Gå til innhold

Flytte til nytt og ukjent sted. Hvordan gjør man det?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å flytte med barna til et nytt og ukjent sted. Et sted langt nok unna der vi bor nå, men nærme nok til at vi fortsatt kan få besøk av, og besøke venner og familie fra her vi bor nå. Hvordan gjør man denne prosessen? Søker man jobb først? (Jeg har per i dag ikke fast ansettelse, kun vikariat) Finner sted å bo først? Et av barna er autist, og vil nok ha behov for ekstra oppfølging, så sjekker jeg opplegget/tilbudet skolene i kommunen har først? Ringer man NAV og ber om hjelp til ansettelse? 

Dere som har gjort dette med barn, og flyttet lange uten far… hvilken rekkefølge ble det på alt? Dette er en ide som har dukket opp hos meg etter et par alvorlige episoder, og jeg ser at vi trenger å få «luftforandring». Starte på nytt. Barna er ungdommer

Anonymkode: 0d340...005

Fortsetter under...

Jeg hadde aldri flyttet noe sted uten å ha jobb og et hus å flytte til. Planen din virker jo helt ut av det blå? Man ringer jo ikke Nav og ber om jobb? 

Ang tilrettelegging på skole så er jo det snakk om enkeltvedtak så det får du ikke før han er elev der. Klart noen skoler er bedre enn andre på dette, men det er vanskelig å undersøke. Erfaring fra eget fylke sier at de små skolene er generelt flinkere på alt enn de store. De har mindre frafall, mer gjennomføring og lykkes bedre med elever med utfordringer. 

Har du økonomi til å flytte? Skal du kjøpe eller leie? Flyttebil koster minst 50 000 om du skal flytte langt, har du penger til det? 

Anonymkode: bbb22...f18

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde aldri flyttet noe sted uten å ha jobb og et hus å flytte til. Planen din virker jo helt ut av det blå? Man ringer jo ikke Nav og ber om jobb? 

Ang tilrettelegging på skole så er jo det snakk om enkeltvedtak så det får du ikke før han er elev der. Klart noen skoler er bedre enn andre på dette, men det er vanskelig å undersøke. Erfaring fra eget fylke sier at de små skolene er generelt flinkere på alt enn de store. De har mindre frafall, mer gjennomføring og lykkes bedre med elever med utfordringer. 

Har du økonomi til å flytte? Skal du kjøpe eller leie? Flyttebil koster minst 50 000 om du skal flytte langt, har du penger til det? 

Anonymkode: bbb22...f18

Jeg selger/leier ut huset jeg har nå. Ved salg så vil jeg ha nok egenkapital til å kjøpe nytt dit jeg flytter (mye høyere priser her), ved utleie vil jeg få det dobbelte i leie av det jeg vil måtte betale i leie. Men jeg tenker å leie i tilfelle vi ikke trives der. Flyttelasset kjører jeg selv. Har tilgang på lastebil, og kan kjøre den

Barnet med autisme trenger ikke enkeltvedtak, det følger vanlig læreplan, men trenger forutsigbarhet.

Jeg skal ikke ringe NAV og be om jobb, men NAV har folk som kjenner arbeidsmarkedet, så kanskje de kan bistå med noe. Ikke alle stillinger legges ut på finn.no. Feks den jeg har nå. Den lå aldri på finn. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du begynner med å søke jobb. Når du har fått det ser du etter bolig å leie. Så kan du flytte 

Anonymkode: b9598...282

Jeg søker jobb så klart. Men om et par uker, så har jeg ikke lenger jobb om jeg bor her eller der. Tenkte at det ikke spiller noen rolle da. Men arbeidsmarkedet er bedre dit jeg tenker å flytte enn her jeg bor nå i alle fall. 

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg søker jobb så klart. Men om et par uker, så har jeg ikke lenger jobb om jeg bor her eller der. Tenkte at det ikke spiller noen rolle da. Men arbeidsmarkedet er bedre dit jeg tenker å flytte enn her jeg bor nå i alle fall. 

Hvis du uansett står uten jobb spiller det jo ingen rolle om du flytter nå, du vil jo uansett ha rett til arbeidsledighetstrygd. Jeg ville startet med å se etter en bolig i rimelig avstand til skolen du vil ha barna på, samtidig som du søker jobb.

Du kan ringe til ulike skoler og høre hvordan de tilrettelegger for barn med spesielle behov, du får et inntrykk av å snakke med ledelsen. Lykke til! 

Anonymkode: fd47f...621

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jeg har fått de fleste av mine jobber ved å ta direkte kontakt med aktuelle arbeidsgivere. Skrevet søknader, tatt kontakt etc. 

Lykke til!

Anonymkode: 559dd...196

Takk😀

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hvis du uansett står uten jobb spiller det jo ingen rolle om du flytter nå, du vil jo uansett ha rett til arbeidsledighetstrygd. Jeg ville startet med å se etter en bolig i rimelig avstand til skolen du vil ha barna på, samtidig som du søker jobb.

Du kan ringe til ulike skoler og høre hvordan de tilrettelegger for barn med spesielle behov, du får et inntrykk av å snakke med ledelsen. Lykke til! 

Anonymkode: fd47f...621

Ja, det er det jeg har tenkt. Jeg har ikke jobb uansett, så det endrer seg jo ikke.

Skal sjekke med skoler

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hvor er barnas far? Om han har samvær må han varsles om flyttingen.

Anonymkode: 0f4e5...e96

Trenger ikke varsles. Han er enig

Er de alvorlige situasjonene noe ungdommene har havnet i? Kan være tøft for deg å flytte til nytt sted uten nettverk med en med spesielle behov og (her gjetter jeg)  annen ungdom som er i alvorlige situasjoner? Kan barnefar også flytte så dere sammen kan hjelpe ungdommene?

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Er de alvorlige situasjonene noe ungdommene har havnet i? Kan være tøft for deg å flytte til nytt sted uten nettverk med en med spesielle behov og (her gjetter jeg)  annen ungdom som er i alvorlige situasjoner? Kan barnefar også flytte så dere sammen kan hjelpe ungdommene?

Det er kun min ene som har havnet i noen alvorlige situasjoner. De situasjonene forsvinner om jeg flytter og vi får en ny start. Vi kan så klart flytte tilbake etter en tid når disse tingene roer seg. Far kan ikke flytte, og det er heller ikke så mye hjelp i han

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...