Gå til innhold

Migrene, hva har funket for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler migrenen tar over livet mitt helt, holder på å bli gal!

Har du testet noe som har gjort at du har fått betraktelig mindre migrene? 
Vet du hva din migrene trigges av? 

Har testet flere anfallsmedisiner, noen tar anfallene til en viss grad. Men problemet er at jeg blir helt ødelagt av å ha migrene så ofte og fungerer ikke i hverdagen med små barn og jobb. 

Vil finne noe som minsker anfallene og kan gi meg en mer normal hverdag, uten en haug kjipe bivirkninger også.

Anonymkode: ff3bf...1ce

Fortsetter under...

Skrevet

Når det er ille tar jeg en kombinasjon av Cataflam og 1 g paracet med 2 timers mellomrom. Imigran som mange bruker virker ikke så veldig bra for meg.

Tidligere hadde jeg 3-7 dager i uken med et eller flere anfall.

Nå har jeg 2-6 i måneden. Det som gjorde store forskjellen for meg var å redusere inntaket av karbohydrater og går nå på moderat lavkarbo

Anonymkode: 8718a...841

Skrevet

Jeg hadde gjennomsnitt på 27 anfall i mnd før. Nå har jeg 10-12, og da mildere enn de jeg hadde før. Jeg gikk til nevrolog, og fikk forebyggende medisiner. Jeg har også sprøyter jeg tar ved anfall. Jeg har fått enormt mye bedre livskvalitet etter at anfallene ble redusert. Hvis jeg skal på noe der jeg vet jeg lett kan få migrene (mye folk, stress, mye lyd/lys) så tar jeg cataflam (Ibux +) en time før jeg reiser samt etter 3 timer igjen.

Anonymkode: ce059...d33

Skrevet

Mulig mitt svar ikke teller så veldig mye, tenker da på at jeg har aldri vært skikkelig plaget med migrene i forhold til mange. Det dukket i voksen alder og kom nå og da uavhengig av syklus eller hva jeg spiste/gjorde. Tett nese førte ofte til anfall (har av typen som "Klemmer til" bak øynene, ene eller begge samtidig), ellers hadde jeg ikke noe "utløsere" (Ok, stress, lite søvn etc selvfølgelig)

Jeg har vært sporadisk aktiv hele voksne livet mitt,- men opp 25 kilo etter barn førte til mer bevissthet rundt trening. Etter barn nummer to satte jeg meg halvmarathon som mål,- og under opptrening til den så kunne jeg kort tid etter løpsdagen konkludere med at jeg ikke hadde hatt migrene (og vanlig hodepine var redusert også) siden jeg startet "opptreningen". Etter dette har jeg hatt perioder i livet med migrene litt oftere,- men jeg har ikke anfall mer enn 3-6 ganger i året til vanlig(det er 13 år siden nå). Så sjelden at når jeg får det og må ta medisin så blir jeg regelrett totalt ustlått og klarer ingenting. Sitter i en døs, kjempetrett og "Nummen" god følelse i kroppen. Ikke noe vondt noe sted liksom (tar maxalt)... Tidligere så regerte jeg ikke på medisinen,- annet enn at migrene forsvant. Om jeg hadde gått uten anfall "litt lenge", og da jeg startet med den, så hadde jeg det slik,- men stort sett null reaksjon.

Tror ikke trening er løsningen for alle,- og mens det for noen er det kun styrketrening som gjelder,- så var det kardio for meg. Noen får god hjelp av ulike "dietter" eller kostholdrutiner, andre blir verre av å måtte legge om til en for de "unaturlig" livsstil det være seg trene, trene mer, trene anderledes, eller å kutte ut matvarer/legge til matvarer man ikke føler seg komfortabel med.

Jeg tenker at det er verdt å prøve trening av ulike typer. En drøy måned bør man nok gi de og i motsetning til medisiner er det jo uten bieffekter. Legge om kostholdet kan være mer risikabelt på egen hånd da det kan trigge andre ting,- men små endringer som å prøve unngå prossesert mat f.eks,- tenker jeg også er "risikofritt".. Men selvfølgelig,- en tur til legen er aldri dumt :)  

Anonymkode: e728f...0b2

Skrevet

Jeg trigges av "alt", men har gjennom flere år testet ut forbyggende. Nå går jeg på 2×120mg isoptin hver dag, aimovig hver mnd og botox hver tredje mnd. Har fremdeles flere dager med anfall per uke, men noen av de er lettere enn før, så jeg fungerer litt hjemme nå. Kan se langt etter å jobbe, men livet er iallefall levelig. Bruker anfallsmedisin 10-12 dager pr mnd (det er max, i følge nevrolog), og da bruker jeg cataflam, imigran (tabl og sprøyte) og naramig.

Anonymkode: dfef9...3b0

Skrevet

Hei, jeg bruker nå Atacand som forebyggende, har brukt i 3 mnd og redusert fra 2-3 anfall i uka til 2 ca per mnd. Måtte og gjennom nedtrapping av bruk av paracet/ibux da overforbruk ga mye tensjonshodepine/medikament hodepine i tillegg. Var j...i starten men nå har det og hjulpet.

Anonymkode: 0ee16...c3c

Annonse

Skrevet

Imigran nesespray. En kollega har Imigran sprøyte, men jeg har spray. En dose i ett nesebor. Ett nytt liv kan jeg bare si. HELT ny hverdag! 
Mange sier man bør ta det når man kjenner anfallet kommer, ellers virker det ikke. Men på meg virker den uansett hvor fremskredent anfallet er. 

Anonymkode: f24ba...a90

Skrevet

Jeg tåler ikke triptaner, og har derfor svært få migrenemedisiner jeg kan bruke. Derfor ble det ekstra viktig å finne ut hva som trigger det for meg. Jeg må sove nok, men ikke for mye. 7-8 timer er optimalt. Jeg må spise mindre sukker og mer lettere mat. Og så må jeg følge et godt treningsregime. Nå får jeg bare migrene dersom jeg ikke klarer å følge dette, eller jeg er under sterkt stress. Jeg har en jobb med periodevis høy belastning, da må jeg passe på. Er nå nede i ca fire anfall i halvåret. 

Anonymkode: f07d4...18e

Skrevet

Jeg har ikke alvorlig migrene, men får det innimellom. Hos meg skyldes det som regler spenningen i panna. Tar jeg botox får jeg ikke migrene. 

Anonymkode: bd655...7a5

Skrevet

Ergotamin er det virkestoffet som har hatt best effekt for meg ved anfall. Det kjøper jeg i utlandet. Som forebyggende hjalp det å bytte jobb. Gikk fra 4-5 anfall i uken til 4-5 i året.

Anonymkode: 1f25b...310

Skrevet

Takk til alle som har svart!

Vet det varierer veldig hva som funker for hver enkelt og at det er mange ulike typer og triggere. Ville bare høre om noen hadde tips eller erfaringer jeg ikke har hørt om før.

Jeg har testet noe forebyggende (blant annet blodtrykksmedisin) som ikke hjalp noe særlig, noe måtte jeg slutte på pga bivirkninger. Utover det trener jeg 3-4 ganger i uken, spiser sunt, prøver å holde sukker og koffein på et lavt nivå. Men migrenen er oftere og kraftigere enn noen gang 🤯

HI

Skrevet

Jeg har prøvd det meste (bortsett fra botox og de aller dyreste medisinene). Pga bivirkninger har jeg måttet slutte med alt og hadde kun anfallmedisiner til slutt. 

Så prøvde jeg akupunktur. Etter to behandlinger var jeg migrenefri. Jeg gikk fra 5 anfall i uka til ingen! Akupunktur hver 3.uke holder meg migrenefri 🤩😁

Nå har jeg ikke hatt anfall på 5 mnd og føler jeg har fått livet i gave på nytt. Fra å være lenket til sofaen eller senga til å kunne leve normalt. 

Annonse

Skrevet
Tekla123 skrev (24 minutter siden):

Jeg har prøvd det meste (bortsett fra botox og de aller dyreste medisinene). Pga bivirkninger har jeg måttet slutte med alt og hadde kun anfallmedisiner til slutt. 

Så prøvde jeg akupunktur. Etter to behandlinger var jeg migrenefri. Jeg gikk fra 5 anfall i uka til ingen! Akupunktur hver 3.uke holder meg migrenefri 🤩😁

Nå har jeg ikke hatt anfall på 5 mnd og føler jeg har fått livet i gave på nytt. Fra å være lenket til sofaen eller senga til å kunne leve normalt. 

Oi så fantastisk!

Hvor går du til akupunktur? Har du en behandler som har spesialisert seg på migrene eller hadde kunnskap om dette fra før? 

Dette er jeg villig til å prøve ut i alle fall! 😄

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Oi så fantastisk!

Hvor går du til akupunktur? Har du en behandler som har spesialisert seg på migrene eller hadde kunnskap om dette fra før? 

Dette er jeg villig til å prøve ut i alle fall! 😄

Jeg går privat, koster 700 kr pr gang. 

Jeg fikk anbefalt ei som driver med akupunktur og første time brukte vi en del tid på å snakke om plager o.l. 

Vi ble enige om at migrenen var viktigst å jobbe med, så hun satte i 4 punkter i panna, et midt oppi hodet pluss noen generelle energipunkter. Jeg merket jobben nålene gjorde med én gang. 

Jeg syns det er viktig å ta med at akupunktøren min har blitt litt overrasket over hvor bra det har fungert for meg, mtp hvor plaget jeg var. Jeg responderer veldig bra på nåler, andre har dessverre ikke effekt av nåler. Men verdt å prøve ut! 

Jeg bor i gamle Buskerud fylke. 

Skrevet

Aimovig har hjulpet meg. Endelig funnet riktig medisin etter 30 år med migrene.  Fått et nytt liv❤

Anonymkode: e4c51...64c

Skrevet

Betablokkere og å ta Naproxen med en gang jeg kjenner at det anfall er på vei.

Anonymkode: 0d3ca...f2a

Skrevet

Naproksen as soon as possible fungerer for meg også, i den forstand at ca. 90% av anfallene lar seg behandle på denne måten. Når naproksen ikke fungerer brukere jeg naramig som tar brodden av det meste. Skal sies at jeg sjelden får anfall og svært sjelden får kraftige anfall.

Anonymkode: 883ae...01b

• 2 uker senere...
Skrevet
Anonym bruker skrev (På 7.6.2023 den 17.13):

Takk til alle som har svart!

Vet det varierer veldig hva som funker for hver enkelt og at det er mange ulike typer og triggere. Ville bare høre om noen hadde tips eller erfaringer jeg ikke har hørt om før.

Jeg har testet noe forebyggende (blant annet blodtrykksmedisin) som ikke hjalp noe særlig, noe måtte jeg slutte på pga bivirkninger. Utover det trener jeg 3-4 ganger i uken, spiser sunt, prøver å holde sukker og koffein på et lavt nivå. Men migrenen er oftere og kraftigere enn noen gang 🤯

HI

Jeg bruker aimovig og cenocort, gikk fra migrene nesten hver dag til å bare ha 5/6 i måneden.

Skrevet

Jeg får en forebyggende medisin som heter Ajovy. Settes som sprøyte en gang i måneden og fungerer helt fantastisk. Må utredes hos nevrolog for å få det.

Anonymkode: 91fea...754

Skrevet
Tone77 skrev (6 timer siden):

cenocort

Hva er det? Fikk ikke opp noe når jeg googlet.

Anonymkode: 3bbe2...bc6

• 3 uker senere...
Skrevet
Anonym bruker skrev (På 17.6.2023 den 20.22):

Hva er det? Fikk ikke opp noe når jeg googlet.

Anonymkode: 3bbe2...bc6

Kortison

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...