Gå til innhold

Lei av drikkepress

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

ReneRene skrev (28 minutter siden):

Ja. Men jeg skjønner enda mindre av at den som ikke kan, velger en sånn setting. 

Glad jeg ikke har den problemstillingen. Jeg måtte holde meg helt unna alkohol i minst et år for en tid tilbake og jeg holdt meg da selvsagt ikke borte fra sosiale lag av den grunn.

mamma til adhd gutt<3 skrev (7 minutter siden):

Glad jeg ikke har den problemstillingen. Jeg måtte holde meg helt unna alkohol i minst et år for en tid tilbake og jeg holdt meg da selvsagt ikke borte fra sosiale lag av den grunn.

Nå er det ganske stor forskjell på en fest utover kveld/ natt og et hageselskap hvor flesteparten nipper til et vinglass mens de mingler ..

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Nå er det ganske stor forskjell på en fest utover kveld/ natt og et hageselskap hvor flesteparten nipper til et vinglass mens de mingler ..

Skrev jeg noe om hva det gjaldt? Var på middager, vintur til Italia, fest, hagefest og lønningspils. Kort og godt stod jeg ikke over slikt kun fordi jeg måtte velge alkoholfri øl eller Farris.

ReneRene skrev (48 minutter siden):

Ja. Men jeg skjønner enda mindre av at den som ikke kan, velger en sånn setting. 

Men så er det ikke viktig at du skjønner alt. Normale, voksne folk godtar et neitakk uten å kreve forklaring og uten å shame de som av ulike grunner takker nei. Det er en problemstilling jeg ikke kan relatere til, uansett om det er pent hageselskap eller fuktig nabofest. 

Anonymkode: 26bca...e34

ReneRene skrev (6 timer siden):

Hvis du er den eneste som ikke drikker, så skjønner jeg at de andre ikke syns det er noe særlig. Du blir en brems i en felles greie/ aktivitet. Når jeg har alkohol som jeg serverer, så tar jeg alltid litt selv også, selv om jeg ikke "blir med" videre. Ellers skjønner jeg heller ikke hvorfor noen velger å sitte edru med berusede mennesker. Det går til en viss grense, men alle endre adferd under alkoholpåvirkning, og det syns jeg bare blir stupid eller irriterende hvis jeg er edru. Jeg er rett og slett ikke på samme nivå eller i samme driv, og "humoren" sitter så løst at alt fjolleri blir morsomt. Nei takk. Enten med eller la være. 

🙃

Tuller du?? Det er det aller dummeste jeg har hørt. 

Anonymkode: 2f6e3...ae2

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (13 minutter siden):

Skrev jeg noe om hva det gjaldt? Var på middager, vintur til Italia, fest, hagefest og lønningspils. Kort og godt stod jeg ikke over slikt kun fordi jeg måtte velge alkoholfri øl eller Farris.

Du skrev "sosiale lag" mens jeg har nok argumentert for typisk fester her, hvor folk drikker en viss mengde. 

Jeg hadde selvsagt hatt null problemer med å være sammen med andre som drikker så lite at det knapt merkes, eller kun blir veldig lett beruset. De er jo nær sagt som vanlig.

Endret av ReneRene
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men så er det ikke viktig at du skjønner alt. Normale, voksne folk godtar et neitakk uten å kreve forklaring og uten å shame de som av ulike grunner takker nei. Det er en problemstilling jeg ikke kan relatere til, uansett om det er pent hageselskap eller fuktig nabofest. 

Hvem har snakket om shaming her?? 

ReneRene skrev (4 minutter siden):

Du skrev "sosiale lag" mens jeg har nok argumentert for typisk fester her, hvor folk drikker en viss mengde. 

Jeg hadde selvsagt hatt null problemer med å være sammen med andre som drikker så lite at det knapt merkes, eller kun blir veldig lett beruset. De er jo nær sagt som vanlig.

Alle typer settinger med alkohol. 

mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (Akkurat nå):

Alle typer settinger med alkohol. 

Ja, du snakker om det. Hvis du har lest mine kommentarer så har jeg altså skrevet helt tydelig og veldig lett forståelig at det handler om mengde og oppførsel deretter. 

ReneRene skrev (3 timer siden):

Jeg syns ikke på noen måte at det er dumt at folk ikke drikker. Jeg drikker veldig lite selv. 

Det jeg syns er dumt er å være den ene som ikke deltar på en felles greie og aktivitet. Nå var Ts med, men ikke nok. Sånt press på mengde er jeg mot. 

Du snakker jo helt rundt deg selv…! Hva mener du egentlig? Ikke dumt å ikke drikke, men det er dumt likevel hvis alle de andre gjør det, men de må for all del ikke presse noen til å drikke mer enn litt? 

Anonymkode: 3a2c6...c59

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du snakker jo helt rundt deg selv…! Hva mener du egentlig? Ikke dumt å ikke drikke, men det er dumt likevel hvis alle de andre gjør det, men de må for all del ikke presse noen til å drikke mer enn litt? 

Hvis du syns det er vanskelig å forstå det jeg hittil helt tydelig har skrevet så kan jeg dessverre ikke hjelpe deg altså. Det handler kort sagt om setting og ulike situasjoner. 

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Hvis du syns det er vanskelig å forstå det jeg hittil helt tydelig har skrevet så kan jeg dessverre ikke hjelpe deg altså. Det handler kort sagt om setting og ulike situasjoner. 

De fleste ville invitert de de ønsker å invitere og latt det vært opp til gjestene å bestemme inntaket. 

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Ja, når folk bare babler så er det ofte vanskelig å forstå 😂

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Ja, de fleste inviterer dem de ønsker å invitere. Og...relevansen her? 

At de lar det være opp til den enkelte å vurdere om de ønsker å nyte alkohol eller ikke. Man lar ikke være å invitere Mona bare fordi hun er avholds.

mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (3 minutter siden):

At de lar det være opp til den enkelte å vurdere om de ønsker å nyte alkohol eller ikke. Man lar ikke være å invitere Mona bare fordi hun er avholds.

Nei, og ikke en eneste her har argumentert for at noen ikke bør bli invitert! Og ihvertfall ikke jeg, så jeg skjønner fremdeles ikke relevansen til noe jeg har skrevet. Det må nesten du se siden du siterer meg? Kan du vise meg hvor du har lest det? 

ReneRene skrev (1 time siden):

Og hva er en typisk fest? Er ikke det et sosialt lag?

ReneRene skrev (1 time siden):

Hvem har snakket om shaming her?? 

Du. Og bare du, faktisk. 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nå har ReneRene røra seg gjennom 3 sider, kan ikke folk bare ignorere fjaset.

Anonymkode: a08f6...555

Det er jo gøy å se hvordan det går an å tilslutt motsi seg selv så til de grader som denne brukeren gjør. Når man skal være uenig med alle, så ender man til slutt opp med å være uenig med seg selv også. Hver gang. Gøy. 

ReneRene skrev (3 timer siden):

Jada. La være å drikke, spise, danse, le og snakke. Ikke delta på noe av det de andre gjør, uansett om settingen egentlig forutsetter alles deltagelse.

Bare vær akkurat som du er uten tanke på hvordan andre reagerer og hva de reagerer på. De har jo ingenting med hva du gjør og ikke gjør.

De må ikke mene noe om det heller, langt mindre gi uttrykk for det 🙄🤡

Det er jo ikke en jævla aktivitetsdag hvor alle må delta på alt?? Det er meg revnende likegyldig om folk drikker alkohol eller brus på mine tilstelninger. Serverer jeg alkohol og de sier nei takk, så maser jeg ikke mer om det. Da får de tilbud om noe annet. Har de med medbrakt så sjekker jeg jo ikke om de har med eller uten alkohol? 
At du og dine venner blir evneveike i samme rom som andre uten å tylle nedpå alkohol får jo være deres sak. 

Jeg arrangerte bursdag for to helger siden, 50årslag. Lagde masse mat og serverte alkohol. Det var ei som takket nei til maten. Og 3 som kjørte. Det gikk fint det og! De var da ikke outsidere som satt i ett hjørne og kopa mens vi andre hadde det gøy😅😅 

Men flott når unga dine blir store da, at de kan komme hjem dritings som 15 åringer fordi de andre drakk. Viktig å følge strømmen 

Anonymkode: 0ba57...bb4

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo ikke en jævla aktivitetsdag hvor alle må delta på alt?? Det er meg revnende likegyldig om folk drikker alkohol eller brus på mine tilstelninger. Serverer jeg alkohol og de sier nei takk, så maser jeg ikke mer om det. Da får de tilbud om noe annet. Har de med medbrakt så sjekker jeg jo ikke om de har med eller uten alkohol? 
At du og dine venner blir evneveike i samme rom som andre uten å tylle nedpå alkohol får jo være deres sak. 

Jeg arrangerte bursdag for to helger siden, 50årslag. Lagde masse mat og serverte alkohol. Det var ei som takket nei til maten. Og 3 som kjørte. Det gikk fint det og! De var da ikke outsidere som satt i ett hjørne og kopa mens vi andre hadde det gøy😅😅 

Men flott når unga dine blir store da, at de kan komme hjem dritings som 15 åringer fordi de andre drakk. Viktig å følge strømmen 

Nå har tema vært oppe til diskusjon en del ganger i media også, og der står det frem mennesker som reagerer som Ts på at de blir uglesett om de ikke drikker når de andre gjør det. Så dette er ingen ukjent problemstilling, og er nok et tema langt utenfor meg og mine venners sfære ogdå. Men jeg er blitt vant til at dere er noen her som ikke har fått med dere debatter og fokus på ulike ting folk diskuterer utenfor denne forumbobla.

Så altså ingenting nytt, og jeg har ment det samme lenge. Alle som velger å stå utenfor kan ikke bare syte på andre vet du.

Noen ganger ekskluderer folk seg selv. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (7 minutter siden):

Nå har tema vært oppe til diskusjon en del ganger i media også, og der står det frem mennesker som reagerer som Ts på at de blir uglesett om de ikke drikker når de andre gjør det. Så dette er ingen ukjent problemstilling, og er nok et tema langt utenfor meg og mine venners sfære ogdå. Men jeg er blitt vant til at dere er noen her som ikke har fått med dere debatter og fokus på ulike ting folk diskuterer utenfor denne forumbobla.

Så altså ingenting nytt, og jeg har ment det samme lenge. Alle som velger å stå utenfor kan ikke bare syte på andre vet du.

Noen ganger ekskluderer folk seg selv. 

Jeg et fullstendig klar over at det er ett dagsaktuelt tema, jeg er også fullstendig uenig i at alle MÅ drikke for å være med. 

Det er dumt å stille på fotballkamp i høye heler, men det må kunne gå an å dra på fest uten å drikke 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...