Gå til innhold

Hvordan står det egentlig til økonomisk? Mange jeg snakker med klager på økte utgifter. Men har minst en million på konto.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har akkurat så jeg greier meg.

Men folk her inne lyver da. De som har høye lederstillinger og millionlønn har faktisk ikke tid til å sitte på nett og skvaldre. De jobber og er som regel veldig aktive utenfor jobb også. 

Anonymkode: 81262...c15

Merker det jo, renta øker og jeg har rolige 24.000 kroner å betale på det. Det er omtrent min inntekt. Men det er ikke sånn at vi må skjære til beinet enda. Jeg har 90.000 på en konto, som en gang over dobbelt så mye. Så det er ikke fett. Men vi har til regninger og mat 

Anonymkode: b0172...eb0

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Men folk her inne lyver da. De som har høye lederstillinger og millionlønn har faktisk ikke tid til å sitte på nett og skvaldre. De jobber og er som regel veldig aktive utenfor jobb også. 

For noe tull 

Anonymkode: eb6e7...bf6

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Å ha en million på konto betyr ikke at man har millionlønn. Mange her inne er voksne mennesker. Vi kjøpte vår første bolig før OL på Lillehammer og lånte noen skarve hundretusen for det som koster 5 mill. i dag. Vi har jobba og spart i mange år. Jeg og mannen har godt over en million på konto, men de ramlet ikke inn der i forgårs. De har vokst sakte men sikkert. 

Anonymkode: 0e0f4...7d4

Annonse

Mange du snakker med?  Jeg tror ikke det er normalt samtaleemne å fortelle om hva man har på konto og hva man har i utgifter. Hvis du tenker på her inne, så må du jo ta alt med tre klyper salt. 

Utgifter har jo økt, og mange sliter- det er det ingen tvil om. Det jeg ikke begriper er at så mange fremdeles tenker at å reise på ferie til utlandet er greit. Fysøren mange kommer til å slite etter ferien i år, det er iallefall sikkert. 

Jeg syns veldig mange har ekstremt dårlig økonomisk sans og oversikt, ihvertfall når ting diskuteres her. Men jeg kan unnskylde med at de muligens ikke har trengt det før, og ikke sett på det som nødvendig.

Og det er ikke for sent å forstå seg på det. Men at mange vil slite noe jøvli er det ihvertfall ingen tvil om. 

ReneRene skrev (20 minutter siden):

Mange du snakker med?  Jeg tror ikke det er normalt samtaleemne å fortelle om hva man har på konto og hva man har i utgifter. Hvis du tenker på her inne, så må du jo ta alt med tre klyper salt. 

Utgifter har jo økt, og mange sliter- det er det ingen tvil om. Det jeg ikke begriper er at så mange fremdeles tenker at å reise på ferie til utlandet er greit. Fysøren mange kommer til å slite etter ferien i år, det er iallefall sikkert. 

Jeg syns veldig mange har ekstremt dårlig økonomisk sans og oversikt, ihvertfall når ting diskuteres her. Men jeg kan unnskylde med at de muligens ikke har trengt det før, og ikke sett på det som nødvendig.

Og det er ikke for sent å forstå seg på det. Men at mange vil slite noe jøvli er det ihvertfall ingen tvil om. 

Selvsagt reiser vi på feire til utlandet i år også. Hvorfor skulle vi ikke det, vi har jo råd til det. For en merkelig ting å si, alle folk sliter jo ikke med økonomien selv om det er høyere rente og dyrere varer. 

Anonymkode: 4fb9c...cda

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt reiser vi på feire til utlandet i år også. Hvorfor skulle vi ikke det, vi har jo råd til det. For en merkelig ting å si, alle folk sliter jo ikke med økonomien selv om det er høyere rente og dyrere varer. 

Alle har ikke råd til det, noen klager jo i media over hvor dyrt det er å reise på ferie, og at de nesten ikke har råd til å spise ute da. Det er vel de folkene hun sikter til, ikke til de som har god økonomi. Det er ingen grunn til å sette deg på krenkekrakken med en eneste gang.

Anonymkode: 48989...f8f

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det fortoner seg nok merkelig for de som ikke ser hvordan det ene oppslaget etter det andre forteller om frustrerte nordmenn som må betale dyrt for både mat og div i utlandet nå. Det fortoner seg sikkert merkelig for dem som ikke ser hvor galt det egentlig står til med kronekurs osv. 

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Alle har ikke råd til det, noen klager jo i media over hvor dyrt det er å reise på ferie, og at de nesten ikke har råd til å spise ute da. Det er vel de folkene hun sikter til, ikke til de som har god økonomi. Det er ingen grunn til å sette deg på krenkekrakken med en eneste gang.

Anonymkode: 48989...f8f

Men det var ikke det som ble hevdet. Folk som lever over evne har det vært i alle tider. 

Jeg kan også snakke om hvor dyrt ting har blitt selv om vi har god råd. Det heter å være bevisst på hva som skjer i samfunnet. Hvis ikke blir man fort en ‘så gi dem kake’ person. 

Vi er førti år gamle begge to, og begge har lederstillinger. Jeg er leder i det offentlige, mannen adm dir i det private. Selv om vi begge jobber ut over vanlig arbeidstid har vi tid til mye annet, deriblant å scrolle på nett. 
Og selv om vi har solid samlet årsinntekt har vi høye lån med store rentehevinger, og har tømt sparekonto for å realisere store prosjekter på både hus- og hytteeiendommer. 

Så i hverdagen går det rundt, og vi har det helt ok, men det er ikke rom for storbyweekender og annen unødvendig luksus i hverdagen for øyeblikket. Men det lever vi fint med altså. 

Anonymkode: 76757...a00

Jeg tror jeg kan si jeg representerer en veldig gjennomsnittlig borger i dag. 

Lønn omtrent på snittet, mannen litt over. Huslån på 3.2 mill, som er omtrent på snittet for en vanlig husholdning. Folk i min situasjon, inkl meg selvfølgelig, har lite å klage på etter min mening. Det skal ett veldig overforbruk til for å velte økonomien. Selv uten millioner på sparekonto. Jeg mener det er egen risiko hvis en tar på seg økonomiske forpliktelser som gjør at du er ute av stand til å betjene de om inntekten i en periode reduseres. Du kan godt ha millionlønn i dag, men skulle du bli syk, arbeidsledig eller annet, bør man ha tatt stilling til at de fleste ytelser i form av inntektssikring begrenser seg opp mot 6G, hvorav en sats av dette igjen. Nå har jeg levd gjennom noen tøffe, økonomiske smeller selv og har lært meg å være forsiktig, selv om inntekten i seg selv tilsier vi kan ta opp en god del mer i lån. 

Det stiller seg helt annerledes for aleneforsørgere, uføre, arbeidsledige og minstepensjonister. 

Anonymkode: f54db...e2c

Annonse

Det er ingen tvil om at de økte utgiftene merkes. Bare boutgiftene har økt med 5000 kroner, og det merker jeg selvsagt som aleneforsørger. Jeg har ingen stor sparekonto. Jeg har ok inntekt, så vi klarer oss helt fint, men 6000-7000 mindre å rutte med i måneden betyr naturligvis mindre frihet. 

Anonymkode: b9522...e64

Vi tjener 1.9 i året, men har 5.5 mill i lån og merker at det strammer seg til. Vi har flyttet lånet over til SPK (4.6 av det) og satt opp lånetiden noe. Dette for å kunne opprettholde den livsstilen vi ønsker. Vi lever her og nå. Trenger ikke millioner på bok. Ungene vil arve hus og hytte og det får greie seg.

Anonymkode: 27103...30f

Ettersom som jeg kun har minstetakst av AAP og er alenemamma,så er ikke økonomien bra når alt øker i pris. Å når barnefaren itellegg ikke har betalt barnebidrag for mai enda så har vi 4000 kr mindre så det merkes så veldig godt.

Anonymkode: 951a7...480

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Vi tjener 1.9 i året, men har 5.5 mill i lån og merker at det strammer seg til. Vi har flyttet lånet over til SPK (4.6 av det) og satt opp lånetiden noe. Dette for å kunne opprettholde den livsstilen vi ønsker. Vi lever her og nå. Trenger ikke millioner på bok. Ungene vil arve hus og hytte og det får greie seg.

Mange får overraskende lav pensjon, så kan være lurt å tenke litt på det.

Anonymkode: b7379...382

Vi jobber begge i lavtlønnsyrker, og mannen jobber ikke fullt pga dårlig helse. 

Det har gått rundt tidligere, men nå vurderer jeg å få meg en ekstrajobb for å komme litt ovenpå. 

Vi har ikke veldig høyt lån, heldigvis, men merker godt at renta har steget likevel. 

Har ikke bil, så slipper heldigvis den utgiften. 

Bufferen har blitt gradvis tømt, og mange innkjøp blir satt på vent. Prioriterer ungene, de skal ikke mangle noe. Men kino og restaurantbesøk har ikke skjedd på i hvert fall et år. 

Det blir ferie hos besteforeldre i år (koselig, det, altså), og så kan vi heldigvis også få låne en familiehytte i ei uke. 

Tidligere har vi fått til en utenlandsreise av og til i sommerferien, men det er helt uaktuelt i år. 

Anonymkode: 56950...139

Hvor mye de har på konto er jo fullstendig irrelevant. De fleste ønsker at inntektene de får fra lønn eller trygd skal dekke utgiftene, og at de ikke må ta i bruk sparepenger for å få det til å gå rundt. Det er jo ikke bærekraftig. Og utgiftene har jo økt markant, hvor dårlig råd må man ha for å få lov til å bemerke deg til deg?

ReneRene skrev (19 timer siden):

Merkelig tankegang. Mange som reiser har betalt turen for lengst og man er jo klar over kronekursen. Det er jo heller ikke sånn at man får et sjokk når man kommer hjem - ting trekkes jo underveis. Og bruker man bare kredittkort vil jeg tro man tenker over det. Vi reiser med god samvittighet. 

Anonymkode: 5371b...6ea

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Mange får overraskende lav pensjon, så kan være lurt å tenke litt på det.

Anonymkode: b7379...382

Den dagen vi får arv er vi gjeldfrie og kan spare til pensjon. Pensjonsberegning nå viser at vi vil få ca. 550.000 hver, så holder til salt i grøten.

Er alene med fire barn. Har 800 000 i gjeld inkludert studielån. Eier bolig verdt 4,5 millioner og har en leilighet i utlandet verdt 2 millioner kr. Tjener dårlig, men elsker jobben. Har bare 27000 kr utbetalt og så kommer bidrag og barnetrygd på toppen. Totalsituasjonen er ok, men hverdagen er trang. Jeg kan selvfølgelig selge leiligheten i utlandet, men den gir oss billige ferier og har ingen utgifter på den pga utleie. 

Anonymkode: 37b30...517

Det står bra til her, men så klager vi egentlig ikke heller. Likevel, i hverdagen merker vi også, som folk flest, at det er mindre igjen når alt er betalt av utgifter. Forskjellen ligger nok mest i at vi har vesentlig mye høyere utgifter enn folk flest, men da også lønn deretter. Pengene "på bok", er investert i fond og aksjer, så de er en sikkerhet i krise, men det er jo ikke penger vi regner med i hverdagen. Målet er å øke formuen der opp nok til at vi kan leve godt og romslig også som pensjonister, og kunne hjelpe barna økonomisk hvis det trengs. 

Anonymkode: 71dae...220

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...