Gå til innhold

Kjenner jeg stresser litt ang ferie

Anbefalte innlegg

Nå er det under 2 uker til. Har helsekortet i orden, reiseforsikring. Er det ellers noe mer jeg bør tenke på? Har ikje vekslet penger. Bør jeg det? Skrive ut billetter? 

Ellers spent på om vi får en fin tur. Håper jo det. 

Anonymkode: 29122...dc8

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440944-kjenner-jeg-stresser-litt-ang-ferie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du nå ikke finne på å veksle penger i Norge, det lønner seg ikke, og nå som kronekursen er så dårlig må man spare der man kan.

Når du kommer frem tar du ut noen håndpenger fra en minibank, men minst mulig. Styr unna vekslingskontorene, bruk en vanlig minibank 

Betal mest mulig med kort, og velg alltid lokal valuta. Velger du norsk valuta bestemmer utsalgsstedet kursen og det lønner seg sjelden.

Jeg har alltid med meg to kort og oppbevarer de hver for seg, så har jeg et annet kort om f.eks lommeboken blir stjålet. Om dere reiser to voksne er jo ikke det nødvendig.

God tur 🌞

Anonymkode: 3084c...d2d

Annonse

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hva er det å stresse med? Bilett på mobilen, kort til å betale med. 

Anonymkode: 16446...9d1

Hvis uhellet skulle skje, at man mister mobilen, er det ikke så dumt å ha printet ut kopi av bilettene, særlig for HI som ikke reiser så mye, det kan gi ro i sjelen.

Anonymkode: 8314b...d00

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Veksle penger? Hahaha, det gjorde vi på 90-tallet😅 Når reiste du sist? 

Anonymkode: a2f21...f3c

90-tallet?

Jeg var i Frankrike for noen få år siden og møtte stadig på steder de ikke ville ta kort.

Det er kanskje ganske kontantløst i Norge og i storbyene, men langt fra overalt. 

Om vi skulle ha en is, en baguette, en flaske vann, vi måtte ha kontanter ja.

Men ta ut i minibank på stedet, ikke veksle i Norge.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Husk nok vaskekluter 

Anonymkode: 76038...c28

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Det er synd på dere. Virkelig. 

Anonymkode: 0738e...06a

Jeg skriver alltid ut billetter, så jeg har de med meg på papir også - sånn i tilfelle. Tar ikke så mye ekstra plass, liksom. Enig i at det alltid er lurt å ha et ekstra bankkort/kredittkort. Jeg har pleid å ta ut litt kontanter på Gardermoen, for å ha litt med en gang. 

Anonymkode: 2e385...639

Det spørs litt hvor dere skal, men vi gikk på en smell da vi kom frem sent og det ikke fantes en minibank i mils omkrets der vi bodde. Vi fikk ikke kjøpe oss en flaske vann engang, før neste dag. Etter det tar jeg alltid ut penger på flyplassen så jeg har til de første dagene. Mange steder er de ikke så kontantløse som vi er vant med. Så de over her som liksom brifer med at alt man trenger er mobil og visakort er nok ikke så reisevante som de prøver å gi inntrykk av 😂

Print ut billett, ta kopi av passet og ha med minst to betalingskort, fortrinnsvis kredittkort. 

Dette kommer til å gå helt fint, bare tro på at turen blir bra. 

Vi var i Sverige ifjor å opplevde at mange steder ikke tok kort. Var flere steder vi ønsket å kjøpe eller eller steder vi ønsket å spise,men siden igjen av oss hadde konstanter så fikk vi ikke kjøpt noe. 

Anonymkode: e0807...0af

Annonse

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

90-tallet?

Jeg var i Frankrike for noen få år siden og møtte stadig på steder de ikke ville ta kort.

Det er kanskje ganske kontantløst i Norge og i storbyene, men langt fra overalt. 

Om vi skulle ha en is, en baguette, en flaske vann, vi måtte ha kontanter ja.

Men ta ut i minibank på stedet, ikke veksle i Norge.

Ja, nettopp! Man tar ikke med seg en bunke tusenlapper og veksler i banken, liksom. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Vi var i Sverige ifjor å opplevde at mange steder ikke tok kort. Var flere steder vi ønsket å kjøpe eller eller steder vi ønsket å spise,men siden igjen av oss hadde konstanter så fikk vi ikke kjøpt noe. 

Anonymkode: e0807...0af

Ja, da tar man ut penger i minibank. 

Du skal ikke lenger enn til Tyskland før det kan være problematisk å betale med kort altså. Jeg har til og med måttet betale hotellrom kontant i Tyskland fordi kort-maskinen deres «ikke virker på søndager». 🙄 Så ja, greit å ha noen Euro i lomma.

Anonymkode: 14b2c...e5b

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du nå ikke finne på å veksle penger i Norge, det lønner seg ikke, og nå som kronekursen er så dårlig må man spare der man kan.

Når du kommer frem tar du ut noen håndpenger fra en minibank, men minst mulig. Styr unna vekslingskontorene, bruk en vanlig minibank 

Betal mest mulig med kort, og velg alltid lokal valuta. Velger du norsk valuta bestemmer utsalgsstedet kursen og det lønner seg sjelden.

Jeg har alltid med meg to kort og oppbevarer de hver for seg, så har jeg et annet kort om f.eks lommeboken blir stjålet. Om dere reiser to voksne er jo ikke det nødvendig.

God tur 🌞

Tusen takk for det!

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Takk for svar. Tar gjerne ut billett og har noen penger. Har ikke to kort så det går ikke. 

Reiste sist i 2018, men første gang alene som voksen 😅

Du bør ha med to kort. Bestill et i morgen så får du det sikkert før du reiser. Vi møtte på en alenemor med to barn som hadde klart å avmagnetisere kortet sitt og hun måtte vente til banken åpnet neste dag og ta ut kontanter for hele oppholdet. Det gikk fint, men ble stress og tok mye tid av ferien deres. 

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Du bør ha med to kort. Bestill et i morgen så får du det sikkert før du reiser. Vi møtte på en alenemor med to barn som hadde klart å avmagnetisere kortet sitt og hun måtte vente til banken åpnet neste dag og ta ut kontanter for hele oppholdet. Det gikk fint, men ble stress og tok mye tid av ferien deres. 

Den er kjip. Spørs om det kommer frem i tide. Tar vel litt tid? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...