Gå til innhold

Vet det er vanlig, men….

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sur 13 årig jente. Med en gang hun står opp er hun sur.Sur når jeg kommer fra jobb og sur til hun legger seg😩

Altså, det er sikkert vanlig, men noen gode tips?

Og ja, jeg har snakket med henne og hun påstår det ikke er noe gærnt. Man vet jo aldri.

Må tvinge henne til å hjelpe til med å tømme oppvaskmaskin, rydde rommet(det ser helt j……ut😵‍💫)…

Vi er en positiv familie med mye humor, men jeg føler humøret hennes begynner å smitte oss andre også nå…

Hun har to søstre som ikke er slik🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 01444...428

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trøst deg med at det går over - føles som en evighet før det gjør det, men det går over. Ta det heller som et komplement at hun tør å ta det ut hjemme, da er sjansen mindre for at det blir tatt ut ute eller på skolen. Men det er noe dritt og det er tøft å stå i. Selvfølgelig betyr det ikke at "drittungene" skal få lov til å oppføre seg de vil hjemme, men velg kampene, pust og tenk at om noen år dukker den personen som var der før dette begynte opp igjen i en god og trygg utgave av en ungdom. 

Anonymkode: a44f1...4b0

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Trøst deg med at det går over - føles som en evighet før det gjør det, men det går over. Ta det heller som et komplement at hun tør å ta det ut hjemme, da er sjansen mindre for at det blir tatt ut ute eller på skolen. Men det er noe dritt og det er tøft å stå i. Selvfølgelig betyr det ikke at "drittungene" skal få lov til å oppføre seg de vil hjemme, men velg kampene, pust og tenk at om noen år dukker den personen som var der før dette begynte opp igjen i en god og trygg utgave av en ungdom. 

Anonymkode: a44f1...4b0

Å som jeg håper du har rett🙏🙏

Det er helt forferdelig å ha en slik oppførsel i hus🥹

Det er min feil for eksempel at hun ikke har lang nok tid til å fikse seg før skolen(hun har over en time som skal være evig nok)Da er det min feil at hun blir sur pga det…🙈Altså hvordan?!😵‍💫

Det er noe hele tiden…starter man en samtale så har hun sjelden noe hyggelig å fortelle, det er bare hva den teite læreren sa/gjorde, elever gjorde galt osv..,,

Skrevet

Høres ut som datteren min. Hun begynte sånn da hun var rundt 10-11 (fikk mensen da) og det har ikke gitt seg enda 🤦🏼‍♀️ skal sies at det nok er «noe» med henne da hun ikke er helt på samme nivå som andre, men jeg hadde ett snev av håp om at hvertfall oppførselen skulle bli bedre. Ikke at det var oppløftende for deg på noe vis, men som sagt er jeg rimelig sikker på at hun har en diagnose i tillegg 

Anonymkode: 1aa25...604

Skrevet

Helt vanlig, men jeg vil likevel poengtere at man som foreldre ikke skal finne seg i hva som helst av oppførsel, selv om vi vet og forstår. Vi kan uansett kreve at de utviser et minimum av folkeskikk, og ikke får lov til å forsere hverdagen for resten av familien. Alt av surhet og drittsekkoppførsel er liksom lov for dagens ungdom. Vi unnskylder med hormoner og lister oss rundt på tå. Det er helt feil. Vi kan si at vi forstår at humøret kan svinge, men oppfør deg som folk likevel!

Anonymkode: ffa90...5f5

Skrevet

Jeg ville satt konsekvenser. Jeg tok for eksempel mobiltelefon, pc og alt som var gøy. Det funket her i hus, men det er ikke slik andre mødre og fedre gjør det tydeligvis...

Anonymkode: 1f4b8...258

Skrevet

Det et bistand ikke så uvanlig. Jeg tror det kan hjelpe å hi henne mestringsfølelse og ansvar. Hjelp henne å holde rommet ryddig, selv om det inkluderer masing hver kveld om at hun må rydde før hun legger seg de neste 8 årene. Pass på å snakke ofte om hvor koselig rommet hennes er. 

Krev at hun lager enkel middag til familien en gang i uka og skryt av henne, selv om potetene er underkokt og fisken brent. Hun kommer sikkert til å klage og protestere, men det gir en god grunnfølelse å være til hjelp og ha ansvar. 

Gi henne en klem og fortell at du er glad i henne, også de dagene du er så lei at du har lyst til å sparke henne ut.

Anonymkode: 1fdf1...4b9

Skrevet

Og jeg har en sur 12 åring og til tider en sur 13 åring. Men den yngste som er jente er absolutt "verst". Hun har gått fra å være den gladjenta til å være til tider konstant sur.😅😵 

Her hjelper det av og til og gi henne masse oppmerksomhet. Masse klemmer og prøve å prate ut om ting. Det hender at det er noe som plager henne, som egentlig er en liten ting men for henne så blir det stort. Problemet er at hun ikke er så åpen lenger , og ikke alt hun forteller. Hun som tidligere var åpen om alt. Trøster meg med at det går over, og prøver å fortelle meg selv at det ikke er noe godt for henne heller. 

Anonymkode: e0734...a46

Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor du skriver at det er vanlig å være sur fra man står opp og til man legger seg? Er hun egentlig det, eller bare føler du det sånn? 

Kan du eller faren ta henne med på noe bare dere/ dem to?  Unger snakker mye lettere om dere gjør noe hvis det er noe galt, eller noe hun tenker på. Noe er tydeligvis i veien, for ja, tenåringer kan være opp og ned i humøret, og de kan bli fortere sinna og oppføre seg noe uspiselig til tider. Men de er ikke sure døgnet rundt.

Jeg tenker også at det å være som henne nå, og være i en "positiv familie med mye humor" må være rett og slett mer belastende 🙃 Jeg sier selvfølgelig ikke at dere alle skal bli negative og humørløse, men jeg bare tenker at isteden for å se det fra familiens perspektiv, så ser jeg det fra hennes. Nå vet jeg i utgangspunktet ikke om noe mer irriterende mennesker enn de som "lager seg en fin dag" og "velger å være glad og takknemlig" , og jeg er ikke sur engang. Så ja... hun føler seg kanskje ekstra alene oppi dette sprudleriet da. Så mitt råd er ihvertfall å finne på noe med henne. Noe hun har lyst til, om det så er å spise burger på Burgerking. 

Og ang rommet, så er hun fornøyd med det?  Kanskje det hadde vært en ide å innrede annerledes, dekorere eller kjøpe noe nytt? 

Straff  på grunn av humør er helt idiotisk, og straff i det hele tatt er tåpelig hvis du vil lære ungen noe. Det eneste de lærer av straff er å ikke bli ferska, så resultatet kan bli den voksne som er sleip, lyver og lurer seg unna. 

Når det er sagt, så skal hun selvsagt ikke oppføre seg dårlig mot andre i familien. Det er no go. Da får hun holde seg på rommet, men hun er ikke sur for å være "slem" eller for å plage dere. 

Skrevet

Min datter er også sånn. Blid bare akkurat når hun får noe. Krysser alt jeg har for at det går over. Broren er det hyggeligste mennesket som fins.

Anonymkode: f6fda...bdb

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 5.6.2023 den 22.02):

Jeg har en sur 13 årig jente. Med en gang hun står opp er hun sur.Sur når jeg kommer fra jobb og sur til hun legger seg😩

Altså, det er sikkert vanlig, men noen gode tips?

Og ja, jeg har snakket med henne og hun påstår det ikke er noe gærnt. Man vet jo aldri.

Må tvinge henne til å hjelpe til med å tømme oppvaskmaskin, rydde rommet(det ser helt j……ut😵‍💫)…

Vi er en positiv familie med mye humor, men jeg føler humøret hennes begynner å smitte oss andre også nå…

Hun har to søstre som ikke er slik🤷🏼‍♀️

La rommet være, må hun ta ut av oppvaskmaskinen?  Hun er ungdom. Hun trenger deg. https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/vQ7M9j/en-gang-om-dagen-hver-eneste-dag-trenger-tenaaringer-aa-faa-kjenne-seg-bra-nok-i-en-voksens-oeyne-hedvig-montgomery

Anonymkode: 6e909...b8d

Skrevet

Jeg har en 12-åring med svingende humør. Men jeg synes ofte at selv om det "ikke er noe", så viser det seg likevel at det er noe likevel. Det behøver ikke å være store ting, men det skal liksom ikke så mye til før det preger dagen. For alle. Og så kommer alt gjerne ut på sengekanten. Heldigvis forteller han foreløpig mye til oss. 

Synes ikke løsningen er å droppe pliktene, alle har godt av å bli stilt (rimelige) krav til. Evt kan kanskje rommet være "frisone". 

Og sikkert lurt å være raus med skryt og bekreftelser. Mye usikkerhet og store følelser i den alderen...

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

La rommet være, må hun ta ut av oppvaskmaskinen?  Hun er ungdom. Hun trenger deg. https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/vQ7M9j/en-gang-om-dagen-hver-eneste-dag-trenger-tenaaringer-aa-faa-kjenne-seg-bra-nok-i-en-voksens-oeyne-hedvig-montgomery

Anonymkode: 6e909...b8d

Eh… må unger bidra i huset? Ja, selvfølgelig så må de det. 

Anonymkode: 1b7cd...d1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...