Gå til innhold

Kjenner jeg stresser litt ang ferie

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det spørs litt hvor dere skal, men vi gikk på en smell da vi kom frem sent og det ikke fantes en minibank i mils omkrets der vi bodde. Vi fikk ikke kjøpe oss en flaske vann engang, før neste dag. Etter det tar jeg alltid ut penger på flyplassen så jeg har til de første dagene. Mange steder er de ikke så kontantløse som vi er vant med. Så de over her som liksom brifer med at alt man trenger er mobil og visakort er nok ikke så reisevante som de prøver å gi inntrykk av 😂

Print ut billett, ta kopi av passet og ha med minst to betalingskort, fortrinnsvis kredittkort. 

Dette kommer til å gå helt fint, bare tro på at turen blir bra. 

Anonymkode: 0738e...06a

Takk for hyggelig svar og tips! 

Anonymkode: 29122...dc8

Fortsetter under...

mamma til adhd gutt<3 skrev (3 timer siden):

Jeg reiser alltid med 50 euro i lommeboka. Noe mynt og noe sedler. Veksler ikke inn eller noe , men sørger for å ha litt liggende i en boks her. Alltid kjekt å ha noe mynt til feks toaletter og vann. 

Takk for tips! 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Den er kjip. Spørs om det kommer frem i tide. Tar vel litt tid? 

Bestill i dag, så er sjansen stor for at du får det i tide. Gjør du ikke det, er det ingen krise, tenåringen din har vel også et kort med seg. 

Anonymkode: 0738e...06a

Hvorfor er det så dumt å veksle inn til euro i banken før man drar? Jeg fikk nettopp høre at det var dumt å veksle på flyplassen, for det var så dyrt. Er så redd for at det er langt til nærmeste minibank, dit vi kommer. Liker godt å ha alt i orden før vi reiser. 

Anonymkode: 543d7...aae

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor er det så dumt å veksle inn til euro i banken før man drar? Jeg fikk nettopp høre at det var dumt å veksle på flyplassen, for det var så dyrt. Er så redd for at det er langt til nærmeste minibank, dit vi kommer. Liker godt å ha alt i orden før vi reiser. 

Anonymkode: 543d7...aae

Er det i det hele tatt mulig å veksle i banken lenger da? Har de kontanter der?

Anonymkode: 2e385...639

Lurt å ha kopi av alt på papir, en telefon har en lei tendens til å ta kvelden når det passer minst, jeg har stått i innsjekk med en telefon som kortsluttet, det er unødig stress, folk blir lett sure i kø. Husk å notere telefonnummer og nummer på forsikringsavtalen. Kjekt å ha lett tilgjengelig. 

Litt kontanter. 

Pakk med ett skift og badetøy i håndbagasjen. Forsvinner den du har sjekket inn, er det kjedelig å løpe rundt etter en lang reise for å kjøpe inn noe som passer midt på treet, selv om reiseforsikringen dekker det. 

Ekstra lader/powerbank, håndsprit, tyggegummi og nesespray til flytur, imodium og Paracet. 

Anonymkode: 8caf7...088

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er det i det hele tatt mulig å veksle i banken lenger da? Har de kontanter der?

Anonymkode: 2e385...639

De har ikke penger bak disk nei, men de har valuta-minibanker, så du kan ta ut annen valuta enn norsk.

Anonymkode: 3084c...d2d

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

90-tallet?

Jeg var i Frankrike for noen få år siden og møtte stadig på steder de ikke ville ta kort.

Det er kanskje ganske kontantløst i Norge og i storbyene, men langt fra overalt. 

Om vi skulle ha en is, en baguette, en flaske vann, vi måtte ha kontanter ja.

Men ta ut i minibank på stedet, ikke veksle i Norge.

Samme opplevde jeg både i Frankrike og i Tyskland senest i fjor sommer. Litt stress å oppdage når man reiser aleine og har akkurat fått ølet på bordet og de ønsker betalt 🙈 

Anonymkode: ddb3e...8be

TV2 hadde akkurat en artikkel om temaet

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/megatabben-du-ma-unnga-i-sommer/15815081/

Men vil du ha litt valuta med deg hadde jeg valgt den lokale banken foran flyplassen ja.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

TV2 hadde akkurat en artikkel om temaet

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/megatabben-du-ma-unnga-i-sommer/15815081/

Men vil du ha litt valuta med deg hadde jeg valgt den lokale banken foran flyplassen ja.

50 EUR ut i banken, taper ikke akkurat massivt om kursen er dårlig. Snakk om 20-25 kr maks. For å potensielt spare seg for en del bry. 

Anonymkode: 8caf7...088

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Takk! Det har jeg fikset med høy faktor. 

Men husk å ha nok solkrem med, mange tror dessverre det holder med 1 stor tube for en uke i varmen… men smører du etter anbefalinger, er det ca 30 ml hver gang du smører hele kroppen og det igjen anbefales hver 2-3 time.. 

Nå er hvertfall solkremen billigere i Norge og du vet hva du får. Lrp og vichy på apotek der nede ligger nok på 450-500kr flaska 😉

God tur, dette blir bra ☀️

Anonymkode: d3448...bc5

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Men husk å ha nok solkrem med, mange tror dessverre det holder med 1 stor tube for en uke i varmen… men smører du etter anbefalinger, er det ca 30 ml hver gang du smører hele kroppen og det igjen anbefales hver 2-3 time.. 

Nå er hvertfall solkremen billigere i Norge og du vet hva du får. Lrp og vichy på apotek der nede ligger nok på 450-500kr flaska 😉

Og obs har rabatt på englagård sin, som har kommet godt ut i mange tester. Tror de hadde 40% og da blir det under 100 kr flaska

Annonse

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Og obs har rabatt på englagård sin, som har kommet godt ut i mange tester. Tror de hadde 40% og da blir det under 100 kr flaska

änglamark

Anonymkode: a3617...81a

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Takk for mange svar, tips og info 😊

Kypros er mer enn en fest. 

Ja det et det sikkert så lenge dere ikke skal til aiya napa. Dop overalt der

Anonymkode: e1573...2d5

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

I alle dager. Hva vil du oppnå med dette? Uansett om det er mange som bruker dop et sted så er det da ikke påkrevd ved inngang for de som besøker stedet.

Vi tar alltid litt kontanter med oss, så jeg synes det er lurt som noen andre sier her, å ta med seg litt.  Noen sier 50 Euro her, og det er noe sånn omtrent som jeg ville ha tatt med meg.  Og minst to kredittkort. Har du reiseforsikring, viss ikke må du få deg en. De fleste har reiseforsikring på kredittkortet, men husk da at det må ha blitt brukt eller brukes på til å betale minst halvparten av reisekostnadene med kortet.  Så det nytter ikke å satse på et kredittkort som man bare har i reserve. 

Husk også pass eller intensjonalt godkjent ID-kort (ID-kort med reiserett).

Anonymkode: 436e8...dd3

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Holdt det ikke at alle dine tidligere avsporinger er blitt slettet altså, du måtte lage enda en.

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Holdt det ikke at alle dine tidligere avsporinger er blitt slettet altså, du måtte lage enda en.

Var jo jeg som rapporterte det andre gnålet deres. Slutt å spor av nå igjen 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Var jo jeg som rapporterte det andre gnålet deres. Slutt å spor av nå igjen 

Det er dine kommentarer som ble slettet, de andre ble slettet fordi de siterte dine slettede kommentarer.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Tusen takk 🌞 Håper det. 

Har Soltan solkrem med faktor 50 og 30. Er ganske så blek så tenger høy faktor. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi tar alltid litt kontanter med oss, så jeg synes det er lurt som noen andre sier her, å ta med seg litt.  Noen sier 50 Euro her, og det er noe sånn omtrent som jeg ville ha tatt med meg.  Og minst to kredittkort. Har du reiseforsikring, viss ikke må du få deg en. De fleste har reiseforsikring på kredittkortet, men husk da at det må ha blitt brukt eller brukes på til å betale minst halvparten av reisekostnadene med kortet.  Så det nytter ikke å satse på et kredittkort som man bare har i reserve. 

Husk også pass eller intensjonalt godkjent ID-kort (ID-kort med reiserett).

Anonymkode: 436e8...dd3

Har reiseforsikring. Har ikke kredittkort. Søkte om det, men spurte gjerne om for høyt. Så fikk avslag. Så har bare vanlig visa her. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...