Gå til innhold

Ny eier i firmaet og ny arbeidskontrakt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hm, lurer litt her. For en tid tilbake ble vi kjøpt opp. Ingen ny kontrakt ennå, men den tegner seg til å inneholde klausul. Jeg har vært i bedriften i mange år og mye av nettverket mitt er via nåværende jobb. Har ingen klausul fra før. Ønsker naturlig nok ikke å signere en, jeg vet ikke nok om ny eier til å være sikker på om dette er ett sted jeg ønsker å bli værende. 

Så, hvis jeg forstår riktig, ved oppkjøp så følger jeg ansettelse iht til min tidligere avtale. Det er en stund siden oppkjøpet med mang en mulighet til å ordne nye avtaler, men det er ikke gjort. Da må en vel kunne legge til grunn at den jeg har er gjeldende, i tillegg til at jeg ikke kan sies opp på grunnlag av å ikke ville signere en ny med dårlige vilkår? 

Avtalen min sier 2 mnd oppsigelse, mens nå har jeg over 10 års ansiennitet. Er jeg da også bundet til minimum 3 mnd oppsigelse? Eller gjelder det kun i favør for arbeidstaker? 

Anonymkode: aba0f...6fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du har 3 måneders oppsigelsestid når ansiennitet er over 10 år, det står i Arbeidsmiljøloven. Mer hvis du er eldre, les her:

https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/15/15-3/

Anonymkode: 20171...6f9

Heldigvis ikke eldre 😅 men da er det begge veier? Både ansatt og arbeidsgiver? 

Vurderer å starte noe eget, når jeg tross alt gjør all jobben uten betalt for det. 🤭

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Heldigvis ikke eldre 😅 men da er det begge veier? Både ansatt og arbeidsgiver? 

Vurderer å starte noe eget, når jeg tross alt gjør all jobben uten betalt for det. 🤭

Ja, det står:

"Har arbeidstakeren vært ansatt i minst 10 år sammenhengende i samme virksomhet, er den gjensidige oppsigelsesfristen minst tre måneder."

Og husk at tiden regnes fra den første i neste måned etter at du har levert oppsigelsen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Ja, det står:

"Har arbeidstakeren vært ansatt i minst 10 år sammenhengende i samme virksomhet, er den gjensidige oppsigelsesfristen minst tre måneder."

Og husk at tiden regnes fra den første i neste måned etter at du har levert oppsigelsen.

Dersom du i tillegg er over 50 år, så har du etter loven rett på 4 måneders oppsigelsestid HI (gjelder kun ved oppsigelse fra arbeidsgivers side). 

I det offentlige gjelder oppsigelsen foresten fra dato til dato, der behøver du ikke regne fra den 1.måneden etter.

Om de har rett til å si deg opp om du ikke aksepterer ny kontrakt med konkurranseklausul er jeg mer usikker på. Det kan i mange tilfeller være et legitimt krav, men jeg vil tro det går an å forhandle/ kompromissete litt på detaljene på akkurat dette punket i kontrakten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...