Gå til innhold

Overgangsalder - starter det sånn?

Anbefalte innlegg

De to siste «mensene» mine har jeg ikke blødd ordentlig. Forrige gang spottet jeg rødt blod og så brunt i totalt 3-4 dager. Den «mensen» kom noen dager for tidlig. Nå har jeg bare spottet bittelitt brunlig i 2-3 dager. Vært nok med truseinnlegg begge «menser» og de fleste dagene har det knapt nok vært behov for det, fordi det stort sett ikke kommer ut annet enn på papiret når jeg er på do.

Jeg er snart 44 og lurer på om det er slik overgangsalderen starter? Normalt pleier jeg å spotte i 2-3 dager og så blø mye i 5-6 dager. Var for øvrig hos gyn for celleprøve i vinter uten at hun nevnte noe spesielt

Anonymkode: 34415...e86

Fortsetter under...

Det kan starte sånn, men det er veldig forskjellig fra person til person.

Det er nok mest vanlig at mensen blir mer uregelmessig og kommer sjeldnere og sjeldnere, men søsteren min hadde regelmessig mens helt til det plutselig en måned var full stopp. Da hun kom seg til gynekolog var det ingen egg og tydelig overgangsalder og hun fikk beskjed at det kunne være sånn også, at det plutselig var tomt liksom.

Du er jo litt ung til overgangen, selv om det ikke er unormalt at den kommer så tidlig heller. Jeg ville bestilt time hos gynekolog om det ikke retter seg til neste måned, det er en grunn til at de sier man skal gå til lege med blødningsforstyrrelser. Det kan være alvorligere grunner til at kroppen tuller med dette.

Anonymkode: d1728...7c3

Den kan starte sånn eller på sikkert hundre andre vis. For meg startet det motsatt. Større, lengre og oftere menstruasjon. Til slutt hadde jeg flere dager i måneden med mens enn uten. Det var i følge min gynekolog "helt normalt". 

Anonymkode: 06c14...5a0

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...