Gå til innhold

Hva skjer dersom vi ikke møter til obligatorisk konfirmasjonsundervisning?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men din sønn hadde vel konfirmasjon helt uten å være med på noe opplegg? Var det ikke slik at dere ordnet opplegg selv? 

Så konfirmasjon kan tydeligvis komme i alle former.  

Anonymkode: 9e38a...e43

Har 2 barn og svaret mitt var basert på vanlig undervisning og vanlig opplegg. 

Fortsetter under...

Jeg er underviser for human etisk konfirmasjon. Der er det sånn at er du borte to ganger, så sendes det advarsel. Er du borte mer enn det, så risikerer du å ikke bli konfirmert. Det er jo noe man selv har valgt, og klarer man ikke følge det opp, så må man enten ha alternativer der man leverer oppgaver (tilpasset opplæring), eller man må vente til en gang det passer bedre. I år f.eks. var det flere konfirmanter født i både 2007 og 2006 som ble konfirmert fordi de ikke ville ha koronakonfirmasjon

Anonymkode: b3edd...a80

Når han valgte å konfirmee seg i kirken valgte han også dette opplegget som han må tilpassse seg til. 

Mine barn klarte enkelt å tilpasse dette med sine idretter, som trenerene saså viste de at det åreet ungene var konfirmanter så kom idretten som nr3 påprioriteringslisten. 
Jeg har ett tantebarn som er på noe landslagssamlinger med to ulike idretter, han fikk det også enkelt til. Søndagene han skulle være i kirken og han hadde en samling fikkhan byttet med noen andre, når det var helgsamling/tur så var det landslagssamlingen som måtte vike. Dette viste de forståelse for, det var en helt vanlig sak for alle det ået de konfirmerte seg. Nå er det barn nr 2 som skal konfirmeres i det huset og det blir det samme denne gangen også, men han har bare en idrett. Ikke noe problem å få det til å gå opp der heller, de må bare planlegge litt. 

Anonymkode: be671...ad7

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Humanetisk er ikke et alternativ. Sjekker hvordan kirken kan legge opp.

Anonymkode: acc5d...9ea

Kjipt. Det er mye mer å lære der enn i kirken. Og de har leir. Da er man med en helg og blir konfirmert.

Men det er jo deres valg så klart

Han vil konfirmeres, men ikke gjøre «jobben» med å møte opp. Helt under middels sjarmerende. Dere får lage fest uten konfirmasjonsdelen i kirken, da kan han surfe gjennom uten noe og likevel få fest.

Anonymkode: f09af...558

Annonse

Til og med en viss verdensmester og olympisk mester i friidrett klarte å følge opp konfirmasjonsundervisningen. Så tror nok din klarer det om dere legger godviljen til. 

Tviler din er mer opptatt en det denne gutten var da han var 15. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Man nektes vel ikke å konfirmeres?

Vi har en gutt som satser i en idrett som gjør at han er opptatt svært mange helger.  I tillegg må han prioritere skole hvor han har noen faglige utfordringer. Når vi nå ser hva som er lagt opp til fra kirken i forbindelse med konfirmasjon så er det ikke overkommelig for han å delta på alt.

Anonymkode: acc5d...9ea

De kan nekte å la ham konfirmeres, jo. Det er kirkens tilbud, man kan ta i mot eller la være.

Men det er jo kirker i hele Norge. Dersom ungdommen er på treningshelg et annet sted, kan han gå på gudstjeneste der han er og få det godkjent som en av de obligatoriske oppmøtene.

Anonymkode: 5c72f...074

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Ikke så farlig det si - han er jo blant landets beste 😎

Anonymkode: f2694...f01

Kjenner og en familie, der de trodde gutten var en av landets beste og at verden bare kretset rundt han, hadde ikke han allrede være konfirmert, hadde jeg trodd det var de….

MEN han blei konfirmert og valgte den plassen som passet han, og det kan din gutt og klare

Anonymkode: b82ac...d2b

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Kjipt. Det er mye mer å lære der enn i kirken. Og de har leir. Da er man med en helg og blir konfirmert.

Men det er jo deres valg så klart

Nå har jeg flere barn og derfor hatt både kristelig og humanetisk konfirmasjon, og det du sier her er jo ren svada.

Kirken hadde også leir.

Kirken sin undervisning er veldig oppdatert altså, og de lærer masse om etikk, moral, verdensbilde, utviklingsarbeid, de har innsamlingsaksjoner til en god sak osv. De hadde gruppearbeider hvor de jobbet med alt fra mobbing til rus.

Jeg vil ikke si det var stor forskjell på hva de lærte i den kirkelige og den humanetiske konfirmasjonen.

Anonymkode: 0203f...5d7

Det er fullt mulig å få tilpasninger. Gå i dialog med kirken og se hvilke opplegg som passer dere best (om de har flere opplegg å velge mellom). Konfirmanten vår må tidvis til medisinsk behandling og har i tillegg en aktivitet/forpliktelse som gjør at det er noen dager i året som var opptatt. Med litt ekstra logistikkjobbing fra oss foreldre - står klar utenfor å hente 10 min før aktiviteten var ferdig og kjøre til menigheten eller motsatt, så fikk vi det til. Et par infomøter krasjet - da fikk vi referat eller presentasjonen som vi kunne ta hjemme. Det meste var han med på da vi valgte det opplegget som krasjet minst og var i tett dialog med kirken hele veien. 

Anonymkode: affd5...76a

Anonym bruker skrev (På 13.6.2023 den 9.33):

Jeg vil ikke si det var stor forskjell på hva de lærte i den kirkelige og den humanetiske konfirmasjonen.

Anonymkode: 0203f...5d7

Unntagen det med oppstandelsen og det evige liv, da. 

Anonymkode: 5c72f...074

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...