Anonym bruker Skrevet 15. juni 2023 #1 Skrevet 15. juni 2023 Når den ene jobber skift, hvor mye skal den andre da kompensere for det? De dagene skiftarbeider jobber tidlig må den andre stå opp med barna. De dagene utenom helg skiftarbeider har fri eller jobber sent står denne opp med barna. Ser jo ikke barna på kveld når det jobbes sent. De dagene skiftarbeider jobber sent har den andre alt av logistikk, middag, lekser og aktiviteter. Skiftarbeider må jo også ofte opp tidlig i helger, da kan den andre sove siden den alltid har fri i helger og barna er store nok til å være oppe litt selv. Og da har denne barna alene "hele" helgen. Burde den som ikke jobber skift stå opp også når skiftarbeider har fri/jobber sent i uka så skiftarbeider får sovet litt lengre? Da får ikke den som ikke jobber skift sovet litt ekstra de dagene. Når skiftarbeider skal opp tidlig på jobb er det i seng før siste barn legges, så også de kveldene blir den andre igjen med legging osv. Hva er rimelig? Og hva gjør folk? Begge er ekstremt B mennesker. Den som ikke jobber skift sliter med søvnproblemer og trenger litt ekstra tid i senga. Det er jo den som jobber skift som har valgt den type jobb? Og burde ikke trenge kompensere for tapt søvn hos den andre? Hadde begge jobbet vanlig kontortid kunne man delt uka likt og begge fikk sovet helg. Anonymkode: 3d448...91c
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2023 #2 Skrevet 15. juni 2023 Her i huset står alle opp om morgenen uansett hvordan man jobber. Jobber hver tredje helg, så de to helgene imellom står vi opp annenhver dag. Anonymkode: 37cc6...500
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2023 #3 Skrevet 15. juni 2023 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Her i huset står alle opp om morgenen uansett hvordan man jobber. Jobber hver tredje helg, så de to helgene imellom står vi opp annenhver dag. Anonymkode: 37cc6...500 Hjemmekontor gjør at den ene kan ligge til 8. 1,5 time ekstra hjelper når det blir dårlig søvn. Anonymkode: 3d448...91c
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2023 #4 Skrevet 15. juni 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hjemmekontor gjør at den ene kan ligge til 8. 1,5 time ekstra hjelper når det blir dårlig søvn. Anonymkode: 3d448...91c Skjønner det, men det er likevel ikke sånn vi gjør det Vi står opp med ungene begge to. Anonymkode: 37cc6...500
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2023 #5 Skrevet 15. juni 2023 Jeg står kun opp med unger når mannen jobber borte. Jeg har aldri stått opp med unger i helgene. Da har jeg sovet Anonymkode: 61fd6...5f4
Gjest Danida Skrevet 15. juni 2023 #6 Skrevet 15. juni 2023 Jeg tenker at hvis begge er B-mennesker og begge kjenner på at dette er slitsomt, så er det viktig at samtalene ikke ender i " du burde" eller "du har selv valgt" osv. Da ender man opp med pekefingre og smålighet. Jeg tenker at dere bør sette dere sammen, lage noen grunnpremisser for en samtale, og ta tak i kabalen sammen. Se på det som et felles puslespill der målet er at flest mulig får sove mest mulig. Du, ektefellen, barna. Still åpne spørsmål. Hva trengs for å få dette til? Bør dere skaffe en god seng på gjesterommet, så en kan gå dit for ikke å bli forstyrra? Sover ungene lengre hvis de samsover med dere, og har dere mulighet til det? Kan morgenstellet gjøres lettere ved at en del ting er klare dagen før? Og hvordan ser timeplanen ut? Lag en kalender for dagene som kommer, finn ut hvem som oftest blir belastet med morgenstellet og se om der er luker hvor vedkommende kan hvile ut. Kan dere alternere på å ligge lenge, kan den ene få ta middagshvil, kan ungene få en og annen overnatting hos bestemor? Ikke gjør dette til en diskusjon om hvem som har mest plikt til å ofre seg.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2023 #7 Skrevet 16. juni 2023 Jeg stod opp med barna om morgenen på fridager og kveldsvakter gikk å la meg igjen etterpå. Han stod også opp på morgener. Jeg gjorde det jeg rakk med ungene før jeg måtte gå. han gjorde resten til barnehage og skole. helgene byttet vi på. Dette fungerte for oss. Anonymkode: 8fcc3...afc
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2023 #8 Skrevet 16. juni 2023 Mannen jobber skift. Han jobber mye ettermiddag, natt og helger, da må han sove. I helgene er det i tillegg 12 - timers vakt. Da jobber, og sover han. Ser lite til ham. Men heldig har han ordnet seg en liten 'mancave' over garasjen, så han får sovet i fred. Og vi kan holde på som vi vil i huset. Men han har også til gjengjeld mye fri. Da står han opp med barna innimellom, og hjelper til med lekser og andre huslige ting. Anonymkode: b45ec...290
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 16. juni 2023 #9 Skrevet 16. juni 2023 Når starter tidligskift og senskift? Når slutter de? Hvordan og hvor ofte er en skifthelg? Hvor gamle er barna? Det er ingen regel på hvordan dette skal gjøres rettferdig, dere må begge prøve å enes om noe. Å være b-menneske er hardt å kombinere med småbarnstilværelse, og enda verre når dere er to. For å få nok søvn må dere prøve å komme dere tidligere i seng til ungene er store nok til å klare seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå