Gå til innhold

Vær så snill kom med råd, min bror behandler sin kone som fange omtrent( hun er fra utlandet)

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke se på dette lengre, min bror har alltid havnet i bråk fra ung alder(35år nå) han har vært gift i 1 år og vært sammen med denne stakars snille gode konen i 3 år. De har et barn på 1 år. Konen får ikke lov til å besøke noe familie hun har fra sitt hjemland her i Norge, hun får ikke engang besøke meg som er hans søster fordi han er psykolog sjalu og vil ha en makt. Barnet dems har kun et norskt pass, fordi faren nektet å skrive under at barnet også er halvt colombiansk så barnet er på papiret kun Norskt. Om hun må møte meg for å hente noe, eller butikken sier han: vær rask tilbake. Han bruker henne som en boksesekk psykisk. Han nekter henne og gå på offentlig skole og hun er livredd han. Hun har gått ned til 45kg nå, mannen har hennes bankkort og hun er rett og slett fanget med min humørsyke bror med ADHD og garantert andre diagnoser. Han truer henne med at hun aldri skal få se familien sin, truet med at hun bare kan dra, men sønnen får hun aldri med seg pga ingen colombiansk pass. Hun gråter og er helt nervevrak for at jeg skal si noe til min bror for da mener hun at han omtrent dreper henne. Det er mye snakk om trusler og for å få hun til å bli redd. Hun har ikke turt og si noe til sin familie i Colombia eller til den lille familien hun har her i Norge. 

Noen som har noen råd til meg? Jeg aksepterer ikke at min egen bror behandler en dame sånn her, og jeg har sagt jeg kan hjelpe henne å dra til Colombia i hemmelighet, men min bror har vist hun regler på at hun ikke kan dra uten far selv om barnet har Norskt pass? Noen som vet om lover og regler her? Far har langt rulleblad men hun er nok ikke sterk nok til å dra til retten med far. 

Anonymkode: 16ec5...d7e

Fortsetter under...

Hun er så undertrykket at hun ikke kommer til å tørre å dra dit, hun kan dårlig engelsk og er så redd for at han tar barnet. Han har voldshistorikk og rus på rulleblad. Vanskelig å få forklart henne dette ordentlig når hun snakker spansk og greit engelsk. Jeg er ikke god i engelsk. 

Anonymkode: 16ec5...d7e

Du kan melde til barnevernet. Barnet påvirkes selvfølgelig av disse hjemmeforholdene. De vil kunne bistå mor i å komme på krisesenter.

Du kan også kontakte politi, men det er begrenset hva noen av instansene får gjort om mor holder på at alt er bra.

Anonymkode: 97586...34b

Annonse

Kontakt krisesenter og barnevern, de kan hjelpe deg med råd. Dersom det er så mye psykisk vold i hjemmet, er det også skadelig for barnet. Det kan derfor være at barnevernet griper inn. Jeg ville også kontaktet kompetanseteamet i denne saken, de hjelper utlendinger å komme seg ut fra forhold med blant annt vold i nære relasjoner. Se https://www.bufdir.no/vold/aresrelatert/kompetanseteamet/

Anonymkode: 7e792...355

Nederst på denne siden står en del om hvem som kan gi råd. Utover det ville jeg snakket med politiet eller et krisesenter. https://psykopaten.info/hvor-kan-du-fa-hjelp/#google_vignette

Anonymkode: 79bdc...180

Er dere flere i familien som ser dette, og kan vitne mot han? Tenker hvis det blir en barnefordelingssak. 

Ellers bør du hjelpe henne til krisesenter med barnet. 

Anonymkode: 03789...5f1

Her ville jeg gått til politiet, forklart situasjonen og anmeldt ham for mishandling. Det han gjør er veldig grovt da det innebærer trusler, frihetsberøvelse og psykisk mishandling. 

Du kan ikke hjelpe henne ut av landet, for faren har rett mht godkjennelse og pass.

Det beste hadde vært om du fikk med deg henne når du anmelder. Politiet vil sørge for å hjelpe henne ut, og å råde til krisesenter i første omgang. Men jeg er alltid skeptisk til slike innlegg, for jeg tror at bekymringen er absolutt reell, og også situasjonen. Men jeg vet rett og slett ikke om du vil handle når det kommer til stykket. 

Du burde selvfølgelig gjøre det. 

Så bra at hun tør å åpne seg for deg. Ta henne med til krisesenteret. De vet råd. Hun bør være i sikkerhet før en eventuell anmeldelse. 

Anonymkode: b9e97...625

Du/dere kan be om råd på krisesenteret uten å "rømme" dit.

Om hun vil vite mer om rettighetene sine for å opparbeide seg mot til å gå.

Hun er ikke den første importbruden som blir dårlig behandlet, de har garantert erfaring og kan råde.

Anonymkode: 8d021...4ce

Annonse

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Jeg tror ikke det stemmer at hun må ha farens tillatelse for å ta barnet ut av landet så lenge hun har passet. Få dette sjekket.

Anonymkode: 439f8...25f

Jo det må hun. Begge må samtykke i at barn drar utenlands med en av foreldrene! 

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Så bra at hun tør å åpne seg for deg. Ta henne med til krisesenteret. De vet råd. Hun bør være i sikkerhet før en eventuell anmeldelse. 

Anonymkode: b9e97...625

Jeg er normalt enig i at krisesenter er best først. Men i og med at denne fyren har langt rulleblad og faktisk driver alvorlig frihetsberøvelse, så stepper politiet inn.  Det har skjedd før. Heldigvis ikke at det er vanlig! 

ReneRene skrev (8 minutter siden):

Jeg trodde også det, men samboeren min (med utenlandsk pass) tok med vårt barn (med norsk pass) til utlandet i fjor. (Til Storbritannia så det var utenfor Schengen.) Han hadde med passet og fødselsattest der han sto oppført som far. Det ble ikke spørsmål om noe annet.

Begge må samtykke for å bestille pass, men her har barnet pass.

Anonymkode: 439f8...25f

ReneRene skrev (18 minutter siden):

Det gjelder ikke alle land altså 

Anonymkode: 50383...293

ReneRene skrev (20 minutter siden):

Nei, det stemmer ikke.

Begge foreldrene må samtykke i å få pass, men ikke i å reise

Anonymkode: 8d021...4ce

ReneRene skrev (3 timer siden):

Her ville jeg gått til politiet, forklart situasjonen og anmeldt ham for mishandling. Det han gjør er veldig grovt da det innebærer trusler, frihetsberøvelse og psykisk mishandling. 

Du kan ikke hjelpe henne ut av landet, for faren har rett mht godkjennelse og pass.

Det beste hadde vært om du fikk med deg henne når du anmelder. Politiet vil sørge for å hjelpe henne ut, og å råde til krisesenter i første omgang. Men jeg er alltid skeptisk til slike innlegg, for jeg tror at bekymringen er absolutt reell, og også situasjonen. Men jeg vet rett og slett ikke om du vil handle når det kommer til stykket. 

Du burde selvfølgelig gjøre det. 

Felles foreldreansvar 
Når foreldreansvaret er felles må begge foreldrene samtykke til at barnet skal flytte til utlandet, jf. barneloven § 40 første ledd, andre setning.

Begge foreldrene kan ta barnet med på kortere utenlandsopphold, uten samtykke fra den andre forelderen, jf. barneloven § 41. Hva som regnes som et kortere utenlandsopphold må avgjøres individuelt. For den samværsberettigede vil retten være begrenset av hvor langvarig samvær vedkommende har rett til, og for bostedsforelderen begrenses den av det samvær den andre har krav på. 

https://www.regjeringen.no/no/sub/barnebortforing/flytting-og-reiser/foreldreansvar-og-utenlandsreiser-med-ba/id733013/

Man kan altså ta barnet på korte turer ut av landet uten den andre forelderens samtykke, men om man flytter uten samtykke blir det betraktet som kidnapping. Det er greit om du sjekker fakta før du råder i så viktige saker. 

Anonymkode: f951e...e29

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Felles foreldreansvar 
Når foreldreansvaret er felles må begge foreldrene samtykke til at barnet skal flytte til utlandet, jf. barneloven § 40 første ledd, andre setning.

Begge foreldrene kan ta barnet med på kortere utenlandsopphold, uten samtykke fra den andre forelderen, jf. barneloven § 41. Hva som regnes som et kortere utenlandsopphold må avgjøres individuelt. For den samværsberettigede vil retten være begrenset av hvor langvarig samvær vedkommende har rett til, og for bostedsforelderen begrenses den av det samvær den andre har krav på. 

https://www.regjeringen.no/no/sub/barnebortforing/flytting-og-reiser/foreldreansvar-og-utenlandsreiser-med-ba/id733013/

Man kan altså ta barnet på korte turer ut av landet uten den andre forelderens samtykke, men om man flytter uten samtykke blir det betraktet som kidnapping. Det er greit om du sjekker fakta før du råder i så viktige saker. 

Ja, ts ville nok hjelpe henne på flyet for å ta barnet med på kort tur! 

Jeg prøver å gi råd som forhindrer at dama her får ytterligere problemer. Så det jævla passet tror jeg blir aller minst viktig akkurat nå.

Nå må hun komme seg ut og i sikkerhet, og helst med politiets hjelp. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (1 minutt siden):

Ja, ts ville nok hjelpe henne på flyet for å ta barnet med på kort tur! 

Jeg prøver å gi råd som forhindrer at dama her får ytterligere problemer. Så det jævla passet tror jeg blir aller minst viktig akkurat nå.

Nå må hun komme seg ut og i sikkerhet, og helst med politiets hjelp. 

Næmmen, ukvemsord? Da har man tapt ansikt nesten uten å ha prøvd. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Du melder ham til politiet.

Anonymkode: a5d74...7c5

Ja, det hjelper... Politiet i Norge kan én ting, det er å skrive ut bøter. 

Anonymkode: 40438...baf

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det hjelper... Politiet i Norge kan én ting, det er å skrive ut bøter. 

Anonymkode: 40438...baf

Nei, nå synes jeg du er ufin! De kan da flere ting, som å forgripe seg på studenter.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nAaXBm/politidirektoeren-om-ukultur-i-politiet

Anonymkode: 543cb...6f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...