Gå til innhold

Bør man ha med småbarn i en forelders begravelse?🤔

Anbefalte innlegg

Jeg mener nei. Uansett om du har en bestemor, en barnehageansatt eller andre til å passe barna. De forstår ikke. Og du og familien trenger å være tilstede 100% i begravelsen.

Kirka nei, evt seremoni etterpå til nød.

Min tanke: Ha en seremoni med kun de aller nærmeste der barna er inkludert. Kan heller ha en årlig minnestund sammen med barna for å "huske" pappaen. De tar jo ikke noe mer farvel i en kirke med masse gråtende mennesker, enn de gjør med den trygge mamman sin og bilder av pappa der dere kan snakke om han og minnes han.

Anonymkode: 29baf...c9a

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Kan du ta dem med i kirka i forkant av begravelsen? La de se kista og blomstene, legge en rose, tegning, bamse oppå kisten? Ta bilder? Kanskje presten kan bli med dere? Ta bilder av de?

Jeg skjønner godt valget ditt med at de er for små. Samtidig tror jeg du bør gjøre en innsats så de ikke tror at pappa er på jobb.  Selv om de ikke skjønner så mye, bør de få være med på deler av opplevelsen, slik at de etterhvert kan pusle erfaringene sine sammen til noe de forstår.

Anonymkode: 2f017...cda

Å ikke ta de med i begravelsen betyr ikke at hun kommer til å la barna tro at pappa er på jobb 🤦‍♀️

Må være mye bedre å lage en tradisjon med å besøke graven hans sammen, ha gode samtaler osv. 

Jeg som voksen fikk en kraftig reaksjon da jeg så kisten til mormor. Kan aldri tenke meg å vise en 3-åring eller yngre en kiste og forklare at pappa ligger der. Denne samtalen hører hjemme i trygge omgivelser sammen med mamma.

Kondolerer så mye ❤️

Jeg har stor tro på å la barn være med på seremonier som har tilknytning døden. Jeg tror det er sunt for barna og delta og jeg tror det er bra for barna å se at voksne sørger og er lei seg. Vi hadde syning i kisten for de nærmeste da min far døde og de små barnebarna var med på dette. De fikk se på, gi et kyss, legge oppi en tegning etc. (minste var 2,5 år). De var også med i begravelsen. De så at folk ble lei seg. Minste hadde en praktisk tilnærming til dette. Han forstod på en måte hva som skjedde på sin måte uten å ta inn over seg alt det sørgelige de eldre barnebarna følte på som forstod mer. 

Jeg hadde hatt barna med om du tror at ingen bryter sammen. Om noen bryter sammen og oppfører seg veldig annerledes kan det være skremmende på barna, spesielt om det er noen de kjenner godt. Da er det bedre at de ikke er der. Sorg og gråt mener jeg barn tåler. Jeg tror det er godt for dem å oppleve at voksne gråter. Det er jo en fryktelig trist situasjon. Du bør ha med en som kan passe barna. En som kan svare på spørsmål og som har full fokus på barna og kan ta dem med utenfor om det er behov for det. Da kan du få være tilstede i seremonien. Som en her sier er det jo veldig greit om dere har en i barnehagen barna stoler på som kan være med.    

Anonymkode: 99bbc...bef

Hadde ikke med barna i begravelse til mine besteforeldre, da de var i barnehage alder. 
Hadde med til til bestemor min noen år senere, men eldste som var ca 7 år, bare gråt og sliter ennå når hun hører musikk forbundet til begravelsen .

Men hadde det vært far til barna, hadde jeg tatt dem med og fått noen til å sitte med oss for å hjelpe til.

Tror det er viktig når det er foreldre, søsken, besteforeldre til barna osv, at de er med, og en får ta en god prat med dem om dette, nesten uansett alder 

Anonymkode: 8c6ef...041

Hvis dette var besteforeldre tror jeg at jeg hadde sagt nei, men siden det er far tenker jeg ja. Allier deg med noen som kan ta ekstra hånd om barna. Var dere fortsatt sammen når han døde? Kondolerer, dette må være vanskelig å stå i.  

Anonymkode: 3577b...5b8

Jeg mener at de absolutt bør være med, og tror det er kjempeviktig for dem. Ille når de vokser opp og forstår at de ikke fikk ta del i denne familiebegivenheten. Jeg har diskutert dette med en svært erfaren begravelseskonsulent en gang, med over 30 år i bransjen, og han var også helt klar på at barn bør være med.

Anonymkode: beb56...4fd

Annonse

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Å ikke ta de med i begravelsen betyr ikke at hun kommer til å la barna tro at pappa er på jobb 🤦‍♀️

Må være mye bedre å lage en tradisjon med å besøke graven hans sammen, ha gode samtaler osv. 

Jeg som voksen fikk en kraftig reaksjon da jeg så kisten til mormor. Kan aldri tenke meg å vise en 3-åring eller yngre en kiste og forklare at pappa ligger der. Denne samtalen hører hjemme i trygge omgivelser sammen med mamma.

Samme her. Jeg var for 1 gang i begravelse når jeg var 22 år til mormor. Jeg knakk sammen når jeg kom inn i kirken og så kisten.

Hadde mistet både onkel og tante når jeg var yngre, men da fikk jeg ikke være med i begravelsen 

Anonymkode: 68d2b...0a3

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Samme her. Jeg var for 1 gang i begravelse når jeg var 22 år til mormor. Jeg knakk sammen når jeg kom inn i kirken og så kisten.

Hadde mistet både onkel og tante når jeg var yngre, men da fikk jeg ikke være med i begravelsen 

Anonymkode: 68d2b...0a3

Det er da ikke noe negativt å «knekke sammen» når man ser kista til en man er glad i. Det er en helt naturlig reaksjon og en del av livet. 

Jeg mener det er svært uheldig og potensielt skadelig å ikke la barn få delta.

Anonymkode: beb56...4fd

Jeg tenker nei.

Vår eldste var 2 da hans bestefar døde. Vår yngste var 1 år da hans mormor døde. 1-2åringer har ikke noe forhold til begravelser eller gravferd. Å se kiste, et dødt menneske eller en koste som blir senker i jorden er ikke noe de har evne til å ta inn eller forstå. 

Et så lite barn trenger ikke en begravelse for å ta farvel med pappa. Der kan gjøres i helt andre og tryggere omgivelser. 

Anonymkode: 7ea4a...dca

Jeg har sammen med de nærmeste bestemt at barna ikke deltar i selve begravelsen. Jeg har forsøkt å forklare at pappa er død, men de er for små til å ta det innover seg. Ingen reaksjon på det. De er sorgfrie enn så lenge. Jeg vet det kommer etterhvert. De får legge ting i kisten for ett fint minne senere. All sorg og fortvilelse fra kirken skal de få slippe. Begravelsen blir utrolig personlig , sterk og vi er mange sørgende. Mine barn har ikke behov for å se mor, besteforeldre og onkler knekke sammen. Beslutningen er til våres beste. Vi tar bilder, og de får se kisten før begravelsen men de får ikke se pappa død. 

hi

Anonymkode: 4e24f...b91

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Jeg har sammen med de nærmeste bestemt at barna ikke deltar i selve begravelsen. Jeg har forsøkt å forklare at pappa er død, men de er for små til å ta det innover seg. Ingen reaksjon på det. De er sorgfrie enn så lenge. Jeg vet det kommer etterhvert. De får legge ting i kisten for ett fint minne senere. All sorg og fortvilelse fra kirken skal de få slippe. Begravelsen blir utrolig personlig , sterk og vi er mange sørgende. Mine barn har ikke behov for å se mor, besteforeldre og onkler knekke sammen. Beslutningen er til våres beste. Vi tar bilder, og de får se kisten før begravelsen men de får ikke se pappa død. 

hi

Det høres ut som den beste planen for dere❤️Alt det beste i en forferdelig tid❤️

Anonym bruker skrev (1 time siden):

hi

Kondolerer❤️ Tror dere har tatt den riktige avgjørelsen for dere❤️

Anonymkode: d9d37...c14

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jeg tenker nei.

Vår eldste var 2 da hans bestefar døde. Vår yngste var 1 år da hans mormor døde. 1-2åringer har ikke noe forhold til begravelser eller gravferd. Å se kiste, et dødt menneske eller en koste som blir senker i jorden er ikke noe de har evne til å ta inn eller forstå. 

Et så lite barn trenger ikke en begravelse for å ta farvel med pappa. Der kan gjøres i helt andre og tryggere omgivelser. 

Anonymkode: 7ea4a...dca

Det siste du skriver er veldig viktig tenker jeg. Å lage en egen "seremoni" i andre omgivelser. Det var bra du kom med det, for da kan også andre plukke opp den ideen her.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...