Anonym bruker Skrevet 15. juni 2023 #1 Skrevet 15. juni 2023 Hm, lurer litt her. For en tid tilbake ble vi kjøpt opp. Ingen ny kontrakt ennå, men den tegner seg til å inneholde klausul. Jeg har vært i bedriften i mange år og mye av nettverket mitt er via nåværende jobb. Har ingen klausul fra før. Ønsker naturlig nok ikke å signere en, jeg vet ikke nok om ny eier til å være sikker på om dette er ett sted jeg ønsker å bli værende. Så, hvis jeg forstår riktig, ved oppkjøp så følger jeg ansettelse iht til min tidligere avtale. Det er en stund siden oppkjøpet med mang en mulighet til å ordne nye avtaler, men det er ikke gjort. Da må en vel kunne legge til grunn at den jeg har er gjeldende, i tillegg til at jeg ikke kan sies opp på grunnlag av å ikke ville signere en ny med dårlige vilkår? Avtalen min sier 2 mnd oppsigelse, mens nå har jeg over 10 års ansiennitet. Er jeg da også bundet til minimum 3 mnd oppsigelse? Eller gjelder det kun i favør for arbeidstaker? Anonymkode: aba0f...6fa
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2023 #2 Skrevet 15. juni 2023 Du har 3 måneders oppsigelsestid når ansiennitet er over 10 år, det står i Arbeidsmiljøloven. Mer hvis du er eldre, les her: https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/15/15-3/ Anonymkode: 20171...6f9
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2023 #3 Skrevet 15. juni 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Du har 3 måneders oppsigelsestid når ansiennitet er over 10 år, det står i Arbeidsmiljøloven. Mer hvis du er eldre, les her: https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/15/15-3/ Anonymkode: 20171...6f9 Heldigvis ikke eldre 😅 men da er det begge veier? Både ansatt og arbeidsgiver? Vurderer å starte noe eget, når jeg tross alt gjør all jobben uten betalt for det. 🤭 Anonymkode: aba0f...6fa
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2023 #4 Skrevet 15. juni 2023 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Heldigvis ikke eldre 😅 men da er det begge veier? Både ansatt og arbeidsgiver? Vurderer å starte noe eget, når jeg tross alt gjør all jobben uten betalt for det. 🤭 Anonymkode: aba0f...6fa Ja, det står: "Har arbeidstakeren vært ansatt i minst 10 år sammenhengende i samme virksomhet, er den gjensidige oppsigelsesfristen minst tre måneder." Og husk at tiden regnes fra den første i neste måned etter at du har levert oppsigelsen. Anonymkode: 20171...6f9
Merdee Skrevet 15. juni 2023 #5 Skrevet 15. juni 2023 Anonym bruker skrev (57 minutter siden): Ja, det står: "Har arbeidstakeren vært ansatt i minst 10 år sammenhengende i samme virksomhet, er den gjensidige oppsigelsesfristen minst tre måneder." Og husk at tiden regnes fra den første i neste måned etter at du har levert oppsigelsen. Anonymkode: 20171...6f9 Dersom du i tillegg er over 50 år, så har du etter loven rett på 4 måneders oppsigelsestid HI (gjelder kun ved oppsigelse fra arbeidsgivers side). I det offentlige gjelder oppsigelsen foresten fra dato til dato, der behøver du ikke regne fra den 1.måneden etter. Om de har rett til å si deg opp om du ikke aksepterer ny kontrakt med konkurranseklausul er jeg mer usikker på. Det kan i mange tilfeller være et legitimt krav, men jeg vil tro det går an å forhandle/ kompromissete litt på detaljene på akkurat dette punket i kontrakten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå