Gå til innhold

Vanlig med gave til "barnet" sitt når de er ferdig med ungdomskolen?

Anbefalte innlegg

Hva gir man eventuelt?

Datteren min er superflink i alt hun gjør, både på skolen og i sporten hun driver med, i tillegg er hun nominert til miljøprisen på skolen sin, så hun fortjener "noe" (og det gjør alle andre som er ferdig med 10 års skolegang selvfølgelig).

Pleier man å gi gave?

Anonymkode: d76fa...58b

Fortsetter under...

Vi har gått ut og spist. Og de har i tillegg fått et gavekort. Gutta fikk gavekort på trafikkskole da de ønsker seg kjøretimer. Jentene har fått på en butikk de liker å handle på

Anonymkode: df616...359

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

En liten oppmerksomhet er bare fint! En jentetur eller en dag på spa kanskje?😊

En LITEN oppmerksomhet: jentetur eller spa? Kaller du virkelig det en liten oppmerksomhet til en ungdom?

Anonymkode: ce58a...250

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

En LITEN oppmerksomhet: jentetur eller spa? Kaller du virkelig det en liten oppmerksomhet til en ungdom?

Anonymkode: ce58a...250

En tur kan være både lang og kort. Dyr eller billig. Mulig hi bor på Hamar og tar med ungdommen til Oslo. Eller London. Turen er det viktigste. Spa er også i alle prisklasser, 

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

En liten oppmerksomhet er bare fint! En jentetur eller en dag på spa kanskje?😊

Det der er virkelig ingen liten oppmerksomhet. Ikke rart at ungdommer blir bortskjemte.

Anonymkode: 7a535...085

Hvis hun ikke var flink i alt hun gjør? Hva da - skulle hun ikke fått en påskjønnelse for å være ferdig med ti års skolegang? Det er ikke rart mange ungdommer sliter etterhvert med alt presset når det skal premieres når man er flink. 
Vi har og en skoleflink jente. Kun fem og seks i alle fag. Hun er ferdig på ungdomskolen om en uke. Veldig flink i idrett og var tatt ut på aldersbestemt landslag. I tillegg flink på instrument. Det siste året har vi ukentlig gått til BUP og lege fordi hun har sluttet å spise. Må ha kontroll og være flink der og. 
Jeg blir helt matt når jeg ser spa behandling og jentetur som en påskjønnelse for at de er flink. 

Anonymkode: 93eca...95e

Vi har ikke gjort noe eller gitt noe. (Av den grunn at ungene ikke har ett godt forhold til faren sin, så de har ikke ønsket noe som faren evt kan få nyss i og bli sur for) 

Har du flere barn kan det være lurt i å ikke gjøre det til en feiring/belønning for at hun er føink. La det heller være en feiring for endt skolegang. For om du har ett barn som ikke gjør det like bra, føler det ikke er like flink som ett søsken kan slike ting bli veldig sårt. Om du velger å gi en gave/spise middag ute som en markering for endt skolegang og ikke hvor bra karakterene var så vil det ikke bli demotiverende eller sårt for de andre ungene. Og jeg mener det er viktig at du gjør det samme med alle ungene om de ønsker det. 

Anonymkode: 71fed...7bf

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvis hun ikke var flink i alt hun gjør? Hva da - skulle hun ikke fått en påskjønnelse for å være ferdig med ti års skolegang? Det er ikke rart mange ungdommer sliter etterhvert med alt presset når det skal premieres når man er flink. 
Vi har og en skoleflink jente. Kun fem og seks i alle fag. Hun er ferdig på ungdomskolen om en uke. Veldig flink i idrett og var tatt ut på aldersbestemt landslag. I tillegg flink på instrument. Det siste året har vi ukentlig gått til BUP og lege fordi hun har sluttet å spise. Må ha kontroll og være flink der og. 
Jeg blir helt matt når jeg ser spa behandling og jentetur som en påskjønnelse for at de er flink. 

Anonymkode: 93eca...95e

❤ Håper det går bra med jenta di, så vondt når det å være flink også inkluderer for lite mat ❤

Annonse

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hva gir man eventuelt?

Datteren min er superflink i alt hun gjør, både på skolen og i sporten hun driver med, i tillegg er hun nominert til miljøprisen på skolen sin, så hun fortjener "noe" (og det gjør alle andre som er ferdig med 10 års skolegang selvfølgelig).

Pleier man å gi gave?

Det er vanskelig å svare på. Gir man gave til konfirmasjonen? Noen sier at festen er gaven, andre gir gave i tillegg. 

Har du råd, gi henne noe du. 😊❤️

Anonymkode: f573d...3be

Jeg prøver å svare på det HI faktisk spurte om, jeg. Det anbefales😄

Vi gav mansjettknapper til bunad i gave til vår eldste etter endt grunnskole.

Ikke en stor ting, men noe som varer.

Og ikke som «godt jobba», men som «gratulerer med å ha nådd en milepæl i livet». 

Det ble absolutt satt pris på, og kommer til å gjøre det samme til yngste☺️

Det er vel høyst individuelt. Vi har ikke gjort det for ungdomsskolen, men de fikk kunst da de var ferdig med videregående.

Forøvrig er det ingen prestasjon å fullføre skolen, altså. Det er ikke prestasjonen som belønnes, det er milepælen som evt markeres.

Vi valgte å gå ut å spise middag.  eldste er veldig flink til å jobbe med skole og tar ting lett og ender opp med gode karakterer. Yngste er litt motsatt. Av den grunn så fokuserer jeg heller på at man skal gjøre sitt beste.  vi diskuterte på barneskolen  om vi skulle premiere 5ere og 6ere  men det skjønte vi allerede da at ville gjør største rik og yngste lei seg. ergo så tar vi en enkel markering og ikke gaver for at du har gjort jobben din. som jo er å fullføre noe, på din beste måte. livene deres vil bli anderledes uansett. eldste kommer til å kunne velge å vrake etter videregående på høye studier, yngste må nok se seg forbigått på ganske mye.

Anonymkode: 8cb62...032

Hi her:)

Jeg har ikke råd til hverken middag ute eller spa, men jeg vil gi henne en liten oppmerksomhet likevel. Ikke fordi hun er så flink som hun er, men fordi hun er ferdig med ti års obligatorisk skole (og jeg skriver også at alle som har fullført de ti årene fortjene "noe" og i noe så ligger det mye forskellig)

Ja, jeg skrev at hun er superflink, og det er hun, men jeg føler på at hun ikke har noen andre som "skryter" av henne, ingen andre enn meg som forteller henne hvor flink hun er.

Hun blir ikke presset til hverken det ene eller det andre og jeg hadde vært like stolt av henne uansett karakterer så lenge hun gjorde så godt hun kunne

mamma til adhd gutt<3 skrev (På 10.6.2023 den 15.28):

En tur kan være både lang og kort. Dyr eller billig. Mulig hi bor på Hamar og tar med ungdommen til Oslo. Eller London. Turen er det viktigste. Spa er også i alle prisklasser, 

Likevel tør jeg påstå at med reise og mat så går det noen tusenlapper. 
Enig i at det ikke trenger bli dyrt men her fremstår du litt uviten. I hvilken verden ble tusenlapp en liten oppmerksomhet?

For meg er ikke det mye penger men jeg har innsikt nok til å forstå jeg er privilegert. 

Anonymkode: 1e32e...4a4

Jeg syns godt at du kan skryte av jenta di. Og hva med å kjøpe et lite smykke som kan være til minne om dagen hun var ferdig med grunnskolen. Og så en god middag, enten hjemme eller på restaurant. 

Hos oss er tradisjonen ut og spise. 

Med tre barn blir det mange markeringer i ungdomstiden. Konfirmasjon, ferdig med ungdomsskolen, 18-årsdag, ferdig med videregående (ganger tre). Vi har valgt å markere 18-årsdagen litt ekstra i tillegg til konfirmasjonen. 

Endret av Iiiiik
Anonym bruker skrev (På 10.6.2023 den 13.25):

Hva gir man eventuelt?

Pleier man å gi gave?

Jeg ga ingen ting til nr 1, tenkte aldri på det. Nr 2 fikk en sykkel og var veldig fornøyd. Men det var egentlig en erstatning for en som var blitt stjålet... Nr 3 er ferdig i neste uke. Aner ikke hva han i så fall skal få.

Anonymkode: a8e63...01e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...