Gå til innhold

Avslutninger, press og penger

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/4oG2n6/foreldrepress-paa-alle-kanter

Jeg er helt enig. Jeg forsøkte som foreldrekontakt å holde ting nedpå i flere år. Da var det misnøye av at det var for lite. Nå tar det derimot helt av.. Tvangssosialisering av foreldre og barn. Der barn sliter kanskje fra før av med skolen og klassen, og møter ikke barnet og foreldrene opp så blir det kommentert dagen etterpå av klassen. Jeg er helt i mot alle disse avslutningene. Ungdomsskoleeleven her har hatt 1 overnatting med trinnet (lang kjørevei og logistikk, inkl matleveranser..) , en avslutning med klassen (samme som over) og en kveld med foreldre og fest for ungdommen som skal ut av skolen.. så kommer basket, kosekveld med jentene, og alltid steder der det knapt finnes buss.. Drittlei foreldre som alltid styrer barna og ungdommene til steder der det krever ekstra å komme seg til, dyre tapasretter og pizzalaginger, sykt mange kaker og hæls i taket. 
«Det er jo såååå koselig, så gøy å kunne henge sammen, le og spille spill!!!» NEI, det er ikke det. Tvangskos med hysteriske foreldre som flyr over barna sine som hauker, som har klikker og kun tenker fasade.. Og de foreldrene som faktisk er koselige ikke alltid er med fordi de allerede er spist opp av alle andre avslutninger.

Anonymkode: a186c...ef1

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441023-avslutninger-press-og-penger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv synes jeg at det er fint og koselig med slike avslutninger. Her har det vært nedpå og det har vært slik at ungdommene har hatt mulighet til å komme seg til og fra selv. De har vært på overnatting, festival, Strand-dag, klassefest, sommeravslutning og gå tur i fjellet. Bare hyggelig. Vi foreldre har ikke vært involvert i noe av det. Alt har vært for ungdommene. Når det er sagt så hadde det vært null stress å bli med hvis foreldre ble invitert.

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Selv synes jeg at det er fint og koselig med slike avslutninger. Her har det vært nedpå og det har vært slik at ungdommene har hatt mulighet til å komme seg til og fra selv. De har vært på overnatting, festival, Strand-dag, klassefest, sommeravslutning og gå tur i fjellet. Bare hyggelig. Vi foreldre har ikke vært involvert i noe av det. Alt har vært for ungdommene. Når det er sagt så hadde det vært null stress å bli med hvis foreldre ble invitert.

Du klarer ikke å se at det kan være annerledes for andre som ikke lever i en rosa privilegt boble?

Anonymkode: 43a5e...97f

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du klarer ikke å se at det kan være annerledes for andre som ikke lever i en rosa privilegt boble?

Jeg svarte på hvordan det har vært her og at jeg synes at det som har vært er kun koselig og ikke invaderende når det kommer til hverken tid eller penger. Nedpå som jeg skrev. Det eneste vi har betalt ekstra er 50kr til sommergave. Ellers har det vært saft på flaske og kaker frivillige og ungdommene har lagd. Veldig enkelt og fokus på samvær.

mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

Ok, da så. Da er det nok ikke vits i ha fokus på å holde ting litt nedpå, både mtp deltagelse og kostnad. Dere syns det er fint og kjekt og hyggelig, så da er det null problem for noen. 

Notert. 

Vi har bidratt til å kjøpe gave til 3 x lærere, trener på fotballen, lærer på kulturskolen, trenere (i flertall) på friidrett og kosekveld med alpingruppen. Jeg har ikke oversikten på sluttsummen, men det er snakk om godt over 1000 kr. Pluss litt ekstra godt til alle avslutningene. Det er for mye! Det er for mye for dem som med en nødskrik klarer å betale årsavgiften på aktivitetene og som må ta av feriepenger for å henge med på gavekjøret. 

Anonymkode: 5e758...fdf

Jeg svarte på hvordan det har vært her og at jeg synes at det som har vært er kun koselig og ikke invaderende når det kommer til hverken tid eller penger. Nedpå som jeg skrev. Det eneste vi har betalt ekstra er 50kr til sommergave. Ellers har det vært saft på flaske og kaker frivillige og ungdommene har lagd. Veldig enkelt og fokus på samvær.

Du svarte ikke på spørsmålet mitt da?

Annonse

Ok, da så. Da er det nok ikke vits i ha fokus på å holde ting litt nedpå, både mtp deltagelse og kostnad. Dere syns det er fint og kjekt og hyggelig, så da er det null problem for noen. 

Notert. 

Vi har bidratt til å kjøpe gave til 3 x lærere, trener på fotballen, lærer på kulturskolen, trenere (i flertall) på friidrett og kosekveld med alpingruppen. Jeg har ikke oversikten på sluttsummen, men det er snakk om godt over 1000 kr. Pluss litt ekstra godt til alle avslutningene. Det er for mye! Det er for mye for dem som med en nødskrik klarer å betale årsavgiften på aktivitetene og som må ta av feriepenger for å henge med på gavekjøret. 

Vi har som skrevet over kun betalt 50 kr i sommergave. Ingenting utover det. Eller jo; vi har bakt en kake. På overnattingstur hadde hver elev med noe til felles måltid. Helt nedpå. DET har vært helt bevisst fra skolen.

mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Vi har som skrevet over kun betalt 50 kr i sommergave. Ingenting utover det. Eller jo; vi har bakt en kake. På overnattingstur hadde hver elev med noe til felles måltid. Helt nedpå. DET har vært helt bevisst fra skolen.

Og hi er frustrert over at det ikke er slik hos dem. Jeg sliter med å se relevansen i svaret ditt. Om det ikke er travelt og ikke dyrt, så er det jo ikke noe problem. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Og hi er frustrert over at det ikke er slik hos dem. Jeg sliter med å se relevansen i svaret ditt. Om det ikke er travelt og ikke dyrt, så er det jo ikke noe problem. 

Poenget er at det er fullt mulig at mange skoler allerede har tatt tak i dette. Det har vår gjort. Det er også mulig å ha mye morro for ungene uten at det koster all verden. 

Jeg ga deg svar på det som er relevant. 

Hvis ikke mitt spørsmål til deg er relevant, så vil det si at ditt svar til hi heller ikke var relevant. Du lever i en boble, veldig mange har det ikke sånn. Det hjelper ikke hi å høre hvor fint og flott dere har det.

Hvis ikke mitt spørsmål til deg er relevant, så vil det si at ditt svar til hi heller ikke var relevant. Du lever i en boble, veldig mange har det ikke sånn. Det hjelper ikke hi å høre hvor fint og flott dere har det.

Det hjelper kanskje å nyansere bildet. Kanskje noe er i endring og at flere og flere skoler ønsker å få en slutt på presset når det kommer til penger. Selv om mange opplever det så er det vel også fint å se at ikke alle opplever problemer rundt dette? 

mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Det hjelper kanskje å nyansere bildet. Kanskje noe er i endring og at flere og flere skoler ønsker å få en slutt på presset når det kommer til penger. Selv om mange opplever det så er det vel også fint å se at ikke alle opplever problemer rundt dette? 

Men hva hjelper det hi og andre som sliter med det samme at enkelte skoler, idrettsforeninger osv har fokus på å ha det «nedpå»…? Hi har da aldri skrevet at dette gjelder for absolutt alle? Fornektet du problemstillingen hennes?

Dette blir litt sånn «jeg har ikke det problemet, for her betaler jobben for mobil og internett» hvis noen klager over at mobil og internett er blitt dyrt.

Anonymkode: 00b1b...e64

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (9 minutter siden):

Hva hjelper det hi tenker du?

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men hva hjelper det hi og andre som sliter med det samme at enkelte skoler, idrettsforeninger osv har fokus på å ha det «nedpå»…? Hi har da aldri skrevet at dette gjelder for absolutt alle? Fornektet du problemstillingen hennes?

Dette blir litt sånn «jeg har ikke det problemet, for her betaler jobben for mobil og internett» hvis noen klager over at mobil og internett er blitt dyrt.

Det kan alltid hjelpe å se at andre har gjort noe med et problem. Det kan jo kanskje tas med på foreldremøter , fau og lignende. At noen gjør noe og får det til fører ofte til at andre prøver det samme. Uansett; jeg har sagt mitt her. Jeg ser ikke problemer med avslutninger hvis det ikke fører til at foreldre må betale masse penger og at det kun er for de unge. Da også at foreldre ikke må bruke tid på kjøring til og fra. 

Tror mange, særlig de med flere barn, kjenner på press og stress med alle avslutningene. Du er nok ikke alene. 
Jeg har bare 1 barn og har allerede vært på 4 avslutninger. Det skal bakes, ordne med kostymer, koke kaffe, kjøre, delta, hente, Vippse penger, ordne med gaver osv. Får slag bare ved tanken på om jeg hadde hatt flere barn🫣

Anonymkode: 3dad9...f71

Her kan alle trinn søke FAU om 1000kr i halvåret til aktivitet for klassen. I tillegg har vi klassekasse. Med dette har all aktivitet blitt gratis, og det har vært viktig for oss alle. På den måten kan alle bli med, og så er alt i gangavstand for alle

Anonymkode: 13dad...fad

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Jeg lever absolutt ikke i en rosa priviligert boble, men synes slikt ikke er noe problem.  

Det er koselig og flott at det skjer noe for ungdommene våre. Og jeg har ganske mange av dem.  De som stiller opp, og organiserer fortjener virkelig en stor applaus. 

Anonymkode: 289ba...0c8

Sånn som jeg leser artikkelen du linker til handler det mer om tid enn om penger. Alle ting trenger ikke ha en avslutning står det, at det tar for mye tid, planlegging og blir litt mye gulrotkake og saft.

Det du tar opp er en annen side av det, at det noen steder i landet krever mye utstyr, penger og god økonomi for å få alt i havn

Jeg tror det er store lokale forskjellet på dette, jeg bor et sted i landet som det økonomiske i dette ikke er noe problem. Jeg har til og med 10.klassing i år, og avslutningen der koster meg en foccacia og en flaske brus. Alle har med en ting hver til buffet, og bordene dekker ungdommene med selvplukkede blomster

Mange av de dyre stedene i landet kan lære mye av de med litt mer økonomiske avslutninger.

Men tid tar det. Jeg har fire barn og i mange år har desember og mai/juni vært det travleste månedene i året. For barnehager, klassetrinn og fritidsaktiviteter har jo hver sin avslutning. Jeg synes det hører med jeg da, det er jo her vi møter de andre foreldrene og blir litt kjent med de barna våre ikke går mest sammen med på fritiden

Anonymkode: 6b712...500

Jeg er enig! Juni er alt for travel blitt! Og mye av det som skjer koster penger. Jeg har 2 barn,og de ble satt opp på til sammen 5 konserter i løpet av en uke nå. I tillegg er det cup, skoleavslutninger, overnatting med klassen, håndball-avslutning, sommerfest x 2 på jobb, 3 x barneburdager, avslutning for foreldrene for ungene på den ene aktiviteten (!!??) etc etc. Mye av det skal det bakes til eller vippses til. Alt for mye!

Anonymkode: 82d9f...887

Synes selv det er mest styr med å henge ned på alle skrivene om alle de ulike aktivitetene, avslutningene og annerledes-dagene som kommer på løpene bånd de siste to ukene. Med tre barn i ulike aldre og på ulike idretter, blir det mye logistikk og planlegging rundt disse dagene. MÅ alle alltid ha en avslutning egentlig? Hadde det ikke holdt med at elevene avsluttende sammen med klassen i skoletid? Og barn på aktiviteter i vanlig treningstid? UTEN foreldre?

Ellers synes jeg det er synd om alle skal slutte å kunne gå sammen om å kjøpe inn noe ekstra mat eller digg, fordi noen ikke har råd til å avse noen ekstra kroner til en avslutning eller til en felles gave. Det vil bli ganske stusselig å aldri kunne gi en oppmerksomhet til f.eks en lærer eller trener som du synes fortjener det, eller at ungene ikke skal kunne få noe ekstra snacks i forbindelse med disse arrangementene. Er jo ikke verre enn at man arrangerer en spleis der man kan bidra med et lite beløp (type 20-30 kr) og til sammen blir det en anstendig gave eller nok til noe ekstra kos. Om noen da ikke kan eller vil være med å spleise, er det ingen som merker det eller bryr seg.

Anonymkode: f3d71...445

Jeg har ett barn, og vi har vært på klasseavslutning, skoleavslutning og avslutning på to fritidsaktiviteter. Da læreren på aktivitet nummer tre, kulturskolen, beklaget på det sterkeste at det dessverre, pga. ytre omstendigheter, ikke ble noen avslutningskonsert i år, var det vanskelig å holde maska, faktisk. 

Vi har som sagt ett barn, så det går OK. Men hva med de som har to eller tre? Dette tar jo helt overhånd.

Anonymkode: 85d30...c8c

I desember i fjor gjorde jeg noe som jeg skal gjenta for evig og alltid: Sa nei til ALT av avslutninger, pepperkakebakesamvær, venninnekvelder og alt som er. Har aldri hatt en så fin førjulstid, hvor jeg hadde tid og overskudd til å være med mine nærmeste og prioritere de tingene VI har lyst til.

Jeg synes flere burde tørre å si nei. Kanskje folk slutter å arrangere alt mulig fjas for fjasets del hvis halvparten uteblir. Så kan de som synes sånne ting er stas arrangere og delta, men drite i å kritisere de som ikke ønsker å være med. Vinn-vinn.

Sønnen min gikk ut av ungdomsskolen nå, og avslutninga ble avlyst fordi ingen ville. Hadde kosta oss 200 kroner i leie av lokale samt at vi måtte bake. 
Vitnemålsutdeling er jo en stor greie, så vi gikk ut å spiste etter den. 
Eldste avslutta videregående og hadde avslutning der. Yngste hadde avslutning på skolen, samt turninga. Pluss alle bursdager i juli som skal krampefeires nå. Juni er snart omme og jeg har knapt trekt pusten siden mai!

Anonymkode: 8ec33...416

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...