Gå til innhold

Erfaringer med avbestilling av billetter utlands?

Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt 3 billetter til utlandet for ca 15.000 kr, har også bestilt avbestillings beskyttelse ved sykdom. Jeg sliter med depresjon og angst å ønsker ikke å reise. Noen som har erfaring med at jeg vil få hele summen tilbake om jeg får lege erklæring på dette? 

Anonymkode: 09782...f34

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har bestilt 3 billetter til utlandet for ca 15.000 kr, har også bestilt avbestillings beskyttelse ved sykdom. Jeg sliter med depresjon og angst å ønsker ikke å reise. Noen som har erfaring med at jeg vil få hele summen tilbake om jeg får lege erklæring på dette? 

Her må du lese vilkårene nøye og snakke med egen lege for å skaffe dokumentasjon. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (5 minutter siden):

Her må du lese vilkårene nøye og snakke med egen lege for å skaffe dokumentasjon. 

Snakket nettopp med Norwegian, de kan ikke garanterte at man får pengene tilbake pga angst f.eks. 😞

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Snakket nettopp med Norwegian, de kan ikke garanterte at man får pengene tilbake pga angst f.eks. 😞

Da må du nok bare ta sjansen og satse på en god legeerklæring fra legen din

Sjekk vilkårene i din egen reiseforsikring, det er ikke flyselskapet som bestemmer.

Vanligvis dekker reiseforsikring plutselig akutt sykdom og i noen tilfeller også uventet akutt og alvorlig forverring av sykdom eller lidelser som var kjent før du kjøpte reisen.

Anonymkode: 717b2...9af

Du har sikkert egen reiseforsikring i tillegg til avbestillingsbeskyttelsen?

Kanskje også privat reiseforsikring gjennom jobb?

Sjekk vilkårene alle steder og bruk den forsikringen som har best vilkår for den aktuelle situasjonen.

Annonse

Hovedregel ved forsikring er jo at det ikke dekker ved sykdom som allerede var der før man bestilte. 

Jeg har familie super forsikring og der kan jeg avbestille ved akutt oppstått sykdom, men det dekker bare for den som er syk samt én reisepartner (altså om man bare skulle reist to stykker)

Anonymkode: b52a1...438

Hovedregel ved forsikring er jo at det ikke dekker ved sykdom som allerede var der før man bestilte. 

Jeg har familie super forsikring og der kan jeg avbestille ved akutt oppstått sykdom, men det dekker bare for den som er syk samt én reisepartner (altså om man bare skulle reist to stykker)

Tryg dekker noen tilfeller også uventet akutt og alvorlig forverring av sykdom eller lidelser som var kjent før du kjøpte reisen.

https://www.tryg.no/magasinet/avbestillingsforsikring.html

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Tryg dekker noen tilfeller også uventet akutt og alvorlig forverring av sykdom eller lidelser som var kjent før du kjøpte reisen.

https://www.tryg.no/magasinet/avbestillingsforsikring.html

Så bra :) 

Takk for mange råd, billettene er meg og mine barn under 8.

Jeg har forsikringer gjennom LO som er med i medlemskapet jeg betaler til fagforeningen. 

er litt usikker på hva som er der egentlig, men skal sjekke opp. 

norwegian sa til meg at dem gir ingen garanti for refusjon. 😔

Går kanskje an å presse seg litt? Regner med barna gleder seg til ferie til utlandet. 

Anonymkode: c2447...79b

Ja, de gleder seg! Jeg presset meg gjennom i fjor også. Når jeg kom hjem igjen så ble det bare verre og verre. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, de gleder seg! Jeg presset meg gjennom i fjor også. Når jeg kom hjem igjen så ble det bare verre og verre. 

Litt sent, men skulle ikke bestilt i utgangspunktet da. Og ihvertfall når du nevner i fjor. 

Anonymkode: fc12a...780

Annonse

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Tenker det er viktig at du oppsøker god hjelp for å takle både angst og depresjon, både for egen del og barnas. 

Er det et alternativ at en nær slektning overtar din billett (en av dine foreldre, en av barnas svigerforeldre, tante, onkel, barnefar) og reiser med barna istedenfor? Man kan som regel endre navn på billetten mot et gebyr. 

Så får barna ferie og du kan få behandling.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Litt feil formulering fra meg, mente jeg presset meg gjennom ferien i fjor med angst. Billettene for ferie denne sommer ble bestilt for 1 måned siden. 

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Tenker det er viktig at du oppsøker god hjelp for å takle både angst og depresjon, både for egen del og barnas. 

Er det et alternativ at en nær slektning overtar din billett (en av dine foreldre, en av barnas svigerforeldre, tante, onkel, barnefar) og reiser med barna istedenfor? Man kan som regel endre navn på billetten mot et gebyr. 

Så får barna ferie og du kan få behandling.

Nei, har ikke det! 🙁

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vet ikke helt hva du svarer nei til, men håper du oppsøker hjelp til å takle depresjon og angst.

Det var da ikke vanskelig å skjønne! Hun sier nei til at hun ikke har noen som kan dra istedenfor henne med barna.

Anonymkode: 7f870...632

Avbestillingsbeskyttelse gjelder gjerne bare ved akutt sykdom, ikke for sykdom du allerede hadde ved bestillingstidspunkt.

Jeg skjønner at du bestilte billettene fordi du håpet og ville at det skulle gå, men det kan bli en dyrekjøpt erfaring for deg. Det å skuffe barna også, når du ikke har en synlig sykdom de kan forstå blir vanskelig.

I etterpåklokskapens navn kan man si at du aldri skulle bestilt den turen, og aldri lovet ungene noe du ikke makter gjennomføre.

Men man skal ikke gråte over spilt melk som det heter, klarer du ikke presse deg til dette må du anse pengene som tapt, og ikke gjøre samme feil igjen en annen gang.

Anonymkode: e1650...97f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...