Gå til innhold

Handle på Etsy.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har lyst til å kjøpe klær på Etsy, men skjønner ikke helt om norsk moms er inkludert i prisen. Noen med ferske erfaringer?

Anonymkode: 9bf84...2db

25% legges på når du sjekker ut. Det er derimot som oftest et prosjekt å få selger til å merke pakken korrekt. Det er jo enkeltselgere på Etsy, og de er ikke informert om norsk regelverk og hvordan de skal merke pakken. Jeg har x antall ganger fått selgere til å merke med VOEC-nummer, men har allikevel fått faktura på tollklarering. Det har vært nok et prosjekt å få dokumentert at det allerede har blitt betalt. Da må selger opprette en faktura for meg, hvor det tydelig fremkommer VOEC-nummer osv. 

Jeg handler fortsatt fra Etsy, men det blir så mye styr av det, til tross for korrekte instruksjoner, at jeg kun gjør det hvis jeg ikke føler at jeg kan leve uten varen. 

Anonymkode: 546ce...907

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Takk for svar. Så jeg bør be de merke pakken utvendig med VOC nummer?

Anonymkode: 9bf84...2dbd

Det holder ikke. Den vil sannsynligvis gå videre til tollklarering dersom det ikke er merket helt korrekt. De er VELDIG vanskelige.

VOEC-nummeret må stå tydelig under avsenders navn/firmanavn. Ved siden av det er det ønskelig at det legges ved en faktura i en lomme utenpå pakken, hvor kjøpesum, moms og fraktpris står tydelig spesifisert. Her må også VOEC-nummeret stå. 

La meg også si at veldig mange av selgerne gjør feil når de sender, til tross for at jeg gir en svært tydelig instruksjon. Det krever en del telefoner til Posten, mas på selger for å få ettersendt korrekt dokumentasjon og så et par e-poster til for å rydde opp i det, men det kan det være verdt for riktig produkt. 😉 Pass på at du i så fall ikke henter ut pakken og betaler kravet. Da får du aldri igjen pengene. Det må slettes før du henter pakken.

Anonymkode: 546ce...907

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...