Gå til innhold

Synes dere selvmord er en egoistisk handling?

Anbefalte innlegg

Nei, absolutt ikke! Jeg har vært der selv. Var så langt nede at jeg var på randen til å avslutte alt. Jeg synes ikke selvmord er en egoistisk handling for det er ikke den personen som gjør det, det er den psykisk syke. Den som tror at alt og alle får det bedre uten vedkommende. Den som er langt nede i mørket at det ikke er noen utvei i dens øyne.

Da jeg var der var det ikke meg, det var psykisk sykdom som ville meg vondt. Hadde det ikke vært for mannen min som stod i det hadde han besøkt gravsteinen nå fremfor å leve med meg

Anonymkode: b3014...e7c

Fortsetter under...

Nei absolutt ikke, man er syk og depresjon o.l kan være en dødelig sykdom om en ikke får hjelp, slik som feks kreft. Så det å si at det er egoistisk er et hån mot de som tragisk har gått bort og de som står igjen som overlevende av det. 

Anonymkode: 385e5...f77

Det er sykdommen som snakker altfor høyt når noen går til det steget å ta sitt eget liv. 

Jeg har selv vært suicidal. Og jeg har vært veldig syk. Jeg forstod ikke hvor syk jeg faktisk var før den kvelden jeg tenkte på å ta med meg sønnen min i døden. Sykdommen min fortalte meg at det var det beste for han, for da slapp han å sitte igjen med sorgen over å ha mistet meg. Han ble også sterkt mobbet og hadde egne selvmordstanker, så da sa sykdommen at han også ville få det bedre av å slippe å leve mer. 

Fullstendig egoistisk tankegang, men det var jo ikke mine tanker, det var sykdommen som snakket. 

Så ja, det er egoistisk, men samtidig ikke. Særlig for dem hvor sykdommen sier at de rundt får det bedre uten deg. Jeg tenkte aldri det, heldigvis. For da hadde jeg nok ikke vært i live i dag. 

Anonymkode: 3e3cb...5e4

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fullstendig egoistisk tankegang, men det var jo ikke mine tanker, det var sykdommen som snakket. 

Så ja, det er egoistisk, men samtidig ikke. Særlig for dem hvor sykdommen sier at de rundt får det bedre uten deg. Jeg tenkte aldri det, heldigvis. For da hadde jeg nok ikke vært i live i dag. 

Det var dine tanker jo. Du var jo ikke besatt av en demon 

Anonymkode: d7d8d...ba6

Annonse

Jeg er delt. Svigermor tok sitt liv for 10 år siden i år. Hun hadde bipolar lidelse og vært psykisk syk store delee av livet. Denne siste gangen gikk det ikke. Jeg/vi savner henne hver dag, kan og være forbanna fordi hun valgte å ikke se sine barn og barnebarn vokse opp, men jeg skjønner henne og, hun var fryktelig syk, inne og ut av sykehuset, elektrosjokk, medisinering osv. Hun sa til meg at det beste var å slippe for hun mente hun var til stor belastning for oss, og det er jo i og for seg riktig det, men ville heller hatt henne her. Jeg har og respekt for det hun gjorde, det er ikke lett å ta et sånt valg. Dette er et vanskelig tema, det er ingen fasit på om det er egoistisk eller ikke.

Anonymkode: acebb...051

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det som er uhyre viktig å forstå er at den som tar sitt liv tror de gjør sine omgivelser en stor tjeneste med å dø.

Anonymkode: 51a11...281

Nei

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

En alvorlig, dyp depresjon som jeg hadde er vel det nærmeste besatt man kan komme, tror jeg. 

Jeg kjempet imot stemmen som sa jeg skulle ta livet mitt hver eneste dag. Det er en kamp jeg ikke unner noen, ikke en gang deg, selv om sleivsparket ditt var stygt. 

Det er den personens liv og at den personen skal leve for å tilfredstille andre er helt feil. Og dere som skriver om mor og svigermor som at de ikke burde. Helt feil. De burde leve for seg selv og ikke for dere. 

Anonymkode: ccf3d...28b

Anonym bruker skrev (På 11.6.2023 den 18.48):

En sykdom kan være som å være besatt av mer enn én demon. 

Du har veldig lavt kunnskapsnivå om emnet.

Anonymkode: 34d7b...ffa

Annonse

Jeg har vært alvorlig psykisk syk og kjent på de tankene, når man er på sitt laveste i sitt liv.

Når jeg følte at her var ingen annen vei, enn å ta sitt liv tenkte jeg at nå slipper jeg være en byrde for familien. At de slipper å plages av hun som alltid er syk og hjelpeløs. 

Jeg er her enda, så det gikk fint med meg.

Men jeg vil si at tankene er slett ikke egoistisk. Du må nesten være i det dype for å forstå. 

Det er veldig ensomhet å ha det sånn. Du får liksom ikke hjelp heller. Norge gir en litt hjelpeløs hjelp til psykisk syke. I meg i allefall. 

Anonymkode: e5909...14e

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har vært alvorlig psykisk syk og kjent på de tankene, når man er på sitt laveste i sitt liv.

Når jeg følte at her var ingen annen vei, enn å ta sitt liv tenkte jeg at nå slipper jeg være en byrde for familien. At de slipper å plages av hun som alltid er syk og hjelpeløs. 

Jeg er her enda, så det gikk fint med meg.

Men jeg vil si at tankene er slett ikke egoistisk. Du må nesten være i det dype for å forstå. 

Det er veldig ensomhet å ha det sånn. Du får liksom ikke hjelp heller. Norge gir en litt hjelpeløs hjelp til psykisk syke. I meg i allefall. 

Hvilken hjelp fikk du? Jeg har vært innlagt når jeg har hatt selvmordstanker og lagt planer.

Anonymkode: 09281...f94

Nei, absolutt ikke. 
Samtidig er dette også er område som viser grad av omtanke for omgivelsene. Jeg har lest en studie som viser at kvinner oftere er opptatt av å ikke skape et rot folk må rydde opp i, og velger derfor mer «ryddige» metoder som medisiner. 

Anonymkode: fcb07...4e6

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Fikk ikke hjelp når jeg hadde slike tanker. Ingen rundt meg forsto, så ingen tok tak i det. 

Nei det var vel ditt ansvar å be om hjelp.

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Så da skal alle andre være synske?

nei, men det gjelder å se etter signaler, for de er det ofte veldig mange av dersom man kjenner vedkommende som sliter. 

For meg er det en forenkling å si at det er egoistisk. Det er kanskje det, i den forstand at den suicidale ønsker å slippe unna det smertefulle eller meningsløse, og at det blir viktigere enn smerten det påfører andre. Samtidig tenker mange i det svarte hullet at de faktisk hjelper de pårørende ved at de etter hvert skal slippe å ta vare på den som har det så vanskelig. Å hevde at egen rett til å beskyttes fra at andre tar sitt eget liv, er vel også ganske egoistisk, og denne egoismen uttrykkes ofte av folk som selv har det ganske bra. 

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Fikk ikke hjelp når jeg hadde slike tanker. Ingen rundt meg forsto, så ingen tok tak i det. 

Du ville eller klarte ikke å si det til noen? Jeg hadde akkurat begynt hos privat psykiater så hun hjalp meg med innleggelse. Jeg var alvorlig deprimert i tillegg da.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du ville eller klarte ikke å si det til noen? Jeg hadde akkurat begynt hos privat psykiater så hun hjalp meg med innleggelse. Jeg var alvorlig deprimert i tillegg da.

Jeg klarte ikke si det til noen og heller ikke ha fokus nok til å kontakte noen helsehjelp.. Du er i et svart hull og det er tankene det går verst utover. Jeg spiste ikke, sov ikke, gikk ikke ut bare eksisterte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...