Gå til innhold

Lei av drikkepress

Anbefalte innlegg

Skulle tro jeg var 19 år, men neida.. jeg er snart 40. Er så lei av å måtte forsvare hvorfor jeg ikke vil ha vin, eller rusbrus hvis vi vi har gjester som blir utover kvelden. Jeg er ikke en som holder ut til langt på kveld, og syns det er unødvendig å tvinge i meg noe jeg ikke liker for å bli en person jeg ikke er. 

Anonymkode: 2db6d...f64

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440994-lei-av-drikkepress/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Skulle tro jeg var 19 år, men neida.. jeg er snart 40. Er så lei av å måtte forsvare hvorfor jeg ikke vil ha vin, eller rusbrus hvis vi vi har gjester som blir utover kvelden. Jeg er ikke en som holder ut til langt på kveld, og syns det er unødvendig å tvinge i meg noe jeg ikke liker for å bli en person jeg ikke er. 

Så ikke forsvar det. Bare la være. Svar, "ha'kke ru no me" hvis noen spør hvorfor du ikke vil ha drikke mens du stirrer surt på de så slipper du noen forsvarstale.

Anonymkode: 75df8...f34

Hvis du er den eneste som ikke drikker, så skjønner jeg at de andre ikke syns det er noe særlig. Du blir en brems i en felles greie/ aktivitet. Når jeg har alkohol som jeg serverer, så tar jeg alltid litt selv også, selv om jeg ikke "blir med" videre. Ellers skjønner jeg heller ikke hvorfor noen velger å sitte edru med berusede mennesker. Det går til en viss grense, men alle endre adferd under alkoholpåvirkning, og det syns jeg bare blir stupid eller irriterende hvis jeg er edru. Jeg er rett og slett ikke på samme nivå eller i samme driv, og "humoren" sitter så løst at alt fjolleri blir morsomt. Nei takk. Enten med eller la være. 

🙃

Ikke forsvar. Si pent nei takk, og om noen maser (udannet) eller presser (ubehøvla) så ignorerer du eller bare gjentar "nei, takk". Du trenger ikke gi en grunn. Om de du omgir deg med maser på deg vin eller rusbrus så er det dem det er noe snodig med, ikke deg. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Drakk 2 glass vin, men er aldri nok. Vanskelig å alltid bli hjemme når den andre halvdelen vil. 

Hvis du drikker to glass vin så bør de ikke mase videre- da er du jo med. Du får finne på noe så de godtar grunnen, for selv om de ikke burde mase, så vil de nok fortsette med det siden de alltid gjør det. Når de ikke aksepterer ditt "nei takk", så kan du fint ta en hvit løgn. 

Annonse

ReneRene skrev (14 minutter siden):

Hvis du er den eneste som ikke drikker, så skjønner jeg at de andre ikke syns det er noe særlig. Du blir en brems i en felles greie/ aktivitet. Når jeg har alkohol som jeg serverer, så tar jeg alltid litt selv også, selv om jeg ikke "blir med" videre. Ellers skjønner jeg heller ikke hvorfor noen velger å sitte edru med berusede mennesker. Det går til en viss grense, men alle endre adferd under alkoholpåvirkning, og det syns jeg bare blir stupid eller irriterende hvis jeg er edru. Jeg er rett og slett ikke på samme nivå eller i samme driv, og "humoren" sitter så løst at alt fjolleri blir morsomt. Nei takk. Enten med eller la være. 

🙃

Kjære vene, det er da ikke noe problem å la være å drikke alkohol selv om de andre drikker! Jeg regner ikke med at hun satt i en krok og demonstrativt furtet.. Når jeg er på festlige lag med venner, så sitter jeg ikke og skuler på de som eventuelt ikke drikker. De er vennene mine og det er like koselig om de er brisne eller edru. Vi er også en gjeng som møtes til revy hver sommer, er nå på 15 året. Noen av oss er edru, mens andre er godt i farta det ene året og året etter så er rollene byttet om. Vi har det gøy uansett. 

Anonymkode: 3fa78...80c

Kjære vene, det er da ikke noe problem å la være å drikke alkohol selv om de andre drikker! Jeg regner ikke med at hun satt i en krok og demonstrativt furtet.. Når jeg er på festlige lag med venner, så sitter jeg ikke og skuler på de som eventuelt ikke drikker. De er vennene mine og det er like koselig om de er brisne eller edru. Vi er også en gjeng som møtes til revy hver sommer, er nå på 15 året. Noen av oss er edru, mens andre er godt i farta det ene året og året etter så er rollene byttet om. Vi har det gøy uansett. 

Anonymkode: 3fa78...80c

Nå har jeg et problem med det etter et visst nivå. Du trenger jo selvsagt ikke ha det...

ReneRene skrev (30 minutter siden):

🙃

Hvis man er mer opptatt av at andre ikke drikker enn å ha det morsomt selv, så forslår jeg at man tar seg selv mindre høytidelig. 

Anonymkode: 26bca...e34

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hvis man er mer opptatt av at andre ikke drikker enn å ha det morsomt selv, så forslår jeg at man tar seg selv mindre høytidelig. 

Man ser den rosa elefanten i rommet selv om man er full. Med mindre man går over grensa til å miste det helt da. Men nå drakk Ts et par glass, så de burde latt være å mase her. 

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Man ser den rosa elefanten i rommet selv om man er full. Med mindre man går over grensa til å miste det helt da. Men nå drakk Ts et par glass, så de burde latt være å mase her. 

Man bør la være å mase alltid. 

Og den rosa elefanten? Går du på syre?

Annonse

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Hun hadde ikke behøvd å drikke noe som helst. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ok

Anonymkode: e9054...c63

mamma til adhd gutt<3 skrev (10 minutter siden):

Og du er opptatt av seriøs diskusjon ? 

Selv om både tema og diskusjonen er seriøs, så tror jeg nok at det er rom for å le av visse ytringer. Såpass høyt under taket bør det vel være, eller?  Og jeg er åpenbart og tydeligvis like seriøs som deg her ihvertfall, for jeg har jo faktisk bidratt med seriøse svar TIL Ts.

Dette er jeg og dritt lei. Jeg drikker selv svært lite, liker ikle alkohol. Var i bryllup i går tok 3 glass med prosecco, mer klarer jeg ikke, men jeg sitter da aldeles ikke å furter og ser på andre drikke å bli fulle, jeg har det kjempe gøy selv om jeg er edru, like sprudlende og blid, drikker jeg for mye blir jo bare trøtt, også får jeg utrolig vondt i magen og blir uvel, har ibs, så ser ikke hva som er så gøy med det. 

Mannen min drakk en øl og 2 glass vin, men pga varmen så ble han skikkelig dårlig, han var aldeles ikke full, men kastet opp og var svimmel og kvalm, så rundt middagsbordet ble det presset på at han må drikke, han sa nei takk. Når mannen min da var ute en tur så spurte sidemannen min om hvorfor han ikke drakk. Altså, hvorfor??? MÅ man drikke? Og MÅ man forklare hvorfor? Jeg sa at ham var i dårlig form, men hvorfor skal folk vite om hvorfor jeg ikke drikker? Jeg liker IKKE alkohol, må vel holde det?

Anonymkode: fe045...4d9

Jeg er også lei av det presset, særlig i jobbsammenheng. Nesten alt av sosialt har alkohol som viktig del, julebord, sommerfester, firmaturer, studieturer, lønningspils, vinlotteri, julegaver i form av vin. Ikke lett verken for de som ikke vil ha alkohol eller er alkoholikere. 

Anonymkode: ef72d...c31

Jeg drikker svært lite. Om noen spør sier jeg nei takk. Uten å forklare meg. Uten å unnskylde meg. Jeg tåler alkohol svært dårlig. Det gir meg store problemer med søvn. Noe jeg er svært avhengig av for å fungere i hverdagen. Om det er problematisk for andre er det heldigvis noe jeg driter langt og lenge i.

Det er også bevist at jo mindre alkohol man drikker jo bedre er det. Det er ingen helsegevinst i å drikke et glass rødvin (som det lenge ble hendet).

Folk må bare slutte å bry seg om at andre ønsker at de drikker. Og bryr dere dere virkelig om folk som RR mener det er dumt at dere ikke drikker? For meg er det jammen meg en deilig bonus.

Anonymkode: 217dd...40c

Jeg drikker svært lite. Om noen spør sier jeg nei takk. Uten å forklare meg. Uten å unnskylde meg. Jeg tåler alkohol svært dårlig. Det gir meg store problemer med søvn. Noe jeg er svært avhengig av for å fungere i hverdagen. Om det er problematisk for andre er det heldigvis noe jeg driter langt og lenge i.

Det er også bevist at jo mindre alkohol man drikker jo bedre er det. Det er ingen helsegevinst i å drikke et glass rødvin (som det lenge ble hendet).

Folk må bare slutte å bry seg om at andre ønsker at de drikker. Og bryr dere dere virkelig om folk som RR mener det er dumt at dere ikke drikker? For meg er det jammen meg en deilig bonus.

Anonymkode: 217dd...40c

Jeg syns ikke på noen måte at det er dumt at folk ikke drikker. Jeg drikker veldig lite selv. 

Det jeg syns er dumt er å være den ene som ikke deltar på en felles greie og aktivitet. Nå var Ts med, men ikke nok. Sånt press på mengde er jeg mot. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...