Gå til innhold

Er spesialskole et godt valg for barn som strever faglig


Anbefalte innlegg

Min gutt som nå avslutter tredje klasse strever i de aller fleste fag. Eller han strever med matte og i og med at han strever med skriving så er han ikke selvstendig i de andre fagene. Leser godt og lærer fort engelsk. Han får noe oppfølging, blir tatt ut i matte, men jeg føler at dette ikke er nok. Han er is tadig utvikling i sitt eget tempo, men jeg er redd for ar vanlig skole er ikke godt nok alternativ for ham, samtidig som jeg ikke har lyst å sende ham på en skole der det er mange som kanskje fungerer dårlige og noe som kam stagnere ham og kanskje få han til å miste helt selvtilliten.

Synes det er vanskelig å vite hva som er riktig. Noen med erfaringer / råd så tar jeg det gjerne imot.

Anonymkode: a4d61...d8e

Fortsetter under...

I Norge ønsker vi at alle barn skal få sin opplæring i ordinære grunnskoler. Spesialskoler skal bære unntak og forbehold de elevene det ikke er mulig å tilrettelegge tilstrekkelig for på tross av spesialundervisning. Dette innebærer at de få elevene som går på spesialskoler enten er psykisk utviklingshemmet, blinde/døve eller har omfattende atferdsvansker. Ditt bar bør absolutt fortsette i normalskolen, da all forskning viser størst psykososial og faglig utvikling der. Er du så bekymret for gutten din sin utvikling at du lurer på om spesialskole er et alternativ for han, så bør du kontakte skoleledelsen og vurdere om opplæringstilbudet han har per i dag er tilstrekkelig. Klem

Ledda skrev (6 minutter siden):

I Norge ønsker vi at alle barn skal få sin opplæring i ordinære grunnskoler. Spesialskoler skal bære unntak og forbehold de elevene det ikke er mulig å tilrettelegge tilstrekkelig for på tross av spesialundervisning. Dette innebærer at de få elevene som går på spesialskoler enten er psykisk utviklingshemmet, blinde/døve eller har omfattende atferdsvansker. Ditt bar bør absolutt fortsette i normalskolen, da all forskning viser størst psykososial og faglig utvikling der. Er du så bekymret for gutten din sin utvikling at du lurer på om spesialskole er et alternativ for han, så bør du kontakte skoleledelsen og vurdere om opplæringstilbudet han har per i dag er tilstrekkelig. Klem

Takk for svar. Man blir så rådvill og usikker, samt redd for å ta valg som ikke kommer han til gode. Men jeg er enig i det du sier og vil helst ha ham der han er.

Anonymkode: a4d61...d8e

Det er godt å få svar. Jeg føler at skolen innimellom nesten gir litt opp. Det har vært mange møter der det kommer frem at han ikke har kontinuerlig fått det han har krav på. Når vi pusher på så virker det som de skjerper seg og da ser man med en gang resultater. Er bare så lei av å være vokter.

Anonymkode: a4d61...d8e

Det politisk ukorrekte svaret her er p hyre inn ekstra hjelp privat, eller sette inn støtet selv hjemmefra. Elever som havner i spesialundervisning havner statistisk sett stadig lengre bak sine jevnaldrende, og vil aldri klare å ta igjen det tapte. Jeg ville derfor unngått det for en hver pris. 

Anonymkode: 66bce...43d

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er godt å få svar. Jeg føler at skolen innimellom nesten gir litt opp. Det har vært mange møter der det kommer frem at han ikke har kontinuerlig fått det han har krav på. Når vi pusher på så virker det som de skjerper seg og da ser man med en gang resultater. Er bare så lei av å være vokter.

Anonymkode: a4d61...d8e

Tror dessverre det er slik at du må fortsette å være vokter, så han får den hjelpen som trengs. Hvis dere har råd/mulighet kan dere eventuelt vurdere privatskole f.eks Steinerskolen eller Montesorri, begge er skoler som benytter annen pedagogisk tilnærming enn norsk offentlig skole og i større grad ser og jobber med hele barnet. Masse lykke til, håper dere finner en løsning som gir barnet ditt mulighet for å lære i sitt tempo ❤

Anonymkode: 08765...2d7

Vi har hatt et barn som har gått på spesialavdeling.

Det var en veldig vanskelig beslutning. 
Han falt gjennom to stoler liksom. For flink for spesialavdeling, mens ordinær skole ikke kunne gi han riktig hjelp.

Jeg har positive erfaringer med spesialavdelingen. Jeg følte på en måte at han fikk bygget grunnmuren i forhold til læring.

Vi forsøkte innimellom overføre han til vanlig avdeling igjen, men da flatet lærekurven ut hver gang.

Veldig mange er imot spesialavdelinger, men for vår del var det riktig på mange måter. 

 

Anonymkode: 51290...357

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Vi har hatt et barn som har gått på spesialavdeling.

Det var en veldig vanskelig beslutning. 
Han falt gjennom to stoler liksom. For flink for spesialavdeling, mens ordinær skole ikke kunne gi han riktig hjelp.

Jeg har positive erfaringer med spesialavdelingen. Jeg følte på en måte at han fikk bygget grunnmuren i forhold til læring.

Vi forsøkte innimellom overføre han til vanlig avdeling igjen, men da flatet lærekurven ut hver gang.

Veldig mange er imot spesialavdelinger, men for vår del var det riktig på mange måter. 

 

Anonymkode: 51290...357

Kan jeg spørre hvilke vansker ditt barn hadde som gjorde at dere søkte han inn på spesialavdeling. Hvor gammel er barnet nå og har det fått fullført skolen? 

Anonymkode: a4d61...d8e

Det spørsmålet kommer sikkert jeg til å stille meg resten av livet. Jeg har en på 19 nå hvor dette var ett tema gjennom barneskolen. Han ble værende i den ordinære grunnskolen, skole for han er en dårlig erfaring, en følelse av å alltid være utenfor. Det har krevd ufattelig mange timer av oss som foreldre. I to år ble det opprettet en egen gruppe for de som slet med å følge vanlig pensum, det er kun de to årene hvor det har vært ett snev av mestring, trivsel og fremgang. 
 

Jeg skulle virkelig ønske vi fortsatt hadde sideskoler. Det å sette ett så stort spenn av elever i ett klasserom er jeg usikker på effekten av. Både for de som ligger bakpå og de som er godt over snittet. Du skal ha en svært dyktig lærer for at det ikke skal bli kun oppbevaring, de lærerne brenner seg jo ut på å tilpasse individuelt i tillegg til alle andre oppgaver som har sneket seg inn i stillingen deres. 

Anonymkode: d832f...46b

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Min gutt som nå avslutter tredje klasse strever i de aller fleste fag. Eller han strever med matte og i og med at han strever med skriving så er han ikke selvstendig i de andre fagene. Leser godt og lærer fort engelsk. Han får noe oppfølging, blir tatt ut i matte, men jeg føler at dette ikke er nok. Han er is tadig utvikling i sitt eget tempo, men jeg er redd for ar vanlig skole er ikke godt nok alternativ for ham, samtidig som jeg ikke har lyst å sende ham på en skole der det er mange som kanskje fungerer dårlige og noe som kam stagnere ham og kanskje få han til å miste helt selvtilliten.

Synes det er vanskelig å vite hva som er riktig. Noen med erfaringer / råd så tar jeg det gjerne imot.

Anonymkode: a4d61...d8e

Hva slags spesialskole tenker du er alternativet? I Norge finnes det kun spesialskoler for barn med høy grad av psykisk utviklingshemming, svært store adferdsvansker eller barn som er blinde/døve. 
 

Skoler med alternativ pedagogikk kan evt være et alternativ? Steinerskolen eller Montesorriskolen?

Hva sier PPT og BUP? Regner med at han er utredet for lærevansker? Hvis ikke må dere ts kontakt med hjelpeinstansene og få han henvist! Har han spesialundervisning elle Elin ekstra innsats i enkelte dag? Har han IOP?

Anonymkode: b6007...e31

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det spørsmålet kommer sikkert jeg til å stille meg resten av livet. Jeg har en på 19 nå hvor dette var ett tema gjennom barneskolen. Han ble værende i den ordinære grunnskolen, skole for han er en dårlig erfaring, en følelse av å alltid være utenfor. Det har krevd ufattelig mange timer av oss som foreldre. I to år ble det opprettet en egen gruppe for de som slet med å følge vanlig pensum, det er kun de to årene hvor det har vært ett snev av mestring, trivsel og fremgang. 
 

Jeg skulle virkelig ønske vi fortsatt hadde sideskoler. Det å sette ett så stort spenn av elever i ett klasserom er jeg usikker på effekten av. Både for de som ligger bakpå og de som er godt over snittet. Du skal ha en svært dyktig lærer for at det ikke skal bli kun oppbevaring, de lærerne brenner seg jo ut på å tilpasse individuelt i tillegg til alle andre oppgaver som har sneket seg inn i stillingen deres. 

Anonymkode: d832f...46b

Ja ser det du sier og det er det som bekymrer meg. Kan jeg spørre om din gutt fikk fullført noe utdannelse og hvordan går det med ham idag?

Anonymkode: a4d61...d8e

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja ser det du sier og det er det som bekymrer meg. Kan jeg spørre om din gutt fikk fullført noe utdannelse og hvordan går det med ham idag?

Anonymkode: a4d61...d8e

Han strever. Betydelig. Stryker i enkelte fag nå, planen er å ta de opp som privatist mens han går på folkehøyskole. Jeg har bare akseptert at dette vil ta lengre tid for han enn for majoriteten. Han har store lese- og skrivevansker, svaret fra norsklærer var, da må du jobbe hardere. Jeg ser at han får til mye mer ved muntlig gjennomgang fremfor skriftlig, eller hjelpemidler som er tilpasset dysleksi, men disse er det begrenset tilgang til. Det tar tid å lære, jeg har flere barn, det er en lek i forhold. 
 

Det er jo ikke hans skyld at han er født prematur og fikk en tøff start på livet som har satt sine spor. Men han blir i skolesammenheng ofte sett ned på for å ikke få det til, han strever med å ordlegge seg, blir møtt med at han som individ er problemet. Skulle bare ønske det var en plass for han også, han har mye å bidra med. Vi velger jo ikke hvilken intelligens vi blir født med. Ingen er tjent med at noen havner helt utenfor. 

Anonymkode: d832f...46b

Jeg jobber på en såkalt "spesialskole". Eller skole og ressurssenter, som vi kaller det. Her har vi nesten 90 elever og ca 150 ansatte. Eveleve som kommer hit, har store psykiske og/eller fysiske utfordringer. Søkerlisten for å komme inn på skolen, er enorm - noe kapasiteten desverre ikke er. I år tror jeg vi hadde over 50 søkere, men kun 9 fikk plass. Dermed er kravene "desverre" veldig høye. De elevene vi tar inn i år, er primært elever med autisme, da oftest non-verbale. 

Hvis barnet ditt detter av i de fleste fagene, vitte jeg tatt kontakt med ppt/bup. Kanskje han trenger mer tilrettelegging, eventuelt en ekstra ressurs i klasserommet tilegnet han. Det er ikke lett å få til det, men men får det i allefall ikke til om man ikke prøver.

 

Lykke til ❤️

Anonymkode: ccb18...2a0

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Han strever. Betydelig. Stryker i enkelte fag nå, planen er å ta de opp som privatist mens han går på folkehøyskole. Jeg har bare akseptert at dette vil ta lengre tid for han enn for majoriteten. Han har store lese- og skrivevansker, svaret fra norsklærer var, da må du jobbe hardere. Jeg ser at han får til mye mer ved muntlig gjennomgang fremfor skriftlig, eller hjelpemidler som er tilpasset dysleksi, men disse er det begrenset tilgang til. Det tar tid å lære, jeg har flere barn, det er en lek i forhold. 
 

Det er jo ikke hans skyld at han er født prematur og fikk en tøff start på livet som har satt sine spor. Men han blir i skolesammenheng ofte sett ned på for å ikke få det til, han strever med å ordlegge seg, blir møtt med at han som individ er problemet. Skulle bare ønske det var en plass for han også, han har mye å bidra med. Vi velger jo ikke hvilken intelligens vi blir født med. Ingen er tjent med at noen havner helt utenfor. 

Anonymkode: d832f...46b

Føler så med deg🥰, og selv om min gutt er ennå liten så er jeg redd for at han får en lik vei. Jeg trodde det var mulig å få fritak for karakterer, men kanskje det er noe jeg har misforstått. 

Anonymkode: a4d61...d8e

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Jeg jobber på en såkalt "spesialskole". Eller skole og ressurssenter, som vi kaller det. Her har vi nesten 90 elever og ca 150 ansatte. Eveleve som kommer hit, har store psykiske og/eller fysiske utfordringer. Søkerlisten for å komme inn på skolen, er enorm - noe kapasiteten desverre ikke er. I år tror jeg vi hadde over 50 søkere, men kun 9 fikk plass. Dermed er kravene "desverre" veldig høye. De elevene vi tar inn i år, er primært elever med autisme, da oftest non-verbale. 

Hvis barnet ditt detter av i de fleste fagene, vitte jeg tatt kontakt med ppt/bup. Kanskje han trenger mer tilrettelegging, eventuelt en ekstra ressurs i klasserommet tilegnet han. Det er ikke lett å få til det, men men får det i allefall ikke til om man ikke prøver.

 

Lykke til ❤️

Anonymkode: ccb18...2a0

Takk for svar👏🏻

Anonymkode: a4d61...d8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...