å øke produksjon av typer mat vi er super egnet til å lage selv?

Jeg hadde håpet på et større fokus på prosessering av mat og farene med å konsumere store mengder av det. Samtidig som at det er ulike måter å prosessere maten(det betyr jo direkte å bearbeide) og at det er forskjell på å kverne kjøtt/fisk, tilsette krydder og presse dette inn i en tarm eller burgerform og det å kverne kjøtt/fisk og deretter tilsette et titalls kjemiske stoffer for å endre utseende, øke/minke volum, bedre smak, bedre holdbarhet mm. Eller rett og slett mat/Drikke laget KUN av kjemiske forbindelser (mye godteri, alt av lettbrus/saft ol)

Anonymkode: a040c...904

Det er vi enige i. Små, regenerative jordbruk tror jeg er veien å gå. Ett godt jordsmonn lagrer karbon og demper avrenning ut i elver. Da trengs det dyr som en del av dette kretsløpet. 

Anbefaler alle som kan å bli andelsbonde eller handle direkte fra bonden på andre vis om mulig, når de er bevisst dette. Det påvirker i like stor, om ikke større grad, enn stemmeseddelen. Forbrukermakt. 

Skrevet

Den Norske regjering. Norges svar på taliban.

Anonymkode: ec0bf...ce9

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Den Norske regjering. Norges svar på taliban.

Anonymkode: ec0bf...ce9

Du sammenligner den norske (med liten n) regjeringen med Taliban (med stor t) fordi de gir RÅD om sunt, helsefremmende og bærekraftig kosthold til innbyggerne sine…?

Anonymkode: 45f7b...60f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du sammenligner den norske (med liten n) regjeringen med Taliban (med stor t) fordi de gir RÅD om sunt, helsefremmende og bærekraftig kosthold til innbyggerne sine…?

Bærekraftig? Hva er bærekraftig med å bli enda mindre selvforsynt, og heller hente enda mer varer fra fra andre siden av kloden omtrent?

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Bærekraftig? Hva er bærekraftig med å bli enda mindre selvforsynt, og heller hente enda mer varer fra fra andre siden av kloden omtrent?

Det finnes sikkert veldig mange meninger rundt bærekraft og kosthold. Det jeg reagerte på var at noen sammenlignet den norske regjeringen med Taliban fordi de kommer med velmenende RÅD, med ønske om å bedre folkehelsa.

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Jeg vil tro de ser på kloden under ett.

Mer linser og bønner vil sette et klimaavtrykk fordi de må fraktes hit, men er klimaavtrykket større enn kjøttproduksjon?

Ja, vi bør være mer selvforsynt, men det er ikke bærekraftig med overvekt og alt det fører med seg av livsstilssykdommer heller.

Det er et stort bilde dette, og mange hensyn å ta

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Jeg vil tro de ser på kloden under ett.

Mer linser og bønner vil sette et klimaavtrykk fordi de må fraktes hit, men er klimaavtrykket større enn kjøttproduksjon?

Ja, vi bør være mer selvforsynt, men det er ikke bærekraftig med overvekt og alt det fører med seg av livsstilssykdommer heller.

Det er et stort bilde dette, og mange hensyn å ta

Definitivt. Det er ikke slik at husdyr og fisk i Norge lever selvforsynt av grass de beiter eller i merdene til oppdrett. Vi importerer 200 000 tonn soya til husdyr og 400 000 tonn til fisk. Hvert år! 

Linser og bønner som en del av kostholdet har en betydelig, positiv innvirkning på alt fra hjertet, metabolske og tarm. Vi kan dyrke både erter og åkerbønner i Norge, det er til og med en del av naturlig vekstskifte. 

Skrevet

Dette når jo ikke folk, det er svært få som får det med seg og enda ferre som bryr seg. 

Anonymkode: 8e948...63c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...