Gå til innhold

Ble jeg nå verdens verste stemor

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Ved en anledning sa stedateren, som er i tenårene, at hun nå skal ta bildet med kun sin far og mor.  Greit nok det, så hun kunne få bildet med sine biologiske foreldre.

Senere sa jeg at nå skal jeg bare ha bildet med mine egne barn. Har to sønner.   Da virket det som at noe hadde truffet henne, at jeg sa mine egne barn, og hun ikke var inkludert.

Jeg tror det hjalp henne å tenke over at hun gjorde det samme. I etterkant ser jeg at hun kanskje ble såret, men hun nærmer seg snart 18.  Jeg føler meg som slem stemor. Lurt å forklare henne?

Anonymkode: e7b82...319

Regner med du tuller? 

Anonymkode: 3f6a3...a74

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Wooow!!! Det var drøyt! 

Min stemor sa «nå skal vi ta bilder bare med familien». Som da ekskluderte meg! Vet ikke hva som var verst, at hun sa det eller at pappa ga faen…

Anonymkode: bd19c...62f

Men det var jo ikke dette HI gjorde. HIs mann var heller ikke del av bildet. Hun fikk tatt et bilde av seg selv og sine kjødelige barn. Det er faktisk en helt legitim ting å gjøre. Min manns barn er ikke med på alle bilder av meg. 

Anonymkode: 85f3c...56e

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

At hun vil ha et bilde av seg selv med begge sine foreldre er helt forståelig, skjønner ikke at du reagerte på det.

At du vil ha et bilde av deg selv med dine biologiske barn er også helt greit, men jeg skjønner ikke hvorfor du måtte ta det når hun var tilstede. Som voksen kan man faktisk ha litt mer fintfølelse enn som så altså. Du kan ta det bildet når som helst.

Hun er en tenåring med to hjem, hun trenger å føle seg inkludert begge steder.

Du er stemor og trenger overhodet ikke være med på noe bilde av hennes biologiske foreldre, og langt ifra bli krenket over at hun vil ha et sånt bilde.

Anonymkode: b7be4...67a

Et bilde fra akkurat den DAGEN kan ikke tas når som helst. Hvis det altså er en merkedag. Noe som er helt OK at man lager ulike typer bilder fra. Selv har jeg avholdt konfirmasjon med ungene der jeg har fått tatt mor, far og konfirmant-bilder, mor far, konfirmant og søsken-bilder, konfirmant og søsken-bilder, konfirmant med søsken, fettere og kusiner, konfirmant med besteforeldre og konfirmant med hele gjestelista. Og selvsagt konfirmant aleine. 

Det samme kan man gjøre med en russ, et brudepar, en nyutdanna student, en jubilant eller noe annet. Jeg var med på et bilde av oldemor med kun oldebarna. Jeg figurerer på et bilde av meg selv og mine søsken da den ene var russ.  Og så videre. 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Men det var jo ikke dette HI gjorde. HIs mann var heller ikke del av bildet. Hun fikk tatt et bilde av seg selv og sine kjødelige barn. Det er faktisk en helt legitim ting å gjøre. Min manns barn er ikke med på alle bilder av meg. 

Glemte å presisere at dette handlet om en konfirmasjon. Hvor det er naturlig å ha med alle barna på ett bilde. Jeg er søsken. Pappa er pappa. Da er det rart at pappa og kona skal ta bilde alene med sine to barn. 

Hun er barn. Du er voksen. Hun har ikke valgt å få stemor, du har valgt å få en stedatter. 

Ellers er det da vanlig i konfirmasjoner å ta bilder av ulike grupper: Nå skal vi ta bilde av Anna med alle onklene, alle besteforeldre, alle kusinene osv.  Jeg synes ikke det er rart at et barn vil ha bilde av seg selv med begge foreldrene sine.  Jeg synes heller ikke det er rart at du vil ha bilde med kun dine biologiske barn.  Men du kunne kanskje heller forslått først et bilde med sønnene, så et bilde med alle barna? 

Anonymkode: eae22...c72

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Glemte å presisere at dette handlet om en konfirmasjon. Hvor det er naturlig å ha med alle barna på ett bilde. Jeg er søsken. Pappa er pappa. Da er det rart at pappa og kona skal ta bilde alene med sine to barn. 

Så din far er far til alle barna i tillegg til deg?

Kanskje din stemor har planer om å forlate din far da, er det ikke et bilde med deg på noe hun vil ha med seg videre. Det burde helt klart vært tatt bilder der du også er med så faren din eller dine søsken kunne ha.

Anonymkode: 4deef...eb0

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Så din far er far til alle barna i tillegg til deg?

Kanskje din stemor har planer om å forlate din far da, er det ikke et bilde med deg på noe hun vil ha med seg videre. Det burde helt klart vært tatt bilder der du også er med så faren din eller dine søsken kunne ha.

Anonymkode: 4deef...eb0

Faren min er faren til alle 3, ja. Hans kone sa "nå skal vi ha bilder av bare familie". Flott det. Jeg var åpenbart ikke en del av det. Ble ett kaos uten like. Tanta mi reiste derfra i sinne, farmor prøvde å holde maska. Ved neste konfirmasjon fikk jeg være med på alle bildene...

Tviler på hun har planer om å forlate han. Nå har de vært sammen siden jeg var 3 år. Jeg er straks 40

Anonym bruker skrev (På 13.6.2023 den 13.36):

Faren min er faren til alle 3, ja. Hans kone sa "nå skal vi ha bilder av bare familie". Flott det. Jeg var åpenbart ikke en del av det. Ble ett kaos uten like. Tanta mi reiste derfra i sinne, farmor prøvde å holde maska. Ved neste konfirmasjon fikk jeg være med på alle bildene...

Men HI gjorde jo ikke noe som lignet på dette. Hun fikk tatt et bilde av seg selv og sine sønner. 

Anonym bruker skrev (På 12.6.2023 den 0.26):

Jeg tror det hjalp henne å tenke over at hun gjorde det samme. I etterkant ser jeg at hun kanskje ble såret, men hun nærmer seg snart 18.  Jeg føler meg som slem stemor. Lurt å forklare henne?

Føltes det godt, Hi? 

Kjære HI, den der må svi for stedatteren din. Jeg har opplevd å bli ekskludert på samme måte som 17 åring og det sitter i for alltid hos meg.

En riktig god ( og troverdig)  unnskyldning er på sin plass her i håp om å lindre såret.

Lykke til. ❤️

Anonymkode: 70275...317

Annonse

Anonym bruker skrev (På 13.6.2023 den 13.42):

Dersom jeg ønsker bilde av meg og ungene mine, er det ingenting i verden som ville ha hindret meg i det. Dere er jo alle helt på bærtur i svarene deres. 

Anonymkode: 75486...e05

Jeg er så inderlig enig med deg, men her inne er det om å gjøre å ta stemor så fort man har en liten mikroskopisk mulighet. 

Anonymkode: 32cbb...1ca

Verdens verste kreves det vel litt mer til for å bli. Men kanskje ikke spesielt inkluderende eller trivelig, vanskelig å si uten å kjenne forholdet dere mellom mer enn ut fra det du skriver. 

Kanskje kommunikasjon ikke er helt på topp? Det er en setning som kan være helt i orden i en familie og ugrei i en annen. Men, hvis du kjenner på at dette ble feil, hva med å ta en liten samtale over en kakao. Regner med dere bryr dere om hverandre i bunn og grunn, siden du faktisk tenker på dette. Da er det greit å rydde opp i eventuelle misforståelser og små, uvesentlige uenigheter. 

Anonymkode: f2cfb...a85

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Jeg er så inderlig enig med deg, men her inne er det om å gjøre å ta stemor så fort man har en liten mikroskopisk mulighet. 

Anonymkode: 32cbb...1ca

Hi gikk jo inn for å ta en liten hevn, det er vel det folk reagerer på.

Anonymkode: 75a61...6fe

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

HI er visst familiens fjortis. 

Til HI: Tenåringer har lov til å oppføre seg som tenåringer, rollen som steforelder innebærer derimot å oppføre seg som en voksen. 

Anonymkode: 108df...1d4

Man kan godt BÅDE være voksen OG ta bilde av egne barn og seg selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...