Gå til innhold

Ville du kjøpt hund

Anbefalte innlegg

At de ikke møter andre hunder nå,valpene altså, er riktig, de skal ikke det da de ikke er ferdig vaksinert. At oppdretter skriver at man ikke behøver å gå tur kan sikkert stemme det, men alle hunder trenger annen stimuli enn hagen sin, og små veskehunder kan og være med på langtur. Disse små hundene er ofte gneldrehunder, er de flere som øser de hverandre opp. Naboen hadde en, den bjeffet noe, men så fikk de to til og de alle bjeffer når de møter andre, man kan jo lære de av seg det, men ikke lett.

Lykke til med hundekjøp.

Anonymkode: 5e382...2fe

Fortsetter under...

Takk for alle svar!

Har gjort litt research. I følge folk som kjenner til oppdretter går eier aldri på tur med noen av hundene, noensinne. Jeg tenkte det forsåvidt ikke gjør noe så lenge de blir aktivisert ellers. Men inntrykket er at de bare står/går i hagen for seg selv. Eier trener eller leker ikke med hundene. Det gjorde hun ikke når jeg var på besøk heller. Mulig derfor de bjeffer så intenst?

Går alle oppdrettere tur med alle hundene sine? Det vil jo ta utrolig mye tid...

Valpen jeg er interessert i er ikke 8 uker. Den er 19 uker. Hun har flere valper igjen. Er det et varseltegn at hun ikke har klart å selge unna valpene til "normal" tid?

Hi

Anonymkode: 4cc36...3b9

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Takk for alle svar!

Har gjort litt research. I følge folk som kjenner til oppdretter går eier aldri på tur med noen av hundene, noensinne. Jeg tenkte det forsåvidt ikke gjør noe så lenge de blir aktivisert ellers. Men inntrykket er at de bare står/går i hagen for seg selv. Eier trener eller leker ikke med hundene. Det gjorde hun ikke når jeg var på besøk heller. Mulig derfor de bjeffer så intenst?

Går alle oppdrettere tur med alle hundene sine? Det vil jo ta utrolig mye tid...

Valpen jeg er interessert i er ikke 8 uker. Den er 19 uker. Hun har flere valper igjen. Er det et varseltegn at hun ikke har klart å selge unna valpene til "normal" tid?

Hi

Da ville jeg nok styrt unna. Om man ikke går tur, så må man i hvert fall trene med dem. Jeg kjenner f.eks. noen som bor på gård med to border collier og omtrent aldri går på turer med dem, men til gjengjeld går hundene fritt på gården og får omtrentlig daglig trening rundt lydighet, sauesanking osv. 

Anonymkode: a8d2c...5e0

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Takk for alle svar!

Hi

Spørs hvor mange hunder oppdretter har, men jeg kan og tenke meg at siden hunden er liten så trenger de ikke mosjon, men det gjør de jo og stimulien. Men jeg tenker at dere kan jo gå tur med hunden uansett når dere får den uavhengig av hva oppdretter gjør med sine. 

Det behøver ikke å være et varseltegn, det spørs hvor mye hundene koster og, tenker at det er mange som ikke kjøper nå pga alt som har blitt dyrt. Ser og at på den typen vi har må,beagle, så er det flere valper på finn.no som ikke blir solgt ved 8 uker, mye tror jeg og er fordi det er mange som har kull samtidig lg at det ikke er samme tilstand som under korona.

Jeg hadde fulgt min egen magefølelse, sett om valpen ser frisk og fin ut og hvordan den var når dere møtte den. Som jeg skrev ang bjeffing er fordi de er mange og de er varsel hunder kanskje.

Anonymkode: 5e382...2fe

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Takk for alle svar!

Hi

Jeg kjenner til to oppdrettere av chihuahua, og begge bor landlig.

Så hundene har stor plass ute, og får mye mosjon gjennom å leke i hage/på tun, men begge går også turer.

Ene har bare 4 hunder fast og går med dem samtidig. Har flere hunder på for andre steder. Hun driver et småbruk med flere hester så hundene går også på jordene med hester.

Andre har flere hunder så hun går tur to ganger om dagen med noen hunder om gangen. Hun trener også agillity med dem og stiller ut, så hun bruker mye tid på hundene sine.

Hunder trenger å stimuleres og brukes, lekes med osv. Også småhunder. 

At en valp ikke er sosialiser utenfor flokken er helt greit, det tar du gradvis etter vaksinering. Men de bør ha møtt på alt fra kloklipp, bilkjøring, litt nye mennesker, støvsuger, børste og bading osv mens den fremdeles er med mor og flokken så den føler seg trygg.

En hund på 19 uker som er vant til å stå og gneldre sammen med flokken hadde jeg vært skeptisk til. Det er mye jobb å få en hund til å slutte å bjeffe når vanen først er innarbeidet

Anonymkode: e512f...6ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...