Gå til innhold

Eksen sier at jeg ikke kan ta med barna på ferie fordi han har bursdag.

Anbefalte innlegg

Han har barna første halvdel av skoleferien, jeg har barna i andre halvdel. Både han og barnas lillebror har bursdag i andre halvdel av ferien med 12 dagers mellomrom. Jeg har tenkt til å ta med barna tre uker til Spania, men nå sier han at han vil at barna skal være med på bursdagsselskap. Da kan vi være borte maks ni dager. Det er ikke rund dag. Han fyller 47 og lillebror blir 2 år. Er det stygt av meg å reise likevel? 

Anonymkode: 8e1ba...0a9

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Han har barna første halvdel av skoleferien, jeg har barna i andre halvdel. Både han og barnas lillebror har bursdag i andre halvdel av ferien med 12 dagers mellomrom. Jeg har tenkt til å ta med barna tre uker til Spania, men nå sier han at han vil at barna skal være med på bursdagsselskap. Da kan vi være borte maks ni dager. Det er ikke rund dag. Han fyller 47 og lillebror blir 2 år. Er det stygt av meg å reise likevel? 

Hadde reist når dere har delt sommerferien i 2. neste år kan kanskje far ha andre halvdel? 

mamma til adhd gutt<3 skrev (13 minutter siden):

Hadde reist når dere har delt sommerferien i 2. neste år kan kanskje far ha andre halvdel? 

Ja, det har alltid vært annenhvert år. Det er nå etter at han har fått et barn til at dette har blitt så viktig for han. 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det har alltid vært annenhvert år. Det er nå etter at han har fått et barn til at dette har blitt så viktig for han. 

Da tar dere en prat etter denne sommeren og legger opp ferie samværet for neste år😊

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Da får de feire i hans halvdel av ferien. Om det er viktig å ha familieselskap kan han ha det siste dagen før de drar til deg

Anonymkode: ff762...fb6

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Når man har bursdag midt i sommerferien må man tilpasse seg. Fars bursdag hadde jeg ikke prioritert når det ikke er en rund dag. Det året det er rund dag, kan dere jo prøve å f å det til slik at far har den delen av ferien. Vanlig bursdag kan far ta sammen med barna enten når han selv har dem på ferie eller en dag nærmere bursdagen sin der dere er hjemme. Er det slik at dere har mulighet til å være der på lillebror sin dag, kan dere vurdere det. Med det mener jeg at om dere skal tre uker til Spania og har mulighet til å justerer reisestart og reiseslutt kan dere passe på å reise dagen etter lillebror sin bursdag i stedet for dagen før eller komme hjem dagen før denne i stedet for etter.  Har han bursdag midt i det som er deres ferie slik at dette ikke er mulig får far enten ta selskapet i sin del av ferien, velge en dag nærmere bursdagen der dere er hjemme eller splitte opp selskapet slik at han har en gjeng på dagen til lillebror og dere når dere er hjemme fra ferie. 

Anonymkode: d26a0...b63

Nå synes jeg på generelt grunnlag man skal legge til rette for at barn skal få delta på begivenheter og feiring på begge sider uavhengig av samvær. MEN… en ferie er unntaket. Da må slikt avklares før ferie fordeles. 
Reis med god samvittighet. 

Anonymkode: ded04...06d

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Når man har bursdag midt i sommerferien må man tilpasse seg. Fars bursdag hadde jeg ikke prioritert når det ikke er en rund dag. Det året det er rund dag, kan dere jo prøve å f å det til slik at far har den delen av ferien. Vanlig bursdag kan far ta sammen med barna enten når han selv har dem på ferie eller en dag nærmere bursdagen sin der dere er hjemme. Er det slik at dere har mulighet til å være der på lillebror sin dag, kan dere vurdere det. Med det mener jeg at om dere skal tre uker til Spania og har mulighet til å justerer reisestart og reiseslutt kan dere passe på å reise dagen etter lillebror sin bursdag i stedet for dagen før eller komme hjem dagen før denne i stedet for etter.  Har han bursdag midt i det som er deres ferie slik at dette ikke er mulig får far enten ta selskapet i sin del av ferien, velge en dag nærmere bursdagen der dere er hjemme eller splitte opp selskapet slik at han har en gjeng på dagen til lillebror og dere når dere er hjemme fra ferie. 

Anonymkode: d26a0...b63

Takk for fint svar. Jeg har gjort det slik at vi reiser dagen etter lillebrors bursdag, slik at de kan være der den dagen. Men det var visst ikke godt nok fordi de skal feire  helgen etter bursdagen. Bursdagen er på en tirsdag.

Annonse

Hos oss hadde slikt blitt tatt opp lenge før sommerferien. Alt som evt skal skje planlegges lenge før ferien slik at vi kan planlegge (det var mer før når jeg hadde samboer med mine og dine barn. Jeg har 100% samvær med mine barn, men pratet med hans familie om de hadde noen ønsker. Besteforeldre og en onkel som er veldig engasjerte. Kun en bursdag i sommerferien på hans side, den er de med i om vi er i nærheten. Mor til min samboers barn var slik som kunne komme og si at ungene måtte bli med på noen dagen før, men når jeg kom inn i bilde fikk min samboer ryggrad og torde å si nei. Så da planla vi sommeren i god tid. Ingen problem om det var noe som plutselig dukket opp og vi var hjemme, men korte ned en ferie eller avbryte noe var uaktuelt. Da måtte de finne en annen dag om ungene skulle være med. Ble ingen sure miner utover den ene gangen. Vi nektet å dra hjem fra Dyreparken vi hadde leid hus i kardemommeby)

Hadde det vært hos meg så hadde far måtte feire dagen en annen dag. Han har bursdag i romjula, så han er flink til å forhøre seg om hva vår planer er før han legger en plan. Vi er egentlig veldig romslige der og vet vi ikke skal legge mye planer den dagen, men er det den dagen slekta fra andre siden av landet er her så får de førsteretten om de kommer først. Slik er det andre veien også. Så det har vel litt å si om begge sier er romslige eller ei.

Anonymkode: 62a9c...159

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Takk for fint svar. Jeg har gjort det slik at vi reiser dagen etter lillebrors bursdag, slik at de kan være der den dagen. Men det var visst ikke godt nok fordi de skal feire  helgen etter bursdagen. Bursdagen er på en tirsdag.

Det må da være mer enn godt nok. De får være med og feire lillebror, det er mulig å facetime fra ferie og dere kan dele ferien anderledes neste år. Det er da virkelig ikke greit at en voksen mann sin helt vanlige bursdag skal hindre deg og barna i å reise på ferie. Reis med god samvittighet ❤

Anonymkode: d7d47...59c

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Stygt, nei. Du gjør ham en tjeneste. På denne måten kan dere veksle på å ha barna tidlig eller seint på sommeren annen hver gang, og da passer det perfekt det året han skal ha 50-årsdag. 

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Så du tilrettelegger allerede for lillebrors bursdag, og nå vil han at du skal tilrettelegge enda mer fordi han selv har valgt å legge feiringen til din ferie med barna. Det er ikke rimelig at du skal forkorte din tur bare fordi det er mer bekvemt for ham å feire en helg dere er bortreist. Helt ærlig fremstår det for meg som et forsøk på kontrollere/sabotere din ferie med barna. 

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Da får han feire helgen FØR bursdagen hans da, uansett kan han ikke feire når du har barna med på ferie, det sier seg selv.

Han må legge til rette for feiring før du skal på ferie med dem, det er jo ikke bare du som skal tilrettelegge her.

Anonymkode: ff762...fb6

Gjest Danida
Mostly Harmless skrev (1 time siden):

Så du tilrettelegger allerede for lillebrors bursdag, og nå vil han at du skal tilrettelegge enda mer fordi han selv har valgt å legge feiringen til din ferie med barna. Det er ikke rimelig at du skal forkorte din tur bare fordi det er mer bekvemt for ham å feire en helg dere er bortreist. Helt ærlig fremstår det for meg som et forsøk på kontrollere/sabotere din ferie med barna. 

Enig!

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Nå synes jeg på generelt grunnlag man skal legge til rette for at barn skal få delta på begivenheter og feiring på begge sider uavhengig av samvær. MEN… en ferie er unntaket. Da må slikt avklares før ferie fordeles. 
Reis med god samvittighet. 

Anonymkode: ded04...06d

Jammen du vet - ferieturnusen blir bestemt allerede i mai, og da var ikke bursdagene fordelt ennå! 😉 Klart at dette blir vanskelig å planlegge!

Anonymkode: 6e071...c24

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Da får dine barn feire halvbror når d kommer hjem fra ferie. Null problem. Reis og kos dere. 

Anonymkode: 51cca...fcd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...