Gå til innhold

Lei av drikkepress

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

ReneRene skrev (58 minutter siden):

Det som ofte blir enda mer tragisk med dette, er at de som ikke tåler reaksjoner fra andre gjerne er dem som mer enn gjerne både sjikanerer, kritiserer og kommenterer på andre selv. Helt typisk. 

*Miss Marple* skrev (2 minutter siden):

Så rart at du da har argumentert mot gjennom flere sider. 

Det over var det du siterte og uttalte deg om folkeskikk. 

ReneRene skrev (10 minutter siden):

De er avvik når settingen er at de andre drikker i en viss situasjon. Og så får du lese tråden for nå gidder jeg ikke igjen å svare på det samme tusen ganger!

Det er en gjentagende greie om at tråder du er avviket i, går over så mange sider at folk som har andre ting å drive med ikke orker å bla gjennom ørten sider. Men det er jo som det pleier, det 

Anonymkode: 0ba57...bb4

mamma til adhd gutt<3 skrev (13 minutter siden):

Gud bedre. Det er voksne mennesker vi snakker om her.

Og voksne kommenterer hva andre voksne gjør hele tiden. De kommenterer hva andre velger, hva andre mener, hva andre syns og hva andre liker og misliker. 

Det hender at noen gjør det i virkeligheten også. Det tror jeg de fleste bør tåle. 

Annonse

ReneRene skrev (1 time siden):

Og voksne kommenterer hva andre voksne gjør hele tiden. De kommenterer hva andre velger, hva andre mener, hva andre syns og hva andre liker og misliker. 

Det hender at noen gjør det i virkeligheten også. Det tror jeg de fleste bør tåle. 

Du synes å være ganske så alene om det

mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

Alene om å synes at man bør tåle kommentarer.

Javel? 

Du har nok helt rett i at jeg ikke er den som syter, blir såret eller er spesielt lettkrenket. Jeg tåler ganske mye, så da forventer jeg også at andre ihvertfall tåler litt! 

ReneRene skrev (18 minutter siden):

Javel? 

Du har nok helt rett i at jeg ikke er den som syter, blir såret eller er spesielt lettkrenket. Jeg tåler ganske mye, så da forventer jeg også at andre ihvertfall tåler litt! 

Det er jo kanskje det som er greia. Du kan ikke forvente det fra andre kun fordi du ikke plages av slikt selv.

ReneRene skrev (18 minutter siden):

Javel? 

Hehe. Ikke lettkrenket? Likevel tar du helt av ved det minste tegn til motstand. Jeg tror ikke at du virker heeelt som du innbiller deg.

Det er ikke god folkeskikk å kommentere, mase eller presse andre til å gjøre ting de ikke ønsker. Uansett. 

Anonymkode: 26bca...e34

mamma til adhd gutt<3 skrev (53 minutter siden):

Det er jo kanskje det som er greia. Du kan ikke forvente det fra andre kun fordi du ikke plages av slikt selv.

Jo, jeg kan forvente at voksne folk tåler å høre en kommentar. Jeg forventer derimot aldri noe av andre som jeg ikke tåler selv. 

Annonse

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Jo, jeg kan forvente at voksne folk tåler å høre en kommentar. Jeg forventer derimot aldri noe av andre som jeg ikke tåler selv. 

Men jeg tåler ikke å høre det, så jeg forventer ikke at andre tåler det heller. Dine tanker og meninger er ikke målestokk for andre

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Hehe. Ikke lettkrenket? Likevel tar du helt av ved det minste tegn til motstand. Jeg tror ikke at du virker heeelt som du innbiller deg.

Det er ikke god folkeskikk å kommentere, mase eller presse andre til å gjøre ting de ikke ønsker. Uansett. 

Jeg har ikke tatt av, og ihvertfall ikke i form av at jeg tar meg nær av særlig mye. Akkurat det kan du nok ikke vite iom at ingen her ser hverken uttrykk eller kroppspråk, og selvfølgelig ikke hører tonen ting ville bli sagt i. Hva du får inntrykk av kan jeg jo ikke styre. 

Mase og presse er selvfølgelig ikke greit.

Endret av ReneRene

Siden man har ulik toleranse for ting blir det feil å kreve det samme av andre man selv tolerer. Dette snakker jeg med ungene om. Feks når det gjelder gruppearbeid. Min er en type som setter skyhøye krav til seg selv og kan finne på å kreve det samme av andre. Han må da lære at ikke alle er like og at han ikke skal forvente det samme av de andre som han forventer av seg selv.

mamma til adhd gutt<3 skrev (15 minutter siden):

Siden man har ulik toleranse for ting blir det feil å kreve det samme av andre man selv tolerer. Dette snakker jeg med ungene om. Feks når det gjelder gruppearbeid. Min er en type som setter skyhøye krav til seg selv og kan finne på å kreve det samme av andre. Han må da lære at ikke alle er like og at han ikke skal forvente det samme av de andre som han forventer av seg selv.

Ja, og jeg forventer på ingen måte at alle skal tåle alt i *like stor* grad som meg. Men om jeg sier til en voksen person at jeg syns det er ukomfortabelt at hen ikke drikker når vi andre gjør det, så forventer jeg absolutt at vedkommende tåler det uten å gå i kjelleren. Så tåler jeg fint å få svar uansett hva det er også. Null problem.

Jeg orker virkelig ikke tenke over og veie hvert ord jeg sier i tilfelle personen er nærtagende. Jeg har både dannelse og en viss moral, jeg snakker aldri stygt hverken til eller om noen ( vel, det siste KAN skje) så en bemerkning eller kommentar tillater jeg meg helt uten å få minste kvaler. 

Noen ganger blir ting tatt så ekstremt ut av proposisjoner her. 

ReneRene skrev (4 minutter siden):

Ja, og jeg forventer på ingen måte at alle skal tåle alt i *like stor* grad som meg. Men om jeg sier til en voksen person at jeg syns det er ukomfortabelt at hen ikke drikker når vi andre gjør det, så forventer jeg absolutt at vedkommende tåler det uten å gå i kjelleren. Så tåler jeg fint å få svar uansett hva det er også. Null problem.

Jeg orker virkelig ikke tenke over og veie hvert ord jeg sier i tilfelle personen er nærtagende. Jeg har både dannelse og en viss moral, jeg snakker aldri stygt hverken til eller om noen ( vel, det siste KAN skje) så en bemerkning eller kommentar tillater jeg meg helt uten å få minste kvaler. 

Noen ganger blir ting tatt så ekstremt ut av proposisjoner her. 

Har man dannelsen på plass så sier man ikke til noen at det er ukomfortabelt at noen ikke drikker når en selv gjør det. Hadde noen sagt det til meg så hadde jeg trodd vedkommende tulla. 

ReneRene skrev (31 minutter siden):

Jeg har ikke tatt av, og ihvertfall ikke i form av at jeg tar meg nær av særlig mye. Akkurat det kan du nok ikke vite iom at ingen her ser hverken uttrykk eller kroppspråk, og selvfølgelig ikke hører tonen ting ville bli sagt i. Hva du får inntrykk av kan jeg jo ikke styre. 

Mase og presse er selvfølgelig ikke greit.

Men det er press hi opplever. Du syns det er greit å presse om man ikke drikker, men avhengig av grunn, men ikke om man drikker litt og velger å stoppe, men ikke avhengig av grunn?

Hadde noen sagt til meg at de ble ukomfortable av at jeg ikke drakk alkohol så hadde jeg nok også trodd personen fleipet og ledd godt. Ditt velvære er da absolutt ikke mitt ansvar så lenge jeg oppfører meg bra. Herlighet, alt du kan få deg til å hevde! 

mamma til adhd gutt<3 skrev (22 minutter siden):

Har man dannelsen på plass så sier man ikke til noen at det er ukomfortabelt at noen ikke drikker når en selv gjør det. Hadde noen sagt det til meg så hadde jeg trodd vedkommende tulla. 

Joda, det går helt fint. Det kommer nok an på tonen man tar 🙂

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Men det er press hi opplever. Du syns det er greit å presse om man ikke drikker, men avhengig av grunn, men ikke om man drikker litt og velger å stoppe, men ikke avhengig av grunn?

Hadde noen sagt til meg at de ble ukomfortable av at jeg ikke drakk alkohol så hadde jeg nok også trodd personen fleipet og ledd godt. Ditt velvære er da absolutt ikke mitt ansvar så lenge jeg oppfører meg bra. Herlighet, alt du kan få deg til å hevde! 

Nå har jeg forlengst svart Ts, og sagt hva jeg tenker om hennes problemstilling. Nå har det nok sklidd ut til å handle om dette på generell basis. 

At du hadde ledd hvis jeg sa det er jo helt ok. 

Åjaaa, nå skjønner jeg. Du vil at alle skal drikke så ingen kan le av deg på mandag :)

Uansett hvor full jeg er, eller ikke full, om jeg driter meg ut edru eller ei så får jeg tåle det hvis noen ler :)  Ikke at vennene mine eller jeg har til vane for å gå å snakke om ting som har skjedd på fest, langt mindre hvis noen driter seg ut

ReneRene skrev (50 minutter siden):

Men om jeg sier til en voksen person at jeg syns det er ukomfortabelt at hen ikke drikker når vi andre gjør det, så forventer jeg absolutt at vedkommende tåler det uten å gå i kjelleren

Hadde et voksent menneske sagt til meg at hun synes det er ukomfortabelt at jeg ikke drikker, så hadde jeg trodd det hadde rabla for henne, det er virkelig ikke en normal ting å si til folk.

Anonymkode: a08f6...555

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hadde et voksent menneske sagt til meg at hun synes det er ukomfortabelt at jeg ikke drikker, så hadde jeg trodd det hadde rabla for henne, det er virkelig ikke en normal ting å si til folk.

Tror ikke at det er så unormalt å kommentere jeg. Det har jo som nevnt vært diskutert ganske mye. Det er jo bedre å si det jeg kunne ha sagt, fremfor å komme med nedlatende bemerkninger. Du har tydeligvis ikke så mye erfaring med at folk mister endel hemninger når de drikker 🙃 hvilket forøvrig også er helt vanlig. 

Endret av ReneRene

Tror ikke at det er så unormalt å kommentere jeg. Det har jo som nevnt vært diskutert ganske mye. Det er jo bedre å si det jeg kunne ha sagt, fremfor å komme med nedlatende bemerkninger. Du har tydeligvis ikke så mye erfaring med at folk mister endel hemninger når de drikker 🙃 hvilket forøvrig også er helt vanlig. 

De der sørgelige forsøkene dine på hersketeknikk kan du bare kutte ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...