Gå til innhold

Er 50 for gammelt til å ta master i sykepleie?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Sist jeg sjekka, var det ikke noen øvre aldersgrense på masterstudier. Kjør på! 

Anonymkode: a9d81...be9

Men det er en grunn til at det er normalt å ta utdanning som barn og ungdom. Hjernen er elastisk frem til en viss alder. Siden er den veldig satt. Det har jeg merket særlig på eldre (jeg jobbet innen eldreomsorg som ungdom).

Anonymkode: 5dd3f...fab

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men det er en grunn til at det er normalt å ta utdanning som barn og ungdom. Hjernen er elastisk frem til en viss alder. Siden er den veldig satt. Det har jeg merket særlig på eldre (jeg jobbet innen eldreomsorg som ungdom).

Nå er det noen som har såpass med celler og kapasitet at det ikke spiller så stor rolle om hjernen er like elastisk lenger. Dessuten er det flere fordeler med å studere for mange voksne. De har både erfaring og lettere for å forstå både logikk og teori med praksis i bunn. Dessuten er det mange som trimmer hjernen også. 

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg lover deg, det er sunt å ha voksne studenter i kullet. Det er bra å ha litt livserfaring og voksne vinklinger inn i diskusjonene. Dessuten, du nevner "eldre". En 50-åring er ikke "eldre". En 50-åring er voksen. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg lover deg, det er sunt å ha voksne studenter i kullet. Det er bra å ha litt livserfaring og voksne vinklinger inn i diskusjonene. Dessuten, du nevner "eldre". En 50-åring er ikke "eldre". En 50-åring er voksen. 

*Godt voksen. Altså, ikke jeg som skal studere så lykke til med det! Men jeg tror ikke det blir så lett som du skal ha det til altså.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

*Godt voksen. Altså, ikke jeg som skal studere så lykke til med det! Men jeg tror ikke det blir så lett som du skal ha det til altså.

Tøys! 

- og det kommer du antakelig til å forstå selv også, når du blir voksen. (Nei, ikke hersketeknikk, kun fakta.) 

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

På min arbeidsplass er det stadig ansatte i alderen 50+ som tar master. Det er tøft, men alle har fullført og bestått. Så nei, 50 år er absolutt ikke for gammelt. 

Anonymkode: 81898...3c2

Anonym bruker skrev (1 time siden):

På min arbeidsplass er det stadig ansatte i alderen 50+ som tar master. Det er tøft, men alle har fullført og bestått. Så nei, 50 år er absolutt ikke for gammelt. 

Anonymkode: 81898...3c2

Fullførte master i 50-årene med glimrende karakterer, langt bedre enn de fleste av mine yngre medstudenter. Vet ikke om hjernen min var mindre elastisk, men det tok jeg i så fall igjen med livserfaring og med viten om at det er innsatsen som avgjør resultatene.

Anonymkode: e641e...4bc

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det der er en tullete myte.  Hilsen tidligere psykologistudent 

Anonymkode: 7b439...684

Tull og fjas. Når ein studerer som «godt voksen» så har ein ei heilt anna livserfaring og dermed også gode knaggar å henge lærdommen på, som ein ikkje har som 24 åring uten yrkesærfaring. Ville ikkje ha lurt på det i heile tatt, hi 😊

Anonymkode: 81c25...14b

Din erfaring med å ha jobbet med eldre i ungdommen gir deg tyngde i argumentasjonen…

Anonymkode: 87d59...a1d

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

"Er 50 for gammelt" :Nikke:

Du har sannsynligvis hverken bachelor eller master og burde heller tenke på at noen ganger er det best å holde munn. 
Det er ikke og skal ikke være lett å ta master, men det er ikke noe problem å være 50 og ta master. 

Anonymkode: 87d59...a1d

🤣 Jeg er eldre enn hi og har akkurat avsluttet en etterutdanning. Det er mye enklere å studere i vår alder enn tidlig i 20-årene. Vi har så mange knagger å ganger kunnskapen på. Jeg har studert sammen med både gamle og unge. Det er uten tvil de eldste som tar ting lettest. 

Anonymkode: cc540...025

Du skal jobbe til du blir 70, så du har mange år å bruke masteren på.

Det er dessuten bare en myte at det er vanskeligere å lære som voksen.

Når er 24 åring med hodet fullt av fest, forelskelse, etablering, modning osv klarer det, så klarer du det.

Anonymkode: 5f53e...965

Er det noe du virkelig har lyst på,- go for it. Jeg tenker at du sikkert har jobber flere år som sykepleier og har etterhvert god innsikt i hva de ulike fagområdene innebærer mtp arbeidsmuligheter, karriere, lønn, arbeidstider og ikke minst arbeidsoppgaver i forhold til det du har i dag. 

Når man vet hva man vil så er det utrolig hva man kan suge til seg av kunnskap,- uansett alder. Jeg vet av folk som har tatt helt ny høyskoleutdanning som voksen og en person jeg vet om to ganger i sitt voksne liv. Siste gang var personen passert 60 før ferdig. Jobber for fullt i det yrket i dag, og skal holde på så lenge det går. Blir 70 i år.

Anonymkode: 75a16...dcd

Jeg er 54 og skal ta master. Har ei bachelorutdanning og mange videreutdanninger, men vil jeg ha master. Er i full jobb innen fagfeltet jeg skal ta master i og mange års erfaring. Tenker det blir mye enklere nå enn om jeg skulle vært 25 og uten erfaring.

Anonymkode: aa8a9...a48

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Tja, det er nok lettere å lære helt nye ting som ung, men når det kommer til mer forskningsbaserte studier, som master og doktorgrad, kan erfaring være et stort pluss. Jeg brukte vesentlig mye mindre tid og energi på min masteroppgave som 38-åring enn mine medstudenter i starten/midten av 20-årene, og fikk A. Min svigerinne på 52 år holder på med doktorgraden sin nå, og gjør det bra der. 

Anonymkode: e2d65...eaa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...