Anonym bruker Skrevet 6. juni 2023 #1 Skrevet 6. juni 2023 Er det litt sånn for de som er skolelei, uten mål og mening? Fikk høre det🙈 Anonymkode: 7c95a...efb
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2023 #2 Skrevet 6. juni 2023 Jeg har ikke erfaring som elev, men som lærer. Det er selvsagt ikke en linje uten mål og mening. Det er en yrkesfaglig linje, som passer veldig mange elever svært godt. Anonymkode: a58be...e9f
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2023 #3 Skrevet 7. juni 2023 Sønnen min gikk salg og service, tok fagbev i butikk, så påbygg og går nå på høyskolen og studerer økonomi og markedsføring Jeg synes de lærte mye nyttig og det er en flott linje for de som ønsker å jobbe med salg. Min sønn elsker å jobbe med salg, han er en veldig utadvendt og sosial person som ønsker å jobbe med menneskelig kontakt. Anonymkode: ea371...74e
Sommerkroppen 2029 Skrevet 7. juni 2023 #4 Skrevet 7. juni 2023 (endret) Jeg har ikke hatt barn på denne linjen selv, men har inntrykk av at det er linjen som er lur å gå dersom man ikke er veldig glad i skole og teori. Som hun over meg skriver, så er det mange muligheter her, mange veier å gå videre. Og ser at mitt yngste barn så absolutt hadde hatt stor nytte av å ta den linjen. Endret 7. juni 2023 av Sommerkroppen 2029
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2023 #5 Skrevet 7. juni 2023 Mange sier at yrkesfag er for de skoleleie, men det er bare tull. Hva skulle verden gjort uten faglærte?? Er en lur ting å gå på, salg, økonomi osv er viktig i dagens samfunn. Anonymkode: 32e47...c6a
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2023 #6 Skrevet 7. juni 2023 Det har vært kjent som "taperlinja" for de som ikke kan gå "vanlig" skole helt siden den ble opprettet Anonymkode: 77d25...e17
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2023 #7 Skrevet 7. juni 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det har vært kjent som "taperlinja" for de som ikke kan gå "vanlig" skole helt siden den ble opprettet Anonymkode: 77d25...e17 Det er fordi det er en klasse som ikke trenger spesialrom og verksted, så det er en linje det er enkelt å opprette en ekstra klasse for de som har krav på skoleplass og ikke kom inn noe annet sted... Jeg har som sagt en sønn som har gått linja, og det er gjerne en ekstra klasse med ungdommer som sliter med div. Der er det stor andel drop-outs etterhvert. Men de som faktisk gjennomfører linja, og tar fagbrev i salg, reiseliv eller kontor er ikke tapere altså. Tror du kan tafagbrev i logistikk eller noe sånt også. Når sønnen min gikk var det tre klasser, og antallet du kaller tapere, som bare var plassert der og gjerne ikke gjennomførte var ikke stort. Anonymkode: ea371...74e
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2023 #8 Skrevet 7. juni 2023 Salg og service er ikke den tyngste teorilinja. Og hva så? Ved å gå denne veien, og fortsette som lærling, vil eleven/lærlingen kunne ta fagbrev, og dermed en grundig yrkesutdannelse. Fellesfagene er i utgangspunktet like for alle yrkesfaglige utdanninger, men med fokus på at de skal gjøre relevante for faget. Anonymkode: 785f9...253
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2023 #9 Skrevet 7. juni 2023 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Det har vært kjent som "taperlinja" for de som ikke kan gå "vanlig" skole helt siden den ble opprettet Anonymkode: 77d25...e17 Det var slik for 20 år siden dessverre. Da sa man at de skoleleie gikk alt annet enn allmennfag . Så feil kan man ta, heldighvis. 😊 Flott at fins slike linjer, store muligheter senere i livet. Anonymkode: 5a04d...795
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2023 #10 Skrevet 7. juni 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det har vært kjent som "taperlinja" for de som ikke kan gå "vanlig" skole helt siden den ble opprettet Anonymkode: 77d25...e17 Det er nå i ferd med å bli HO ette at RM har lidd sin død av samme skjebne. Anonymkode: 2b9b2...f9a
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2023 #11 Skrevet 7. juni 2023 Min datter har søkt på salg og servise da hun elsker å jobbe i butikk, med mennesker osv. det står mellom den linja og frisør. Det er så mye du kan utdanne deg videre på så jeg synest at det var en fantastisk god ide. Hun ligger på gjennomsnittet ved karakterer, er ikke direkte skolelei men gleder seg til å begynne på videregående, håp om litt voksnere tillværelse blandt medelevene. Hun er lei av drama Anonymkode: b8d53...896
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2023 #12 Skrevet 7. juni 2023 Nå heter det vel salg, service og reiseliv, og den linjen har fått en oppsving her jeg bort hvert fall, ifølge dem på foreldremøtet. Reiseliv drar hvert fall mange og spesielt jenter. Samt at det er en god vei om man skal jobbe i butikk, noe som virker å være populært her, enten fast eller ved siden av studier. Anonymkode: 47d33...c59
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2023 #13 Skrevet 7. juni 2023 Det er faktisk den tyngste linjen på yrkesfag, rent teoretisk sett fordi det er lite praktisk arbeid der i motsetning til de andre linjene. De er rett nok utplassert i bedrift en dag i uken, men ellers er det kun teori på skolen, ikke verksted, kjøkken el. Eldstemann gikk denne linjen for noen år siden da de fortsatt hadde vekter som en del av den, og det var veldig ulikt nivå. Som lærer i vgs har jeg hørt det samme fra de som underviser på den linjen, at det i større grad enn mange andre yrkesfaglige linjer er voldsomt sprik i nivået. Anonymkode: b3ccd...73d
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2023 #14 Skrevet 7. juni 2023 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Salg og service er ikke den tyngste teorilinja. Og hva så? Ved å gå denne veien, og fortsette som lærling, vil eleven/lærlingen kunne ta fagbrev, og dermed en grundig yrkesutdannelse. Fellesfagene er i utgangspunktet like for alle yrkesfaglige utdanninger, men med fokus på at de skal gjøre relevante for faget. Anonymkode: 785f9...253 Den er ikke så tung som studiespes nei, men den er tyngre enn de andre yrkesfaglinjene. Det å lære å starte egen bedrift, lære å sette opp regnskap og budsjett osv, og veldig mye klasserom og teoriundervisning i forhold til andre yrkesfag Du kan jo ta fagbrev som kontormedarbeider på den linja, det er en del teori altså. Men veldig sunn og god teori da, mange ting som jeg mener burde vært en del av allmennuntdanningen, mye økonomi. Anonymkode: ea371...74e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå