Gå til innhold

Ble jeg nå verdens verste stemor

Anbefalte innlegg

Ved en anledning sa stedateren, som er i tenårene, at hun nå skal ta bildet med kun sin far og mor.  Greit nok det, så hun kunne få bildet med sine biologiske foreldre.

Senere sa jeg at nå skal jeg bare ha bildet med mine egne barn. Har to sønner.   Da virket det som at noe hadde truffet henne, at jeg sa mine egne barn, og hun ikke var inkludert.

Jeg tror det hjalp henne å tenke over at hun gjorde det samme. I etterkant ser jeg at hun kanskje ble såret, men hun nærmer seg snart 18.  Jeg føler meg som slem stemor. Lurt å forklare henne?

Anonymkode: e7b82...319

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Ved en anledning sa stedateren, som er i tenårene, at hun nå skal ta bildet med kun sin far og mor.  Greit nok det, så hun kunne få bildet med sine biologiske foreldre.

Senere sa jeg at nå skal jeg bare ha bildet med mine egne barn. Har to sønner.   Da virket det som at noe hadde truffet henne, at jeg sa mine egne barn, og hun ikke var inkludert.

Jeg tror det hjalp henne å tenke over at hun gjorde det samme. I etterkant ser jeg at hun kanskje ble såret, men hun nærmer seg snart 18.  Jeg føler meg som slem stemor. Lurt å forklare henne?

Åh hjelp.... At du blir så såret og tar hevn for noe så lite.. Har ikke ord egentlig. 

Anonymkode: d59e3...f82

Øye for øye brukes ofte på EGNE barn her i huset, og det fungerer for å få i gang tankeprosessen. Her tenker jeg at du likevel var demonstrativt barnslig. 
Hvordan bilde var det snakk om da?

Et konfirmasjonsbilde?

Det er jo ikke slik at du har traumatisert henne. Snakket du med henne om det da? Viktig å snakke om det tenker jeg. 

Er stemor selv og her behandler jeg jo stebarn rimelig likt som egne. Dvs at jeg forventer en viss oppførsel. Jeg ville aldri tatt en barnslig hevn slik du gjorde. Hun ville bare ha et bilde av bare henne og foreldre. Grunnen vet vi jo ikke. Jeg kan skjønne du føler deg utelatt og kanskje ble såret, jeg tror bare ikke at hun ville såre deg. Din reaksjon såret henne da. 
Hun er stor men ikke voksen. 
Synes du kan snakke med henne, si du der og da ble litt lei deg og reagerte umodent. 

Anonymkode: 91c60...43f

Annonse

Så du ble bitter fordi stedatteren din ville ha et bilde av seg selv sammen med foreldrene sine (hvem vil ikke det…?), så du fant ut at du ville hevne deg, og straffe henne for at hun kunne være så frekk?

Anonymkode: 4cefa...94f

ReneRene skrev (2 timer siden):

Hva er saken eller problemet her egentlig? Jeg skjønner ikke hi og jeg skjønner ikke noen av reaksjonene her, med unntak av #8 som er eneste med en logisk tilnærming.

Hi er ikke så tydelig på hva som egentlig skjedde. De fleste svarene tolker innlegget hennes slik:

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Så du ble bitter fordi stedatteren din ville ha et bilde av seg selv sammen med foreldrene sine (hvem vil ikke det…?), så du fant ut at du ville hevne deg, og straffe henne for at hun kunne være så frekk?

Anonymkode: 4cefa...94f

Hvis det faktisk er tilfelle, så er hi ei bitter kjerring. Det kan også være at din og #8 sin tolkning er riktig, og den «lærdommen» stedatteren fikk ble en tilfeldig konsekvens. Uansett er det dårlig å se på denne situasjonen som er lærdom for tenåringen. Hun var ikke frekk mot stemor, så det var ikke noe å lære her.

Anonymkode: 892ef...c1f

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hi er ikke så tydelig på hva som egentlig skjedde. De fleste svarene tolker innlegget hennes slik:

Hvis det faktisk er tilfelle, så er hi ei bitter kjerring. Det kan også være at din og #8 sin tolkning er riktig, og den «lærdommen» stedatteren fikk ble en tilfeldig konsekvens. Uansett er det dårlig å se på denne situasjonen som er lærdom for tenåringen. Hun var ikke frekk mot stemor, så det var ikke noe å lære her.

Anonymkode: 892ef...c1f

Når noen sårer, fornærmer eller krenker deg, så vil du ofte få de som gjør det til å føle det samme. Hvis det var hensikten til Ts så oppnådde hun det tydeligvis. Som regel lærer vi også hvis vi selv erfarer- det er det ingen tvil om.

Men hvorfor en voksen dame blir krenket og vil gi en ung jente en lærepenge her går over min forstand. Men det kan jo være mennesker man bør holde avstand til fordi de straffer og hevner seg for den minste ting...

Endret av ReneRene
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Er det så rart å ville ha bilde med bare egne barn? Hi tok sikkert bilde med stedatter og egne barn i tillegg. Hadde hun sagt bare min familie, ville det vært noe annet. 

Anonymkode: a6534...26d

Det som reageres på er at hi sa det som hevn for at stedatter ville ha bilde sammen med sine foreldre. 

Anonymkode: e5366...641

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Ja, du var en slem stemor.

Det er noe helt annet å skille mellom biologiske foreldre og steforeldre - det å ville ha et bilde sammen med sine foreldre, enn å skille på biologiske barn og bonusbarn. Det bildet kunne du fint ha tatt uten å involvere henne - hvis det er veldig viktig for deg.

Utrolig taktløst og dårlig gjort, og det virker som om at du gjorde det for å «ta igjen» på henne. 

Anonymkode: ed41f...819

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det som reageres på er at hi sa det som hevn for at stedatter ville ha bilde sammen med sine foreldre. 

Anonymkode: e5366...641

Hvor leser du at hun sa det som hevn? 

Jeg er fosterbarn og hadde blitt skikkelig lei meg om fostermor ville ha bilder kun av biologiske barn.

Jeg er langt over 18 år, men heldigvis ser mine fosterforeldre på meg som en naturlig del av familien. Jeg har et hjem. Det tror jeg er viktig for bonusbarn, det å føle at man er hjemme og at man hører til i familien. At man ikke trenger å lure på å bli inkludert i ulike ting, fordi man er fullverdig medlem av familien og har to fullverdige hjem.

Anonymkode: 14c6b...49c

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Skjønner godt at du er forvirret. Les første setning i siste avsnitt. 

Ja, det har jeg lest.  Står ikke noe om hevn der. Jeg synes ikke det er galt å ønske bilde med sine egne barn. Men kanskje den nesten voksne stedatteren og må tenke seg litt om da. Vi er tross alt bare mennesker, alle sammen. 

ReneRene skrev (43 minutter siden):

Men hvorfor en voksen dame blir krenket og vil gi en ung jente en lærepenge her går over min forstand. Men det kan jo være mennesker man bør holde avstand til fordi de straffer og hevner seg for den minste ting...

Hvis du mener dette, hvorfor skjønner du ikke folks reaksjon til hi sitt innlegg?

Anonymkode: 75a61...6fe

Det er da helt naturlig å ta bilder som biologisk familie. Både for jenta og for stemor. 

Hos pappaen til sønnen min var de på familiefotografering for et par år siden. Der ble det tatt bilder av alle mulige konstellasjoner (de har to særkullsbarn hver); mor og far med biologiske barn, biologiske søsken, alle søsknene, hele familien, bare de voksne og steforeldre med stebarn. 

Anonymkode: c5279...8e2

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Wooow!!! Det var drøyt! 

Min stemor sa «nå skal vi ta bilder bare med familien». Som da ekskluderte meg! Vet ikke hva som var verst, at hun sa det eller at pappa ga faen…

Anonymkode: bd19c...62f

Vond lesning 😢

Anonymkode: c72a2...1ff

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Vond lesning 😢

Anonymkode: c72a2...1ff

Vel, pappa bruker å si "jeg er gift og har 2 barn". (Han har 3) Da jeg ble gravid med 3.mann sa han "hva skal du nå med 3 barn? Holder det ikke med 2?". Så han er ikke helt i vater...

Anonymkode: bd19c...62f

HI er du også tenåring som har opplevd det såre ved at mor og far skiller seg?

Det er vel alltid for mye å håpe på at enkelte voksne faktisk skal oppføre seg som VOKSNE.

I dette tilfellet var du skikkelig nedrig og et elendig menneske. Do better next time!

Anonymkode: 8f64e...d8f

At hun vil ha et bilde av seg selv med begge sine foreldre er helt forståelig, skjønner ikke at du reagerte på det.

At du vil ha et bilde av deg selv med dine biologiske barn er også helt greit, men jeg skjønner ikke hvorfor du måtte ta det når hun var tilstede. Som voksen kan man faktisk ha litt mer fintfølelse enn som så altså. Du kan ta det bildet når som helst.

Hun er en tenåring med to hjem, hun trenger å føle seg inkludert begge steder.

Du er stemor og trenger overhodet ikke være med på noe bilde av hennes biologiske foreldre, og langt ifra bli krenket over at hun vil ha et sånt bilde.

Anonymkode: b7be4...67a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...