Gå til innhold

Aggressiv musikk og frykt

Anbefalte innlegg

Når jeg hører/ser aggressiv/truende musikk (klarer ikke å sette det i en spesiell bås) vekker det en veldig frykt i meg. Sint/tung musikk går bra, men det er når jeg oppfatter den som aggressiv eller truende jeg blir skikkelig redd. Jeg har ingen problem med å høre på feks Metallica, men jeg syns faktisk det finske bidraget i ESC (Cha cha cha) er litt ubehagelig (selv om jeg faktisk liker sangen og vet den er humoristisk). Noen som skjønner hva jeg mener? Og er det flere som har det sånn? Og sånne utkledde/maskerte band (Lordi, Kiss, Rammstein) er jeg livredde også. Klarer dere å ikke bli redde?

Anonymkode: a7629...8cc

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440905-aggressiv-musikk-og-frykt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

ReneRene skrev (19 minutter siden):

Det hører sikkert til under en eller to av de utallige fobiene folk har. Du får sjekke og se om du finner ut hvilke. 

Selv om jeg er mer sensitiv enn deg, trenger du ikke være nedlatende.

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Selv om jeg er mer sensitiv enn deg, trenger du ikke være nedlatende.

Jeg var ikke nedlatende i det hele tatt. Når du beskriver sterk frykt så tenker jeg at det handler om forbi. Det er masse fobier som ikke er kjent. Jeg vet ikke engang hvorfor du tenker jeg var nedlatende?! 

ReneRene skrev (24 minutter siden):

Jeg var ikke nedlatende i det hele tatt. Når du beskriver sterk frykt så tenker jeg at det handler om forbi. Det er masse fobier som ikke er kjent. Jeg vet ikke engang hvorfor du tenker jeg var nedlatende?! 

Fordi jeg umiddelbart oppfatter tonen din som nedlatende, og fordi jeg syns du sykeliggjør frykten når du mener det er en eller flere fobier (som «jeg kan sjekke og finne ut hvilke»). Musikken og masker er laget for å trigge/skremme, og jeg blir ikke uberørt av det. Jeg lurte på hvordan andre hadde det, og om dere klarer å være helt uberørt og kalde. Blir dere redde innerst inne, men klarer å skru av, eller hva?

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Fordi jeg umiddelbart oppfatter tonen din som nedlatende, og fordi jeg syns du sykeliggjør frykten når du mener det er en eller flere fobier (som «jeg kan sjekke og finne ut hvilke»). Musikken og masker er laget for å trigge/skremme, og jeg blir ikke uberørt av det. Jeg lurte på hvordan andre hadde det, og om dere klarer å være helt uberørt og kalde. Blir dere redde innerst inne, men klarer å skru av, eller hva?

Da må jeg bare beklage, for jeg var virkelig ikke nedlatende. Jeg googlet til og med opp, men orket ikke google videre, så derfor jeg ba deg om det 

Å ha fobier er helt normalt, og jeg sykeligjør ingenting. At du hadde synes det er ubehagelig som mange fks føler ift dukker og klovner- det er normalt. Men så er det de som kjenner på sterk frykt, og da går det over til fobi veldig ofte. Det kan være akkorder og noter du reagere på. Det er også intervaller som var forbudt å spille/ bruke for noen hundre år siden fordi de liksom skulle påkalle djevelen. Dette er senere blitt brukt i bla heavy metal, så du kan reagere på slikt, men idet du føler sterk frykt så er det jo forbi vanlig ubehag.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er jo ikke lagd for å trigge/skremme? Det er dekor, imaget, stil. Det er overhodet ikke vanlig å bli redd av dette, så her er det nok en fobi ute og går. Kanskje du har opplevd noe traumatiserende knyttet til dette en gang?

Anonymkode: 03d0b...ff9

Tuller dere!?!! 😅 Jeg har alltid tenkt at alle sikkert syns sånt er veldig ubehagelig egentlig. Det er jo helt unaturlig, og ja, jeg tenker imaget og dekoren er for å trigge/skremme noe i oss. Slik som skrekkfilmer. De fleste blir jo skremt når de ser det? Selv om det er «gøy» fordi vi vet st det er trygt. Så hvis du hadde møtt  noen som så ut som noen a la Lordi når du har gått alene hjem en kveld, så hadde du ikke reagert med mer følelser enn hvis det hadde vært en vanlig person?

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Tuller dere!?!! 😅 Jeg har alltid tenkt at alle sikkert syns sånt er veldig ubehagelig egentlig. Det er jo helt unaturlig, og ja, jeg tenker imaget og dekoren er for å trigge/skremme noe i oss. Slik som skrekkfilmer. De fleste blir jo skremt når de ser det? Selv om det er «gøy» fordi vi vet st det er trygt. Så hvis du hadde møtt  noen som så ut som noen a la Lordi når du har gått alene hjem en kveld, så hadde du ikke reagert med mer følelser enn hvis det hadde vært en vanlig person?

Vi tuller ikke. Gjør du? 😅 De er ikke skumle slik som skrekkfilmer, blir to helt ulike ting. Kan ikke se at de skal være skumle engang... harsommer musikk feks kan jo være litt skummel fordi du forbinder det med skummel film. Men blir jo ikke påvirket av musikken alene. 

Men å møte en i et mørkt smug blir jo også noe helt annet, der vet en jo ikke hva som venter, "alle" kan jo være skumle da. 

Anonymkode: 03d0b...ff9

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Når jeg hører/ser aggressiv/truende musikk (klarer ikke å sette det i en spesiell bås) vekker det en veldig frykt i meg. Sint/tung musikk går bra, men det er når jeg oppfatter den som aggressiv eller truende jeg blir skikkelig redd. Jeg har ingen problem med å høre på feks Metallica, men jeg syns faktisk det finske bidraget i ESC (Cha cha cha) er litt ubehagelig (selv om jeg faktisk liker sangen og vet den er humoristisk). Noen som skjønner hva jeg mener? Og er det flere som har det sånn? Og sånne utkledde/maskerte band (Lordi, Kiss, Rammstein) er jeg livredde også. Klarer dere å ikke bli redde?

Hør på denne onde versjonen av Black Sabbath med Type O Negativ. Dritkul! 

Anonymkode: 1f983...f50

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo åpenbart noe galt med deg da. Redd for Kiss liksom, hallo. 

Ja det må det jo være da 😂 Jeg liker best å være den skumleste selv. Og Kiss - de er jo skumle helt fra platåskoene til puddelhåret! Det er jeg og hundene som blir redde da. Og ingen av dere andre tydeligvis. 

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo åpenbart noe galt med deg da. Redd for Kiss liksom, hallo. 

Det er folk som har reelle fobier mot tidligere president Bush og også klovner. Det er ikke noe galt med folk selv om de har fobier. Alle de som er redd er lite harmløst innsekt mindre enn neglen på stortåa da? Hallo. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hør på denne onde versjonen av Black Sabbath med Type O Negativ. Dritkul! 

Første del var bare kjedelig, andre del var ok. Ikke skremmende å høre på. 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Musikk og masker er ikke noe som skremmer meg, nei. Derimot er jeg ofte redd i trafikken, der kan jeg jo utsettes for en faktisk fare. 

Anonymkode: 633a1...3d7

ReneRene skrev (6 timer siden):

Det er folk som har reelle fobier mot tidligere president Bush og også klovner. Det er ikke noe galt med folk selv om de har fobier. Alle de som er redd er lite harmløst innsekt mindre enn neglen på stortåa da? Hallo. 

Det er vel per definisjon noe galt med de som har fobier 

Anonymkode: e7354...05b

Jeg er nok ikke like redd eller påvirket som deg, men jeg forstår hva du mener. For min del er det generelt sett sjeldent aktuelt å høre på musikk rett og slett fordi jeg blir overveldet og veldig emosjonelt påvirket av all musikk jeg lytter til, både positivt og negativt, så derfor opplever jeg musikk som slitsomt. Jeg har skjønt det slik at andre gjerne bruker musikk på andre måter, og at et bruksområde kan være nettopp å kanalisere ut følelser som f.eks. aggresjon med da musikk tilpasset dette. Jeg finner også maskene, sminken osv. ubehagelig, men ikke direkte skremmende. Altså jeg blir ikke redd, men føler ubehag. 

Anonymkode: 9e8e0...adb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...