Gå til innhold

Sommerlitteratur til gutt 15

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg husker dessverre ikke forfatterens navn nå, men bokas tittel var "Dette dreper oss", og den var og er veldig aktuell nå mtp samfunnet og beredskap osv. Mer nå enn da jeg kjøpte den for et par år siden! Det handler om en far som tar med sønnen ut i skogen for å bo trygt. Her er konspirasjoner og psykiske issues, og drama. Veldig fin bok for litt større tenåringer. 

Ellers kan du jo gå på Narvesen hvor det er masse magasiner om ulike tema, og også bøker. Der bør dere ihvertfall finne noe. 

Endret av ReneRene

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

En 15 åring klarer å finne lesestoff selv.

Anonymkode: 8d800...7f5

Ja, men om man har lyst til å inspirere litt er det aldri feil å bidra med tips. Og hvis man øker leseglede og kunnskap lærer han kanskje at det for eksempel heter 15-åring og ikke 15 åring helt av seg selv. 

Anonymkode: cde34...3a9

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Ja, men om man har lyst til å inspirere litt er det aldri feil å bidra med tips. Og hvis man øker leseglede og kunnskap lærer han kanskje at det for eksempel heter 15-åring og ikke 15 åring helt av seg selv. 

Takk for hjelp til rettskriving. Min 15-åring fikk 5 i norsk og er glad i å lese. Han leser bøker som han selv låner på biblioteket, bøker på både norsk og engelsk. Han ble lest for i barndommen. Da han var yngre lånte jeg mange bøker til han fra biblioteket. Nå finner han altså ut av det selv. Selv om moren hans glemte en bindestrek og sikkert også har stavet noe feil.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Takk for hjelp til rettskriving. Min 15-åring fikk 5 i norsk og er glad i å lese. Han leser bøker som han selv låner på biblioteket, bøker på både norsk og engelsk. Han ble lest for i barndommen. Da han var yngre lånte jeg mange bøker til han fra biblioteket. Nå finner han altså ut av det selv. Selv om moren hans glemte en bindestrek og sikkert også har stavet noe feil.

Og da kunne du kanskje latt være å bidra i tråden i utgangspunktet? Eller spurt sønnen din om tips til lesestoff istedenfor å syrlig bemerke at min sønn burde finne det selv.

Annonse

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

En 15 åring klarer å finne lesestoff selv.

Jeg er en norsklektor på 42 år, og jeg spør jevnlig andre om tips til lesestoff. Selv om man klarer å finne noe selv, kan det være kjekt å bli tipset om flotte bøker man selv kanskje ikke hadde tenkt på.

HI: Dersom han liker mysterier og litt tørr humor, kan Egeland sin bokserie om Bjørn Beltø være noe. Min sønn på 16 år synes den er spennende. 

Anonymkode: 7e6b8...8df

PÅ den alderen var min gutt plustelig interessert i gamle klassikere. Han leste Robinson Crusoe, Tarzan, Skatten på Sjørøverøya, Huckleberry Finn og Tom Sawyer, blant annet.

Selv fikk jeg kick på Jack London da jeg var på den alderen. Husker spesielt Ulvehunden, Når Villdyret våkner og Bokseren.

Anonymkode: b039c...c84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...