Gå til innhold

Kan jeg snakke med mannens fastlege om at jeg tror han er alvorlig syk?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja du kan ringe fastlegen og fortelle det du observerer. Fastlegen kan ikke si noe om mannen din til deg, men han kan lytte på deg. 

Anonymkode: 3048d...ef7

Ok, takk. Men hva gjør legen da?

Anonymkode: 79438...8c7

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvis det er alvorlig, kan han gå inn i saken. Men det må være veldig dårlig stelt. 

Anonymkode: a57ab...bdf

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Du kan melde din bekymring, men legen kan ikke si noe om mannen din tilbake til deg. 

Anonymkode: 7f5b2...bcc

Nei, det forstår jeg. Men vil de ta kontakt med han?

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det forstår jeg. Men vil de ta kontakt med han?

De kan gjøre det, men tror ikke det er vanlig 

Vi meldte bekymring da svigerfar ble dement, da visste legen litt hva slags undersøkelser han skulle gjøre når han kom på sin årlige kontroll. Men han ble ikke kalt inn nei.

Du kan ringe fastlegen og hen kan gi generelle råd om hva du som pårørende bør gjøre hvis symptomene er alvorlige og legen "tror deg" 

Hvorfor tør du ikke ta det opp med mannen din?  Det beste ville jo vært å være åpen med ham.

ReneRene skrev (3 minutter siden):

Du kan ringe fastlegen og hen kan gi generelle råd om hva du som pårørende bør gjøre hvis symptomene er alvorlige og legen "tror deg" 

Hvorfor tør du ikke ta det opp med mannen din?  Det beste ville jo vært å være åpen med ham.

Han har så mange vrangforestillinger og har også hatt flere store sinneutbrudd, så her går vi litt på eggeskall. 

Han har så mange vrangforestillinger og har også hatt flere store sinneutbrudd, så her går vi litt på eggeskall. 

Ok. Han er psykotisk da med andre ord? Du bør ringe legen og høre hva du gjør videre. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Går det ikke an å vinkle det på en måte som gjør at han ikke tolker det som angrep?

Nå kjenner ikke jeg mannen din, men om du sier at du ser han ikke har det så bra og blir bekymret for han, om han kanskje skulle tatt en tur til lege? Da kan du ha pratet med legen først.

Men om han er psykotisk, i en psykose med vrangforestillinger osv, så bør du prate med en lege og høre hva du skal gjøre.

Det skjedde med en klassekamerat av sønnen min, men han var jo bare 18-19 år og bodde hjemme så foreldrene meldte fra og han ble tvangsinnlagt og medisinert.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Går det ikke an å vinkle det på en måte som gjør at han ikke tolker det som angrep?

Nå kjenner ikke jeg mannen din, men om du sier at du ser han ikke har det så bra og blir bekymret for han, om han kanskje skulle tatt en tur til lege? Da kan du ha pratet med legen først.

Men om han er psykotisk, i en psykose med vrangforestillinger osv, så bør du prate med en lege og høre hva du skal gjøre.

Det skjedde med en klassekamerat av sønnen min, men han var jo bare 18-19 år og bodde hjemme så foreldrene meldte fra og han ble tvangsinnlagt og medisinert.

Jeg har prøvd, men han blir veldig sint, kommer med trusler og sier forferdelige ting. Han er helt forandret. Dette er ikke den mannen jeg kjenner. Det har kommet gradvis, men har nådd en topp nå. Jeg vet ikke om han er psykotisk, tror ikke han hører stemmer, men han er litt paranoid. Han mener blant annet at hans beste venn er schizofren, men vi vet alle at vennen er fullstendig normal. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har prøvd, men han blir veldig sint, kommer med trusler og sier forferdelige ting. Han er helt forandret. Dette er ikke den mannen jeg kjenner. Det har kommet gradvis, men har nådd en topp nå. Jeg vet ikke om han er psykotisk, tror ikke han hører stemmer, men han er litt paranoid. Han mener blant annet at hans beste venn er schizofren, men vi vet alle at vennen er fullstendig normal. 

Han trenger ikke høre stemmer for å være psykotisk altså.

Mange kommuner har steder man kan varsle om man mistenker at noen har en psykose, eller ihvertfall kan lufte sin bekymring og få råd. Synes du skal ringe i dag.

https://www.google.com/search?q=bekymringsmelding+psykose&oq=psykose+beky&aqs=chrome.1.69i57j0i22i30.12963j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

En psykose rammer både tanker, følelser og andre mentale funksjoner. En psykose utvikler seg ofte gradvis over tid.

https://mentalhelseungdom.no/psykisk-helse/psykose/?gclid=EAIaIQobChMIr8_7-sPH_wIVyp1oCR3UTgdzEAAYASAAEgLaf_D_BwE

Annonse

Hvor gammel er han? Har han hatt psykose før? Er han over 30 er det uvanlig å få psykose for første gang med mindre den er utløst av rus. 
Frontallappdemens?

Jeg tror jeg ville prøvd å få han innlagt på tvang. Du kan ringe legevakt. Svigerinnen min ble psykotisk og da ringte vi legevakten og to psykiatriske sykepleiere kom og hentet henne. 

Anonymkode: 5b83f...2eb

ReneRene skrev (6 timer siden):

Ok. Han er psykotisk da med andre ord? Du bør ringe legen og høre hva du gjør videre. 

Voldsomt til konkludering da? Man er ikke psykotisk "bare fordi" man har vrangforestillinger altså. Skjerpings.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det høres bekymringsfullt ut, og det bør utredes både for psykisk lidelse og somatiske tilstander. Det er mange personer med vrangforestillinger som ikke hører stemmer. Du bør varsle fastlegen eller legevakt - vil tro det går fortere hos sistnevnte.

Ekspatt skrev (7 minutter siden):

Voldsomt til konkludering da? Man er ikke psykotisk "bare fordi" man har vrangforestillinger altså. Skjerpings.

Det høres bekymringsfullt ut, og det bør utredes både for psykisk lidelse og somatiske tilstander. Det er mange personer med vrangforestillinger som ikke hører stemmer. Du bør varsle fastlegen eller legevakt - vil tro det går fortere hos sistnevnte.

"Bare" fordi? Vrangforestillinger er aldri "bare" , og med det sinnet (og at han er paranoid i tillegg) så er det ganske naturlig å tro at det handler om psykose. Det forutsetter at Ts snakker sant, og det må vi anta når folk spør om råd. 

Jeg ville fått synspunkter fra annen nær familie og venner som kjenner mannen din godt. Ser de det samme?

Eller er dette knyttet til problemer i parforholdet, problemer på jobb, pengetrøbbel eller lignende?

Du skriver veldig lite om hva  vrangforestillingene er. Sinneutbrudd kan skje mange hvis det er mye problemer som hoper seg opp.

Anonymkode: 7ea00...c2c

Anonym bruker skrev (På 15.6.2023 den 23.48):

Den gangen jeg ringte til fastlegen i liknende situasjon (vi har samme fastlege) sa han at mannen må ta kontakt med han selv, pasienten må oppsøke hjelpen frivillig ..

Anonymkode: 35d4f...ba9

Anonym bruker skrev (På 16.6.2023 den 13.56):

Hvor gammel er han? Har han hatt psykose før? Er han over 30 er det uvanlig å få psykose for første gang med mindre den er utløst av rus. 
Frontallappdemens?

Jeg tror jeg ville prøvd å få han innlagt på tvang. Du kan ringe legevakt. Svigerinnen min ble psykotisk og da ringte vi legevakten og to psykiatriske sykepleiere kom og hentet henne. 

Anonymkode: 5b83f...2eb

Bipolar lidelse kan utløses først i voksen alder. De som får en slik diagnose etter fylte 30-40 har statistisk sett lav risiko for rusmisbruk (i motsetning til de som har blitt diagnostisert i ung alder)

Anonymkode: 4165a...7ee

Den gangen jeg ringte til fastlegen i liknende situasjon (vi har samme fastlege) sa han at mannen må ta kontakt med han selv, pasienten må oppsøke hjelpen frivillig ..

Anonymkode: 35d4f...ba9

Ja, så fremt han ikke utgjør en trussel for eget eller andres liv, så stemmer det. Men ved neste konsultasjon kan fastlegen spørre litt om hvordan han har det og håpe på å få til en dialog 

Anonymkode: 4165a...7ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...