Gå til innhold

Hvorfor skal alle bruke pride flagg?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er juni, altså Pride-måned. All den tid homofile, transpersoner osv. fortsatt opplever hets, er i livsfare i mange land osv. synes i hvert fall jeg det er viktig å markere at mange støtter dem. Selv markerer jeg det ved å gå med armbånd med regnbuemønster på.

Anonymkode: 08f1b...f6a

Det er jo Pridemåned, og jeg har det i blomsterkrukka utenfor oppgangen min. Ene naboen vanner blomster for meg og det står der enda. En av naboene viste tommelen ned her om dagen da han vannet, men det står ihvertfall 🙂

Endret av ReneRene

Pride måned, ja.. 

Det er viktigere enn noen gang å vise støtte. Jeg blir kvalm over å se at det er mer intoleranse enn noensinne i kommentarfeltene. Det å slutte å flagge på skoler, hoteller og andre steder i by og bygd vil få trollene til å føle på en seier.. 

Anonymkode: d8be6...38a

Annonse

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Pride måned, ja.. 

Det er viktigere enn noen gang å vise støtte. Jeg blir kvalm over å se at det er mer intoleranse enn noensinne i kommentarfeltene. Det å slutte å flagge på skoler, hoteller og andre steder i by og bygd vil få trollene til å føle på en seier.. 

Flagget har ingenting å gjøre på skoler. Og i det hele tatt. 

Anonymkode: df752...a82

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Drittlei av dem og at de må ha sin måned 🙄

Ja, kan vi ikke bare kutte ut hele pride! Ta bort kvinnedagen og 1. mai i samme slengen! Å kjempe for sine rettigheter er so last year!!

Anonymkode: b9cf3...c27

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Flagget har ingenting å gjøre på skoler. Og i det hele tatt. 

Det er faktisk spesielt viktig på skoler! Det er nettopp der de fleste er i en alder der de for alvor begynner å føle seg annerledes hvis man tiltrekkes av det samme kjønn, begge eller føler at man er født i feil kropp. Å være stort barn/ungdommer er allerede utfordrende nok med tanke på sårbarhet og å finne sin plass, der man i større grad enn senere i livet ønsker å passe inn. Derfor er det ekstra viktig å markere at man skal være stolt av den man er uansett, og at skolen tydelig markerer at den har rom og aksept for alle!

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Ja, kan vi ikke bare kutte ut hele pride! Ta bort kvinnedagen og 1. mai i samme slengen! Å kjempe for sine rettigheter er so last year!!

Anonymkode: b9cf3...c27

Ja, det kan vi for det betyr ingenting for meg. Pride er noe annet, hvorfor skal det være så mye styr, de får alt for mye oppmerksomhet.

Annonse

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Ja, det kan vi for det betyr ingenting for meg. Pride er noe annet, hvorfor skal det være så mye styr, de får alt for mye oppmerksomhet.

De? Lever du i ett de og jeg samfunn? Eller i et oss og dem samfunn? Er de «bare» LGBTQA menneskene?  Eller er «de» alle mennesker som er annerledes enn deg? 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er faktisk spesielt viktig på skoler! Det er nettopp der de fleste er i en alder der de for alvor begynner å føle seg annerledes hvis man tiltrekkes av det samme kjønn, begge eller føler at man er født i feil kropp. Å være stort barn/ungdommer er allerede utfordrende nok med tanke på sårbarhet og å finne sin plass, der man i større grad enn senere i livet ønsker å passe inn. Derfor er det ekstra viktig å markere at man skal være stolt av den man er uansett, og at skolen tydelig markerer at den har rom og aksept for alle!

Dette! 👆 

Anonymkode: 5054b...119

Jeg trodde det var bare de som selv er i denne kategorien som bruker pride flagg? Jeg synes det blir litt fjernt om andre bruker regnbuesymbol/flagg om de ikke er en del av den gruppen. Blir jo da som om vi alle skulle heist amerikansk flagg 4 juli liksom. 

Anonymkode: 8631d...b9d

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg trodde det var bare de som selv er i denne kategorien som bruker pride flagg? Jeg synes det blir litt fjernt om andre bruker regnbuesymbol/flagg om de ikke er en del av den gruppen. Blir jo da som om vi alle skulle heist amerikansk flagg 4 juli liksom. 

Det er for å støtte saken og ikke minst bidra til aksept. I vår klubb i idretten flagger vi med dette flagget for å markere at alle , uavhengig av legning er velkomne og at det er rom for alle. I idretten er dette særdeles viktig da det først nylig har vært åpne homofile idrettsutøvere. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (8 minutter siden):

Det er for å støtte saken og ikke minst bidra til aksept. I vår klubb i idretten flagger vi med dette flagget for å markere at alle , uavhengig av legning er velkomne og at det er rom for alle. I idretten er dette særdeles viktig da det først nylig har vært åpne homofile idrettsutøvere. 

Ja, idretten og spesielt i noen grener har de en lang vei å gå. Veldig bra at de viser toleranse ved å heise flagget! 

Mange setter pris på og liker slike ting, og det er helt lov i et åpent samfunn som Norge. Personlig feirer jeg verken Pride eller heiser regnbueflagg, jeg hater massesuggesjon og pink-washing. Heldigvis har jeg også friheten til å kunne velge! 

Anonymkode: 5802c...a58

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hotellkjeden thon fikk masse hets for å ikke ville henge prideflagget i flaggstengene sine. Så mye for «friheten» de hevder alle har rett på når de trues og hetses til å flagge…

Anonymkode: d507e...178

De har jo likevel full frihet til å la være. Konsekvensen er nok at enkelte boikotter, men det må de da være tøffe nok til å stå i. 

JEG er ikke i denne kategorien, nei, men min beste venninne er bifil, jeg har mange elever som er skeive, ikke føler seg hjemme i sin biologiske kjønnskategori, og ikke minst har jeg en sønn som er homofil. Det er helt naturlig og viktig for meg å vise støtte og solidaritet overfor mennesker jeg er glad i, og jeg vil tro dette gjelder veldig mange.

Aldri noen som har sagt at noen MÅ henge opp regnbueflagg. Flagget finnes, de fleste vet hva det betyr og man velger selv om man vil støtte saken eller ikke.  Så får man stå i avgjørelsen sin da. Og får man reaksjoner (slik som Thon feks) så får man stå i det også. Enten endre mening eller fortsette samme tankegang.

Herregud jeg er lei av folk som er lei og sur pga pride og regnbue. Folk som ikke gidder å sette seg inn i hva det hele tatt betyr, før de reagerer som de gjør. Enn å bli så sur og krenka over at man ønsker at alle mennesker skal få være seg selv og elske de man vil. Jeg fatter ikke hva mange folk frykter. 

Anonymkode: 8b18f...8cc

De har jo likevel full frihet til å la være. Konsekvensen er nok at enkelte boikotter, men det må de da være tøffe nok til å stå i. 

Nå har jeg selv ingen problemet med Pride og støtter «bevegelsen» helhjertet, men av prinsipp: Når konsekvensen er boikott, så er det begrenset hvor frivillig flaggingen er.

Anonymkode: 55231...987

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er den allmene aksepten og toleransen for mangfoldet som feires. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...