Gå til innhold

Fortelle om løgn, eller la det ligge?

Anbefalte innlegg

For et par uker siden var jeg ute på konsert med venninner. Når vi skulle reise hjem møtte jeg tilfeldigvis en fyr som jeg matchet med på tinder for flere år siden (les: vi har aldri vært på date, og det har aldri skjedd noe mellom oss, kun hatt sporadisk kontakt via sosiale medier). Vi kom i prat, og han lurte på om jeg og venninnene mine ville bli med på afterparty, han kunne skaffe oss gratisbilletter, noe vi takket ja til. Jeg dro en tur på afterparty, hadde det gøy med venninner, og dro senere hjem til min nåværende kjæreste. Når han spurte meg om hvordan vi hadde kommet gratis inn på afterparty, så løy jeg, og sa at en venninne hadde fått oss inn gratis. Jeg aner ikke hvorfor jeg løy om dette, og har fremdeles dårlig samvittighet 2 uker senere. Ingenting skjedde selvfølgelig med denne tindermatchen, jeg elsker kjæresten min, og ville aldri gjort noe sånt mot han!! Men noe i meg syntes han er veldig spennende, og selvom det aldri har skjedd noe mellom oss, har det alltid vært noe ved ham, som jeg er litt svak for. Den dårlig samvittigheten toppet seg etter jeg hadde kommet hjem den natten, og det tikket inn en snap fra tindermatchen, som helt tydelig hadde forhåpninger om at vi skulle ende i samme seng den natten..

Det skal sies at jeg tidligere har vært i et voldelig forhold hvor jeg ofte var redd for å si sannheten om ting, i frykt for å bli skadet.. Jeg lurer på om dette er et mønster som kanskje henger ved meg.. 

MEN, spprsmålet nå er: skal jeg fortelle til kjæresten min at jeg løy om dette, og legge meg helt flat? Eller er det best å la det ligge? 

Anonymkode: 7e00a...687

Fortsetter under...

Det er jo ikke en spesielt stor løgn, da.

Men jeg ville nok ha sagt det som det er til kjæresten din. Slike usannheter kan ødelegge mye hvis de kommer opp i dagen.

Og så er det jo egentlig en fin anledning til både å få lettet egen dårlig samvittighet og å la kjæresten din bli bedre kjent med deg?

Forklar ham at du innser at dette er en tåpelig ting å ikke være ærlig om, og at det bare «skjedde». Fortell om hvordan ting var for deg i det tidligere forholdet ditt, og at du ikke ønsker å ha det sånn i dette forholdet, men at det er et mønster du kan trenge litt tid på å bryte helt ut av. Så kan dere jobbe med det sammen. Du med å være ærlig, og han med å vise deg at det er trygt å være ærlig i et godt forhold🥰

Annonse

Bare la det være med å si noe, hvis det ikke er noen mulighet for at venninnen din plutselig kan si noe om det uforvarende. Ala, « å sånn flaks at du kjente Ole, som fikk oss inn på afterparty».

Anonymkode: 871eb...c26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...