Gå til innhold

Lyger du for å komme unna avtaler?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg gjorde det mye før. Var rett og slett konfliktsky, redd for å skuffe andre og redd for å bli presset til å gjennomføre om jeg ikke hadde en «god nok» grunn til å avlyse.

Nå har jeg blitt mye flinkere på det, men jeg har fortsatt en kamerat som aldri tar nei for et nei, om man f.eks er helt utslitt og avlyser en kaffedate, eller man sier nei takk til en avtale i det hele tatt maler og maler han på det til man til slutt føler man ikke kan gjøre annet enn å bli med likevel. Så der hender det jeg fortsatt drar en liten hvit en for å slippe (det skjer ikke ofte at jeg avlyser avtaler, altså, selvom det kanskje hørtes sånn ut nå 😅).

Anonymkode: fb1a9...8db

Lyver ikke direkte, men kan si at det ikke passer eller at jeg ikke kan uten å gå noe mer innpå hvorfor det ikke passer. Da er det ikke alltid at jeg har andre planer, men at det rett og slett er for mye en periode.

Anonymkode: 70715...2a2

Jeg gjør ikke det. Jeg er ekstremt typisk norsk der! 

Men, jeg tenker at vi er veldig på det med å måtte holde avtaler. Det er nesten en dødssynd å avlyse. 

Så kjenner jeg folk fra Filipinene og der betyr ikke avtaler så mye som her. Jeg var der i fire måneder og erfarte det såpass at jeg skjønte at det er sant. De sier at de skal komme neste dag, men det kan gå en uke uten at de gir beskjed 😂 og ingen reagerer på det.

Mens vi liksom blir helt låst til dem. Har vi en avtale kl 14, så kan vi liksom ikke gjøre noe særlig på timene imellom. For vi liker ikke å starte på noe vi ikke får fullført. Avbrudd irriterer oss i overkant mye når vi er i gang 😂 så vi blir gående å veeente uten å gjøre noe før det tidspunktet avtalen skal skje. Mye struktur og planlegging og også sinne fordi folk "ikke respekterer" tiden vår.

Mens på Filippinene så gjør de ting og venter ikke. Kommer du så er det kjempehyggelig. Kommer du ikke, vel da fortsetter folk med sitt uten klandre. Kanskje noe i likhet med African time? 

Jeg vil si at jeg liker at avtaler blir holdt. Men samtidig skulle jeg ønske at vi kunne vært LITT mindre stresset og trekke litt på skuldrene mens vi gjør vårt uansett. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (5 minutter siden):

Men, jeg tenker at vi er veldig på det med å måtte holde avtaler. Det er nesten en dødssynd å avlyse. 

Så kjenner jeg folk fra Filipinene og der betyr ikke avtaler så mye som her. Jeg var der i fire måneder og erfarte det såpass at jeg skjønte at det er sant. De sier at de skal komme neste dag, men det kan gå en uke uten at de gir beskjed 😂 og ingen reagerer på det.

Mens vi liksom blir helt låst til dem. Har vi en avtale kl 14, så kan vi liksom ikke gjøre noe særlig på timene imellom. For vi liker ikke å starte på noe vi ikke får fullført. Avbrudd irriterer oss i overkant mye når vi er i gang 😂 så vi blir gående å veeente uten å gjøre noe før det tidspunktet avtalen skal skje. Mye struktur og planlegging og også sinne fordi folk "ikke respekterer" tiden vår.

Mens på Filippinene så gjør de ting og venter ikke. Kommer du så er det kjempehyggelig. Kommer du ikke, vel da fortsetter folk med sitt uten klandre. Kanskje noe i likhet med African time? 

Jeg vil si at jeg liker at avtaler blir holdt. Men samtidig skulle jeg ønske at vi kunne vært LITT mindre stresset og trekke litt på skuldrene mens vi gjør vårt uansett. 

I alle dager. Man gjør da andre ting før en avtale. Sitter jo ikke i timesvis og bare venter??

Anonymkode: b00e7...dc1

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

I alle dager. Man gjør da andre ting før en avtale. Sitter jo ikke i timesvis og bare venter??

Anonymkode: b00e7...dc1

Det gjelder sikkert ikke alle, men jeg har hørt det så mange ganger at jeg tror det gjelder en god del mennesker. De gjør seg liksom klare og sitter kun og venter 🙂og så har de liksom ingenting å gjøre om avtalen blir brutt..

Endret av ReneRene

Jeg hater konflikter, jeg hater å si nei, jeg hater å skuffe andre. Så nå har jeg sagt jeg kommer i en bursdag jeg overhodet IKKE har lyst å dra i. Jeg vurderer å lyve samme dag og si jeg er syk. Så ille konfliktsky er jeg. Men det er til ett menneske som aldri forstår, aldri tar hensyn og egentlig gir litt faen i andre enn seg selv

Anonymkode: af372...9d7

ReneRene skrev (1 time siden):

Hvem ‘oss’? Jeg kjenner meg ikke igjen i noe av det du beskriver. 

Hi, jeg øver meg på å bare si at ting ikke passer i stede for å føle at jeg må forklare, men noen ganger tyr jeg dessverre til en hvit løgn. Jeg jobber for å bli bedre. 

Anonymkode: b13fd...517

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hvem ‘oss’? Jeg kjenner meg ikke igjen i noe av det du beskriver. 

Hi, jeg øver meg på å bare si at ting ikke passer i stede for å føle at jeg må forklare, men noen ganger tyr jeg dessverre til en hvit løgn. Jeg jobber for å bli bedre. 

Selv om akkurat du ikke kjenner deg igjen, så kan det jo faktisk hende at du vet om andre som nok er sånn,eller at du bare har hørt eller lest om det. Det har vært diskusjoner her ihvertfall hvor folk er veldig oppgitt over folk som ikke holder avtaler og kaster bort deres tid. Ikke sikkert du har fått med deg da..

ReneRene skrev (34 minutter siden):

Selv om akkurat du ikke kjenner deg igjen, så kan det jo faktisk hende at du vet om andre som nok er sånn,eller at du bare har hørt eller lest om det. Det har vært diskusjoner her ihvertfall hvor folk er veldig oppgitt over folk som ikke holder avtaler og kaster bort deres tid. Ikke sikkert du har fått med deg da..

Du snakker likevel ikke for ‘oss’. 

Og det stemmer at jeg ikke får med meg alt her. Det har jeg ikke tid til. 

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du snakker likevel ikke for ‘oss’. 

Og det stemmer at jeg ikke får med meg alt her. Det har jeg ikke tid til. 

Nei. Men ta deg tid til å se hvordan andre mennesker handler og reagerer iblant. Det er ikke så dunt det 🙃 da hadde du nok også latt være å bli så indignert fordi dette handler da ikke om DEG! Og da må du jo protestere fordi du ikke vet hvordan andre reagerer.. 

ReneRene skrev (1 time siden):

Nei. Men ta deg tid til å se hvordan andre mennesker handler og reagerer iblant. Det er ikke så dunt det 🙃 da hadde du nok også latt være å bli så indignert fordi dette handler da ikke om DEG! Og da må du jo protestere fordi du ikke vet hvordan andre reagerer.. 

indignert? Protesterer? Jeg reagerer på at du snakker for ‘oss’. Kun det. 

ReneRene skrev (4 minutter siden):

Ja, for det handlet ikke om akkurat deg? 🙂

Så lenge jeg er her inne så er jeg en del av oss, ja. Hvorfor snakker du for andre? Hvorfor skriver du ikke ‘jeg’? 

ReneRene skrev (4 timer siden):

HI: Nei, jeg lyver ikke for å komme ut av avtaler. Blir jeg forhindret fra å komme sier jeg det akkurat slik som det er. Som regel må jeg ikke avlyse avtaler da jeg har en rimelig god oversikt over familielogistikken før jeg takker ja. 

Jeg kjenner ingen som ikke gjør noe før en avtale fordi de ikke får fullført. De fleste jeg kjenner har travle liv og er både hit og dit før en avtale. Enten så starter de på en oppgave og fullfører senere eller de velger seg ut en oppgave de har tid til å fullføre. Min to-do-liste er rimelig full så jeg har ikke problemer med å velge en aktivitet som passer. Eldre, ensomme med dårlig helse, kan nok gjerne vente på et besøk og synes at timene går sakte, men det er nok ikke fordi de ikke vil begynne på en oppgave, men fordi de ikke har noen oppgaver å begynne på. Om du mener "vi" som i nordmenn tror jeg du tenker feil av hvordan andre har det. Tror det er svært få som har det slik at de ikke får gjort noe før en avtale.

Anonymkode: 1de98...17a

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

HI: Nei, jeg lyver ikke for å komme ut av avtaler. Blir jeg forhindret fra å komme sier jeg det akkurat slik som det er. Som regel må jeg ikke avlyse avtaler da jeg har en rimelig god oversikt over familielogistikken før jeg takker ja. 

Jeg kjenner ingen som ikke gjør noe før en avtale fordi de ikke får fullført. De fleste jeg kjenner har travle liv og er både hit og dit før en avtale. Enten så starter de på en oppgave og fullfører senere eller de velger seg ut en oppgave de har tid til å fullføre. Min to-do-liste er rimelig full så jeg har ikke problemer med å velge en aktivitet som passer. Eldre, ensomme med dårlig helse, kan nok gjerne vente på et besøk og synes at timene går sakte, men det er nok ikke fordi de ikke vil begynne på en oppgave, men fordi de ikke har noen oppgaver å begynne på. Om du mener "vi" som i nordmenn tror jeg du tenker feil av hvordan andre har det. Tror det er svært få som har det slik at de ikke får gjort noe før en avtale.

Det der var så lang og detaljert forklaring at det er vanskelig å tro at du mener det, og st det er sant.

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Det der var så lang og detaljert forklaring at det er vanskelig å tro at du mener det, og st det er sant.

Hvilken måte er dette å svare noen på 😲Så frekk og ufyselig du er. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvilken måte er dette å svare noen på 😲Så frekk og ufyselig du er. 

Nei, det var ikke frekt i det hele tatt. Jeg blir selvfølgelig skeptisk når folk vil overbevise med en lang forklaring. Det er ganske vanlig å reagere på det. 

ReneRene skrev (11 minutter siden):

Hva er det du ikke tror at jeg mener og ikke tror at er sant? 
Jeg forklarte at jeg ikke lyver (ca 2 linjer på PC) og forklarte deg hvordan de fleste jeg kjenner har det i sin hverdag (ca 6,5 linjer). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...